Răsturnare de situație. Școala poate să decidă, prin consiliul de administrație, cursuri online pentru elevii care nu pot participa fizic, anunță Radu Szekely, consilierul ministrului Educației

15.121 de vizualizări
Radu Szekely / Foto: Ambasada Finlandei în România
Școlile pot să desfășoare cursuri online pentru elevii care nu pot participa fizic la ore, după cum a declarat, ieri, consilierul ministrului Educației, Radu Szekely, la Antena 3. Întrebat de situația fetiței ce a fost lovită de un polițist pe trecerea de pietoni și nu poate merge fizic la școală, acesta a spus că „școala poate să decidă, prin Consiliul de administrație, că îi permite acelei eleve să participe în sistem online” și „fetița nu trebuie să meargă la școală, este o înțelegere greșită”.

De precizat este că Radu Szekely a declarat în urmă cu două zile pentru Edupedu.ro că „noi nu avem baza legală ca să putem spune că această fată poate urma cursuri online, pentru că legea spune clar că frecventarea orelor trebuie să fie fizică”.

Tot atunci, acesta a mai menționat că fata poate participa la orele online doar dacă „în clasa ei sunt deja copii care au boli cronice și fac ore online”: „În starea de alertă și de urgență s-au făcut modificări pentru că situația o impunea. Fata poate urma școala online doar dacă în clasa ei sunt deja copii care au boli cronice și fac ore online, așa s-ar putea și ea alătura lor. Noi nu putem cere școlii să o lase doar pe ea să facă ore online, pentru că legea nu permite acest lucru.”

Ieri, consilierul ministrului Educației a avut o schimbare de poziție și a susținut că „din păcate, noi avem o gândire normativă în stat, care spune că dacă nu ni se permite ceva, este interzis”.

În declarațiile sale, Szekely dă vina pe școli, pentru că nu îți asumă răspunderea de a lua decizii: „Cred că există o obișnuință ca pentru fiecare caz în parte să întrebăm ministrul Educației cum să facem. Într-o societate în care toată lumea dorește ca școlile să fie autonome, nu mi se pare corect ca pentru fiecare decizie punctuală, referitoare la un copil (…)”.

La câteva secunde distanță, el menționează că se lucrează la niște modificări, astfel încât școlile să își asume „această responsabilitate”: „Lucrăm acum la niște modificări, se discută niște modificări ale Regulamentului de ordine și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar prin care să permitem școlilor să-și asume această responsabilitate.”

Redăm dialogul dintre Radu Szekely și moderatoare: 

Radu Szekely: Încerc să vă explic care este situația și de unde apar neînțelegerile. În cazul doamnei, fetița nu trebuie să meargă la școală, este o înțelegere greșită. Există instituţia scutirii medicale în România, care spune că, la recomandarea medicului, elevul poate întrerupe cursurile pentru o durată de timp chiar nelimitată. În cazul acesta este vorba despre mai mult de patru săptămâni, iar legea prevede, în momentul de față, pentru aceste cazuri şcolarizarea la domiciliu. Fetița nu trebuie să meargă la școală.

Moderatoare: (…) Dacă tot am avut modelul școlii online pe care l-am promovat doi ani de zile, de ce nu păstrăm facilitățile din el?

Radu Szekely: Dacă îmi dați voie să termin, are posibilitatea să solicite școlarizare la domiciliu. Deci, să renunțe la școală nu este în niciun fel o impoziție a legii. Există această posibilitate în momentul de față. În ceea ce privește învățarea online, doamna spunea că ordinul respectiv interzice participarea fetiței la învățământ online în momentul de față. Nu este adevărat nici acest lucru. Ordonanța permite acelor copii pentru care prezența la școala ar reprezenta un risc la sănătatea lor, pentru că, prezentându-se la școală, există riscul să se îmbolnăvească, să ia virusului ….

Moderatoare: Dar în cazul acestui copil, domnule secretar de stat, nu este vorba despre asta. Are alt gen de afecțiuni, nu crește riscul de a lua Covid.

Radu Szekely: Nu i se interzice în mod expres.

Moderatoare: Dar nici nu i se permite.

Radu Szekely: Din păcate, noi avem o gândire normativă în stat, care spune că dacă nu ni se permite ceva, este interzis. Pe când gândirea normală este exact invers: în momentul în care nu este expres interzis, este permis.

Moderatoare: Ce ați face dumneavoastră în locul acestei familii?

Radu Szekely: Școala poate să decidă, prin Consiliul de administrație, că îi permite acelei eleve să participe în sistem online. Am luat act și noi de această lipsă de încredere a școlilor în asumare.

Moderatoare: Flexibilitate?

Radu Szekely: Nu aș spune lipsă de responsabilitate. Cred că există o obișnuință ca pentru fiecare caz în parte să întrebăm ministrul Educației cum să facem. Într-o societate în care toată lumea dorește ca școlile să fie autonome, nu mi se pare corect ca pentru fiecare decizie punctuală, referitoare la un copil (…) Lucrăm acum la niște modificări, se discută niște modificări ale Regulamentului de ordine și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar prin care să permitem școlilor să-și asume această responsabilitate.

Informații de context

Mama fetei a făcut un apel pentru a i se permite fetei școala online, mai întâi pe grupurile de părinți de pe rețelele de socializare. Contactată de Edupedu.ro, aceasta a spus că Marina nu se poate întoarce, încă, la școală, dar că dacă ar face ore alături de colegii ei și de profesorii ei ar ajuta-o foarte mult în recuperare.

„Am depus o cerere ca și părinte către doamna director ca să o accepte la orele online, am atașez dosarul medical. Deocamdată nu am primit nici un răspuns, dar am înțeles că nu există cadrul legal”, a spus mama fetei. 

Ministrul Educației a declarat săptămâna trecută, în cadrul unei conferințe de presă, că elevii cu afecțiuni cronice, care au boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat de tip unu, vor putea beneficia de învățământ hibrid până la finele semestrului doi.

Edupedu.ro a scris că directorii de școli pot cere suspendarea cursurilor cu prezență fizică pentru unul sau mai mulți elevi, pentru una sau mai multe clase, sau chiar a școlii, cu decizia consiliului de administrație si cu înștiințarea sau aprobarea inspectoratului, potrivit Ordinului de ministru nr. 3.352 din 10.03.2022.

Concret, ordinul menționat anterior modifică articolului 9, alin 4 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar astfel:

”Suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face, după caz:

a) la nivel individual, până la terminarea semestrului doi al anului școlar 2021 – 2022, la cererea părintelui, cu avizul și recomandările specifice ale medicului curant, în cazul în care elevul suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare, boli respiratorii cronice severe, boli cardiovasculare, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, boli imune sau autoimune, boli rare, boli ereditare de metabolism, tratament imunosupresive, alte afecțiuni cronice, afecțiune asociate cu imunodepresie moderată sau severă cum ar fi: transplant, afecțiuni oncologice în tratament imunosupresor, imunodeficiențe primare sau dobândite, alte tipuri de tratament imunosupresoare. În această situație activitatea didactică se va desfășura în sistem hibrid.

b) la nivelul unor formațiuni de studiu/grupe sau clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ – la cererea directorului, în baza hotărârii Consiliului de Administrație al unității, cu informarea inspectorului școlar general/al Municipiului București, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației.

c) la nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ sau municipiul București, la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului.

d) la nivel regional sau național, prin ordin al ministrului Educației ca urmare a hotărârii Comitetului Județean al Municipiului București pentru Situații de Urgență, respectiv Comitetul Național pentru Situații de Urgență după caz.”

Este introdus și un nou alineat, 4 1: „Suspendarea cursurilor cu prezență fizică la nivel individual conform articolului 4 litera a) se realizează la propunerea directorului cu aprobarea Consiliului de Administrație”.

Mai amintim că șefa inspectoratului școlar Timiș, Aura Danielescu a declarat ieri pentru Edupedu.ro că „li s-a dat autonomie consiliilor de administrație și unităților de învățământ să-și asume responsabilitatea unor decizii”, cu referire la intrarea în online.

Citește și:
EXCLUSIV Fata lovită de un polițist pe trecerea de pietoni nu poate merge la școală fizic, iar mama ei face apel la ministrul Educației să i se permită să facă școală online. Ce a răspuns Ministerul Educației
Școlile pot decide intrarea în online a elevilor. Aura Danielescu, șefa Inspectoratului Școlar Județean Timiș: Li s-a dat autonomie consiliilor de administrație să-și asume responsabilitatea unor decizii

6 comments
  1. Sunt foarte multe familii pe grupurile Facebook “Parintii elevilor din Romania” si Parintii cer schimbare” care au facut nenumarate demersuri pentru a reda posibilitatea de a invata online elevilor care au pe cineva cu o boala cronica in familie. Fiecare parinte a primit o scrisoare standard din partea unui robot, fara raspuns la demers. Acesti elevi au facut 2 ani de online, acum sunt obligati sa mearga fizic la scoala si sa piarda pe cineva drag.

  2. Va invitam pe grupul de Facebook “Parintii elevilor din Romania” si Parintii cer schimbare”. Parintii de pe aceste grupuri au facut nenumarate demersuri pentru a reda posibilitatea de a invata online elevilor care au pe cineva cu o boala cronica in familie. Fiecare parinte a primit o scrisoare standard din partea unui robot, fara raspuns la demers. Acesti elevi au facut 2 ani de online, acum sunt obligati sa mearga fizic la scoala si sa piarda pe cineva drag.

  3. Domnule consilier , cred ca prostia este molipsitoare! Fugi cat mai poti de Ministrul care apara plagiatorii!

  4. Cata vorbarie inutila. Legea actuala permite scolarizarea la domiciliu. Pentru a beneficia de acest drept trebuie urmata o procedura. Scoala trebuie sa informeze si parintele trebuie sa urmeze procedura. Daca parintele nu vrea sa o urmeze ar trebui decazut din drepturi.

  5. Nici în legea educației sa nu mai existe online la preuniversitar pentru cei care nu pot participa din diverse motive medicale sau nu să și ia cursuri,notițe,teme când pot participa efectiv,cum se făcea înainte.terminati cu nostalgia online.

  6. Inca o data m-am convins ca profesorul nu a contat si nu va conta vreodata pentru minister. Si ca acesta joaca numai dupa cum ii canta patintii. In principiu, am ajuns sclaveti pe mosia directorilor si parintilor. Nu ne dai drepturile salariale, dar ai TUPEUL sa ne ceri sa predam si fizic si online doritorilor. In conditiile in care chiar nu ai cum, ajungi la imensa munca de a preda o data fizic si o data online dupa program sau sa pregatesti materiale online in plus. Sa nu-mi spuneti ca eu, cu telefonul meu pot face livd streaming din clasa cand predau si ma fatai la tabla si scriu si vin elevii sa lucreze la tabla. Penibili. Niste penibili sunteti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Restaurație la BAC, în an electoral: Ministerul Educației desființează corectarea încrucișată între județe a lucrărilor de la Bacalaureat, introdusă pentru reducerea fraudelor, și elimină obligativitatea ca profesorii corectori să fi fost formați

Regulile oficiale stabilite pentru Bacalaureatul din vara anului 2020 și publicate în Monitorul Oficial sunt marcate de 2 schimbări majore, esențiale pentru corectitudinea notelor obținute în final de elevi: Ministerul…
Vezi articolul

Disciplinele STE(A)M – subcapitol separat în “România Educată”: La TIC să se predea și despre tehnologii mobile și Internet of Things / Educația bazată pe investigație să fie inclusă în formarea inițială a profesorilor

Una dintre zonele de interes pentru dezvoltarea de programe educaționale la nivel global, STEM – Știință, Tehnologie, Inginerie, Matematică – are parte de un subcapitol dedicat în proiectul România Educată,…
Vezi articolul

DOCUMENT Programul de Guvernare pe Educație al PNL: Corectare încrucișată la Evaluarea Națională și BAC, anularea trimiterii elevilor cu medii sub 5 la profesională, masteratul didactic “în cele mai adecvate universităţi”, concurs de directori în 2020, curriculum nou pentru liceu, evaluarea institutelor de cercetare

Corectarea încrucișată a lucrărilor la Evaluarea Națională 2020 și Bacalaureatul 2020, anularea trimiterii elevilor cu medii sub 5 la profesională, organizarea masteratului didactic “în cele mai adecvate universităţi”, demararea concursurilor…
Vezi articolul

Educația nu se mai face, în țările care au succes, cu durere, spune Monica Mincu, cercetătoare româncă la Universitatea din Torino: Dacă elevii nu învață, vina este a noastră, nu a lor / Cât de curajoasă este România, politic vorbind, să implice experții și profesioniștii și să reformeze sistemul?

Țările care au performanțe deosebite au investit în sistemul școlar și au reușit să-l schimbe în două-trei decenii, a spus într-o scurtă analiză Monica Mincu, cercetătoare în sisteme școlare comparate…
Vezi articolul