„Înțeleg și respect revendicările cadrelor didactice, dar consider că acestea nu trebuie să se realizeze în detrimentul elevilor, care sunt cei mai vulnerabili și care nu au nicio vină în acest conflict”, afirmă rectorul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), Remus Pricopie, într-un mesaj transmis luni, 8 septembrie. El marchează astfel prima zi de școală, marcată de ample proteste ale cadrelor didactice.
„Dialogul și negocierile trebuie să continue, dar protestele nu trebuie să îi lovească pe copii. Ministerul Educației are obligația de a construi un plan credibil pentru investiția în profesia didactică, iar sindicatele, conștiente de dificultatea momentului, sunt chemate să manifeste solidaritate cu întreaga societate și să contribuie la găsirea unor soluții echilibrate”, apreciază Remus Pricopie în mesajul său.
Declarația rectorului SNSPA, integral:
„Astăzi, aproape trei milioane de copii ar fi trebuit să înceapă școala, dar multe curți au rămas goale, iar festivitățile de deschidere nu au avut loc. Această situație ridică o întrebare dureroasă: ce este mai important, dreptul la o remunerație și condiții de muncă decente sau datoria de a fi alături de elevi în prima zi de școală? Prima zi nu este o formalitate, ci un moment cu încărcătură emoțională și socială, care marchează începutul unui an întreg și întărește legătura dintre școală și comunitate.
Ca fost ministru al Educației, înțeleg și respect revendicările cadrelor didactice, dar consider că acestea nu trebuie să se realizeze în detrimentul elevilor, care sunt cei mai vulnerabili și care nu au nicio vină în acest conflict. Dialogul și negocierile trebuie să continue, dar protestele nu trebuie să îi lovească pe copii. Ministerul Educației are obligația de a construi un plan credibil pentru investiția în profesia didactică, iar sindicatele, conștiente de dificultatea momentului, sunt chemate să manifeste solidaritate cu întreaga societate și să contribuie la găsirea unor soluții echilibrate.
Școala nu este nici a politicienilor, nici a sindicatelor – este a elevilor, a copiilor noștri. De aceea, avem datoria să găsim soluții care să facă din educația lor o bucurie, nu un conflict permanent. Îi cunosc pe liderii de sindicat și îi cunosc și pe liderii politici ai coaliției de guvernare. Toți sunt oameni serioși, responsabili. Sunt convins că, dacă ar vorbi mai mult unii cu altii – și, mai ales, dacă s-ar asculta unii pe alții cu adevărat – ar găsi foarte repede formule decente pentru a merge mai departe împreună, nu separat.
În prag de an școlar, le urez elevilor curiozitate și încredere, părinților răbdare și speranță, profesorilor demnitate și bucuria de a dărui, sindicatelor și guvernanților înțelepciunea de a construi împreună, iar celor care cred că pot câștiga vizibilitate politică – cu „bățul” prin gardul școlii – chiar în această zi atât de specială le doresc să descopere că în politica educației nu este loc pentru exerciții de vanitate, ci pentru responsabilitatea față de viitorul copiilor noștri.”
7 comments
Astăzi, universitarii s-au comportat execrabil. Și domnul Pricopie, fost ministru al învățământului, care, după multe propuneri și discuții pe parcursul anului 2013, a fost tras de urechi în decembrie 2013, de prim-ministrul de atunci, să modifice, în ceasul al doisprezecelea, prin OUG 117/23.12.2013, articolul 16 din Legea 1/2011, care ar fi lăsat liceele din România cu numai 3 ani (învățământ primar clasele I – IV, gimnaziu V – IX, liceu X – XII).
Liceul românesc, marile colegii ar fi rămas, ca în anii 1951 – 1957, după un model de la răsărit, cu numai trei ani! A fost prevenită, în ultima clipă, o bulversare a sistemului de aceleași proporții ca acum: schimbări de clase și de localuri, mutări de elevi, restrângeri de activitate și redistribuiri de catedre, plus diminuarea valorică a acestei forme tradiționale de învățământ, liceul.
Unii domni rectori din sistemul universitar, de la Timișoara, de la București sau din alte părți, ar trebui să se gândească mai întâi că în 2023 au beneficiat deopotrivă de mărirea salariilor inițiată de profesorii din preuniversitar. Și că actualele modificări nu au adus nicio atingere profesorilor din învățământul superior, ca și cum acolo toate lucrurile sunt perfecte. Și, mai mult, că însăși existența lor este strâns legată de condițiile profesionale ale dascălilor din preuniversitar și de calitatea pregătirii elevilor.
Mizând demagogic numai pe interesele elevilor, deși sunt afectate și acestea, domnii respectivi par să fie numai voci ale partidelor din care fac parte, nu ale întregului învățământ românesc.
Un alt acoperit al serviciilor. Mi-e scârbă!
Intelegi si respecți pe dracu’!! 😡🤬
Poftim la predat la grup scolar ,satul…. oricare din Romania! dupa 2 zile, sa ne povestești cat esti de eficient si de fericit! Nesimtitul ,crede ca are dreptul sa si spuna punctul de vedere! Si,sa ai 34 de elevi in clasa,asa cum vrea alt nesimtit, daniel…Abia ajunsesem si noi intr un moment in care stiai cum ii cheama pe toti elevii, ce i supara, ce pasiuni au…cum ai putea sa i mai disciplinezi…si… sfârșit! 34 de elevi intr o clasa ,ca de asta a avut parte daniel, cu litera mai mica nu pot a scriu … daniel, esti in 2025 !!.stii? dormi? sunteti niște nesimtiti carora va facem un mare favor ca va raspundem ! certandu va! asteptand sa va puneti cenusa in cap, sa va recunoașteți limitele..nesimtirea…
Pai daca este a elevilor, hai sa nu mai ducem profesori la scoala. Sau personal de intretinere, sau orice alt tip de personal, didactic sau nedidactic.
Sa fie doar elevi, intr-o auto-guvernare a elevilor. Dar… stai putin, daca nu-s profesori, nu are rost sa-i numim elevi, nu-i asa?
Asa ca scoala, pe care nu o mai putem numi scoala, devine o cladire a copiilor sau a tinerilor. Dupa modelul din „imparatul mustelor”. Sau, mai bine, „doi ani de vacanta”.
Doar ca e o mica problema: acestea sunt carti, iar lectura, intr-o cladire fara profesori, devine detestabila.
DEMISIA ȘI TU, ÎMBUIBATULE!
Acest domn ar trebui sa tacă…sa ii fie rusine sa mai apară public cu declaratii. Să ii amintim de Pieleanu, Bulai si cred ca ma erau….a rezolvat cazurile de abuzuri sexuale si acum ne explica ce ar trebuie sa faca profesorii?..pe el chiar l-au interesat studentii, a fost in stare sa rezolve abuzurile sistematice petrecute ani de zile in asa numita universitate pe care o conduce??? ca fost ministru ce a facut real pentru educatie??