Restructurarea formării inițiale a profesorilor, anunțată de Ministerul Educației, care propune 2.000 de locuri, la nivel de licență, pentru cei care vor să devină cadre didactice – proiect

29.841 de vizualizări
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
Restructurarea sistemului de acces sau admitere la programele de formare inițială pentru cariera didactică și propunerea a 2.000 de locuri bugetate, la nivel de licență, pentru cei care vor să fie profesori, potrivit unui proiect privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar/universitar 2022-2023, pus în dezbatere publică de Ministerul Educației.
  • În nota de fundamentare a proiectului, pasajul referitor la această reformă este marcat cu text roșu.

„Ministerul Educației regândește sistemul formării profesionale pentru cariera didactică, prin restructurarea sistemului de acces/admitere la programele de formare inițială pentru cariera didactică și propune alocarea unui număr de 62.000 de locuri/granturi de studii pentru studii universitare de licență, din care 2.000 de locuri să fie alocate pentru cariera în didactică în învățământul preuniversitar”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Tot aici este menționat că formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar se realizează prin universități, în cadrul unor programe acreditate, potrivit art. 236 din Legea educației naționale

Foto: captură – Nota_fundamentare_Proiect_HG_Cifra_scolarizare_2022_2023

Nota de fundamentare

Proiectul de Hotărâre de Guvern privind privind aprobarea cifrelor de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat și pentru învățământul superior de stat în anul școlar/universitar 2022-2023

Foto: Captură Proiect_HG_Cifra_scolarizare_2022_2023

Alineatul (1) al articolul 236 din Legea educației naționale stabilește următoarele:

„Formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:

a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit legii;

b) finalizarea masterului didactic cu durata de 2 ani sau pregătirea în cadrul programelor de formare psihopedagogică de nivel I și II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior;

c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor”.

În schimb, „formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar”, potrivit alineatului (2) din cadrul aceluiași articol.

„Pentru a obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia”, conform articolului 236 alin. (3) din legea menționată anterior.

În documentul de mai sus apare precizarea că 62.000 de locuri finanțate de la bugetul de stat pentru studiile de licență sunt propuse de Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învațământului Superior (CNSPIS) pentru cifra de școlarizare a anului universitar 2022-2023.

Cu toate acestea, în propunerea CNSPIS sunt 61.000 de locuri bugetate la nivel de licență.

  • Consiliul Național de Statistică și Prognoză a Învațământului Superior (CNSPIS) este un organism consultativ de nivel național, fără personalitate juridică, potrivit cnspis.ro. Acesta are ca „atribuții principale elaborarea și actualizarea permanentă a indicatorilor de monitorizare a învățământului superior și prognoza evoluției acestuia, în raport cu dinamica pieței muncii”.

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


9 comments
  1. Hai cu invatamantu, neamuleee!

    Afara-i vopsit gardul, inauntru e leopardul!

    Am absolvit licenta cu cea mai mare nota dintre colegii mei, acum mai bine de 20 de ani! Am avut cea mai mare nota la titularizare, cele mai mari note la examenele de grad! Dar ghici, cine a ajuns in pozitii de conducere ? Colegii mei, care stiu ce inseamna periuta si stiu sa spuna „da sefu”, indiferent daca ceea ce spune acesta e corect sau nu!

    Mai lasati-ma cu vrajelile ministerului! Masteratul didactic introdus pe scara larga, pentru toti profesorii care lucreaza efectiv in invatamant era o solutie! Stimularea atractivitatii pentru cariera didactica de asemenea, prin salarii, nu prin vrajeli!

    Mi s-a luat, dar am imbatranit in sistem! Nu recomand nimanui sa devina profesor, nu ai din ce sa traiesti decent iar stresul e maxim daca esti dedicat!

  2. Uite acuș or sa vina!O casiera incepatoare la Lidl are salariu mai mare decât mine cu grade și examene an de an că „Nu e posturi!”.

  3. O, daaa! Oare nu au finalizat restructurarea restructurării???
    Restructurarea ar trebui începută la nivel de minister unde sunt persoane numite pe criteriul ” meritocratiei” care sunt „rupte de realitate”, de ceea ce înseamnă Educație!

  4. >>Ministerul Educației regândește sistemul formării profesionale pentru cariera didactică
    Ministerul este departe de regandirea sistemului. In universitati sunt multi dinozauri care predau o pedagogie de tip sovietic. Nu exista multe legaturi intre bazaconiile studiate si realitatea din clasa si scoala. Mare branza nu a facut.
    Nu te poti astepta la schimbari semnificative de la lenesul Klaus si de la incompetentul Campeanu.

    1. Am terminat in anii 2000 facultatea. Nu era inca Bologna. Dupa o didactica, metodica si practica, toate de cursa lunga si cu note maxime la examene, am ajuns profesor. In primele zile m-am facut de tot maroul cand nu am stiut ca profesorul trebuie sa faca o planificare. Ma uitam ca la …masini straine si nu sriam ce e aceea, cum se realizeaza si mai ales cum voi face eu acest lucru de la data de 10 septembrie, cand am aflat la sedinta, pana la 17 cand era termenul de predare. Am avut noroc de ajutor, dar si azi imi amintesc ce mirare am avut ca NIMENI, dar ABSOLUT NIMENI in tot parcursul de pregatire pedagogica universitara nu ne-a pomenit vreodata de planificare. Dinozaurii de care se aminteste predau aceeasi materie obosita si nimic legat concret de viata la catedra.

      1. Acum , fără supărare , dar unde ai absolvit dumneata ? Am terminat facultatea în 1992 , la Iași , dar nu se punea problema să nu știm de planificare sau plan de lecție .Și am avut ca profesori nume mari , unii le spuneau ” dinozauri” , poate se refereau la valoarea de specialiști . Îmi amintesc de Parfene , Străchinaru … ( pedagogie și metodică ) . Și dacă ai făcut practică pedagogică nu ai văzut o planificare ?! Parcă nu cred.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Nu cred că cei care au conceput orele remediale obligatorii pentru ciclul primar s-au gândit efectiv la copii. Nu s-a gândit nimeni la copii – Corina Dina, profesor învățământ primar

Orele remediale impuse prin Legea Bolojan, câte două pe săptămână pentru fiecare învățător, „nu au fost gândite realist și nu sunt în interesul copiilor”, spune profesoara Corina Dina, de la…
Vezi articolul

Profesorii unui colegiu național din Covasna se plâng că predau printre gândaci și în săli neîncălzite: „Ne bucurăm că nu ne plouă, că ne mai vin copiii la școală” / Primar: „Nu văd luminița de la capătul tunelului”

O petiție a profesorilor Colegiului Național „Mihai Viteazul” (CNMV) din municipiul Sfântu Gheorghe, intrat în renovare acum 4 ani și unde lucrările nu au fost încă finalizate, atrage atenția cu…
Vezi articolul

Universitățile vor înlocui raportările multiple către diverse instituții cu raportări unice anuale printr-o nouă platformă națională, PNRUIS – hotărâre de guvern adoptată miercuri / Premierul Ciolacu: va fi „finanțată mai ales din fonduri europene”

Guvernul a adoptat, în ședința de miercuri, o hotărâre pentru operaționalizarea noii Platforme naționale de raportare unică în învățământul superior – PNRUIS, menită să înlocuiască sistemul actual prin care universitățile…
Vezi articolul

Model de cerere pentru amânarea înscrierii în clasa pregătitoare 2023 din motive medicale. Din 5 aprilie, părinții depun sau trimit dosarul la inspectoratul școlar / Lista afecțiunilor și documentele necesare

Unele inspectorate școlare au publicat cererea pentru amânarea înscrierii în clasa pregătitoare 2023, ca urmare a unor motive medicale. Pe lângă cererea-tip, părintele trebuie să atașeze copia de la cartea…
Vezi articolul