Reforma liceelor profesionale din Franța, contestată pentru al doilea an la rând de profesori, care anunță grevă pe 12 decembrie. Tăieri de posturi în schimbul unui număr mai mare de ore de practică în companii, printre nemulțumiri

1.181 de vizualizări
Foto: Oxygene Radio France
Sindicatele din învățământul profesional francez cheamă din nou personalul la grevă pe 12 decembrie, pentru a cere retragerea proiectului de reformă a liceului profesional, potrivit FranceInfo. Reforma, prezentată de președintele Emmanuel Macron în luna mai a anului trecut, pe fondul unor proteste, a fost respinsă cu fermitate de sindicate de când a fost oficializată în septembrie 2022.

Într-un comunicat de presă comun, sindicatele profesorilor din Franța denunță „deteriorarea brutală și scandaloasă a ceea ce înseamnă ultimul an de liceu”, impusă de ministrul delegat al Educației și Formării Profesionale, Carole Grandjean. Mai exact, sindicatele deplâng deturnarea „unui număr mare de ore de curs pentru a răspunde unui ordin prezidențial de creștere a numărului de săptămâni de practică profesională”.

„Acest lucru este inacceptabil în condițiile în care elevii noștri au nevoie de mai multă și o mai bună școlarizare”, au transmis reprezentanții sindicatelor, citați de presa franceză. Reforma prevede o creștere cu 4 săptămâni a duratei stagiului de muncă al unui elev la sfârșit de an școlar, ceea ce înseamnă mai puține ore de învățământ teoretic și mai multe ore de practică în companii și o tăiere de posturi pentru profesori: peste 5.000, după estimările organizațiilor din învățământ. Mulți vor trebui să își facă reconversii profesionale, mai susțin acestea, notează site-ul dedicat educației NousVousIls.

  • Peste 620.000 de elevi sunt în liceele profesionale din Franța din cei peste 2,25 de milioane de elevi de liceu, arată datele de la Ministerul Educației din Hexagon.
Calendarul discuțiilor, pe repede-înainte

Conform sursei citate, în timp ce consultările dintre sindicatele din domeniul formării profesionale și minister sunt în curs de finalizare în ceea ce privește ultimul an de formare profesională, textele care validează acest aspect al reformei „vor fi prezentate Consiliului Superior al Învățământului pe 14 decembrie”, ceea ce reprezintă „un calendar foarte rapid”, susțin reprezentanții din domeniu, scrie FranceInfo.

Pentru sindicaliști, calendarul propus este „nesustenabil și lipsit de respect față de munca personalului, deoarece punerea în aplicare a acestui proiect este prevăzută de la începutul anului școlar 2024-2025”. Proiectul mai prevede pentru ultimul an de liceu și „devansarea examenelor în martie sau aprilie” pentru ca elevii să poată fi trimiși „în stagii de practică timp de șase săptămâni”, adică să piardă o bună perioadă de cursuri, a explicat Sigrid Gérardin, liderul sindicatului Snuep-FSU.

Reforma liceului profesional este una dintre promisiunile de campanie ale lui Emmanuel Macron pentru integrarea tinerilor în câmpul muncii și deja unele măsuri au fost puse în aplicare din anul școlar curent (2023-2024). Printre acestea sunt remunerarea elevilor de liceu în timpul stagiilor de practică și crearea de „birouri ale întreprinderilor” în licee. Altele sunt încă în discuție, cum ar fi organizarea ultimului an de liceu sau transformarea ofertei de cursuri de formare, mai scrie publicația citată.


2 comments
  1. da , smecheria e ca patronatele au obținut forta de munca gratis sau foarte ieftina . au SI francezii corupții lor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

University College London, reclamată în instanță de mii de studenți, din cauza grevelor și a studiilor din timpul pandemiei de Covid-19. Plătitori de taxe, studenții acuză că universitatea și-a încălcat contractul

Mii de studenţi au reclamat în instanţă faimoasa universitate britanică UCL (University College London) din cauza perturbării studiilor în cursul pandemiei de COVID-19 şi al unor greve, relatează miercuri Reuters,…
Vezi articolul
O voce pentru educatie

A fost înființată „Alianța O voce pentru educație”, formată din societatea civilă și mediul privat / Susține 10 teme esențiale pentru reforma educației din România, inspirate de concluziile proiectului România Educată

Prima întâlnire extinsă de lucru a alianței „O Voce pentru Educație” a avut loc miercuri și au participat 180 de lideri din mediul educațional și de business, reprezentanți ai părinților…
Vezi articolul

Explicațiile Ministerului Educației pentru reintroducerea lucrării de licență obligatorii, alături de examenul de absolvire: Lucrarea „reprezintă o activitate mult mai complexă” decât examenul „aproape banal” / Aplicarea măsurii la finalul acestui an universitar depinde de momentul când va fi adoptat ordinul de ministru

Lucrarea de licență „reprezintă un act de creație științifică adecvat nivelului studiilor absolvite. Dar acest act îl considerăm necesar pentru formarea unui specialist, pentru formarea unui absolvent de studii universitare”…
Vezi articolul

Ioan Aurel Pop, președintele Academiei Române: Faptul că 58% din elevii de clasa a VIII-a n-au reușit să obțină notă de trecere la matematică dă de gândit. Dacă nu simplificăm studiul matematicii în școală, o să ajungem la 68% sub nota 5. Mai bine mai simplu pe înțelesul tuturor, decât complicat pentru 5 elevi din clasă

Președintele Academiei Române susține că studiul matematicii trebuie simplificat în școală, după simularea examenelor de Evaluare Națională. „Faptul că 58% din elevii de clasa a VIII-a n-au reușit să obțină…
Vezi articolul