Rezultatele evaluărilor naționale în primul an de gimnaziu, în Franța. Elevii au progresat la matematică și franceză, față de 2020, arată rezultatele. Totuși, aproape 50% dintre ei “nu citesc cursiv”, potrivit ministerului francez al Educației

803 vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Rezultatele evaluărilor naționale din Franța, derulate în lunile septembrie – octombrie 2021, au fost publicate recent într-un raport de Direcția de evaluare specializată franceză – DEPP, similară Centrului Național pentru Politici și Evaluare în Educație din România. Elevii de clasa pregătitoare, cei de clasa I, de clasa a V-a și elevii din primii ani de liceu (în funcție de specializare) au fost evaluați la franceză și matematică pentru a observa unde se situează, unde au nevoie de ajutor, unde se descurcă. Elevii francezi de clasa a V-a au progresat, dar acest progres nu este unul mare. Totuși, având în vedere pandemia și impactul acesteia, avansul este unul important, arată ministerul francez al Educației preuniversitare.

EduPedu.ro a analizat raportul pus la dispoziție de ministerul francez al Educației pe 15 noiembrie 2021 și informările de pe site-urile ministerului de resort. Elevii au avut subiecte unice, ca la orice evaluare de acest tip. Potrivit informațiilor oficiale, 800.000 de elevi de clasa a V-a (la sixième, notată și 6e – primul an de gimnaziu) au susținut aceste teste, în 7.000 de școli publice și private din Franța. Evaluările constau în rezolvarea unor itemi, pe calculator.

Autorii raportului de referință compară rezultatele cu cele din anii anteriori, dar realizează procente și pe sexe, pe forma de învățământ (de masă, „educație prioritară”, școli private) etc..

„În 2020, am constatat o îmbunătățire a rezultatelor, atât la franceză, cât și la matematică, în comparație cu cele din 2019. Astfel, la franceză, rezultatele ‘stăpânire satisfăcătoare’ și ‘stăpânire foarte bună’ treceau, împreună, de la 83,5% în 2019 la 88,3% în 2020″, notează autorii în raportul citat. Pe larg, mai jos.

În 2021, creșterea este de 1,1% față de 2020, adică 89,4% din elevii de clasa a VI-a se descurcă suficient / bine și foarte bine la franceză. În 2017 și 2018, datele erau 85,3% și, respectiv, 86,7%.

Foto: captură – raport
La matematică, rezultatele sunt mai mari cu 0,4 puncte procentuale față de 2020 și la fel ca cele din 2018

„La matematică, rezultatele sunt similare: de la 71,9% în 2020, la 72,3% în 2021 (+0,4 pp). Pentru aducere aminte, procentul din 2020 este comparabil cu cele observate în 2017 (73,2%) și 2018 (72,3%)”, se arată în document.

Astfel, se observă că elevii de clasa a VI-a de acum se descurcă la fel cum s-au descurcat omologii lor în septembrie-octombrie 2018, cu aproximativ un an și jumătate înainte de închiderea școlilor din martie 2020.

Foto: captură – raport

Structura sistemului școlar din Franța, pe scurt:

  • După 3 ani de grădiniță (école maternelle), în Franța, un copil de 6 ani intră la clasa pregătitoare (CP – Cours Préparatoire). După aceasta, urmează 4 ani de școală primară (CE1, CE2, CM1, CM2 – Cours Elémentaire 1 și 2, Cours Moyen 1 și 2).
  • Urmează gimnaziul și liceul, 7 ani de studiu numerotați descrescător. La 11 ani, elevul intră în gimnaziu (Collège) în echivalentul clasei a V-a de la noi (sixième – 6e), în școala generală. Apoi parcurge clasa a VI-a (cinquième), a VII-a (quatrième) și a VIII-a (troisième), care se termină cu o serie de examene naționale pentru a intra la liceu – Le diplôme national du brevet. La liceu, pe care îl termină de regulă la 18 ani, sunt trei clase care continuă numărătoarea descrescătoare începută la gimnaziu: La seconde (“a doua”), La première (“prima”) și Anul terminal la finalul căreia susțin examenul de Bacalaureat. În total, 12 ani de studiu.

Elevii din REP și REP+, adică înscriși în rețele de educație prioritare, fiind elevi din medii dezavantajate și cu probleme de incluziune socială (sursa), au înregistrat și ei progrese.

  • La franceză, sunt cu 1,7% mai mulți elevi din REP cu rezultate bune în 2021 față de 2020, la REP+ este, de asemenea, o creștere cu 4,8%, fiind 72,4% elevi cu rezultate bune și peste.
  • La matematică, 55,2% din elevii din REP au trecut cu note bune în 2021, față de 53,9% în 2020. Elevii din rețele de educație prioritară + cu note bune și peste sunt 43,4%, față de 39,6% în 2020.

Proba de “fluență în lectură” constă în numărul de cuvinte citite corect pe minut. Elevii au la dispoziție un test cu un text necunoscut de ei, de 15 rânduri. Profesorul dă drumul cronometrului la primul cuvânt citit și îl oprește după un minut. Când urmărește lectura copilului, cadrul didactic barează cuvintele citite incorect și pe cele sărite, potrivit instrucțiunilor din Franța pentru profesori.

Conform site-ului francez de știri din educație VousNousIls, la proba de citire 2021 se precizează următoarele:

În clasa a VI-a, elevii “au, la franceză și la matematică, rezultate ceva mai mari decât cele ale sesiunii 2020”. Pe de altă parte, subliniază ministerul, “50% nu au [un] citit fluent oral”. După cum se explică în rezultatele raportului, “scorul mediu național de fluență [n. red. sau cursivitate] este de aproximativ 123 de cuvinte citite corect pe minut”.

Puțin mai mult de jumătate dintre elevi (52,7%) ating acest obiectiv, dar 16% nu ajung la 90 de cuvinte citite într-un minut (ceea ce corespunde rezultatelor așteptate la sfârșitul CE2 [n. red. echivalentul clasei a IV-a]). În REP+, doar 35,8% dintre elevi ating ținta de 120 de cuvinte pe minut, iar 31,1% sunt sub pragul de 90 de cuvinte pe minut, mai notează publicația.

VIDEO Cum se desfășoară proba de citire a textului?

Vezi și: Rezultatele Evaluărilor Naționale din Franța de la clasa pregătitoare și clasa I. Elevii francezi au mers la școală în pandemie și au rezultate asemănătoare cu cele din 2019, ori chiar mai bune

Ghidurile cu subiectele date, pe care sunt arătate rezolvările exercițiilor, sunt atașate mai jos.

Elevii francezi, întrebați de autorități cum s-au simțit în perioada în care școlile au fost închise, “pentru îmbunătățirea actului pedagogic”

“La începutul anului școlar 2021, în mod excepțional, elevilor le-au fost adresate câteva întrebări referitoare la cum s-au simțit față de perioada de închidere a școlii legată de criza de sănătate 2020-2021”, se arată pe education.gouv.fr, site-ul ministerului Educației din Republică.

“Ni s-a părut important să cunoaștem cum au trăit elevii această perioadă din anul școlar trecut, ca să obținem informații pentru îmbunătățirea actului pedagogic. Cu toate acestea, aceste întrebări au fost opționale, dar participarea cât mai multor elevi a fost esențială pentru a colecta informații de calitate. Acestea au fost administrate după testul de franceză din cadrul evaluărilor naționale.”

Evaluările din Franța, la începutul anului – pentru “a determina cel mai bun mod de a sprijini un elev pe tot parcursul anului”

Evaluările Naționale din Franța au loc la începutul anului școlar. De ce? “Scopul [testărilor] este de a oferi repere care să le permită profesorilor să aprecieze pe deplin realizările din procesul de învățare din clasele CP și CE1, încă de la începutul anului. Obiectivul principal al acestui proces este ca profesorii să poată identifica cât mai repede nevoile fiecărui elev și astfel să ofere cea mai adecvată și mai timpurie asistență posibilă. Evaluările se desfășoară așadar la începutul anului și nu la sfârșitul anului, obiectivul fiind acela de a determina cel mai bun mod de a sprijini un elev pe tot parcursul anului (…)”, se arată într-o informare oficială, într-o rubrică de întrebări și răspunsuri pentru elevi și părinți, legate de testele naționale.

În România, probele Evaluărilor Naționale se desfășoară în semestrul al doilea al anului școlar, pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, fiind formative. Evaluările Naționale de la clasa a VIII-a au loc la finalul anului școlar, însă nu intră în această categorie întrucât au caracter sumativ și rezultatele sunt un criteriu de selecție pentru intrarea la liceu. În total, elevii români trec prin 3 testări – 2 în școala primară și una în gimnaziu – care au rolul de a constata care este nivelul fiecăruia, raportat la nivelul colegilor de generație din întreaga țară.

Ghidul complet cu subiecte (rezolvate), la matematică, în franceză, mai jos:
Ghidul complet cu subiecte (rezolvate), la franceză, mai jos:
  • Evaluările naționale se țin în acest format din 2017; în 2015, s-a reformat sistemul de evaluare cu introducerea unor procese informatice care protejau datele personale și eficientizau procesul de corectare și transmitere a rezultatelor la centru. Evaluările Naționale din Franța au un trecut controversat, au suferit mai multe modificări pe parcursul timpului. Au fost introduse în anul 1974, scrie FranceTvInfo, pentru ca autoritățile să se asigure că “democratizarea învățământului este însoțită de o evaluare standardizată a elevilor”.
Foto: eacea.ec.europa.eu – portalul Eurydice

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și: Rezultatele Evaluărilor Naționale din Franța de la clasa pregătitoare și clasa I. Elevii francezi au mers la școală în pandemie și au rezultate asemănătoare cu cele din 2019, ori chiar mai bune (noiembrie 2021)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

“Am aflat despre această decizie de la televizor” / “Au reușit doar să irite în plus pe profesorii care și așa sunt supărați, sunt obosiți” – mesajele transmise de două profesoare nemulțumite de felul cum liderii sindicali au anunțat suspendarea grevei din educație

Nemulțumirile auzite, luni, în rândul profesorilor, în privința felului cum a fost decisă suspendarea grevei generale de către liderii sindicali, au fost sintetizate de două profesoare în cadrul emisiunii “Timpul…
Vezi articolul

Copiii s-au dezobișnuit să vorbească limba pe care o vorbesc în mod normal la școală, în zonele unde limba vorbită în familie este diferită de limba vorbită la școală, spune Ligia Deca, consilier prezidențial, despre carențele școlii online

„Avem carențe în ceea ce privește capacitatea copiilor de a se integra în medii sociale, de a-și exersa abilitățile care țin de interacțiune socială, emoțională și mai este un aspect…
Vezi articolul