Protejarea profesorilor în fața violenței elevilor, în Anglia: sunt implicate școlile, sindicatele și autoritățile, cu responsabilități pentru părinți și sancțiuni ce merg până la exmatriculare, în condiții foarte grave, cu reîncadrarea elevului în alte unități

1.444 de vizualizări
Foto: © Marmogar | Dreamstime.com
În Anglia, regulile privind disciplina elevilor sunt reglementate la nivel școlar, guvernamental, administrativ, dar și sindicatele din educație au un cuvânt de spus, atunci când vine vorba despre amenințări la adresa profesorilor. Sancțiunile pentru comportament abuziv extrem al elevilor, față de colegi sau alte persoane, inclusiv profesori, pot merge până la suspendare sau exmatriculare – măsuri radicale ce presupun, însă, ca elevului să îi fie asigurată continuarea școlarizării.

Părinții au propria răspundere, putând fi chiar dați în judecată în anumite circumstanțe, însă au și drepturi de contestare a deciziilor.

Ce spun legile și autoritățile centrale

Reglementările naționale prevăd că fiecare școală își dezvoltă propriul regulament în ceea ce privește comportamentul copiilor atât în mediul școlar, cât și în afara lui. Tot școlile trebuie să aprobe și să publice / să pună la dispoziția publicului măsurile pe care le ia pentru a preveni bullying-ul de orice fel. Reglementările generale nu fac diferențieri între diversele comportamente abuzive, dacă victimele sunt alți elevi sau sunt profesori.

În funcție de gravitatea diverselor abateri, școlile pot aplica măsuri sau sancțiuni diverse, de la mustrări la detenție și, dincolo de aceasta, la suspendare temporară sau exmatricularea elevului. Regulamentele școlare stabilesc exact în ce condiții sunt aplicate aceste sancțiuni.

  • Suspendarea și exmatricularea pot fi aplicate pentru abateri grave atât în interiorul, cât și în afara școlii. Aceste măsuri sunt luate la decizia directorului școlii.

Potrivit regulilor descrise de guvern (în Marea Britanie, sistemul educațional este descentralizat, iar cel din Anglia intră în atribuțiile directe ale guvernului de la Londra), școala informează imediat părinții elevului cu privire la decizia de excludere – suspendare sau exmatriculare – iar părinții au opțiunea de a contesta decizia. Contestația este analizată de consiliul local sau alte foruri superioare directe, în funcție de tipul de școală.

În cazul excluderilor, în primele cinci zile ale sancțiunii, elevii nu au voie să se afle în spații publice în timpul programului școlar, decât în situații speciale. În cazul în care încalcă această regulă, părinții sunt trași la răspundere în justiție, așa cum sunt trași atunci când elevii lipsesc nemotivat mult timp https://www.gov.uk/school-attendance-absence.

Cele două tipuri de excluderi:

  1. Suspendarea – nu poate avea o durată mai mare de 45 de zile de școală, pe parcursul unui an școlar. Elevului i se alocă sarcini de studiu pentru primele cinci zile ale suspendării. Dacă perioada de suspendare depășește acest termen, școala trebuie să asigure continuarea școlarizării începând cu ziua a șasea, în special în centre alternative asigurate elevilor care nu pot participa la activitățile școlare obișnuite.
  2. Exmatricularea presupune că, începând cu ziua a 6-a de excludere, consiliul local trebuie să-i asigure elevului continuarea școlarizării prin soluții alternative, precum centrele menționate mai sus. Este responsabilitatea părintelui ca elevul să participe în continuare la activitățile școlare care îi sunt asigurate.

Aceste măsuri, precum și lipsa unei decizii a autorității școlare/locale privind continuarea studiilor, pot fi contestate de către părinți la nivelul școlii, în cazul suspendării, respectiv la nivelul consiliului local, în cazul exmatriculării. Dacă părintele nu este mulțumit nici de decizia acestora, poate depune plângere la Departamentul Educației (ministerul de profil din cadrul guvernului).

Regulamentele la nivel școlar

Măsurile decise la nivel guvernamental sunt puse în aplicare, separat, de fiecare școală în parte, iar regulamentele decise de acestea trebuie publicate sau puse la dispoziția părților interesate. 

Spre a vedea cum arată astfel de regulamente, Edupedu.ro a ales la întâmplare două școli: Woodlands School din Basildon, Essex, respectiv Calderstones School din Liverpool.

  • Ambele școli au publicate regulamentele de diverse tipuri, inclusiv cel referitor la comportamentul elevilor, pe site-urile lor. Documentele au elemente comune, dar diferă ca abordare și în unele elemente ale conținutului cu privire la sancțiuni.

Regulamentul Woodlands School pune în evidență așteptările pe care școala le are de la elevi, de la lucruri generale, precum participarea la ore și politețea permanentă, la lucruri precum folosirea legitimațiilor. (Reguli similare sunt descrise și în cazul profesorilor). Acest regulament nu menționează explicit ce se întâmplă în cazul violențelor la adresa profesorilor, dar menționează că, în situații foarte grave, poate fi luată în calcul decizia suspendării sau a exmatriculării. 

  • Regulamentul menționează, între altele, că “exmatricularea va fi luată în considerare doar în ultimă instanță, în cazurile în care siguranța și starea de bine a altor copii sunt amenințate. În cazul exmatriculării, trebuie să fie transmise cu atenție informații către noua școală a elevului, pentru ca elevii din acea școală, dar și elevul în cauză să fie protejați”.
  • Același document pune accent pe procese de evaluare a riscurilor, pentru a preveni situații grave în care sunt implicați elevi.

Ce face, însă, regulamentul școlii din Woodlands: explică în mod clar ce se întâmplă în cazul unei “agresiuni fizice” împotriva “unei alte persoane”, nelimitându-se doar la victimele-elevi:

  • Elevul care a comis agresiunea este scos din clasă sau din contextul în care s-a produs agresiunea și este izolat în așteptarea unei investigații privind situația pe care a creat-o. După investigație, sunt informați părinții și sunt convocați pentru discuții de aplanare a conflictului, după caz. Dacă e vorba de bullying, faptele sunt înscrise în registrele dedicate ale școlii. Iar în cazurile grave, în special când sunt probleme persistente sau acte de violență majore, sunt luate în calcul suspendarea și exmatricularea.

Regulamentul Calderstones School din Liverpool prezintă, de asemenea detaliat diversele tipuri de sancțiuni, obligații și așteptări privind comportamentul elevilor. În acest caz, se menționează clar că, pentru atitudini violente atât la adresa elevilor, cât și a profesorilor sunt luate în calcul suspendarea și exmatricularea.

Astfel, acestea pot fi decise, în situații excepționale, pentru situații precum: agresiune fizică la adresa unui elev sau adult, abuz verbal sau comportament amenințător la adresa unui elev sau adult, folosirea unor arme sau alte instrumente interzise în spațiul școlii, bullying, comportament abuziv rasist sau comportament abuziv e discriminează pe criterii de sex sau de altă natură, incidente implicând droguri sau alcool, pagube aduse proprietății etc.

  • Documentul menționează că exmatricularea poate fi emisă în cazul unei abateri grave sau al unei serii de abateri și dacă prezența elevului în școală poate afecta grav educația sau starea de bine a elevului, a celorlalți elevi sau a personalului școlii.
Sindicatele au propriile instrucțiuni cu privire la violența împotriva profesorilor

Tema siguranței profesorilor este o preocupare-cheie pentru principalele sindicate din educație, în Anglia. Aceste sindicate admit că situația este relativ bună în școlile din țară, din acest punct de vedere, este nevoie de măsuri care să prevină situațiile în care “un grup minoritar de copii” se comportă agresiv la adresa personalului din școli. 

Instrucțiunile sindicatelor sunt diverse și pun accentul mult pe prevenție. Astfel: 

Unul dintre cele mai mari sindicate din Marea Britanie, NASUWT, presează pentru evaluări ale riscurilor diferențiat, în fiecare dintre sistemele britanice. În cazul recomandărilor NASUWT pentru Anglia, acestea citează un sondaj realizat de sindicat în urmă cu câțiva ani (2018), ce indica o incidență ridicată a violențelor elevilor la adresa profesorilor participanți la studiu: 1 din zece fusese agresat fizic, peste jumătate se plângeau de agresiuni verbale.

  • În aceste condiții, NASUWT îndeamnă, pe de o parte, la acțiuni constante și susținute de evaluare a riscurilor și presează pentru tragerea la răspundere a celor care sunt obligați să asigure siguranța în școli – conducerea școlilor, respectiv autoritățile. Acestora li se impune să țină evidența incidentelor existente și să aplice proceduri de raportare. Pe de altă parte, NASUWT apelează și la măsuri de solidaritate sindicală: “nu ezităm să votăm pentru ‘refuzul de a preda’ elevilor violenți în circumstanțele în care școlile/colegiile și forurile independente de apel nu răspund nevoilor de siguranță ale membrilor” organizației. În plus, membrii sindicatului care devin ținta unor agresiuni sunt îndemnați să se adreseze acestuia imediat.

Un alt mare sindicat din sistemul britanic de educație, NEU, are propriile instrucțiuni în domeniu, notând că și în cazul său profesorii s-au plâns, într-un sondaj din 2021, că au fost ținta unor violențe fizice din partea elevilor (6% dintre participanți), au primit amenințări (10%) sau au fost ținta unor abuzuri verbale (38%).

  • Și acest sindicat presează autoritățile locale și educaționale să evalueze permanent riscurile la adresa siguranței profesorilor și să ia măsuri rapide pentru eliminarea acelor riscuri, iar atunci când aceasta nu este posibilă să ia măsuri de protecție pentru a reduce, măcar, acele riscuri.
Citește și:
Despre umilirea profesoarei de la școala Pietriceaua: Cine sunt responsabilii și ce s-ar fi întâmplat dacă incidentul ar fi avut loc într-o școală din Statele Unite? – Cercetătorul Dacian Dolean
Mircea Miclea: Exmatricularea este o măsură de ultimă instanță, dar trebuie menținută pentru că altfel erodează masiv autoritatea școlii și a profesorilor. Trebuie un regulament școlar cu penalizări clare, care să fie adus la cunoștința părinților
Soluții radicale pentru a stopa violența în școli, propuse de Asociația Vedem Just: Exmatricularea elevilor pentru acte grave de indisciplină să fie reintrodusă, jignirea sau amenințarea la adresa profesorilor să fie considerate infracțiune de ultraj, iar părintele obligat să plătească o sumă profesorului defăimat

Photo © Marmogar | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Învățământul ar trebui să rămână gratuit, dar nu obligatoriu. Sunt foarte mulți care nu vor școală și care doar tulbură orele, îi împiedică pe cei care vor să învețe cu adevărat. Integrarea cu forța, împotriva voinței integrabilului nu folosește nimănui.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Raportul anual al OECD: Finanțarea educației în sprijinul elevilor cu pierderi mari de învățare și aducerea copiilor la școală, puncte cheie pentru specialiștii în educație / România stă mai prost decât statele organizației internaționale

Abandonul școlar, efectele de durată ale închiderii școlilor în ultimul an și jumătate și folosirea banilor publici în educație sunt câteva dintre principalele probleme asupra cărora țările trebuie să-și concentreze…
Vezi articolul

Falimentul Matematicii în gimnaziu: Peste 60% dintre copiii de clasa a VIII-a care au dat Evaluarea Națională au luat sub nota 7, adică nivelul mediu / Școlile, profesorii și Ministerul Educației știau de acest eșec încă de când elevii erau în clasa a VI-a

Aproape 76.000 de absolvenți de clasa a VIII-a au luat note între 1 și 6,99 la Matematică, la Evaluarea Națională din acest an, potrivit rezultatelor anunțate de Ministerul Educației. Procentual,…
Vezi articolul

România, printre țările europene cu cele mai scurte perioade de predare față în față, în pandemie, în condițiile în care predarea la distanță a exacerbat inegalitățile – raport comparativ Eurydice, care notează că în 2020-2021 școlile continentului au rămas în mare parte deschise

România se numără printre țările europene unde elevii au mers cel mai puțin la școală, pentru predare față în față, în pandemie, arată un nou raport al rețelei europene Eurydice,…
Vezi articolul