ROFUIP 2022 O nouă comisie permanentă se înființează în fiecare școală din România – Comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică (CMDFCD). Ce atribuții are – propunere

43.743 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
O nouă comisie permanentă se înființează în fiecare școală din România – Comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică – CMDFCD – potrivit documentului de modificare și completare a Regulamentului unităților de învățământ (ROFUIP), propus de Ministerul Educației partenerilor de dialog social, obținut de Edupedu.ro. La articolul 71, alinetaul 2, apare astfel o a șasea comisie permanantă.

Alineatul 2. din propunerea ROFUIP 2022 prevede: „Comisiile cu caracter permanent sunt:

  • a) comisia pentru curriculum;
  • b) comisia de evaluare şi asigurare a calităţii;
  • c) comisia de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă;
  • d) comisia pentru controlul managerial intern;
  • e) comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;
  • f) comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică.

Noua comisie apare după ce în ROFUIP 2020 o comisie similară a fost desființată de fostul ministru Monica Anisie (PNL). Atunci se numea „Comisia pentru dezvoltare profesională și evoluție în cariera didactică” și fusese introdusă în anul 2018 de către ministrul Liviu Marian Pop (PSD) prin Ordinul 3.027/8 ianuarie 2018.

Care sunt atribuțiile noii comisii, potrivit documentului de lucru ROFUIP 2022:

 (4) Atribuțiile comisiei pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică sunt următoarele:   

  • a) asigură, la nivelul unității de învățământ, planificarea, organizarea și desfășurarea activităților din domeniul formării în cariera didactică;
  • b) realizează diagnoza de formare continuă la nivelul unității de învățământ;
  • c) asigură evaluarea  stadiului de îndeplinire a condiției de formare pentru personalul didactic și validează, după evaluare, îndeplinirea condiției de formare prin acumularea numărului de credite profesionale transferabile legal prevăzut, inclusiv prin  recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile, a rezultatelor participării personalului didactic la programe pentru dezvoltare profesională continua și pentru evoluția în cariera didactică;
  • d) asigură monitorizarea impactului formării cadrelor didactice asupra calității procesului de predare-învățare-evaluare și a progresului școlar al elevilor; 
  • e) organizează activităţi pentru dezvoltare profesională continuă – acţiuni specifice unităţii de învăţământ, lecţii demonstrative, schimburi de experienţă etc.;
  • f) implementează standardele de formare asociate profilului profesional al cadrelor didactice;
  • g) consiliază cadrele didactice în procesul de predare-învățare-evaluare, inclusiv în sistem blended learning/online;
  • h) realizează graficul activităților de practică pedagogică și monitorizează activitatea profesorilor mentori, în cazul în care unitatea de învățământ este școală de aplicație, 
  • e) asigură organizarea și desfășurarea activităților specifice  de mentorat didactic pentru cadrele didactice debutante, în vederea susținerii  examenului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar; 
  • i) realizează rapoarte și planuri anuale privind dezvoltarea profesională continuă și evoluția în cariera didactică a personalului didactic încadrat în unitatea de învățământ;
  •  h) orice alte atribuţii decurgând din legislaţia în vigoare şi din regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învățământ.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


12 comments
  1. E usor de dat cu parerea. Cati dintre cei care au comentat stiu ca formarea initiala nu-ti asigura si competentele practice(sa simti pulsul clasei, sa empatizezi cu elevii si sa le simti intrebarile, sa poti gestiona simultan o multime de situatii inedite, sa stii ce obiective urmaresti in fiecare moment al activitatii si sa organizezi activitatile de invatare, sa motivezi elevii …) Nimeni nu capata toata aceasta experienta de pe bancile scolii profesorale(fie Scoala Normala, fie facultate cu profil pedagogic) si va intreb, cati parinti ar fi dispusi sa-si dea copiii pe mana unor debutanti pentru a experimenta si a acumula toata aceasta experienta didactica? Toti dorim succes de la debut iar asta cu siguranta nu poate garanta nimeni. Suntem obligati sa invatam tot timpul si cu atat mai mult formarea continua e necesara pentru dascali, cei care decupeaza din cultura si tehnologia societatatii – mereu in schimbare – “felii” pe care le adapteaza nivelului de intelegere al elevilor. Si va spune asta un dascal cu multi ani de experienta la catedra, mentor si formator de mentori. Din pacate mentoratul a ramas in stadiul de proiect in invatamantul romanesc.

  2. Există la nivelul unităților școlare o comisie care urmărește formarea continuă, care monitorizează gradul de acumulare a creditelor aferente unui cincinal pt.fiecare cadru didactic ,însă bugetul pt.cursurile prin care pot fi dobândite aceste credite este insuficient și nu acoperă necesarul .Așadar, mult mai eficient ar fi să se regândească sistemul de dobândire a creditelor, că este greu să rupi din salariu sumele pt.costurile cursurilor, sume destul de mari pt.care primești un nr. mic de credite…și care reiau aceleași subiecte, nu oferă nimic nou(asta referitor la formare).
    In privința performanței la clasă, de multe ori lipsa infrastructurii este cauza ineficienței.Pt.a putea sa îmbini teoria cu practica astfel incât lecțiile să fie atractive și interesante ,e nevoie de material didactic și chiar de spatii de care cele mai multe școli nu prea dispun.
    Oricât de multă pregătire și dăruire are un dascăl
    dacă nu are cu ce și cu.cine…

  3. In scoala ar trebui sa existe un fel de training manager in subordinea unui director si o echipa de traineri interni.

    Cand e vorba de training se fac diverse hartii, de la planul anual de training, analiza de nevoi, planuri individuale de training, suporturi de curs pana la chestionare de satisfactie la finalul unui training. Se fac multe hartii :)).

  4. Nu este o comise nouă. Este redenumită, pentru că oricum NU se ocupă nimeni de dezvoltarea profesională întrucât NU există Metodologie pentru Formarea continuă, prevăzută la art. 245 din Legea nr. 1/2011.
    Citiți legea si vă veți edifica.

  5. Nu mă pricep prea bine, dar făcând parte din consiliul de administrație al unei școli, înțeleg că vor trebui făcute mai multe hârtii. Din păcate la noi România educată înseamnă multe hârtii, mult stres pentru profesori, cursuri pentru profesori…… dar pentru elevi?
    Să înțeleg că mediul universitar din România este foarte prost și nu a fost și este capabil să formeze cadre didactice competențe?
    După 10-15 ani la catedră eu cred că un profesor are suficientă experiență și poate obține rezultate goarte bune dacă are cu cine.
    Cred că un ministru este competent și poate lua măsuri pertinente doar dacă pe timpul mandatului predă într-o școală gimnazială de nișă.

    1. Aveți perfecta dreptate. Profesorii sunt slab pregătiți în universități, pe latura practica.

  6. Încă o comisie, cu care se vor cheltui bani degeaba și care nu vor apăra integritatea profesorilor care chiar își fac treaba și nici a elevilor, care vor fi în continuare abuzați psihic și emoțional de profesori incompetenți

    1. Corect! Și cum incompetenta este la rang de virtute… nu am comentarii la nenumăratele permutări și modificările fără pic de logică a domnului ministru! Vai de noi!

      1. … si apropo, Lola, sper ca nu esti cadru didactic, altfel ai sti ca e vorba de ” permutari ALE domnului ministru”… un pic de logica (am vrut sa spun gramatica) nu strica…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

După ce „a uitat” că promisese sindicatelor un acord pentru revendicările salariale, premierul Ciucă anunță că va chema marți federațiile la discuții. Vorbește acum despre un acord de parteneriat cu Ministerul Educației și nu cu Guvernul, cum era inițial

Concluzia întâlnirii de la Guvern pe proiectul România Educată, dintre premierul Ciucă și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, este chemarea sindicatelor la noi negocieri pe un acord de parteneriat. Anunțul vine…
Vezi articolul
Calendar oficial mobilitate

DEFINITIVAT 2021 Regulile pentru noua sesiune, publicate în Monitorul Oficial: Prima inspecție are loc în Semestrul I / Profesorii vor semna un “acord privind afișarea pe internet a datelor cu caracter personal”, iar perioada concediului de maternitate și a întreruperii cursurilor se consideră vechime la catedră

Prima inspecție se efectuează în semestrul I, iar a doua inspecție în semestrul al II-lea, iar profesorii vor semna un “acord privind afișarea pe internet a datelor cu caracter personal”…
Vezi articolul

Salarizarea profesorului debutant să fie reintrodusă în proiectul legii Învățământului Preuniversitar – amendament al FSE “Spiru Haret” / Ligia Deca: Susțin că profesorii merită mai mult respect. Cred că este mai puțin important unde se află această prevedere

Președintele Federației sindicatelor din Educație “Spiru Haret”, Marius Nistor a cerut marți în comisia de învățământ din Camera Deputaților, reintroducerea prevederii legate de salarizarea profesorului debutant, în legea Învățământului Preuniversitar.…
Vezi articolul

Trei directori de şcoli sunt internaţi cu COVID, în Timiș, iar alți 120 de angajați ai școlilor au fost infectați în ultimele două săptămâni, anunță inspectorul școlar general: „Îngrijorător pentru noi este că avem foarte mulţi profesori care au devenit pozitivi” / Rata de vaccinare e de 57% în școlile din județ

„Îngrijorător pentru noi este că avem foarte mulţi profesori care au devenit pozitivi”, a declarat șeful Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Timiş, Marin Popescu pentru Agerpres. Popescu a menționat că în…
Vezi articolul

ULTIMA ORĂ Subiectele și baremele de corectare de la Titularizare 2023 – Învățători au fost publicate. Utilizarea tehnologiei în comunicare, subiect la metodica predării Limbii române

Subiectele și baremele de la Titularizare 2023 pentru profesorii de învățământ primar au fost publicate de Ministerul Educației la ora 15:00. Proba scrisă a concursului național a avut loc între…
Vezi articolul