PROIECT Până pe 29 ianuarie 2024, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației proiectul planului de școlarizare pentru anul 2024-2025 / Cele 10 criterii obligatorii pe care trebuie să le respecte planul de școlarizare

25.933 de vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
Până pe 29 ianuarie 2024, inspectoratele școlare vor transmite Ministerului Educației planul de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025, potrivit proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare, document pus în consultare publică de către Ministerul Educației. Proiectul trimis de inspectoratele școlare va fi în format electronic, scanat, atât pentru școlile de stat, cât și pentru cele particulare. Vezi mai jos, în articol, care sunt cele 10 criterii obligatorii pe care trebuie să le respecte orice plan de școlarizare.

Art. 22. – „(1) Inspectoratul școlar transmite la Ministerul Educației proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025 separat, atât pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, cât și pentru unitățile de învățământ particular, în format electronic scanat, până la data de 29 ianuarie 2024.

(2) Adresa de înaintare a proiectului planului de școlarizare de către inspectoratele școlare la Ministerul Educației are următorul conținut: “Prezentul proiect al planului de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025 a fost întocmit cu încadrarea strictă în numărul de posturi aprobat inspectoratului școlar de către Ministerul Educației. Inspectoratul școlar a dispus toate măsurile cu privire la încadrarea unităților de învățământ în bugetul calculat, în conformitate cu prevederile legale.”

Criteriile obligatorii pe care trebuie să le conțină planul de școlarizare

Art. 7. – „Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:

1. constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasa pregătitoare, învățământ gimnazial – clasa a V-a în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare;

2. constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:

  • a) învățământ liceal cu frecvență zi, învățământ profesional, din 24 de elevi;
  • b) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 26 de elevi;
  • c) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 26 de elevi;
  • d) învățământ tertiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;

3. constituirea formațiunilor de studiu în învățământul dual, conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023 cu modificările ulterioare;

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – legislatie.just

4. stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru:

  • a) candidații de etnie romă;
  • b) candidații cu cerințe educaționale speciale;
  • c) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;

5. asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;

6. asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;

7. asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;

8. asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal și în învățământul profesional, inclusiv dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;

9. organizarea programului educațional “A doua șansă”, pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198 cu modificările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar.

10. Formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și alin. (9) se constituie de regulă cu maxim 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”

Foto: Art. 23 din Legea învățământului preuniversitar 198/2023 – legislatie.just

Edupedu.ro a scris că, din anul școlar 2024-2025, școlile pot solicita inspectoratelor școlare, în situații excepționale, în baza unei justificări a consiliului de administrație, suplimentarea sau diminuarea cu 2 elevi sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, potrivit unui proiect de ordin pus în consultare publică de Ministerul Educației. Cu toate acestea, Ministerul Educației poate aproba funcționarea de clase cu efective mai mari față de cele aprobate de către ISJ/ISMB.

În proiectul cu metodologia privind cifra de școlarizare pentru anul școlar viitor apare că, în situația în care este aprobată depășirea cu peste 2 elevi, se respectă regulamentul privind depășirea efectivelor formațiunilor de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi din unitățile de învățământ preuniversitar de stat.

„Art. 20. Aplicarea prevederilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare se realizează pentru clasele de început cu respectarea prevederilor Metodologiei privind depășirea efectivelor formațiunilor de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi din unitățile de învățământ preuniversitar de stat”, conform proiectului pus în consultare publică marți seara de Ministerul Educației.

Foto: Art. 23 alin. (6) și (7) din Legea învățământului preuniversitar 198/2023 – legislatie.just

Conform proiectului, liceele care, în sesiunile cumulate din anul 2023 ale examenului de bacalaureat, au înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de un singur absolvent nu vor propune cifră de școlarizare la clasa a IX-a cu frecvență zi.

Art. 10. – „(1) Propunerile privind cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a, cu frecvență, zi, învățământ liceal, corespunzătoare filierei/profilului/specializării/calificării profesionale se vor face de către unitățile de învățământ pentru care acestea au obținut autorizarea de funcționare provizorie/acreditarea prin ordin de ministru. Unitățile de învățământ care, în sesiunile cumulate din anul 2023 ale examenului de bacalaureat, au înregistrat procent de promovabilitate de 0% sau în care acest examen a fost promovat de un singur absolvent nu vor propune cifră de școlarizare la clasa a IX-a cu frecvență zi.”

Proiectul de metodologie privind școlarizarea în anul școlar 2024-2025 poate fi consultat mai jos:

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Numărul minim și maxim de elevi pentru fiecare clasă și de copii dintr-o grupă, conform Legii învățământului preuniversitar / Se va aplica din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și a IX-a
Ușă deschisă pentru aglomerarea claselor de elevi. Din anul școlar 2024-2025, cu aprobarea Ministerului Educației, într-o grupă de creșă pot să fie peste 22 de copii și peste 28 de elevi într-o clasă de gimnaziu și liceu – proiect

7 comments
  1. Nota ministerului prin care se solicita proiectul planului de școlarizare 2024-2025, ar fi necesar sa cuprindă solicitarea ca In cadrul Consiliul profesoral al unității de învățământ, in care se propune planul de școlarizare pentru anul viitor, corect si bine, transparent, ar trebui sa participe si un inspector școlar de sector, iar planul sa fie supus unui vot al cadrelor didactice, vot consemnat in procesul verbal.
    In unele scoli profesorii titulari sunt un fel de “martori la caratul apei”!

  2. Planul de școlarizare simultan pe întreaga comună, mutând copiii după cum vrem, de la școala de centru cu microbuzul la periferie 2-3km, ca sa fie “simultan bun pentru toată lumea” . Asta chiar e rușinos,să folosești populația școlară pentru alte scopuri. Doamna Inspector General de la Buzău și la anul tot așa?

  3. La 29 ianuarie 2024, teoretic, n-ar trebui să mai existe inspectorate școlare, nu?

    Am și uitat cum ar trebuie să le cheme mai nou. Dar proiectul vorbește tot de site-urile inspectoratelor. Oamenii ăștia nu știu să-și citească propria lege.

  4. Și derogările de suplimentare de locuri de la ISJ si mai nou de la MEN la ce preț mai sunt?

    Au fost actualizate cu inflația?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like