Școli speciale care le cer părinților să-i trimită pe copiii cu autism cu însoțitori de acasă. Ministerul Educației, chemat de FEDRA să pună ordine în legislație

7.307 vizualizări
Foto: Anna Kolosyuk – Unsplash
Anumite școli speciale le cer părinților să îi trimită pe copii și cu însoțitori la clasă. Avertismentul vine de la Federația pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist. Organizația cere oficial Ministerului Educației să clarifice legislația și să anunțe public dacă școlile speciale au dreptul să pretindă însoțitori școlari pentru copiii cu nevoi speciale, dată fiind normarea diferențiată față de învățământul de masă.

Nici meseria de ”facilitator școlar” nu este identificată în Clasificarea Ocupațiilor din România (COR), iar cei care însoțesc astfel copii la școală sau la grădiniță nu pot fi formați și angajați legal, în afara situației în care facilitatorul este unul și aceeași persoană cu asistentul personal al copilului – atrage atenția Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist (FEDRA).

Organizația atrage atenția că legea 448/2006 preve că norma de lucru a asistentului personal al persoanei cu dizabilități nu poate depăși 40 h pe săptămână; “încărcarea asistenților personali cu calitatea de ‘shadow’ al copilului cu TSA (Tulburări de spectru autist) nu este normală”, avertizează FEDRA.

Federația precizează că termenul de ”shadow” este un termen specific terapiei comportamentale (ABA) și că, pentru a îndeplini acest rol, facilitatorii școlari trebuie să aibă, obligatoriu, un training formal specific, în timp ce asistenților personali nu li se cere decât să nu aibă cazier și să fi absolvit cursurile învățământului general (opt clase).

Edupedu.ro a solicitat oficial Ministerului Educației răspuns la următoarele întrebări:

1. Au școlile speciale dreptul să le ceară părinților însoțitori școlari pentru copiii cu nevoi speciale?
2. Aveți în vedere controale la școlile speciale din Cluj-Napoca?
3. Aveți în vedere clarificarea Ordinului Nr. 1985/1305/5805/2016, în sensul cerut de Federație?

Vom reveni cu răspunsul instituției, îndată ce îl vom primi.

Textul integral al cererii trimise de FEDRA către Ministerul Educației

“Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist –
FEDRA a fost sesizată cu privire la faptul că anumite unități de învățământ special din Cluj-Napoca pretind părinților copiilor cu TSA (Tulburări de spectru autist) angajarea unui facilitator școlar care să însoțească copilul în școala specială, prevalându-se de câteva neclarități din ORDINUL Nr. 1985/1305/5805/2016 din 4 octombrie 2016.

Concret, la articolele 63-64, ordinul în cauză prevede prezența facilitatorilor școlari la clasă alături de copilul cu cerințe educative speciale și/sau dizabilități. Această măsură este enumerată ca una de sprijin, pentru promovarea educației incluzive, cu scopul de a combate barierele de atitudine. Deși din cuprinsul ordinului reiese că măsura se referă la copiii cu dizabilități și cerințe educative speciale integrați în învățământul de masă, există mai multe situații în care părinților elevilor încadrați în învățământul special li se cere să trimită la școală un facilitator școlar.

Solicităm, așadar, clarificări, dat fiind faptul că ordinul precizează la art. 64 ”(4) Pentru copiii cu grad de handicap grav cu asistent personal, părinţii/reprezentantul legal asigură obligatoriu facilitator” cât și faptul că ” (9) Prezenţa facilitatorilor la clasă nu poate fi condiţionată de gradul de handicap”. De asemenea, ordinul nu prevede cine plătește acești facilitatori în cazul copiilor încadrați în grad de dizabilitate fără asistent personal sau cu cerințe educative speciale fără încadrare în grad de dizabilitate.

În plus, meseria de ”facilitator școlar” nu este identificată în COR iar cei care însoțesc astfel copii în mediul educațional nu pot fi formați și angajați legal, în afara situației în care facilitatorul este unul și aceeași persoană cu asistentul personal al copilului.

Potrivit legii 448/2006, norma de lucru a asistentului personal al persoanei cu dizabilități nu poate depăși 40 h pe săptămână, iar încărcarea asistenților personali cu calitatea de ”shadow” al copilului cu TSA nu este normală. În plus, termenul de ”shadow” este un termen specific terapiei comportamentale (ABA) și pentru a îndeplini acest rol cu succes, facilitatorii școlari trebuie să aibă, obligatoriu, un training formal specific, în timp ce asistenților personali nu li se cere decât să nu aibă cazier și să fi absolvit cursurile învățământului general (opt clase).

Așadar, vă rugăm să ne comunicați în cel mai scurt timp dacă școlile speciale au dreptul să pretindă însoțitori școlari pentru copiii cu nevoi speciale, dată fiind normarea diferențiată față de învățământul de masă și să luați măsurile care se impun pentru amendarea ordinului pentru a preveni traumatizarea unor părinți și așa greu încercați precum și condiționarea școlarizării copiilor cu cerințe educative speciale.

FEDRA — Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist este prima federație de acest tip din România, care are ca membri în principal organizații de părinți și se dorește a fi o voce puternică și unitară a organizațiilor de profil din România, având ca scop crearea și păstrarea unui mediu adecvat pentru stimularea și sprijinirea persoanelor cu TSA.

Organizațiile membre FEDRA sunt: ANCAAR Argeş, ANCAAR Craiova, ANCAAR Iaşi, Asociația Autism Baia Mare, Asociația Autism Transilvania Cluj, Asociația Copiii de Cristal Brașov, Asociația Dincolo de Tăcere Galați, Autism Europa Bistrița – Centrul de Resurse şi Referinţă în Autism Micul Prinţ, Asociația Învingem Autismul Bucuresți, Asociația Părinților Copiilor cu Autism din Județul Botoșani, Asociația Puzzle România, Asociația “Rază de Speranță în Intervenția și Terapia TSA” Brașov, Asociația SOS Autism Bihor, Asociația de Sprijin pentru Părinții și Copii cu Autism Galați, Fundația Romanian Angel Appeal Bucuresti, Fundația Univers Plus Piatra Neamț, Asociația Învățăm prin Pictograme Timișoara, Organizația Suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual, Asociația pentru Recuperarea și Integrarea Copiilor cu Autism (ARICA).”

Photo by Anna Kolosyuk on Unsplash

Citește și:


1 comment
  1. Ce se intampla cand un copil cu autism jos functional vine cu recomandare pt invatamant special,gimnaziu si el este foarte agresiv fata de colegi si cadrele didactice si auxiliare,pe transport scolar,agreseaza copiii din jur,insotitorii??Ce este de facut!??

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul schimbă din nou datele olimpiadelor de Matematică, Fizică și Limba rromani, pentru a nu se suprapune cu Paștele Catolic. Singura menținută de sărbătoare: olimpiada la Religie cult Ortodox

Ministerul Educației modifică pentru a doua oară datele la care elevii vor susține olimpiadele naționale, după ce prima schimbare a plasat competițiile la Matematică, Fizică, Limba rromani și Religie cult…
Vezi articolul

Reprezentanții Studenților, ANOSR: În timp ce românii sunt dedicați sprijinirii refugiaților din Ucraina, Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților profită pentru a fura orice urmă de onoare a mediului academic, votând amnistierea plagiatelor

„În timp ce românii sunt dedicați sprijinirii refugiaților din Ucraina, parlamentarii din Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților profită pentru a fura orice urmă de onoare a mediului academic, votând…
Vezi articolul

Liderul sindical Marius Nistor o acuză pe ministra Ligia Deca de cedare în fața presiunilor părinților și elevilor, în organizarea Bacalaureatului 2025 în timpul școlii: Mai multă greutate au solicitările elevilor și ale părinților, decât pozițiile profesorilor. E un calcul foarte simplu: noi suntem 220.000 de cadre didactice, iar în partea cealaltă discutăm de câteva milioane de elevi

Marius Nistor, liderul sindical al Federației Sindicatului Spiru Haret, spune că „nu ar fi trebuit să țină cont atât de mult de faptul că vara este prea cald ca să…
Vezi articolul
Diferențe majore rural-urban în rezultatele Evaluării Naționale

DOCUMENT Actele pe care trebuie să le depună primăriile la Ministerul Educației dacă vor să facă în școli săli de festivități, case praznicale, aprozare, cârciumi sau hosteluri, în primii 3 ani după ce instituțiile de învățământ au rămas fără elevi

Ordinul care stabilește procedura prin care școlile sau grădinițele închise timp de 3 ani pot fi transformate în alte spații, de către primării, a fost publicat în Monitorul Oficial. Este…
Vezi articolul