Schimbări în curriculum în Estonia și Polonia, țările central și est-europene cu cel mai bun scor PISA: accent pe învățarea limbilor, tehnologie, integrarea materiilor

4.011 vizualizări
Foto: © Viacheslav Iacobchuk | Dreamstime.com
Estonia, țara europeană cu cel mai bun rezultat la PISA 2018, precum și Polonia, a doua țară din regiune din punct de vedere în cadrul aceleiași evaluări internaționale, anunță schimbări în curriculum pentru diversele cicluri de învățământ. Modificările pun accent pe integrarea materiilor, adaptarea la tehnologii, dar și pe întărirea învățării limbilor.

Într-o prezentare făcută în rețeaua europeană Eurydice, Polonia anunță că o serie de schimbări au fost aprobate, în februarie a.c., spre a fi puse în aplicare de la începutul viitorului an școlar. Acestea vizează curriculumul pentru ciclul primar și secundar, pentru școlile generale, cele tehnologice și vocaționale, precum și pentru elevii cu cerințe educaționale speciale.

Printre schimbările prezentate:

  • Curriculumul pentru limba poloneză, la nivel de liceu și școli tehnologice, este extins și urmează să includă jocuri cu valoare educațională
  • Curriculumul pentru materia Antreprenoriat, la nivelul învățământului secundar, este schimbat cu cel dedicat Afacerilor și managementului
  • Curriculumul pentru materia Tehnologie (clasele IV-VI, care în Polonia fac parte din ciclul primar) este modificat la rândul lui: mai mult conținut legat de educație în domeniul comunicării, dar și în legătură cu noi tehnologii, precum cele folosite de elevi pentru transportul personal.
  • Este definit un curriculum de bază pentru materia Limba latină, care poate fi predată ca a doua limbă străină începând din clasa a VII-a.

Tot pe platforma Eurydice, Estonia anunță, de asemenea, o serie de modificări aduse curriculumului pentru școli și licee, scopul declarat fiind acela de a “acorda profesorilor mai mult timp și mai multe oportunități” pentru a se concentra pe dezvoltarea competențelor generale ale elevilor și pe integrarea materiilor.

Printre schimbările urmărite:

  • Diversificarea opțiunilor pentru studierea limbilor, atât a limbii estone ca a doua limbă (pentru minorități) cât și pentru limbi străine
  • Schimbări substanțiale la materii precum tehnologia, artele, educația fizică
  • La unele materii este diminuată cantitatea de materie, dar crește volumul de materii predate integrat. Pentru aceasta, “este cheie cooperarea între profesori, iar obiectivul final este reducerea volumului de muncă atât pentru elevi, cât și pentru profesori printr-o îmbunătățire a procesului de învățare”.

Prezentarea Eurydice precizează că, în Estonia, curriculumul național este un standard comun pe baza căruia școlile, care au un grad ridicat de autonomie, își stabilesc singure propriul curriculum, iar în aceste condiții referința națională actuală e considerată a fi adesea depășită și limitativă. Noul curriculum, se precizează, urmărește să ofere și mai multă libertate și responsabilitate profesorilor, în stabilirea propriilor activități de predare.

La acest program lucrează reprezentanții diverselor asociații de profesori, cercetători universitari și experți în domeniu, iar elemente ale viitorului curriculum național au fost testate în câteva școli. Dacă vor fi aprobate de guvern, modificările vor intra în vigoare începând din toamna următorului an școlar, toate școlile trebuind să pună în aplicare noul curriculum, după propriile nevoi, până cel târziu la 1 septembrie 2024.

Foto: © Viacheslav Iacobchuk | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. In Estonia si Polonia se va studia latina ca a doua limba straina incepand cu clasa a VII-a, in timp ce in Romania e aproape inexistenta in scoli. Trist.

    1. Sa stiti ca sunt profesori dedicati care predau limba latina, respecta programa scolara, fac lectii interdisciplinare si trebuie felicitati pentru asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Care este situația omologării testelor non-invazive și ce dotări au școlile cu astfel de materiale, precum și situația personalului medical din școli dispus să administreze și teste rapide antigen pentru elevii și angajații din unitățile de învățământ – solicitările comune ale consiliului elevilor, federației părinților și sindicatelor pentru autorități

Organizațiile care reprezintă elevii, părinții și angajații din învățământ iau poziție publică față de schimbarea regulilor după care funcționează școlile. Potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro, CNE, FNAP, FSLI și…
Vezi articolul