Reacția Ministerului Educației în cazul proiectului ISJ Cluj care voia să scaneze palmele elevilor pentru determinarea profilului de orientare în carieră: A fost anulat

4.221 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
“În urma poziționării fără echivoc a specialiștilor din mediul academic, conducerea ISJ Cluj a luat decizia de a anula derularea proiectul-pilot în cauză”, a transmis Ministerul Educației într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro. Este vorba despre proiectul pilot de scanare a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră, anunțat de Inspectoratul școlar județean că ar urma să fie testat în școli pe 100 de elevi. La scurt timp după ce Edupedu.ro a scris că proiectul a fost contestat de reprezentanții Universității Babeș-Bolyai (UBB) și ai Facultății de Psihologie și Științele Educației, ISJ Cluj a anunțat că “proiectul nu va fi promovat în școli, până când nu vor fi clarificate aspectele care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate”.

Într-un răspuns la solicitarea Edupedu.ro privind proiectul pilot de scanare a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră, anunțat de ISJ Cluj, Ministerul Educației a transmis: “În urma poziționării fără echivoc a specialiștilor din mediul academic, conducerea ISJ Cluj a luat decizia de a anula derularea proiectul-pilot în cauză”.

Reacția Ministerului Educației vine la scurt timp după ce conducerea Inspectoratului a anunțat public că “proiectul-pilot nu va fi promovat în școli, până când nu vor fi clarificate aspectele care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate”, conform unei informări de presă a ISJ Cluj. De precizat, din informarea Inspectoratului nu reiese clar faptul că proiectul ar fi anulat.

Inspectoratul școlar Cluj a luat această decizie după ce Edupedu.ro a scris că proiectul a fost contestat de reprezentanții Universității Babeș-Bolyai (UBB) și ai Facultății de Psihologie și Științele Educației. Inițial, reprezentații instituțiilor au fost prezentați de inspectorul școlar general din Cluj și în relatări din presa locală drept parteneri în proiect.

Însă ei declară pentru Edupedu.ro că acest lucru nu este adevărat și că instrumentul prezentat pentru derularea acestui proiect nu este, din informațiile lor, unul acreditat și validat de experți în psihologie, la nivel național sau internațional.

Desfășurarea acestui proiect-pilot „cred că este o greșeală”, apreciază rectorul UBB, Daniel David, care este și președinte al Asociației Psihologilor din România. Printre motivele invocate de el: faptul că instrumentul folosit „nu știu să fie printre instrumentele acreditate de către Colegiul Psihologilor din România” sau la nivel internațional. „Măcar în sistemul public, ar trebui să folosim teste și probe psihologice validate și acreditate de Colegiul Psihologilor din România, pentru că este vorba și despre copii, și despre sistemul public”, a spus el.

Informații de context

După cum a semnalat Edupedu.ro, proiectul-pilot ce urmărește scanarea mâinilor unui număr de 100 de elevi din Cluj, cu ajutorul unui aparat special, a fost prezentat într-o conferință organizată de ISJ marți. Inspectorul general Marinela Marc era citată în presa locală spunând „se va realiza un profil psihologic al tânărului la care el va avea acces și în urma căruia sperăsă își realizeze un plan de carieră mult mai bine fundamentat decât pe informații aleatorii și, poate, care nu corespunde aptitudinilor și posibilităților reale de a performa într-o anume meserie”.

Ea mai spunea, într-un interviu acordat TVR Cluj: „astăzi, într-o conferință de presă la sediul Inspectoratului Școlar, am lansat acest proiect, un proiect cu care a venit spre noi clubul Lions, partener de încredere al Inspectoratului Școlar în multe alte proiecte, și Universitatea „Babeș Bolyai”, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației (…)”

Proiectul a fost prezentat drept un parteneriat între ISJ, o organizație numită Genesis Lions Club și UBB Cluj și o companie.

„Cititorul de palme” este de fapt un „este un neuro-stimulator”, a spus la conferință reprezentanul companiei care produce aparatul. Modul de funcționare al dispozitivului: „persoanele își pun palmele, iar mai apoi sunt supuse la niște impulsuri electrice de voltaj foarte mic, prin care le este stimulat creierul. Creierul răspunde înapoi, moment în care scanner-ul intră pe modul de colectare de date”. În urma acestei scanări de palme, aplicația lui generează „șapte rapoarte”, potrivit jurnaliștilor TVR Cluj, „printre care cele mai importante sunt raportul de talente dedicat tinerilor cu vârsta cuprinsă între 6 și 18 ani, dar și cel de personalitate”.

Proiectul a fost contestat de reprezentanții Universității Babeș-Bolyai (UBB) și ai Facultății de Psihologie și Științele Educației. Aceștia au declarat pentru Edupedu.ro că nu sunt parteneri în proiect, cum au fost prezentați de inspectorul școlar general din Cluj și în relatări din presa locală și că instrumentul prezentat pentru derularea acestui proiect nu este, din informațiile lor, unul acreditat și validat de experți în psihologie, la nivel național sau internațional.

La scurt timp distanță, conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj a anunțat public că Proiectul-pilot de „scanare” a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră nu va fi promovat în școli, până când nu vor fi clarificate aspectele care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate, conform unei informări de presă a ISJ Cluj

Citește și:
Inspectoratul Școlar Cluj anunță un proiect prin care palmele a 100 de elevi vor fi „scanate” cu un dispozitiv ca să le fie determinat profilul de orientare în carieră / Marinela Marc, inspector șef: „Se scanează posibilitățile native ale tinerilor. Clubul Lions a venit spre noi cu acest dispozitiv și Universitatea Babeș Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științele Educației”
Proiectul-pilot al ISJ Cluj de „scanare” a palmelor unor elevi pentru profilul de orientare în carieră „este o greșeală”, spune rectorul Universității Babeș-Bolyai / Daniel David și decanul Adrian Opre, profesori în psihologie: Instrumentul folosit nu este acreditat, iar instituția nu este partener în proiect, cum s-a afirmat
Conducerea ISJ Cluj anunță că nu va promova în școli Proiectul-pilot de „scanare” a palmelor elevilor pentru profilul de orientare în carieră, după ce reprezentanții Universității Babeș-Bolyai au spus că instrumentul folosit nu este acreditat

8 comments
  1. un motiv in plus sa dotați cabinetele psihologice școlare cu teste avizate de Colegiul psihologilor! NU se va întâmpla însă,sunt foarte scumpe și directorii de școli sau Cjrae toaca banii pe alte tâmpenii!

  2. Inspectoratul scolar e o institutie care nu are nici pirghiile nici atributiile sa aduca vre-un plus valoare in invatamintul real. Ofera in schimb putere directa si indirecta asupra sistemului, genul acela de putere care este desfasurata in dictaturi pt. controlul populatiei. Ca atare, profesorii care ajung inspectori fie vor tipul asta de putere (va imaginati ce tip de dascali sunt) sau sunt dispusi sa se sacrifice tocmai ca sa impiedice exercitarea unui astfel de tip de control. Cei din urma sunt exceptii notabile. Ca atare, nici o mirare pentru intreaga tarasenie. Atita pot si chiar asta vor! Pacat ca sufera ceilalti. P. S. Cum o fi in minister? Idem ridicat la patrat. Vai de noi…

  3. Doamnă inspector ce reprezentați ISJ-ul Cluj aveați acordul părinților să faceți asemenea escrocherii? Și dacă l-ați obținut, vă întreb cum de i-ați păcălit?
    Mai bine fiți dvs. vrăjitoarea de citit în palme elevilor spre a le călăuzi pașii spre un viitor strălucit, nu sumbru, cu demnitate,
    corectitudine și onestitate!
    Aș dori să vă ghicesc eu în palme să văd ce bani ați fi ridicat de pe urma ăstui proiect!
    Uitați morala și puneți mai presus de toate banii! Rușine! Dați – vă demisia, vă rog din suflet!!!
    Ca dvs mai sunt oameni în țara asta și vă văitați că ne pleacă tinerii!

  4. copilul care îşi pierde o mână, un deget, eventual s-a născut cu o malformatie nu va putea avea oocupație/ carieră?

  5. Conducerea Inspectoratului Judetean Cluj a dat dovadă de o lipsa totala de profesionalism si de cultura generală. Se pare ca nu cunosc notiuni elementare de psihologie, anatomie, fizică, chimie…. Nu sunt capabili sa inteleaga un fenomen sau sa faca conexiuni stiintifice simple! Pe langa aceasta, au ajuns sa minta in legatura cu parteneriatul cu UBB. Oare cate alte astfel de parteneriate au mai fost semnate? Rusineeee! Nu mai au ce cauta in functiile publice pe care le-au dezonorat cu lipsa lor de probitate intelectuala si morala. Trebuie sa isi dea demisia! Au pus o pata mare de noroi asupra intregii comunitati academice din Cluj. Inca o data au demonstrat ca doar interesele politice i-au facut sa ajunga in acele pozitii de conducere. Deci demisia se impune de la sine!

  6. Ce a ajuns invatamantul cu Dulapul, Traktoristul plagiator si doamna doctor. Ministerul aproba proiect pilot cu neuro-stimulator in bataie de joc fata de banul public si bunul simt.

    Prostii au crezut pribabil ca o sa fie propusi candidati la Nobel. Romania educata de prosti, bolnavi mintal si conspirationisti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Noul program Erasmus+ pentru 2021-2027

Erasmus+: Comisia Europeană a lansat cererile de propuneri, cu un buget de aproape 3,9 miliarde de euro în 2022 pentru mobilitate și cooperare în domeniile educației, formării, tineretului și sportului

Comisia Europeană a lansat miercuri cererile de propuneri în cadrul cererii Erasmus+ pentru 2022, în urma adoptării programului anual de lucru pentru 2022, anunță executivul comunitar. Potrivit comunicatului de presă, cu…
Vezi articolul