ROFUIP 2022 O nouă comisie permanentă se înființează în fiecare școală din România – Comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică (CMDFCD). Ce atribuții are – propunere

44.759 de vizualizări
Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com
O nouă comisie permanentă se înființează în fiecare școală din România – Comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică – CMDFCD – potrivit documentului de modificare și completare a Regulamentului unităților de învățământ (ROFUIP), propus de Ministerul Educației partenerilor de dialog social, obținut de Edupedu.ro. La articolul 71, alinetaul 2, apare astfel o a șasea comisie permanantă.

Alineatul 2. din propunerea ROFUIP 2022 prevede: „Comisiile cu caracter permanent sunt:

  • a) comisia pentru curriculum;
  • b) comisia de evaluare şi asigurare a calităţii;
  • c) comisia de securitate şi sănătate în muncă şi pentru situaţii de urgenţă;
  • d) comisia pentru controlul managerial intern;
  • e) comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;
  • f) comisia pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică.

Noua comisie apare după ce în ROFUIP 2020 o comisie similară a fost desființată de fostul ministru Monica Anisie (PNL). Atunci se numea „Comisia pentru dezvoltare profesională și evoluție în cariera didactică” și fusese introdusă în anul 2018 de către ministrul Liviu Marian Pop (PSD) prin Ordinul 3.027/8 ianuarie 2018.

Care sunt atribuțiile noii comisii, potrivit documentului de lucru ROFUIP 2022:

 (4) Atribuțiile comisiei pentru mentorat didactic și formare în cariera didactică sunt următoarele:   

  • a) asigură, la nivelul unității de învățământ, planificarea, organizarea și desfășurarea activităților din domeniul formării în cariera didactică;
  • b) realizează diagnoza de formare continuă la nivelul unității de învățământ;
  • c) asigură evaluarea  stadiului de îndeplinire a condiției de formare pentru personalul didactic și validează, după evaluare, îndeplinirea condiției de formare prin acumularea numărului de credite profesionale transferabile legal prevăzut, inclusiv prin  recunoașterea și echivalarea în credite profesionale transferabile, a rezultatelor participării personalului didactic la programe pentru dezvoltare profesională continua și pentru evoluția în cariera didactică;
  • d) asigură monitorizarea impactului formării cadrelor didactice asupra calității procesului de predare-învățare-evaluare și a progresului școlar al elevilor; 
  • e) organizează activităţi pentru dezvoltare profesională continuă – acţiuni specifice unităţii de învăţământ, lecţii demonstrative, schimburi de experienţă etc.;
  • f) implementează standardele de formare asociate profilului profesional al cadrelor didactice;
  • g) consiliază cadrele didactice în procesul de predare-învățare-evaluare, inclusiv în sistem blended learning/online;
  • h) realizează graficul activităților de practică pedagogică și monitorizează activitatea profesorilor mentori, în cazul în care unitatea de învățământ este școală de aplicație, 
  • e) asigură organizarea și desfășurarea activităților specifice  de mentorat didactic pentru cadrele didactice debutante, în vederea susținerii  examenului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar; 
  • i) realizează rapoarte și planuri anuale privind dezvoltarea profesională continuă și evoluția în cariera didactică a personalului didactic încadrat în unitatea de învățământ;
  •  h) orice alte atribuţii decurgând din legislaţia în vigoare şi din regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învățământ.

Foto: © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


12 comments
  1. E usor de dat cu parerea. Cati dintre cei care au comentat stiu ca formarea initiala nu-ti asigura si competentele practice(sa simti pulsul clasei, sa empatizezi cu elevii si sa le simti intrebarile, sa poti gestiona simultan o multime de situatii inedite, sa stii ce obiective urmaresti in fiecare moment al activitatii si sa organizezi activitatile de invatare, sa motivezi elevii …) Nimeni nu capata toata aceasta experienta de pe bancile scolii profesorale(fie Scoala Normala, fie facultate cu profil pedagogic) si va intreb, cati parinti ar fi dispusi sa-si dea copiii pe mana unor debutanti pentru a experimenta si a acumula toata aceasta experienta didactica? Toti dorim succes de la debut iar asta cu siguranta nu poate garanta nimeni. Suntem obligati sa invatam tot timpul si cu atat mai mult formarea continua e necesara pentru dascali, cei care decupeaza din cultura si tehnologia societatatii – mereu in schimbare – „felii” pe care le adapteaza nivelului de intelegere al elevilor. Si va spune asta un dascal cu multi ani de experienta la catedra, mentor si formator de mentori. Din pacate mentoratul a ramas in stadiul de proiect in invatamantul romanesc.

  2. Există la nivelul unităților școlare o comisie care urmărește formarea continuă, care monitorizează gradul de acumulare a creditelor aferente unui cincinal pt.fiecare cadru didactic ,însă bugetul pt.cursurile prin care pot fi dobândite aceste credite este insuficient și nu acoperă necesarul .Așadar, mult mai eficient ar fi să se regândească sistemul de dobândire a creditelor, că este greu să rupi din salariu sumele pt.costurile cursurilor, sume destul de mari pt.care primești un nr. mic de credite…și care reiau aceleași subiecte, nu oferă nimic nou(asta referitor la formare).
    In privința performanței la clasă, de multe ori lipsa infrastructurii este cauza ineficienței.Pt.a putea sa îmbini teoria cu practica astfel incât lecțiile să fie atractive și interesante ,e nevoie de material didactic și chiar de spatii de care cele mai multe școli nu prea dispun.
    Oricât de multă pregătire și dăruire are un dascăl
    dacă nu are cu ce și cu.cine…

  3. In scoala ar trebui sa existe un fel de training manager in subordinea unui director si o echipa de traineri interni.

    Cand e vorba de training se fac diverse hartii, de la planul anual de training, analiza de nevoi, planuri individuale de training, suporturi de curs pana la chestionare de satisfactie la finalul unui training. Se fac multe hartii :)).

  4. Nu este o comise nouă. Este redenumită, pentru că oricum NU se ocupă nimeni de dezvoltarea profesională întrucât NU există Metodologie pentru Formarea continuă, prevăzută la art. 245 din Legea nr. 1/2011.
    Citiți legea si vă veți edifica.

  5. Nu mă pricep prea bine, dar făcând parte din consiliul de administrație al unei școli, înțeleg că vor trebui făcute mai multe hârtii. Din păcate la noi România educată înseamnă multe hârtii, mult stres pentru profesori, cursuri pentru profesori…… dar pentru elevi?
    Să înțeleg că mediul universitar din România este foarte prost și nu a fost și este capabil să formeze cadre didactice competențe?
    După 10-15 ani la catedră eu cred că un profesor are suficientă experiență și poate obține rezultate goarte bune dacă are cu cine.
    Cred că un ministru este competent și poate lua măsuri pertinente doar dacă pe timpul mandatului predă într-o școală gimnazială de nișă.

    1. Aveți perfecta dreptate. Profesorii sunt slab pregătiți în universități, pe latura practica.

  6. Încă o comisie, cu care se vor cheltui bani degeaba și care nu vor apăra integritatea profesorilor care chiar își fac treaba și nici a elevilor, care vor fi în continuare abuzați psihic și emoțional de profesori incompetenți

    1. Corect! Și cum incompetenta este la rang de virtute… nu am comentarii la nenumăratele permutări și modificările fără pic de logică a domnului ministru! Vai de noi!

      1. … si apropo, Lola, sper ca nu esti cadru didactic, altfel ai sti ca e vorba de ” permutari ALE domnului ministru”… un pic de logica (am vrut sa spun gramatica) nu strica…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Conferințele „Școala de Bani începe școala” sunt susținute de BCR

VIDEO Luciana Antoci, ISJ Iași: După părerea mea ar trebui să facem educația financiară la zona de confluență dintre celelalte discipline și nu ca disciplină distinctă, așadar transdisciplinar

Educația financiară ar trebui să fie inclusă în fiecare disciplină predată la școală, este de părere inspectorul școlar general al ISJ Iași, Luciana Antoci. „Ar trebui să încetăm să mai…
Vezi articolul

ANUNȚ Se caută profesori creatori de soft educațional pentru Biblioteca Virtuală / Onorariu foarte atractiv, programul este flexibil și se lucrează de la distanță. Ce conține portofoliul pentru selecție – termen 15 iulie (P)

Compania românească de IT Software Imagination & Vision (SIMAVI) lansează provocarea profesorilor creativi și interesați să se implice în dezvoltarea de software educațional, în cadrul celui mai mare proiect național…
Vezi articolul

Ungaria are cu 2.000 de studenți mai puțin anul acesta decât anul trecut și doar puțin peste jumătate din candidații la facultățile de formare a profesorilor sunt admiși

Numărul persoanelor care sunt admise în învățământul superior a scăzut, în special în domeniul formării profesorilor. Potrivit Sindicatului Pedagogilor, această situație va avea consecințe grave, transmite publicația maghiară NÉPSZAVA, citată de…
Vezi articolul

USLIP Iași, despre viziunea Andronescu: De unde aceastǎ apetențǎ de a obliga o masǎ de aproximativ 160 mii de profesori sǎ participe la cursuri de perfecționare în universități

„Aceastǎ viziune a Ministerului poate fi interpretatǎ ca o teorie a formelor fǎrǎ fond”, se arată într-un comunicat primit la redacție, semnat de Uniunea Sindicatelor Libere din Învățământ, Iași. Sindicaliștii…
Vezi articolul

Material susținut de VIVA

Folosim tichete pozitive sau negative, pentru a aprecia o activitate a copilului sau pentru a atenționa părintele, spune directorul Școlii Gimnaziale Ion Luca Caragiale din Sibiu, care utilizează catalogul Viva

Constantin Romulus Simion, director al Școlii Gimnaziale Ion Luca Caragiale din Sibiu, a vorbit despre avantajele catalogului electronic VIVA pentru părinți, elevi și profesori: „Folosim acele tichete pozitive sau negative,…
Vezi articolul