Școlile particulare acreditate solicită Guvernului Ciolacu finanțarea pe actualul cost standard, nu pe cel din 2022 – document

617 vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Școlile particulare acreditate solicită Guvernului Ciolacu finanțarea pe actualul cost standard, nu pe cel din 2022, în contextul în care există posibilitatea ca în acest an să nu se mai realizeze o rectificare bugetară, potrivit unei adrese a președintelui Asociației Școlilor Particulare. Concret, Christian Comșa solicită transferarea din Fondul de rezervă bugetară, astfel încât unitățile de învățământ să primească finanțarea pentru anul 2023.
  • Adresa este înaintată Guvernului României, Ministerului Educației și Ministerului Finanțelor.

„În contextul afirmațiilor vehiculate în spațiul public, precum și a declarațiilor Ministrului Finanțelor realizate în data de 23.10.2023, înțelegem că există toate premisele ca în acest an să nu se mai realizeze o rectificare bugetară, apelându-se, de această dată, la mecanismul instituit de prevederile art. 30 alin. (2) din Legea finanțelor publice nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, referitor la transferurile din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului către bugetele ordonatorilor principali de credite”, se arată în informare.

În adresă se arată că finanțarea de bază pe care au primit-o școlile particulare în 2023 s-a raportat la cea din 2022:

„În acest sens, vă menționăm faptul că deși unitățile de învățământ particular și confesional acreditate au beneficiat de finanțarea de bază pe anul 2023 determinată prin raportare la costul standard stabilit pentru anul 2022, în cuantum de 6.386 lei (coeficientul 1) pentru drepturile salariale, respectiv de 485 lei (coeficientul 1), pentru bunuri și servicii, odată cu intrarea în vigoare a HG nr. 47/2023, costul standard a fost majorat, pentru anul 2023, la suma de 6.834 lei (coeficientul 1) pentru drepturile salariale, respectiv de 570 lei (coeficientul 1) pentru bunuri și servicii.

Ca atare, finanțarea de bază acordată efectiv pe parcursul anului 2023 pentru unitățile de învățământ particular și confesional acreditate s-a raportat la cuantumul costului standard aferent anului 2022, fiind astfel obligatoriu ca acesta să fie suplimentat cu diferența rezultată urmare a intrării în vigoare a HG nr. 47/2023 raportat inclusiv la coeficienții stabiliți prin actul normativ.”

Iată care sunt cele două solicitări ale președintelui Asociației Școlilor Particulare:

„1. Să dispuneți transferarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a tuturor creditelor bugetare reprezentând diferența de finanțare de bază determinată de majorarea costului standard per antepreșcolar/preșcolar și elev pentru anul 2023, către toate unitățile de învățământ particular și confesional acreditate până la data de 1 septembrie 2022, pentru anul 2023.

2. Să dispuneți transferarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a tuturor creditelor bugetare reprezentând finanțarea de bază pentru anul 2023, către toate unitățile de învățământ particular și confesional acreditate începând cu anul școlar 2023-2024, pentru perioada septembrie – decembrie 2023.”

  • Edupedu.ro a scris că Guvernul Ciolacu pregătește un proiect de OUG care prevede că toate sumele rămase prin conturile ordonatorilor de credite și necheltuite până în prezent vor fi obligatoriu virate de către școli, primării și alte instituții de stat în Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.
  • Proiectul obținut de Economedia.ro, pe surse, arată că școlile sunt vizate direct de cel puțin două măsuri de tip „mătură”, care adună banii din conturile acestora la fondul aflat la dispoziția șefului Guvernului.
Ce este costul standard per elev

În februarie 2022, guvernul a aprobat majorarea costurilor standard per antepreşcolar/ preşcolar/ elev pentru anul 2022, valoarea coeficientului 1 pentru cheltuielile salariale ajungând la 6.386 lei, iar cel pentru cheltuielile materiale la 485 lei, după cum a anunțat atunci purtătorul de cuvânt al Executivului, Dan Cărbunaru. Mai multe detalii aici.

Școlile din România primesc finanțare de la nivel central în baza unui cost standard pe elev. Acesta este decis în fiecare an prin hotărâre de guvern și are două componente de bază:

  1. costul pentru cheltuielile cu salariile și
  2. costul pentru cheltuielile cu bunurile și serviciile, pregătirea profesională, evaluarea elevilor.

Acest coeficient se calculează diferit în funcție de zona de temperatură în care este școala, de numărul elevilor/copiilor pe care îi are înscriși și de tipul de școală/grădiniță.

Finanţarea unităţilor de învăţământ preuniversitar are trei componente:

  1. finanţarea de bază,
  2. finanţarea complementară,
  3. finanţarea suplimentară.

Finanţarea de bază se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată (TVA), prin consiliile județene/locale. Dar din finanțarea de bază se pot face numai anumite categorii de cheltuieli:

  • cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora;
  • cheltuieli cu pregătirea profesională;
  • cheltuieli cu evaluarea periodică a elevilor;
  • cheltuieli cu bunuri şi servicii;

Art. 104 alin. (4) din Legea Educației Naționale 1/2011: „Baza de calcul al fondurilor alocate unităților de învățământ prin și din bugetele locale, pentru finanțarea de bază, o constituie costul standard per elev/preșcolar/ antepreșcolar. Costul standard per elev/preșcolar/ antepreșcolar se determină pentru fiecare nivel de învățământ, filieră, profil, specializare/ domeniu. Determinarea costului standard per elev/preșcolar/antepreșcolar se face de către Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, în condițiile prezentei legi și conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educației și Cercetării și aprobate prin hotărâre a Guvernului.

Consiliul Național pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar cuprinde reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, ai partenerilor sociali și ai structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale. Alocarea fondurilor pentru finanțarea de bază a unității de învățământ se face pe baza unei formule de finanțare aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării, care ia în considerare costul standard per elev/preșcolar/antepreșcolar, numărul de elevi/preșcolari/ antepreșcolari din unitatea de învățământ, precum și factorii de corecție dependenți de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare și alți factori.”

Referitor la costul standard per elev, prevederile Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 se aplică începând din anul școlar 2024-2025 (Articolul 248 (21)).

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ordonanța „mătură”. Cum ia premierul Ciolacu toți banii de la școli, rămași din burse pentru elevi neplătite sau din programul „corn, lapte și fructe”, ca să umple Fondul de rezervă și să evite rectificarea bugetară – proiect

3 comments
  1. stati oleaca , dar statul Roman finanrțeaza scoli particulare , adica cele care fac profit ? pai nu e conflict de interese ?? pai noi plati taxe SI impozite pentru ca sa mearga banii la bisnisul unora SI a altora ? pai normal ca guvernul nu are bani pentru profesorii de la stat .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Proiectele de legi “România educată”, “o insultă la adresa tuturor celor care se (mai) simt atașați de școala românească” – Scrisoarea deschisă a profesorului universitar Eugen Munteanu către președintele Iohannis

“Fiți generos, domnule președinte, și dați un semnal clar că totul trebuie luat de la capăt” în ceea ce privește proiectele de legi “România Educată”, este îndemnat Klaus Iohannis într-o…
Vezi articolul

Trimiterea dosarului și a unui memory stick prin poștă, la Craiova – proba eliminatorie în 2022 pentru orice școală din România care vrea să primească certificat de “Școală Europeană” de la Ministerul Educației. Plus puterea cifrei 9

Ministerul Educației anunță că reia, după doi ani de pauză, competiția “Școli Europene“ printr-un apel competitiv, adică o competiție între școli. Toată procedura ar trebui să demonstreze cât de “europeană“…
Vezi articolul

Zilele în plus de vacanță se pot transforma în zile de școală în iunie / Orele remediale se vor putea organiza și în vacanțe, unde rata de infectare este mai mică de 6 la mie / Grădinițele vor putea organiza activități cu avizul DSP – Ministrul Educației VIDEO

Organizarea orelor remediale va fi permisă și în perioada vacanțelor, acolo unde rata de infectare este mai mică de 6 la mia de locuitori, a anunțat astăzi ministrul Educației, Sorin…
Vezi articolul

Cum arată subiectele din 1987 și ’88 pe care Nicușor Dan le-a rezolvat la Olimpiada Internațională de Matematică, unde a obținut 2 medalii de aur “pur”. Radu Gologan: Nicușor a avut la OIM câteva soluții foarte originale

Nicușor Dan este primul matematician cu două medalii de aur “pur” la Olimpiada Internațională de Matematică ce ocupă funcția de primar al Bucureștiului. În 1987, primul an în care Nicușor…
Vezi articolul