Reguli de folosire a instrumentelor de inteligență artificială, introduse la Universitatea Politehnică Timișoara: nu sunt interzise, dar există limitări etice

233 de vizualizări
Universitatea Politehnica din Timișoara / Foto: Facebook – UPT
Universitatea Politehnică Timişoara (UPT) a votat în Senatul universităţii un set de recomandări în ceea ce priveşte utilizarea uneltelor de inteligenţă artificială (IA) în generarea de conţinut ştiinţific, conformându-se tendinţei mondiale şi europene, precum şi normativelor în vigoare, relatează Agerpres.

La cursurile facultăţilor din cadrul UPT folosirea unor aplicaţii precum ChatGPT, Bard sau Character.ai nu este interzisă, dar studenţilor le este recomandat să respecte mai multe reguli care ţin de etică şi deontologie, specifice procesului educativ.

„Vara aceasta este prima sesiune pentru examenele de finalizare a studiilor în care studenţii au acces la aceste unelte care utilizează inteligenţă artificială. Este destul de clar că mulţi vor încerca să folosească ChatGPT sau alte aplicaţii asemănătoare pentru a genera conţinut, aşa că am decis să reglementăm acest aspect. Nu interzicem, este evident, ci doar creăm un set de reguli şi norme de aplicare pentru ca studenţii să ştie modul în care pot folosi aceste unelte, ce e permis şi ce nu e permis”, potrivit rectorului UPT, Florin Drăgan, citat într-un comunicat de presă.

Cadrele didactice vor lua măsuri suplimentare pentru evaluarea studenţilor, precum creşterea timpului alocat pentru evaluările orale sau utilizarea de soluţii de detectare a conţinutului generat de aplicaţii care folosesc inteligenţa artificială. Una dintre măsuri va fi creşterea timpului alocat susţinerii orale a lucrărilor elaborate de studenţi, pentru a stabili dacă utilizatorul a înţeles conţinutul generat de aplicaţiile care folosesc inteligenţa artificială şi dacă acesta îl comentează creativ sau critic. În cazul susţinerii lucrărilor pentru finalizarea studiilor, declaraţia de autenticitate pe care candidaţii o completează va avea şi o secţiune privind utilizarea sau nu a instrumentelor de IA în procesul de elaborare a lucrării.

  • O regulă esenţială pe care fiecare student trebuie să o respecte este faptul că orice conţinut generat de programele care folosesc IA nu va fi preluat cu titlul de adevăr, enunţ sau opinie personală, ci va fi analizat şi procesat din perspectiva utilizatorului şi a scopului pentru care utilizatorul a ales să se folosească de el.
  • Utilizatorii trebuie să ţină cont de faptul că aceste aplicaţii pot genera şi conţinut sau informaţii greşite.


1 comment
  1. Un punct de vedere, corect! Viteza de implementare a noilor tehnologii a depășit viteza de predare/asimilare, oferită prin expunere la cursuri. Și apoi aceste tehnologii nu se pot aborda începând cu ultimele noutăți; trebuie început de la un anume reper ce ține și de un „istoric”, la a cărui evoluție logică, devenim părtași.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

„Amenințările imediate” la sănătatea copiilor identificate de OMS: schimbările climatice, mâncarea nesănătoasă, publicitatea la țigări electronice. „Nicio țară nu își protejează viitorul” / Pe ce loc e România

Schimbările climatice, emisiile de dioxid de carbon, mâncarea nesănătoasă, publicitatea la alcool, țigări electronice și tutun sunt principalele „amenințări imediate” la sănătatea copiilor de pretutindeni și nicio țară nu își…
Vezi articolul

Primarul Timișoarei a lăsat Inspectoratul Școlar fără internet în zi de simulare de BAC și înscriere în clasa pregătitoare. Inspectorul general: Și linia de backup este tăiată

Primarul din Timișoara a lăsat inspectoratul Școlar Județean fără internet, în zi de simulare a examenelor de Bacalaureat și de înscrieri la clasa pregătitoare. În plus, „mâine este o zi…
Vezi articolul

Daniel David: Admiterea la clasa a V-a, acolo unde numărul de elevi e mai mare decât numărul de locuri, este o soluție temporară. În acest moment, până când vom reforma curriculumul și vom crea standarde mai puternice de evaluare, nu văd altă soluție

Ministrul Educației Daniel David a explicat luni, 2 iunie, de ce păstrează admiterea la clasa a V-a: „Când într-o școală în care ai clasa a V-a sunt mai mulți copii…
Vezi articolul