Numărul minim și maxim de elevi pentru fiecare clasă și de copii dintr-o grupă, conform Legii învățământului preuniversitar / Se va aplica din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și a IX-a

31.950 de vizualizări
Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com
Ministerul Educației a publicat informații despre care este numărul minim/maxim de copii dintr-o grupă sau clasă, conform noii Legi a învățământului preuniversitar, pe pagina de Facebook. Prevederile se vor aplica din anul școlar 2024-2025, doar pentru formațiuni de studiu noi: grupa mică, clasa pregătitoare și clasa a IX-a. De exemplu, dacă într-o clasă de a VII-a sunt acum 35 de elevi, până la finalul nivelului de învățământ, adică finalul clasei a VIII-a, numărul elevilor nu se reduce, prevederea nu se aplică pentru că formațiunea de studiu este deja constituită.

„Efectivele de antepreşcolari, preşcolari şi elevi din formaţiunile de studiu deja constituite la data intrării în vigoare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 rămân aceleași până la finalizarea nivelului de învăţământ”, potrivit ministerului Educației.

  • „Clasele/Grupele în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi rămân cu același număr de elevi până la finalizarea nivelului de învățământ”, potrivit Art. 23 (7) din Legea învățământului preuniversitar.

Precizările vin în contextul în care metodologia privind depășirea efectivelor formațiunilor de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi din unitățile de învățământ preuniversitar de stat cu mai mult de 2 beneficiari peste efectivul maxim prevăzut în Legea învățământului preuniversitar este în dezbatere publică

Numărul minim/maxim de copii dintr-o grupă sau clasă, conform noii Legi a învățământului preuniversitar art. 23 alin. (1), publicat de ministerul Educației
  • În situații excepţionale, formaţiunile de antepreșcolari, preşcolari sau de elevi pot funcţiona cu cel mult 2 copii peste efectivul maxim, față de 3 câte era prevăzut anterior. 
  • Pentru cazurile în care se solicită depăşirea cu peste 2 antepreșcolari/preșcolari/elevi a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educaţiei, conform postării de pe Facebook.

Prevederile despre numărul minim și maxim de elevi din Legea învățământului preuniversitar 

Art. 23 din legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 se referă la formațiunile de studiu și excepții

Printre excepții se numără:

  • Formațiunile de studiu și efectivele de elevi pentru unitățile de învățământ postliceal militar pot fi organizate și stabilite numeric pentru unele arme/specializări/specialități militare, cu aprobarea eșalonului ierarhic superior.
  • În învățământul liceal, filiera vocațională, profil teologic, formațiunile de studiu pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea Ministerului Educației, pe baza unei propuneri din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu avizul episcopiei din zona în care funcționează unitatea de învățământ.
  • În situații excepționale, formațiunile de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi pot funcționa cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut, după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ. Pentru cazurile în care se solicită depășirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului.
  • Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută, la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
  • Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”

La articolul 248 (16) cu dispoziții tranzitorii din legea învățământului preuniversitar se specifică:

„Prin excepție de la prevederile art. 23, efectivele de antepreșcolari, preșcolari și elevi din formațiunile de studiu în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi se stabilesc până la finalizarea nivelului de învățământ, potrivit Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.”

Ministerul Educației poate aproba clase în care numărul elevilor să-l depășească pe cel prevăzut de Legea învățământului preuniversitar, potrivit metodologiei pusă în dezbatere publică

Spre exemplu, pentru grupa mare de la creșă, Ministerul Educației poate aproba mai mult de 22 de copii. La gimnaziu și liceu pot să fie peste 28 de elevi.

„Art. 5 Ministerul Educației poate aproba funcționarea formațiunilor de studiu cu efective mai mari față de cele aprobate de către ISJ/ISMB, astfel:

a) pentru educația timpurie, nivel antepreșcolar:

  • (i) grupa mică, mai mult de 11;
  • (ii) grupa mijlocie, mai mult de 17;
  • (iii) grupa mare, mai mult de 22;

b) pentru educația timpurie, nivel preșcolar, mai mult de 22;

c) pentru învățământul primar, mai mult de 24;

d) pentru învățământul gimnazial, mai mult de 28;

e) pentru învățământul sportiv și de artă, mai mult de 26;

f) pentru învățământul liceal, inclusiv dual, mai mult de 28;

g) pentru învățământul postliceal, mai mult de 30;

h) pentru învățământul special:

  • (i) antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II, mai mult de 9;
  • (ii) beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II, mai mult de 10 elevi;
  • (iii) antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV, mai mult de 7;
  • (iv) beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV, mai mult de 8;

i) învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate, mai mult de 14.”

Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


7 comments
  1. De ce nu se poate ca persoanele responsabile să-și asume responsabilitatea din teren.
    cum este posibil ca într-o creșă preluată de învățământ sa fie înscriși 140 de copii si toate grupele să fie considerate grupă mare (asta înseamnă 22 de copii pe grupa ), copilașii sunt la grupă de la 1,2 ani până la 2,8 ani ,cine este responsabil ,cine își asumă această organizare a grupelor fără să se țină cont de formarea grupelor în funcție de vârstă si necesitățile copiilor.
    De ce Creșele preluate de învățământ nu vor sa înțeleagă că realitatea este alta.
    Copilașii au nevoie de condiții adaptate vârstei.

    1. Învățământul confunda grădiniță cu cresa
      E imposibil sa lucrezi cu 34 de copii ( grupa mixta),
      De la Inspectorat nu vine nimeni sa vadă cum stau înghesuiți copii în grupa,la somn câte 2 în pat
      Nu se tine cont de capacitatea instituției?
      De când ne a preluat învățământul e un HAOS în creșe
      Directorii de grădiniță nu au habar cu ce se mănâncă cresa
      Nu interesează pe nimeni
      Nu se vrea calitate pt. copii ci cantitate din alte puncte de vedere

  2. Prin formațiuni noi de studiu nu trebuia să fie stipulată și clasa a V-a sau a fost omisă??Efectivele trebuie scăzute, altfel vom asista la o cădere în gol a educației copiilor care va avea un mare ecou negativ asupra acestei țări care are și așa o demografie sub nivelul mării, o economie în comă, un viitor nefast.

  3. Dragi profesori, va rog sa luam atitudine in fata acestei legi, care face ca învățământul sa fie tot mai mult cantitativ, nu calitativ.
    Doamnă ministru Deca, generatiile s.au schimbat, copiii sunt din ce in ce mai agitati, de nestăpânit , iar dvs., care nu ati pus piciorul intr.o clasa de elevi in calitate de profesor, sustineti această lege!!
    Sunt profesor pentru învățământ preșcolar de 27 de ani și cred ca , daca efectivul de elevi va fi majorat, probabil voi ajunge ( împreună cu colegele mele) sa ies la pensie cu boli neuropsihice . ( din cauza stresului si a gălăgie)
    Invit pe toți care fac astfel de legi sa vina macar o săptămână în locul nostru!
    Va rog0

    1. Ca pt profesori este tot mai greu sa tina lectiile si sa reziste la consumul psihic, nervos, pe măsură ce numarul de elevi creste este o mare problema, dar o problema cel putin la fel de importantă este si aceea ca, pe măsură ce nr de elevi creste, scade si calitatea actului educational. Asta se stie dintotdeauna, e o chestiune constatata/stabilita si recunoscuta de stiintele educatiei.

      In plus, generatiile noi vin nu doar cu agitatie si nervozitate mai accentuate, ci si cu un numar mai mare de cazuri de CES, ADHD, autism etc, despre care observam ca nu se vorbeste deloc. Astfel de copii se spune ca “trebuie integrati” de catre profesori, dar ei de obicei nu numai ca nu se “integreaza,” ci …”dezintegreaza” clasele in care sunt inclusi si cam fac praf orice efort al profesorilor de a-si tine orele. Se motiveaza, in general cu o doza de inconstienta (??) si/sau ipocrizie, ca si acesti copii au dreptul la educatie; dar cum ramane cu dreptul la educatie al celorlalti copii din clasa?? Pt a “integra” 2-3 copii cu probleme, se sacrifica dreptul la educatie al altor 20-25 de copii care le sunt colegi si care, de fapt, nu au parte de ore asa cum trebuie.

      Nu se poate cere invatamant de calitate in situatia asta. Deja se lucrează cu clase de 26-35 de elevi, in detrimentul invatarii si al elevilor, nu doar pe “nervii” profesorilor.

      Acestea (nr mare de elevi din clasa, cazurile de afectiuni neuro-psihice etc) sunt alte probleme cu care profesorii trebuie “sa se descurce,” dar cei de prin minister care iau deciziile pare ca raman in continuare orbi si surzi la toate acestea.
      Peste 3-4 generatii societatea va resimti si va “deconta” toate aceste obtuzitati sau nepriceperi (??) ale … ministerului, ca si toata nepasarea celor care decid in defavoarea calitatii in invatamant.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Școlile italiene pot rămâne deschise pentru elevi în cursul acestei veri, conform unui plan național. Obiectivul principal: elevii să-și refacă legăturile sociale și cele cu școala, după întreruperile din pandemie

Școlile italiene au posibilitatea, pe parcursul acestei veri, să rămână deschise pentru diverse activități educaționale care au drept scop să îi ajute pe elevi să “își consolideze competențele pentru anul…
Vezi articolul

EXCLUSIV Grădinița Politehnica, prima unitate de învățământ din România acreditată direct de ministrul Educației, peste decizia Consiliului ARACIP care a hotărât neacreditarea

Școala Primară „Politehnica” a Universității Politehnica din București a primit acreditare pentru nivelul preșcolar – grădiniță, pentru anul școlar următor – 2022-2023, potrivit unui ordin semnat de ministrul Educației, Sorin…
Vezi articolul