Roxana Rusin, profesoară de istorie: România educată își anunță falimentul și sindicatele amenință că vor bloca anul școlar. Nu puteți bloca ceva despre care nu știți ce va fi, cum va fi sau dacă va fi

4.419 vizualizări
Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Lansat aproape ca un proiect de țară, România educată își anunță falimentul în plină pandemie, iar când spun faliment mă refer și la decizia de a amâna creșterea salarială pentru profesori care era prognozată pentru 1 septembrie 2020. Fiecare familie electorală a alocat educației procente rizibile din buget, făcând-o să semene cu ruda săracă de la țară care trebuie să se mulțumească cu mărul mic sau nimic. Educația eficientă, la fel ca democrația, costă. La fiecare discurs electoral, se bat în piept cu cărămida patriotismului și cum ar trebui el inoculat tinerelor generații, dar ei nu ar da la schimb rachetele Patriot nici măcar pentru niște table cu marker.

La ce bun avem un președinte profesor care a pus în discuție un subiect foarte delicat, România educată, dacă guvernul pe care îl creditează mereu cu bune intenții compară creșterile salariale din învățământ cu nechibzuința unei familii care când nu are bani de mâncare își cumpără bautură? De ce ne așteptăm de la astfel de maidan electoral să priceapă nevoile elevilor și ale profesorilor? Și nu știu cât mai trebuie să batem monedă pe tarele istorice ale comunismului, pentru că avem în funcții cheie oameni tineri care nu au fost viciați de corupția endemică de dinainte de 1989.

Și de ce îmi era teamă s-a întâmplat: reacția sindicatelor care au amenințat că vor bloca anul școlar. În primul rând, nu puteți bloca ceva despre care nu știți ce va fi, cum va fi sau dacă va fi. Ce o să facem? Nu mai mergem să semnăm condica și nu mai facem zoom? În al doilea rând, din războiul ăsta nu pierd decât copiii care oricum numai școală nu au făcut în ultimele luni, iar oricât de mult le place vacanța, unora le-ar fi plăcut și școala. Asta este tot ce poate să facă sindicatul? Să amenințe cu blocarea anului școlar? Câți ați refuzat vreun curs de formare despre care știați că e inutil și că vă insulta inteligența?

Nu avem o cultură a protestului justificat, le facem pentru că trebuie făcute și să nu se supere cineva. Și fiind slabi alegem să dăm tot în cei mai slabi, elevii, pentru că ei nu au putere de decizie. Ei sunt beneficiarii tuturor deciziilor și depozitarii frustrărilor noastre, ale profesorilor, care din neputință, neștiință sau orice altceva alegem să refulăm în clasă. De fiecare dată când sindicatul din învățământ a simțit că e rost de pericol a șantajat emoțional cu boicotarea anului școlar. Noi nu suntem în stare să respingem dosarul cu șină, despre ce idealuri mai nobile ar avea rost să ne entuziasmăm? Ne lipsește simțul disidenței în fața absurdului oficial, cel de la vârf.

Suntem o categorie cu care au încercat și unii și alții să fie amabili pentru că suntem mulți și voturile se mai și numără. Unii ne-au crescut salariile, iar alții nu le-au tăiat atunci când foarte mulți își pierdeau locurile de muncă. Pentru asta noi ar trebui să nu ne revoltăm niciodată sau să nu sesizăm derapajele decizionale. Dar disprețul e de fond și fiecare guvernare a avut grijă să arate asta.

Până să ne mai întristăm din cauza banilor, să nu uităm că școala are deocamdată arhitectura unui semafor: scenariul verde, galben și roșu și cam atât. România educată vrea înapoi la școală cu orice preț, prețul vieții inclusiv.

_________________________________________________________________________________________________

Despre autor:

Roxana Rusin este profesor de istorie la Liceul Teoretic Nichita Stănescu din București.

Predau istorie de 5 ani aproape, iar dacă la început aveam revolta tânărului justițiar, acum încerc să capăt luciditatea maturității și să-mi antrenez simțul măsurii. Uneori îmi iese, alteori doar am vrut. E prematur să spun că am o carieră în domeniul acesta, dar cel puțin am văzut realitatea și din interior. Nu pornesc de la ideea că elevul trebuie să rețină de la mine doar conținuturile prevăzute de programă, ci că după ce ne-am întâlnit se mai gândește la ceea ce am vorbit; rezultatele se văd mai bine în timp. Am simțul umorului pentru că râsul ne-a cam rămas singura formă de protest în fața lucrurilor pe care oricum nu le putem schimba.

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

  1. Doamnă profesoară Anca mă bucur că luați atitudine. Mă bucur că citiți ce spun alții despre ceea ce se întâmplă în sistemul educational în care lucrați. E drept că v-ați cam încins și ați scăpat cuvintele de sub control. Lucrurile astea ar trebui să vă dea de gândit, să le analizați puțin, nu să le reinterpretați într-o cheie care nu are nicio legătură cu realitatea. Sincer ați coborât discuția inadmisibil de jos și am stat să mă gândesc dacă să vă răspund sau nu. Când faci presupuneri negative asupra unei copilului cuiva despre care nu ști nimic, gestul acesta te coboară în mocirlă. Întrebarea mea era dacă intru în mocirla sulfuroasă sau nu? Am să încerc să nu răspund la mizeria asta, dar să repet în cuvinte mai simple unele fapte pe care le-am scris anterior dar văd că nu le-ați înțeles.
    1) Întrebare. Ce vă deranjează pe dumneavoastră? Faptul că presupuneți că “părinții știau, toată lumea știa și dumneavoastră … “. Pe mine m-ar fi deranjat faptul că un coleg de-al meu venea băut la ore sau că lua băutura pusă de elevi! Vă dați seama de grotescul situației? Nu cred! Pe dumneavoastră vă deranjează că cineva a zgâriat blazonul. Și îi luați apărarea omului acela. Dacă citeați și mai și înțelegeați ce am scris anterior, ați fi înțeles (am să mă tot repet) că am aflat după ce fata mea a terminat facultatea. Înțelegeți acum? Aici nu e vorba de refulări, frustrări sau alte prostii. Este vorba pur și simplu că s-a putut întâmpla așa ceva, cum se spune în limbaj juridic “în formă continuată”. De ce vă spun acest lucru? Când am aflat nebunia asta -reiau- (după mai mult de patru ani), mi-am întrebat niște prieteni, profesori cu vechime în liceul respectiv, oameni pe care-i respect (unul ajunsese chiar director acolo), dacă e adevărat. Știți care a fost răspunsul primit? Nu avem ce să-i facem. Vine băut la ore dar mai are doar cinci ani și iese la pensie. Trecuseră deja cel puțin patru ani (de aceea spuneam de forma continuată). Am scris mai mult, ca să înțelegeți. Îmi cer scuze. Dacă era singura anomalie pe care aș fi întâlnit-o, nu mă apucam să scriu pe aici.
    2) Spuneți “îmi este greu să cred că făcea meditații la toate materiile”. În primul rând iar mergeți pe presupuneri / închipuiri. Dacă înțelegeați ce am scris, ar fi trebuit să fi înțeles altceva. Dar nu a fost așa. Explic încă o data mai pe larg. Am dat copilul la meditații (doar mate) în clasa a V-a la același profesor care preda la clasă, pentru ca acesta să fie tratat corect la clasă! Înțelegeți situația. Nu doream să fie premiant! Două treimi din mămici și-au înscris copii în prima zi după a doua lucrare la mate, la domnul profesor. Era o practică deja împământenită în școală, cunoscută de toată lumea. Atenție atitudinea asta frizează absurdul. Am să trec peste grosolănia cu “copilul care nu făcea față”. Da, două treimi din copii nu făceau față. Nu am generalizat nimic aici. Frizează absurdul doar nivelul de 45% analfabetism funcțional, cel mai mare din Europa doamnă profesoară Ana!
    3) Nu mi-a trecut niciodată prin cap să meditez copilul pt. a deveni geniu. Mi-am dat copilul la meditații pentru a învăța materia care ar fi trebuit să fie predată la clasă. Dacă înțelegeați ce am scris, ajungeați la concluzia că oamenii aceia ori predau altceva decât cerea programa (mate) și nu-mi permiteam să nu ia bac-ul și să nu intre la politehnică, sau venea omul băut (fizică) deci iar meditații și cam atât. De ce ați tras concluzia “că făcea meditații la toate materiile pentru că nimeni nu făcea ore”. Să înțeleg că din nou nu ați înțeles! Am mai adăugau acolo la un moment dat geografia din generală. Sincer nu îmi aduc aminte de ce am fost nevoit să fac lucrul ăsta, dar așa a fost.
    4) Nu comentez experiența dumneavoastră cu părinții care scot din minți profesorii … . Vă spun un singur lucru cu care nu mă mândresc. Nu am fost niciodată la nici o ședință sau discuție cu profesorii la școală în 12 ani. Deci înțelegeți că nu mă încadrez în experiențele dumneavoastră. Expresii gen “ăștia și gârla …” nu își au locul aici. Bănuiesc că mai citesc și alți colegi de-ai dumneavoastră. Nu prea dă bine, știți? Totuși ne dăm profesori.
    5) Nu știu la ce infracțiune din două vă referiți? Bănuiesc că vă gândiți la plata meditațiilor. Da, așa e. Doar că nu se încadrează la infracțiuni ci la ceva mult mai grav.
    6) “Nu v-ați gândit că acele note de patru însemnau că ei nu știu și nu învață? Nu,era doar dorința profesorului de înavuțire. Oare?” Nu m-am gândit doamnă! Când la două săptămâni după începerea clasei a V-a dai două lucrări și notezi cu patru 2/3 din clasă, eu mi-aș pune întrebări. Faptul că toate cererile de meditații erau acceptate, mie îmi spune altceva. În plus știam de la colegi mai mari de practica asta. Mai scriu doamnă?
    7) Nu știu ce realități am negat, nu știu ce am acoperit. Nu reiese din ceea ce ați scris. Nu am justificat nimic pentru că nu am simțit nevoia.
    8) Reluați problema pe care nu ați înțeles-o anterior cu meditațiile la toate materiile. Sper că ați înțeles răspunsul de la punctul trei.
    9) Nu am vorbit nimic despre salarii, amânări etc. Am întrebat în glumă dacă trebuie să raportăm creșterea salarială la creșterea procentului de analfabetism funcțional. Da, în glumă, dar trebuie să o luați foarte în serios. Bănuiesc că înțelegeți ce înseamnă pentru România o generație a cărui analfabetism funcțional a ajuns la 45%. Asta e marea problemă. Restul sunt fapte trecute pentru mine (sunt 15 ani de atunci) deci presupunerile /închipuirile despre frustrări și alte elucubrații sunt de prost gust.
    10) Referitor la mizeriile pe care le-ați scris “despre potențialul și coeficientul de inteligență al unui copil” pot să vă repet cu satisfacție că a terminat politehnica, a făcut un masterat în domeniu și o facultate de drept și lucrează în mediul privat pe 2.000 de euro. Asta ca să nu vă faceți griji prea mari pentru alții. De ce nu încercați și dumneavoastră să intrați într-un mediu concurențial adevărat, pentru bani adevărați. Sau un al doilea job în privat? În toată Europa e o normalitate.

  2. Nu cresc salariile profesorilor, dar pretind ca aceștia să desfășoare școala online tot prin resursele proprii, ca în perioada martie-iunie: calculator, imprimantă, hârtie xerox, abonamente la diverse site-uri educaționale, curent electric… Iar despre riscurile de contaminare și consecințe, mai ales la personalul didactic cu probleme de sănătate… nimic. Sau despre cine va suplini, când un profesor lipsește, fiind bolnav.

  3. Totuși nu ați spus nimic domnule Cadru didactic. Dacă merge învățământul tot așa, foarte repede vă va fi rușine să vă mai spuneți Cadru didactic.
    Demontați-mi aberațiile, veniți cu argumente care să stea în picioare. Dar bănuiesc că așa faceți și la școală. Vă tratați cu dispreț elevii. Văd că vi se pare normal ca profesorii să nu-și facă materia, să vină băuți și nu mai reiau.

    1. Domnule Adrian, din punctul meu de vedere…ai fost părtaș la tot ceea ce critici! Copilul ți-a spus acasă ce se petrece la școală iar dumneata nu ai luat atitudine? De ce? Sau copilul nu ți-a spus? Oare din ce cauză?
      Mă abțin la alte comentarii!
      Porți aceeași vină ca și copilul, ca și acel profesor, deși nu cred ceea ce ai scris despre el!

      Nu am nevoie de alte explicații, căci mi-am spus părerea în totalitate despre cele relatate de dumneata, implicit despre comportamentul fetei dumitale și al colegilor ei, dar și despre atitudinea pe care ai luat-o!
      A, mai era ceva: în ziua de azi poți să studiezi la câte facultăți și masterate vrei, bani de taxe să ai, dacă ai facut deja la buget! Nu este ceva de impresionat!
      P.S. Parcă ai fi Mariana sau Cristina sub altă identitate!
      Apari să arunci cu pietre in profesori, dar nu te uiți în ograda ta (explicațiile le ai mai sus, în comentariu).

  4. Haideți să le luăm pe rând doamnă profesoară. 1) Studenții cu care lucrăm sunt rezultatul muncii dumneavoastră. Punct. Să înțeleg că dacă nu sunteți plătiți confortabil nu vă faceți treaba la clasă. Iar lucrul ăsta se vede în universități în calitatea studenților. 2) Analfabetismul funcțional de 45% este rezultatul muncii dumneavoastră. Bănuiesc că nu vreți să dați vina pe politicieni, societatea civilă, comitetul de mame, primar sau pe mai știe cine. Ce spuneți despre această problemă? Nu am auzit nicio explicație coerentă de la nimeni până acum. A bâiguit ceva profesoara de română care e ministresă acum. Am realizat că nici ea nu înțelege nimic din actul educațional. Citiții declarația. 3) Vorbiți de universitățile private. Culmea, avem aceeași părere. Dar eu, spre deosebire de alții am făcut și fac performanță pe bani buni în domeniul IT, iar job-ul la facultatea de drept e o plăcere. Merg cu plăcere la cursuri, mă bucur de întâlnirea cu studenții, mă încarcă de bucurie. Îmi fac treaba cum trebuie, nu merg nepregătit la cursuri, nu am lipsit niciodată din sala de curs. 4) Sincer nu cred că vreun coleg și-ar permite să ia ceva de la un student. În secunda doi ar fi zburat. Nu am văzut niciuna profesor primind nici o sticlă de apă ca să nu mai zic cafea la examen sau la curs. Lucrurile se rezolvă poate la patron. Nu știu și nu mă interesează. 5) Da, în străinătate vorbești cu profesorul la per tu. Ei uite că eu vb. cu studenții noștri, cu dumneavoastră, plecând de la ideea că studentul trebuie respectat la curs, pe hol și la examen, chiar dacă unii sunt retarzi. Dar lucrăm cu materialul clientului. 6) Întrebarea mea rămâne totuși: când marea masă a profesorilor își vor face treaba la clasă? Vreau să mă înțelegeți bine! Vorbesc de marea masă, nu de excepții. Faceți un calcul. Dacă avem 45% analfabeți funcționali, asta înseamnă 45% rebut social. Omul nici nu înțelege ce-l întrebi sau ce citește. Urmează 15% elevi care pricep întrebarea dar nu știu să răspundă pentru că la clasă profesorii nu știu ce au făcut. Aceștia sunt oamenii de 5-6. Am ajuns la 60%. Care ar fi concluzia mea? Maxim 40% din profesori își fac treaba la clasă. Cred că procentul real e mult mai mic. 7) Totuși nu înțeleg de ce nu vă duceți să vă mai luați un job, sau de ce nu plecați de tot din sistem, acolo unde merg acei elevi cum spunea un coleg în comentariul lui, ce muncesc pe mii de euro. Să aveți o zi bună. Sunteți bună de lider de sindicat. Intrați acolo sunt salarii imense, cadouri consistente de la partide și terminați cu sărăcia.

    1. Cineva care își numește studenții retarzi a spus deja tot ce trebuie sa știu.
      O zi bună domnule profesor universitar.

  5. Păi cam asta e ideea, profesorul să muncească pe 2 lei, să educe și să invețe copiii față de care părinții au prea puține responsabilități, si acești copii toți să intre dacă se poate la facultate și să aibe joburi bune și bine plătite, pe sacrificiul de o viață a bieților profesori…În fapt acum avem rezultatul a ceea ce de ani de zile ne-am bătut joc, că cine nu are salariu nici n-o să muncească. Si rezultatul e mulțimea de incompetenți si hoți care se află in joburi bine platite, vezi guvern parlament, administratie, justitie…lor sa le fie bine, in rest sclavi.

  6. Distinsă doamnă, invățământul din România a ajuns in halul în care a ajuns din cauza falimentului… familiei. Evident, nu trebuie sa o luați nici dumneavoastra personal. Gânduri bune.

  7. Adrian Filip, dacă tot cunoști atât de bine cum stau lucrurile în învățământ de ce nu vii tu la catedră să ne arăți cum se face învățământ de calitate pe bani puțini?

    Ca fapt divers, ai idee cam câți absolvenți de universitate s-au angajat în învățământ în ultimii, să zicem, 10 ani? Și cam cu ce medii terminaseră ei facultatea? Îți spun eu: extrem de puțini și aceia foarte modești. Ghicești de ce?

    Sindicatele din învățământ sunt de fapt o rușine, iar declarațiile lor sforăitoare nu sperie pe nimeni fiindcă nu au fost niciodată urmate de acțiuni. Și dacă ar fi, acestea s-ar dovedi un eșec răsunător, fiindcă învățământul românesc este și el parte a societății, adică este politizat, divizat și corupt.

    1. Mă bucur că mă luați la per tu. Bănuiesc că asta vine de la aroganța specifică a profesorului de liceu sau gimnaziu. În general eu nu-mi permit să vorbesc cu studenții mei la per tu, dar dumneavoastră vă permiteți să vorbiți așa cu un necunoscut. Ok, ăsta e nivelul, nu pot cere mai mult. Vorbeați de bani puțini în învățământ. Totuși de ce ați ales meseria asta? Profesorii mei în generală și liceu câștigau puțin, dar își făceau meseria cu responsabilitate și dragoste. E drept că nu erau discrepanțe așa de mari. Când ați ales meseria asta nu v-ați gândit și la salarizare? Sau v-ați gândit doar la trei-patru luni de vacanță plătită pe an? De ce nu vă duceți să munciți în alt domeniu? Vă spun eu, că e greu! Eu am două job-uri ambele la privat! Nu stăm cu mâna întinsă și nu facem presiuni sindicale cu sloganuri gen “să ni se dea”. De fapt problema cea mai mare care mă deranjează este proasta calitate a învățământului gimnazial și liceal, iar asta trage în jos puternic și învățământul universitar. Pentru acest fapt singurii vinovați sunt profesorii! Nu politicienii, nu societatea, nu părinții. Profesorii! A, mai sunt și excepții. Da oriunde sunt excepții și nu vreau să generalizez. La un analfabetism funcțional de 10%, nu aș fi deschis discuția și nu aș face acuze. Dar școala românească dă pe tavă societății tineri, din care 45% sunt analfabeți funcționali. A se înțelege; nu sunt puțin mai slabi, nu înțeleg ce citesc! Nu vorbesc că nu știu mate, română, engleză, fizică, etc. de 7-8. Nu înțeleg ce citesc. Dumneavoastră știți cum mă simt când un student la examenul de Istoria statului și dreptului românesc îmi spune că romanii ș-au bătut cu Matei Basarab? Știți cum mă simt când studenții silabisesc, urmărind cu degetul pe hârtia pe care au scris cu greutate un text cât de cât inteligibil, la examen. Acesta este rezultatul “muncii” profesorilor din ciclul gimnazial și liceal. Un fiasco total. Și subliniez este doar acelei “munci”. Nu există nici un fel de ce evaluare reală a activității la clasă. Ne facem că evaluăm. Nu avem standarde, plătim la fel profesorul capabil, conștiincios și cu dragoste de copii, cu profesorul care nu vine la ore, sau vine băut, sau nu respectă programa, care jignește elevii. Vă dau un exemplu. Am fost în licee pentru promovarea universității. Am ajuns mai devreme și m-am plimbat pe holuri până la ora la care trebuia să intru la clasă. Știți ce se auzea din clase? Numai urlete ale profesorilor, în cel mai adevărat sens al cuvântului. Parcă eram la Zoo. Eram îngrozit. Plimbați-vă pe holurile universităților. Nu veți auzi așa ceva. Ulterior, cu aceeași copii/elevi de anul patru am avut o discuție normală cu voce joasă de aproape o oră. Erau copii normali cu care se putea discuta. Acei elevi ne devin 6-8 luni mai târziu studenți și sunt foarte civilizați, am tot respectul pentru ei. Spuneți că “învățământul e și el parte a societății, adică este politizat, divizat și corupt”. Domnule profesor eu vorbesc despre educația pe care ar trebui să o faceți la ore, față în față cu elevii. Să vă faceți treaba pentru care sunteți plătiți, iar dacă nu vă convin salariile, să vă duceți spre un domeniu mai bine plătit. Aici nu mai este vorba de politizarea învățământului, de divizare, de corupție. Este vorba doar de a-ți face treaba. De ce nu ați făcut o carieră strălucită în drept, aviație, medicină, IT, sau mai știu eu în ce domenii bine plătite? Nu spun că salariile sunt mari în învățământ. Afară pe unde am fost profesorii lucrau în vacanțe. La noi nu am văzut. Dar știți ce am văzut? Meditații la negru, am plătit pentru fiica mea până am văzut negru în fața ochilor, opt ani, săptămână de săptămână. La mate din clasa a V-a. Ca să nu spun de I-IV unde mămicile făceau cadouri în valoare de 1.000 de euro de sărbători. Și nu sunt puține. Pe lângă asta unele mămici cotizau separat iar progeniturile lor luau note ne meritate. Fata mea a suferit pentru asta, dar mi-a spus abia după ce a terminat două facultăți și un masterat, domnule profesor.

      1. Domnule profesor universitar la privat, daca studentii dvs sunt asa de slabi pentru ca au avut profesori slabi in preuniversitar, de ce ii acceptati? Nu cumva ca sa iasa numarul si sa-si plateasca taxele? Aveti cumva examen de admitere? Ma indoiesc. Si atunci nu credeti ca e exagerat sa ne dati lectii din astea? Cat despre comparatia cu gradina zoologica, va descalifica total. Si apropo, daca tot nu va mai incapeti in piele de atata morga universitara, cum se face ca v-ati promovat universitatea la Gradina Zoologica? Putina modestie n-ar strica, nu de alta dar s-ar putea la un moment dat, hélas, sa deveniti si dvs vreun exemplar “urlator” de la zoo. Viata e cu du-te vino.

        1. Domnule profesor. 1) Nu fac profesorii politica de admitere a universității. Lucrăm cu materialul clientului. 2) Într-adevăr, nu avem examen de admitere; dar vă trimit la punctul unu și bănuiesc că înțelegeți. 3) În ceea ce am scris nu dau lecții nimănui, ci am expus în calitate de părinte un noian de experiențe prin care trec părinții copiilor în gimnaziu și liceu și ar fi bine să le citiți cu atenție pentru că sunt reale și nu sunt toate. Nu e un exemplu singular, vă dați seama că un copil trece prin mai multe școli de la I-IV la finalizarea liceului. 3) Nu știu de ce m-ar descalifica comparația cu Zoo. E o altă experiență traumatizantă trăită personal anii aceștia în mai multe licee și asta a fost prima senzație pe care am avut-o. Sincer. Nu poți să urli o oră la elevi. Nebunia era că lucrul acesta se întâmpla în toate clasele de pe palierul respectiv. 4) Fraza cu “v-ați promovat universitatea …” sincer nu am înțeles-o ca să vă răspund. Să aveți o seară bună.

      2. Studentii dumneavoastra au promovat?
        Am inteles ca aveti doua joburi la privat. Inseamna ca sunt doua facultati particulare, eventual facultati de cartier. Acolo ajung multi analfabeti functionali care doresc diploma de licenta. Nu vreau sa ofensez pe nimeni dar nu sunteti primul cadru didactic universitar care a primit un raspuns asemanator la aceleasi probleme. Cu respect un profesor de liceu.

        1. Domnule “profesor de 10”. Mă bucură faptul că mai sunt și profesori de zece. Dar asta ar trebui să o spună elevii, absolvenții dumneavoastră. Să o luăm pe rând 1) Unii studenți de-ai mei promovează, unii nu. Mulți se retrag după anul întâi sau doi. Impresia inițială ar fi că dacă plătesc taxa, după patru ani iau și cartonul galben sau verde. Eh nu e prea așa. Ca să vă liniștesc, sincer nu scoatem genii, dar foarte posibil absolvenții noștri vor ajunge Prim miniștri gen Veorica, Tudose sau Grindeanu. Sau de ce nu, miniștrii ai educației. Să vă dau exemple, nu cred că doriți. Știți mai mulți decât mine, 2) Ați înțeles greșit. Deci logica dumneavoastră de zece are fisuri. Nu predau la două facultăți particulare. Am terminat două facultăți în domenii complet diferite și lucrez în două domenii complet diferite. Vă recomand să faceți și dumneavoastră acest lucru dacă doriți mai mulți bani. 3) Da, la facultate ajung și analfabeți funcțional. E rezultatul muncii prea multora dintre dumneavoastră. Vorbim de 45% din elevi care nu înțeleg ce citesc. Nu înțeleg ce trebuie să răspundă la o întrebare. Nu că nu ar ști câte planete are sistemul solar sau când a domnit nu știu ce principe. Cu respect domnule profesor sper eu de 10 cum spuneți.

      3. Deci, problema o aveți cu învățători!
        Știm cu toții că dacă ai bani, poți merge la 10 facultăți masterate!
        Unii studenți se laudă că iei licența fără să treci pe la facultate (cu câteva sute de euro). Să înteleg că nici în universitar nu se ajung salariile…
        Cândva se învața la facultate…
        Respect pentru cei care merg la facultate pentru a învăța!

      4. Cand am intrat eu eram mai bine plătiți,mult mai bine.Au fost si timpuri de astea.
        Aveti studenți care citesc pe litere?
        Particulară, nu?
        Si,până termina ,reușesc să citească cursiv?
        Umblati pe coridor si auzeai urlete.In general urlam cand vrem sa ne facem auziți peste bârfute,unghiute, posetute,genuțe etc.
        Sa știți, domnule profesor universitar la facultatea particulară, în străinătate profesorii universitari te îndeamnă să le spui pe numele mic.
        Spuneti jumătăți de adevăruri. Sa începem cu studenții dumneavoastră semianalfabeti dar care sunt admiși la facultate…Vreti sa spun mai mult?
        Un liceu il termina sa poata lucra cu diploma de 12 clase pe unde se poate dar facultatea…ehe,stimabile!Voi le luati bani grei sa termine si sa ia o diplomă.
        Ore nu se fac,de aceea e liniște la voi,șpagă e in floare si studenții sunt picati intenționat sa aveti cât mai multe venituri din restanțe(deși la cursuri se face puțin sau chiar deloc), bașca taxa anuală.Iar la licență…e alta distracție.
        Si aveti obraz sa ne criticați pe noi ca vrem ceea ce avem dreptul conform legii.

  8. Doamnă, vă înțeleg frustrarea. Si nu încerc să neg ceea ce spuneți pentru că și eu știu realități din teren care seamănă izbitor cu relatarea dumneavoastră. Cred că am un ochi destul de critic atunci când vine vorba de tabăra din care fac parte și îmi atrag destule antipatii. Profesorii nu pot fi foarte diferiți de modul în care societatea modelează mentalități. Și elevii au noroc sau “ghinion”. Cumva ajungem la teza mea: și obedienta profesorilor e un semn de ceea ce și dumneavoastră susțineți. Vina nu este unilaterală niciodată 🙂

  9. “România educată își anunță falimentul în plină pandemie, iar când spun faliment mă refer și la decizia de a amâna creșterea salarială pentru profesori care era prognozată pentru 1 septembrie 2020.” Cred că doamna profesoară de istorie Roxana Rusin este puțin în eroare. De zeci de ani deja, confundăm reforma în educație cu mărirea salariilor profesorilor de la gimnaziu și liceu. Atât înțeleg domnii profesori din această reformă. În realitate educația în România e în cădere liberă. De ani de zile testele PISA ne demonstrează “performanța” domnilor și doamnelor profesoare la clasă. Dar în același timp nu aud decât cereri de măriri a salariilor. Da, dorim ca salariile să crească proporțional cu procentul de analfabetism funcțional din România. Nu înțeleg de ce nu le spune nimeni domnilor profesori că-și bat joc de copii noștri la clasă; că-și bat joc de studenții noștri, care silabisesc urmărind ce au scris pe foaie, la examen. Ceea ce fac ei, se poate numi oricum, dar numai învățământ nu. De ce nu le spune nimeni domnilor profesori că acel procent de 6% convenit de către toate partidele și nepus în practică niciodată (că suntem în România) reprezenta în cifre absolute o sumă de bani per cap de copil. Din anul semnării acelui memorandum, numărul de elevi În România s-a înjumătățit. Deci automat prin micșorarea numărului de elevi, efectiv s-a ajuns la suma convenită de partide cu mulți ani în urmă. Nu mai putem vorbi astăzi de 6% la un efectiv înjumătățit. Doamnă Rusin, poate aveți norocul să predați într-un liceu serios, nu știu, și poate dumneavoastră vă faceți treaba la clasă. Dar asta ar însemna o raritate românească. Când rata de promovare a elevilor este sub 50%; la unele licee 0%, credeți că acolo există vreun profesor care-și face treaba? Sau doar așteaptă să le intre banii pe card în ziua de salarii. Știți ce înseamnă să ai un copil bun dovadă că a terminat Politehnica, un masterat în siguranțe construcții și facultatea de drept și lucrează în domeniu din primul an după ce a terminat prima facultate. Revenim; să ai un copil bun pe care am fost nevoit să-l meditez la mate din clasa a V-a pentru că toți copii care nu veneau la meditații la profesorul respectiv luau numai note de 4? Știți ce înseamnă ca la liceu, profesorul să nu predea după programă, ci după ce-i plăcea lui (în fapt preda matematica de la facultate din anul I. Fiica mea nu a mai avut nevoie să învețe la analiză în anul I de facultate, pentru că făcuse materia în liceu). Dar plăteam la greu la negru meditații ca să facă materia ce trebuia făcută la clasă. La fizică, profesorul venea băut la ore (auziți doamnă Rusin). Când nu venea băut, elevii scoteau o sticlă de băutură și i-o puneau pe catedră și plecau să bântuie prin oraș. La chimie absolut toți luau 10 chiar dacă nu deschideau gura. Sport făceau o dată pe an, în condițiile în care aveau sală de sport modernă iar liceul este pe malul mării; deci puteau face sport și pe plajă. Să mai continui doamnă Rusin? Mă opresc. Aveți sindicat puternic și mergeți la șantaj cu guvernele. Poate ar trebui să vă uitați mai cu atenție în ograda proprie și să vedeți dacă munciți pentru banii pe care-i luați. Nu o luați personal; vorbesc despre halul în care a ajuns învățământul în România din cauza profesorilor care nu-și fac treaba de dascăl, dar sunt plătiți la fel ca cei care-și fac treaba. Un singur lucru vreau să rețineți: analfabetismul funcțional de 45% este numai opera profesorilor din România. Bănuiesc că doriți o mărire de salariu echivalentă cu analfabetismul funcțional.

    1. Deci.Dumneavoastra considerați că soluția pentru toate aceste tare este o plata cat mai mică.
      Dumneavoastra,un adult considerați că încurajați performanta în învățământ prin salarii mici,umilințe și meschinării.
      Cat timp doriți salarii mici ,vă doriți și ceea ce ați enumerat.
      Cine credeți dumneavoastră că o să reziste ani la rand sa nu aibă bani pentru nevoi modeste,văd că v-ati permis meditații.
      Profesorii gen Einstein să lucreze la capacitate maxima pe doi lei dar copii dumneavoastră să aibă salarii de mii de euro când isi iau primul job.
      Înțelegeți care e problema?
      Nu va convine?Mai ganditi-va.
      V-ați trimite copilul sa lucreze in învățământ?

      1. Nu doamnă profesoară; nu am vorbit de scăderi de salarii, sau de raportarea salariului la rata de promovabilitate, să nu fim absurzi. Vorbesc despre faptul că profesorii nu-și fac treaba la catedră, treabă pentru care sunt plătiți. A, spuneți că salariile sunt mici. Ok, sincer nu înțeleg de ce v-ați ales meseria asta. Trei-patru luni concediu, sindicat puternic, responsabilitate zero. Câți profesori ați auzit că au fost dați afară din sistem pentru că nu-și fac treaba, că jignesc copii, nu mai spun că îi pălmuiesc pentru că mi se pare aberant. De ce nu vă duceți să munciți pe acele mii de euro cum fac absolvenții dumneavoastră? Dar să ne limităm la “performanța” profesorului la catedră, față în față cu elevii. Rată de promovabilitate la bac de 50%; licee care nu au niciun elev promovat! Acesta este rezultatul muncii dumneavoastră. A crescut analfabetismul funcțional cu 10% în ultimii ani ajungând la 45%, atunci dorim și o mărire de salariu proporțională cu analfabetismul funcțional. Vorbiți de meditații! Da mi-am rupt de la gură opt ani, săptămână de săptămână pentru a plăti la negru bineînțeles, unor profesori, a căror colegi nu-și făceau treaba pentru care erau plătiți la clasă. Văd că vi se pare foarte normal să luați bani neimpozitați pe meditații, iar după aceea să vă plângeți de sistemul se sănătate prăbușit, de infrastructură prăbușită, de pensii mici, etc. Normalitatea dumneavoastră nu este legală doamnă profesoară, este chestie penală dacă nu știți. Profesorul de mate la clasa a V-a începea cu două-trei lucrări la care dădea aproape la toată lumea patru. Care era pasul doi? Toate mămicile își înscriau copii la meditații la același profesor, care în fond era un bun profesor, era doar un mare nemernic. Nu mai vreau să reiau experiența mea de părinte. Nu vreau să totalizez câți bani am dat pe meditații opt ani. Să vă spun un secret. Când am întrebat dacă există o practică generalizată de a da meditații în străinătate, profesorii au făcut ochii mari. Consider că am spus destul și ați înțeles că nu vreau să generalizez ci doar să vă descriu puțin rezultatul muncii: 45% analfabetism funcțional. Cu produsul muncii dumneavoastră ne lovim noi cei din universitar doamnă profesoară. Ne lovim zi de zi de performanța dumneavoastră negativă.

        1. Tocmai asta e ideea.Tinerii nu mai vin.Ati fost complice tot timpul la datul banilor pe meditații ,v-ati complăcut în acea situație si acum faceți pe lupul moralist.
          E foarte bine ca ati spus tot ce ati spus dar eu as fi fost puțin îngrijorat că al meu copil era complice la pusul sticlei pe catedră. De unde a învățat să fie complice la asa ceva?Mai ganditi-vă.
          Da,e urât ce fac profesorii enumerați de dumneavoastră dar e urât modul în care abordați problema si cum.puneti problema.
          Dar v-a convenit si ati fost complici.Si acum,drept răzbunare vreti sa stam.pe doi lei sau daca nu sa plecam.Dupa ce copilul dumneavoastra a terminat si meditații si tot.
          Interesant.

          1. Domnule profesor ***** 1) Nu știu cât de complice am fost cu datul banilor pe meditații. Aveam două posibilități: să-mi las al doilea job bine plătit și să mă ocup de copil ca să termine școala pentru că mult prea mulți profesori nu-și făceau treaba; să enumăr meditațiile plătite: mate, română, geografie, fizică. Mate din clasa a V-a. Sau să plătesc meditații. Da, am fost complice la un act penal, cel al sustragerii de la plata impozitelor legele către stat, întrucât am acceptat să plătesc fără să primesc chitanță fiscală. 2) Despre problema cu sticla pusă pe categră am aflat de la fata mea mult după ce a terminat facultatea, dar e reală. Dar gândiți-vă cam ce comportament ar trebui să aveți dumneavoastră ca un grup de golănași dintr-o clasă, să vă pună o sticlă cu băutură pe catedră, pe care să o luați și să mergeți să o beți la catedră unde mai sunt alți profesori care nu au ore. 3) “e urât de fac profesorii enumerați, dar e urâtă abordarea dumneavoastră”. Îmi place la nebunie fraza asta. Să cred că ăsta e stilul? Băgăm mizeria sub preș. Da au băgat-o unii acum mulți ani iar acum le-a explodat în față, lor sau celor care au urmat după ei. 4) Eu nu am vorbit despre salarii aici, ci despre presiunea pe care o fac sindicatele în general, înainte de alegeri indiferent de guvern. Nu vreau să stați pe doi lei. Dar am văzut că nivelul educației nu a crescut după nicio mărire de salarii. Sincer m-aș fi așteptat la așa ceva. Dar nu fu să fie cum se spune pe undeva. Am vorbit și subliniat vina profesorilor în situația învățământului în România. Nu a politicienilor, societății sau a comitetului de mame.

        2. Să știți că noi,ăștia de trăim din salariu fara măgăriile enumerate de dvs ori plecam de sărăcie ori ne convertim la apucăturile”lăudate”.Sărăcia favorizează infracțiunile.
          Daca sunt bani multi automat or sa vina tineri capabili,concurenta crește,se echilibrează balanța puterii corupți/cinstiți.Vreti calitate, trebuie sa ii atrageți.Cum vreți să îi atrageți?Cu un dispreț evident,multă muncă și plată puțină?Genial,domnule profesor universitar!Mă inclin in fata înțelepciunii dumneavoastră.
          Or sa vina toți șefii de promoții să dea examen în învățământ.Nici daca mă străduiam nu reușeam să găsesc o.metoda mai buna de a pune cruce învățământului.

    2. Rușine că așa lăudată fată a dumitale a făcut parte dintre cei care-i puneau domnului de fizică sticla de băutură pe catedră, doar că ei să se ducă să facă cine știe ce prin oraș (că doar nu se duceau să învețe)!
      Mai bine nu spuneați, că ați dat deja cu bâta în baltă…
      Iar dumneata, domnule, să le mulțumești profesorilor că ai citit articolul și că știi să scrii!

      1. Sa stam linistiti, nu vine niciun student performant sau macar mediocru in invatamant pe 2500 de lei avand toate responsabilitatile care sunt in prezent. Din 25 de studenti abia unul se gandeste sa continue in invatamant, restul ori merg in sistemul privat ori pleaca din tara (aproximativ ~20%). Daca in Danemarca se cheltuie 7% din GDP pe educatie, de ce nu se poate si in Romania? Raspunsul il stim cu totii – nu este de interes, invatamantul nu este un domeniu strategic. Continuam cu “Romania educata” cu zero investitii in infrastructura sau in resursa umana. La sfarsit, citam un clasic in viata: “Ghinion!”.

      2. Domnule Cadru didactic; nu prea cred că ați înțeles mare lucru din postarea mea. 1). Întrebare. Oare de ce va deranjat așa de mult fraza cu sticla de băutură? Faptul că elevii o puneau pe catedră, sau pentru că profesorul o lua și pleca să o bea (când nu venea deja băut)? Da fiți sigur că elevii nu se duceau să învețe. Dar eu ca părinte stăteam liniștit că profesorii își făceau treaba la clasă, așa cum am văzut zi de zi în lungul meu peregrinaj prin școli, universități, școli doctorale și post doctorale. 2). Pentru a compensa munca acelui profesor și a multor altor asemenea lui, timp de opt ani, din clasa a V-a până la terminarea liceului a trebuit să compensez lipsa de profesionalism a profesorilor cu bani scoși la greu din buzunar pentru meditații. Culmea, uneori la aceeași profesori care nu predau programa la școală, dar o predau luând bani la negru, acasă. 3). Da, le mulțumesc din suflet profesorilor mei, pentru care am o stimă deosebită, care pentru salariile acelea mici își făceau cu pasiune și competență meseria. Nu mai e cazul acum, când exagerat de mulți profesori (a se vedea procentul de 45% analfabetism funcțional, care este rezultatul numai și numai al profesorului la clasă) nu-și fac treaba pentru care sunt plătiți, dar iau același salariu ca un profesor dedicat ce face performanță la clasă. Domnul Cadru didactic.

        1. Si prin calatoriile dvs sfinte (sper ca stapaniti vocabularul pe care-l folositi), n-ati intalnit pe nimeni care sa va spuna ca o programa nu se “preda”? Asta ca sa mai taiem din soclul pe care v-ati urcat singur. Si inca ceva: de ce v-ati dat copilul la meditatii pe mana acelui profesor neispravit care nu-si facea treaba la scoala? Cine v-a obligat? Si in general, incapeti in oglinda cand va priviti sau e prea mica?

        2. Știți ce mă deranjează pe mine?Faptul că acei copii au pus sticla pe catedră,părinții știau,toată lumea știa și după ani de zile dumneavoastră refulați frustrarea prin dorința pedepsirii tuturor.
          Îmi este greu sa cred că făcea meditații la toate materiile pentru că nimeni nu făcea ore.Sunt profesori care nu își fac ore dar cum generalizați dumneavoastră deja frizează absurdul.Probabil că aveați un copil care nu făcea fata la clasă (alta frustrare) și ați vrut note mari,nu ați putut accepta potențialul copilului și ați scos banii pentru a-l aduce acolo unde ați dorit dumneavoastră.
          Nu sunteți singurul,părinții de la generala scot din minți profesorii și învățătorii cu dorința de a avea un mic geniu când de fapt e mult mai important sa fie sănătos ,fericit și acceptat cum este el pentru că sigur își găsește calea.Singura bucurie pe care o am sunt copii de la clasă ,indiferent de nivelul lor.Ca din ăștia că dumneavoastră avem gârlă și directori care își vor dreptul și profesorii care vor meditații și inspectori corupți (de aici pornesc problemele).
          Sindicatele?Sindicatele….sunt, există.
          Băgăm mizeria sub preș?Eu una nu am făcut asta.Am subliniat doar atitudinea greșită pe care o aveți.Si da,ați fost complice la o infracțiune.Si acum vreți să pedepsiți pe toată lumea pentru că al dumneavoastră copil nu putea asimila toată materia,deci profesorul era problema.Nu v-ați gândit că acele note de patru însemnau că ei nu știu și nu învață?Nu,era doar dorința profesorului de înavuțire.Oare?
          Punea sticla pe masa împreună cu colegii ,toți care erau mai slabi justificau neștiință prin lăcomia profesorului.Vedeti un tipar aici?
          Același pe care l-a urmat și acceptarea și complicitatea dumneavoastră.
          Da,s-a ajuns că în școli să fie clase doar de copii medii sau de copii slabi…nu mai apare acea repartizare cum este în mod natural:mediu+slab+mediu+ peste mediu+slab+geniu etc.
          Sunt sigură că erau și sunt copii care nu fac meditații și sunt foarte bine și nu au nevoie.
          Ați negat niște realități și le-ați acoperit cu niste justificări care v-au convenit.
          E ăla de mate șpăgar,altu’ e alcoolic,altu’ e…nu știu cum e.
          Dar meditații la toate materiile?
          Serios?
          Ce va spune asta despre potențialul și coeficientul de inteligență al unui copil?
          Sper doar că nu l-ați băgat la spitalul de nebuni pe bietul copil.
          Și nu uitați:Jamie Oliver e milionar dar e genial în bucătărie.Nu mate,nu geo,nu …
          Pledoaria dumneavoastră a fost în favoarea nerespectării termenului legal stabilit de dânșii pentru mărirea salariilor.Noi am tot fost amânați.Mereu.
          Ajung sa cred că mai vad eu salariu mărit conform legii,mărire primită de către celelalte categorii profesionale,la calendele grecești.
          Va rog eu mult sa folosiți cunoștințele acumulate în cadrul celor două facultăți pentru a fi logic ,coerent și echilibrat.
          Cat despre particulare ziceați că după anul 1 sau 2 renunță.Care nu are bani as completa eu pentru că restanță costa ,mult și dacă nu, se pot cumpăra credite pentru a trece dintr-un an in altul.Am văzut tânără ce terminase la o particulară și zicea oral in loc de orar deci…nici la facultate nu ii curățaseră vocabularul,au curatat-o doar de bani.
          Și aș avea o întrebare :cum va adaptați nevoilor studenților dumneavoastră pentru că renunțarea la facultate subliniază un eșec clar în procesul educativ,cum îi ajutați să își descopere potențialul și să reușească?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

(P) Lioara Ivanovici, profesorul cu cei mai mulți elevi medaliați la Olimpiada Națională de Matematică de anul trecut, despre Școala “a la Păltiniș” creată de platforma upper.school: Pentru acești copii îndrăgostiți de matematică, treptat ea devine o altă formă de a fi

Pregătirea digitală a copiilor care îndrăgesc matematica s-a transformat, peste noapte, într-o cerință-normă a școlii transferate exclusiv în online din cauza pandemiei. Profesor de matematică la Liceul Teoretic Internațional de…
Vezi articolul

Avertisment în privința supra-reglementării inteligenței artificiale în UE / Politico: Până acum, Uniunea Europeană a fost mai interesată de scrierea regulilor pentru AI decât de implementarea tehnologiilor

Uniunea Europeană va pune bazele reglementării noilor tehnologii, precum inteligența artificială sau recunoașterea facială, printr-un amplu proces de consultare publică. Vicepreședintelui executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, i-au fost delegate…
Vezi articolul

Cum resimt pandemia tinerii care vor să urmeze facultatea în străinătate, așa cum se întâmplă și cu mulți români. Un studiu Quacquarelli Symonds descrie șocul prin care trece învățământul superior global

Aproape două treimi dintre tinerii lumii care intenționau să înceapă facultatea într-o altă țară și-au văzut planurile date peste cap anul acesta. Iar opiniile lor diferă profund, adesea, de ceea…
Vezi articolul

VIDEO Mircea Miclea, despre obezitatea informațională: Cum ne împinge un vechi mecanism al creierului să stăm cu orele pe internet “de-a moaca” și care este cheia de a rezolva problema

Creierul uman reacționează atunci când găsește o informație pe net – “recompensează” de fiecare dată mecanismul funcțional și vechi al curiozității prin dopamine, spune psihologul și profesorul universitar Mircea Miclea.…
Vezi articolul