Reforma educației digitale în Cehia: modalități “etice, eficiente și sigure” prin care elevii de școală primară și gimnaziu vor învăța “noua informatică”, de la algoritmi la coding și procesarea seturilor mari de date

256 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Elevii cehi vor începe din școala primară să își formeze primele idei despre cum să stocheze date și informații și cum să folosească diverse elemente digitale din lumea din jurul lor, urmând să își dezvolte abilități de rezolvare a problemelor legate de informatică. Iar în gimnaziu, ei vor învăța să creeze, să experimenteze și să testeze ipoteze și alte elemente care să le întărească puterea de a înțelege principiile tehnologiilor digitale, potrivit unei reforme în domeniul educației digitale, aplicată începând din acest an și prezentat săptămâna aceasta pe platforma europeană Eurydice.

Conform prezentării, în cadrul unei reforme curriculare ample, cu orizont 2030+, aplicate în Republica Cehă, unul dintre domeniile-cheie în care vor fi aplicate schimbări radicale este cel al Informaticii/IT&C, schimbări ce vor afecta fiecare nivel de învățământ, de la preșcolar la liceu.

  • Primii pași au fost făcuți în actualul an școlar, când au fost introduse elemente opționale ale noului curriculum de informatică și științe computaționale în școala primară și gimnaziu, elemente care vor deveni obligatorii începând din 2023 în școala primară și 2024 în gimnaziu.

Față de actualul conținut IT&C predat în școala generală, ce pune accent pe abilitățile de a folosi calculatorul și pe alfabetizarea digitală, “noua informatică” se concentrează pe dezvoltarea gândirii computaționale și pe înțelegerea principiilor de funcționare a tehnologiilor digitale, cu ajutorul unor proceduri și concepte legate de utilizarea algoritmilor, coding etc., arată prezentarea Eurydice.

Se va urmări înțelegerea modurilor etice, eficiente și sigure de folosire a tehnologiilor digitale, iar competențele digitale vor fi incluse în rândul competențelor-cheie. 

Potrivit planului de reformă în educație, “noua informatică” va fi introdusă astfel:

În școala primară: elevii vor căpăta primele idei despre înregistrarea datelor și informațiilor și vor descoperi aspecte digitale din lumea înconjurătoare, prin jocuri, experimente, discuții și alte activități. Ei își vor forma capacitatea de a descrie o problemă, de a o analiza și de a identifica o soluție. Într-un mediu dedicat programării, ei vor verifica proceduri algoritmice și vor începe să înțeleagă primele concepte informatice.

  • Se va urmări buna înțelegere a modului cum tehnologiiile pot fi utilizate în siguranță și acumularea de deprinderi care să prevină comportamente riscante.

De la începutul gimnaziului, elevii vor începe să creeze, să experimenteze și să testeze propriile ipoteze, să descopere și să verifice propriile soluții, să își dezvolte înțelegerea conceptelor de bază în domeniul tehnologiilor digitale. Când vor analiza o problemă, vor decide ce aspecte pot fi neglijate și care sunt esențiale pentru soluționarea ei. Vor învăța să creeze, să scrie și să evalueze sistematic proceduri de automatizare și să proceseze seturi mari de date.

  • Elevii vor înțelege principiile de bază în domenii precum coding, modelling, testarea prototipurilor și vor avea în vedere și vor verifica impactul soluțiilor propuse asupra individului, societății și mediului.

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. ca sa procesezi seturi mari de date iti trebuie f multa matematica superioara care nu e nici macar de liceu, apoi coding-ul ala super specializat, trebuie sa stii python si ce vrei sa procesezi

    1. hop, ca doar nu ii pune sa codeze pentru NASA… e vorba de basic …de acolo de unde incep astia mici… sa fim seriosi…matematica superioara!!! Nu e cazul sa te ia cu ameteli…Doar pe ilustrul ministru il apuca ameteala de la orice e digital….nici discutia nu o suporta… fuge ca dracul de tamaie…si mereu se uita unde-i convine…asta de la cehi sigur nu il intereseaza. El abia stie sa deschida mailul…ba ar trimite bucuros mesaje cu porumbelul daca ar avea cui…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Instituția-cheie în analizarea plagiatelor este desființată în proiectul Legii educației, în plin scandal de plagiat la adresa premierului. Nicolae Ciucă “a validat“ proiectul de lege și va scăpa de analiza CNATDCU dacă legea intră în vigoare

Instituția esențială în analizarea plagiatelor este desființată prin reorganizare și pierderea atribuțiilor specifice, în Proiectul Legii învățământului superior, document care are aprobarea oficială a președintelui Klaus Iohannis și care a…
Vezi articolul

“România Educată” – șase ani de “reformă la scară largă” datorată Președinției, dar răspunderea pentru succes și efecte trebuie căutată la echipa care o implementează, la “sistem” și în “politica nestatornică”, susțin Ligia Deca și Robert Santa, consilieri în cadrul Administrației Prezidențiale

Proiectul “România educată” este prezentat drept o reformă majoră, de șase ani, promovată de Președinte, dar responsabilii pentru succesul lui trebuie căutați în altă parte, anume la echipa care răspunde…
Vezi articolul

Dacian Dolean, specialist în dezvoltarea limbajului: La elevii de etnie maghiară din comunități izolate orele de limba română trebuie tratate ca ore de limbă străină, dar trebuie să aibă experiențe de imersiune lingvistică la școală

Recent, Uniunea Cadrelor Didactice Maghiare din România a atras atenția că notele la limba română ale elevilor de etnie maghiară sunt îngrijorător de mici și că limba română ar trebui…
Vezi articolul

VIDEO Rezultatele TIMSS ne indică urgența alfabetizării științifice a elevilor, care să aibă capacitatea de a înțelege și explica fenomenele naturii – Ligia Deca, consilier prezidențial / Raportul de țară la TIMSS 2019, cu rezultatele detaliate ale studiului în care România s-a clasat ultima din Europa la alfabetizarea științifică și numerică a elevilor de clasa a VIII-a, prezentat de Universitatea din București

Rezultatele României la studiul TIMSS 2019 au fost prezentate detaliat astăzi de către specialiștii în științele educației și testare educațională de la Universitatea din București și din Ministerul Educației. Conferința…
Vezi articolul