Ministrul Educației, Daniel David, a explicat în cadrul emisiunii Info Edu, difuzate de TVR Info, că va ține cont de vocea specialiștilor în domeniul istoriei, care au criticat reducerea numărului de ore obligatorii de Istorie la clasele a XI-a și a XII-a, și că obiectivul său este acela de a ajunge la o soluție cât mai larg acceptată în următoarele cinci săptămâni, timp în care planurile-cadru de află în dezbatere publică. Acesta a precizat că Istoria și Matematica sunt, după Limba și literatura română, disciplinele cu cea mai bună reprezentativitate în trunchiul comun, mai ales în comparație cu Biologia, Chimia, Fizica, Filozofia și Logica.
„În primul rând, vă amintesc că suntem în cursul unei consultări publice, în cursul unei dezbateri naționale. Noi nu avem această cultură și ne mirăm că sunt păreri diferite sau păreri critice. Este absolut normal să se întâmple acest lucru. De aceea avem cinci săptămâni în care să discutăm și să ajungem în final la o variantă cât mai bună, cât mai larg acceptată. Oamenii sunt obișnuiți că ministrul vine cu ceva bătut în cuie, nuanțează pe aici, pe acolo și rămâne tot așa. Așa că sunt foarte în regulă pozițiile, inclusiv cele critice, fiindcă, în final, pentru mine este important nu să apăr un punct de vedere, fiindcă eu n-am venit să apăr niște planuri-cadru, am venit să le problematizez și să vedem la ce soluții ajungem”, a precizat Daniel David.
„Aud și vocea, repet, profesioniștilor în istorie, o adun, adun informațiile și, repet, peste 5 săptămâni vom vedea dacă reușim să ajungem la o soluție corectă pentru istorie, ca una dintre disciplinele importante și în zona istoriei naționale fundamentale. Dar în același timp, repet, să nu ne mire părerile, discuțiile critice, contradictorii. Important este să fie constructive, să ajungem în final la o decizie bună”, a mai adăugat acesta.
Potrivit spuselor sale, Istoria este, alături de Matematică, o disciplină pentru care au fost alocate multe ore, în comparație cu numărul de ore alocat pentru celelalte discipline clasice, precum și pentru cele din domeniul științelor socio-umane.
„În acest moment, din discuțiile pe care le-am avut cu alți specialiști, unii chiar din zona istoriei, dacă vă uitați la planurile-cadru, exceptând zona de Limbă și comunicare, unde evident că Limba și literatura română este foarte bine reprezentată, Istoria și Matematica au cealaltă reprezentare foarte bună în comparație cu alte discipline clasice, cum sunt Biologia, Chimia, Fizica, nu mai vorbesc despre cele din socio-umane, adică Filozofie sau Logică. Deci apare bine reprezentată în trunchiul comun”, a mai adăugat acesta.
Ministrul a accentuat și faptul că istoria României ar trebui să fie studiată de elevi din clasa a IX-a sau a X-a. Potrivit spuselor sale, este prea târziu ca elevii să își însușească elemente referitoare la istoria națională de-abia în ultimul an de liceu.
„Din punct de vedere psihopedagogic nu mi se pare în regulă ca, atunci când tu intri într-un nou ciclu, să stăm până în ultimul moment al acelui ciclu în care copiii să învețe cu adevărat elemente importante despre istoria națională. Ele trebuie aduse mai jos. Eu nu am spus clasa a IX-a, poate să fie clasa a X-a. Așa cum spunea domnul profesor [N. red. Andrei Avram, profesor de Istorie], nu poți să începi așa din nimic. Ai nevoie de niște noțiuni mai generale.”
Daniel David a anunțat că va decide dacă elevii vor studia istoria românilor în primul sau al doilea an de liceu în funcție de rezultatul discuțiilor pe care le va avea cu specialiștii în domeniu. În cadrul acestor discuții, va fi dezbătută și programa școlară.
„Eu n-am spus să fie clasa a IX-a, poate să fie clasa a X-a. Astea sunt discuții pe care le vom avea cu specialiștii în istorie, fiindcă lumea trebuie să înțeleagă că, dacă vom adopta planurile-cadru, se va schimba și programa. Noi nu putem gândi că vom avea planuri-cadru noi, dar vom gândi prin prisma programei de acum. Astea se fac împreună cu specialiștii”.
Acesta a reamintit că Ministerul lasă la dispoziția școlilor un anumit număr de ore pe care le pot aloca oricăror discipline pe care le consideră importante. Astfel, unitățile de învățământ care vor să pună accent pe Istorie, pot aloca mai multe ore acestei discipline.
„O altă schimbare importantă la care trebuie să reflectăm este aceasta: Ministerul garantează un anumit număr de ore, dar, în același timp, a lăsat la dispoziția școlii un curriculum flexibil. Există un anumit număr de ore care pot să fie alocate unor anumite discipline, iar acele școli care vor să-și accentueze componenta de istorie probabil pot aloca acolo acele ore”.
„În plus, avem cealaltă variantă, în care, în funcție de interesul școlii și de interesul elevilor pot să vină orele, cred că în clasele a XI-a și a XII-a sunt între 5 și 8 ore din zona ofertei pe care o face școala, inclusiv la profilul real, nu doar în zona umanistă. Deci toate astea sunt flexibilizări”, a mai menționat ministrul.
Daniel David a făcut câteva declarații și în ceea ce privește disciplinele obligatorii în clasele a XI-a, respectiv a XII-a „Istoria evreilor. Holocaustul” și „Istoria comunismului”. El a explicat că, în acest moment, nu s-a decis dacă cele două vor rămâne discipline sau vor fi transformate în unități de învățare.
„Noi avem în zona istoriei cele două teme mai specifice: Istoria comunismului și Istoria evreilor.Holocaustul. Trebuie să problematizăm dacă trebuie să rămână discipline sau unități de învățare. Sunt teme foarte importante, dar ne putem gândi. Și eu am sugerat acest lucru în propunerea pe care am făcut-o, că ar trebui gândite într-un cadru istoric mai larg, dar aștept de la [N. red. specialiștii în] istorie să spună acest lucru, ca să putem schimba sau nu acest demers. Repet, aceste teme ar trebui să rămână explicit ca unități de învățare, dar nu știu dacă trebuie să apară ca discipline”.
Amintim că disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”, obligatorie pentru elevii de clasa a XI-a, a fost introdusă în mod oficial cu puțin timp înainte de începerea anului școlar 2023-2024. Primii care au studiat această disciplină sunt chiar cei care se aflau în clasa a XI-a în acel an.
Disciplina „Istoria comunismului din România”, obligatorie pentru elevii de clasa a XII-a, a fost introdusă la mijlocul lunii decembrie 2025 de către fosta ministră a Educației, Ligia Deca. Decizia a fost luată în contextul rezultatului primului tur al alegerilor prezidențiale din aceeași lună.
Informații de context
Ieri, 2 februarie, reprezentanții Facultății de Istorie din cadrul Universității din București au întocmit o analiză a proiectului de plan-cadru pus în dezbatere publică pe 31 ianuarie, după cum a relatat Edupedu.ro
- Potrivit analizei, este imposibil ca istoria românilor și cea universală să fie parcurse în doar doi ani, cu o singură oră de istorie pe săptămână. Mai mult, specialiștii au avertizat că elevii vor risca să devină analfabeți funcțional din punct de vedere istoric dacă acest plan-cadru ar fi adoptat.
Tot ieri, reprezentanții Facultății de Istorie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași au criticat, într-o postare pe Facebook, decizia Ministerului Educației. Aceștia au făcut apel la solidaritate către profesorii de specialitate, inspectorii școlari, cercetătorii și muzeografii din țară, motivând că „O Românie educată nu poate exista fără învățarea disciplinei Istorie în fiecare an de studiu”.
Mihai Manea, președintele Asociației Profesorilor de Istorie din România (APIR), a semnalat într-o analiză publicată pe Edupedu.ro că în noile proiecte de planuri-cadru, disciplina Istorie ar înregistra un „recul absolut semnificativ”: elevii non-umaniști de la clasele XI-XII nu ar mai avea acces la această materie ca obligatorie, fiind în categoria CDEOȘ, adică la alegerea elevului, dacă școala oferă acest opțional.
4 comments
,,Istoria este cea dintâi carte a unei națiuni.” Nu o spun eu, a spus-o N. Bălcescu cu mult timp înainte ca dl David și toți politrucii care compun haita de la minister să se nască. Acest lucru l-a confirmat și Alexis de Tocqueville, omul care și-a dedicat o viață studiului democrației. În momentul în care justifici aruncarea istoriei din rândul disciplinelor fundamentale prin invocarea dorințelor elevilor sau a unor ONG-uri e ca și cum un părinte și-ar lăsa copilul să se autoeduce, reducând către zero propria sa contribuție, bazată pe valori, experiența de viață etc. De când ne învață copiii noștri ceea ce TREBUIE studiat în viață? Noi ne-am autoeducat? Cum formăm conștiința națională, de unde mai aflăm ceea ce am făcut în trecut ca popor? De pe Tik-Tok? În SUA, Franța, nu mai spun de Polonia, istoria este disciplină OBLIGATORIE. Scoaterea istoriei din rândul disciplinelor obligatorii este o bătaie de joc la adresa poporului român, e ca și cum ai spune că ceea ce au făcut înaintașii noștri (cu bune și cu rele) este fără importanță, acțiunile unui Mircea, Ștefan sau ale lui Al. I. Cuza nefiind altceva decât un motiv de a pierde timpul prețios al unei generații care le știe deja. ,,Educația pentru sustenabilitate” ca opțional propus, este, cu siguranță, o materie mult mai folositoare decât istoria!
înțeleg că nu vrea nimeni sa fie excluse ore, dar nu înțeleg de ce dacă totusi elevii au avut și au așa multe ore și toate disciplinele cum vor profesorii ,de ce 60% dintre elevi sunt analfabeți functionali ,de ce 1/2 dintrei elevi fac meditații la 2,3 discipline ani de zile.,de ce promovarea la evaluare și bacalaureat este de 40-50%,concluzia sa o trageți voi domni profesori și doamne profesoare .Sigur toată lumea o sa spuna că elevii și familiile lor sunt dezinteresate și needucate 🤮
Pentru că nu învață nimic, iar profesorii îi trec la presiunea părinților. E simplu….știați deja asta….
Domnul ministru insistă văd să ne prostească în față. Ori are alte planuri cadru şi nu ştim noi? Istoria este în trunchiul comun la toate profilurile în cl IX-X ṣi nimeni nu cred că se gândea că se păstrează conținuturile de azi, dar aici dl ministru aplică o tehnică de manipulare, tot spunând asta cu….alte conținuturi. În cl. XI-XII istoria nu este în trunchiul comun la ṣtiințele naturii, mate-info, tenologic, este doar la ştiințele umaniste, eventual ca CS. În cl IX-X temele de istoria României sunt incluse în temele de istorie universală. În cl XI-XII se poate alege opțional Ist României…..
1. Cele 2 ore din IX-X vor include toată ist lumii, incluzând ist României, ori nu ai cum să faci practic asta decât eliminând unele concepte, ceea ce distruge logica istorică, superficializează conținuturile, gen tick tok…
2. Istoria României trebuie făcută la !7-18 ani când sunt mai maturi, ca să facă conexiuni, să înţeleagă fenomene, să poată aplica în viață. Asta înseamnă cl XI-XII…plus că vor vota la 18 ani….uitați în ce criză suntem acum !!
3. Părinţii ṣi copii aleg opționale facile, pt note de 10, pt medii, nu vor alege Istoria, unde trebuie gândit ṣi învățat. În plus opționalele sunt pe profiluriile liceelor ex- ṣtiințele naturii- bio, chimie, mate, info…istoria nicidecum….
4. Sentimen național, patriotism, iubire de țară luați-vă adio de la ele- ist României este diluată în cea universală…Doamne feri de un război!! În plus disoluția națiunii ṣi statului….
5.Cum faci practic- într-o clasă dacă 3 vor opțional geografie, 5 robotică, 10 ceva artă….nu ai clase, săli, unde să le faci pe toate, deci se vor manipula opționalele, ca până acum
6. Mai sunt, dar vă plictisesc…..
Când facultățile de istorie, profesorii de isto, Ṣeful Academiei, edupedu, toți, văd rolul diminuat al istoriei….dl. David zice că nu!!!!????
Concluzia o trageți dv…