Rectorul Universității de Vest din Timișoara, sprijin pentru ministrul interimar al Educației: Evaluarea școlilor doctorale aduce exigențe sporite

666 de vizualizări
Marilen Pirtea / Foto: Facebook.com
Rectorul Universității de Vest din Timișoara vine cu un mesaj în sprijinul ministrului interimar al Educației, Rovana Plumb, care a stabilit recent noi reguli pentru evaluarea școlilor doctorale. “Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, în conținutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității învățământului doctoral din România”, spune rectorul Marilen Pirtea.
  • Edupedu.ro a prezentat în exclusivitate noua procedură de evaluare a școlilor doctorale, aprobată la finalul săptămânii trecute, prin ordin, de ministrul interimar Rovana Plumb.
  • Procedura de evaluare nu are nici un element de verificare a plagiatelor din doctoratele din trecut, plagă veche a învățământului doctoral în România.

Într-un comunicat de presă, Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest din Timișoara (UVT), spune că „măsurile vizează exigențe sporite față de activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional”.

Singurul element „discutabil”, în opinia rectorului UVT, este „perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist”.

Opinia integrală a rectorului UVT, Marilen Pirtea, despre noile reguli de evaluare a școlilor doctorale:

Evaluarea școlilor doctorale, o necesitate. Decembrie 2019, termen optimist pentru finalizarea procesului

Studiile doctorale creează legătura dintre sistemul de educație și cel de cercetare autonomă reprezentând o modalitate de bază prin care se derulează cercetarea în România. Chiar dacă legea prevede foarte clar că toate ciclurile de studii sunt supuse unui proces de evaluare, acest lucru nu s-a întâmplat și în cazul studiilor doctorale, putându-se astfel concluziona că și acesta este un motiv pentru care realitatea ultimilor ani a evidențiat o multitudine de probleme în domeniu, amintind aici acuzațiile de plagiat, calitatea unor conducători de doctorat, dar și calitatea științifică discutabilă a unor teze de doctorat.

Se poate astfel spune că studiile universitare de doctorat din acest deceniu au funcționat în absența oricărui filtru extern de evaluare a calității programelor oferite, fapt de neconceput pentru un sistem de învățământ superior sănătos și competitiv. Din acest punct de vedere, rolul ARACIS este unul foarte important, atât din perspectiva asumării demersului de inițiere a acestei metodologii, cât și din perspectiva implementării acesteia.

Pe lângă ordinul de ministru privind evaluarea școlilor doctorale recent aprobat, Ministerul Educației Naționale are responsabilitatea de a asigura cadrul și mediul de lucru potrivite pentru ca învățământul superior, în general, și studiile doctorale, în particular, să-și dobândească respectul și credibilitatea în fața societății românești.

Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, în conținutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creșterea calității învățământului doctoral din România. Măsurile vizează exigențe sporite față de activitatea științifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională și pentru mobilități naționale și internaționale, exigențe sporite pentru existența domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităților științifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum și o serie de măsuri de stimulare a internaționalizării studiilor de doctorat și de creștere a relevanței acestora în plan național și internațional.

Rămâne discutabilă perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate școlile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist.

Rectorul Universității de Vest din Timișoara
Prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea

Citește și:


2 comments
  1. Atentie la titlu :-)! „Scolilor doctorate”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I

Profesorii mai au două săptămâni să înscrie concursuri, festivaluri și alte proiecte în Calendarul Activităților Extrașcolare – CPEE 2025. Model de formular de aplicație – DOCUMENT

Profesorii mai au o săptămână pentru a încărca proiectele educative extrașcolare pentru Calendarul 2025, conform unei adrese a Ministerului Educației trimisă în școli, oferind elevilor din învățământul secundar oportunități noi de…
Vezi articolul
Admiterea la liceu 2020

Rezultatele inițiale de la Bacalaureat 2023 din Republica Moldova au fost publicate luni. Rata de promovare – 68,3%, în creștere cu 3 puncte față de anul trecut / Timp de două zile candidații își pot vedea online lucrările corectate pe platforma ministerului și pot depune contestație apoi

Ministerul Educației de la Chișinău a anunțat că rezultatele preliminare ale examenului național de bacalaureat au fost afișate luni, 26 iunie 2023, în cele 93 de centre instituite în întreaga…
Vezi articolul

Improvizație la Ministerul Educației. Instituția stabilește prin ordin de ministru nivelul salariului pentru directorii adjuncți ai CJRAE, deși funcția nu se regăsește în anexa Hotărârii cu salariile directorilor

Salariul directorilor adjuncți din cadrul centrelor județene de resurse și asistență educațională (CJRAE) și al Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) a fost stabilit oficial, printr-un ordin…
Vezi articolul