Școlile portugheze ar putea să își aleagă o treime dintre profesori, încât să fie pliați pe nevoile comunității și pe proiectele educaționale – discuții în Ministerul Educației din Portugalia

479 de vizualizări
Foto: Business photo created by katemangostar – www.freepik.com
Ministerul Educației din Portugalia dorește să acorde autonomie directorilor de școli, astfel încât aceștia să poată selecta o treime dintre profesori, ținând cont de profilul dorit al cadrelor didactice și de proiectele educaționale ale școlii, scrie publicația publico.pt.

Joao Costa, ministrul Educației din Republică, a declarat într-o emisiune pentru agenția de presă Lusa că măsura este la stadiu de propunere: “Vreau să discut cu organizațiile sindicale despre posibilitatea ca școlile să aibă un procent de cadre didactice care să fie încadrate în școli în funcție de un anumit profil de competențe”, a punctat oficialul, conform sursei citate.

Într-un scurt interviu telefonic pentru EduPedu.ro, reprezentanții ministeriali au subliniat că nu sunt rare situațiile în care, în fiecare vacanță de vară, cancelariile profesorilor primesc cadre didactice noi sau sunt părăsite de profesori, ceea ce creează instabilitate: copiii “reiau materia” cu noii profesori, iar proiectele educaționale trebuie reconturate sau începute altele pentru că e vorba de oameni noi care, cel mai probabil, părăsesc școala sau chiar meseria în anul următor.

  • “Măcar o parte dintre profesori să fie aleși în funcție de nevoile locale, ale comunității, după criteriile proprii”, au mai explicat aceștia. “Este prost sistemul de management în care profesorii sunt formați, fie din buget local, fie prin programe naționale, apoi ei pleacă”, susține Ministerul, potrivit declarațiilor din interviu. Măsura nu ar însemna o descentralizare completă, conform instituției.

Revenind la ministrul Joao Costa, citat în articolele de presă portugheze, acesta a mai spus pentru publico.pt că “Profesorii nu sunt plasați acolo unde și-au dorit, școlile au vrut să aibă continuitate cu profesorii lor. Întotdeauna pare să meargă prost și, prin urmare, trebuie să înțelegem ce se întâmplă cu acest model care, aparent, nu satisface pe nimeni”.

Măsura, criticată de sindicate

Sindicatele profesorilor nu apreciază, însă, această posibilă măsură. Observador.pt notează că liderii sindicali privesc recrutarea profesorilor de către școli ca pe un posibil favoritism. “Nu vreau să spun că toți directorii sunt corupți, pentru că am respect pentru profesori, iar directorii sunt profesori. Dacă aș suspecta directorii de corupție, aș devaloriza meseria de profesor”, le-a replicat ministrul care se va întâlni cu sindicatele săptămâna care vine.

Criza profesorilor se face resimțită și în statul portughez. Circa 60.000 de elevi portughezi nu au avut profesori pentru cel puțin o materie, în prima zi de cursuri din anul școlar 2022-2023, scriu jurnaliștii de la publico.pt într-un articol pe 9 septembrie.


1 comment
  1. Iată o idee bună, cu care aș dori să se meargă până la capăt și la noi : toți profesorii să fie selectați de către școală, astfel încât aceasta să își poată implementa o strategie pe termen lung, cu beneficii imense privind inserția elevilor în societate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Legalitatea interviurilor din concursul de directori de școli este contestată de Ministerul Educației. O adresă oficială către Inspectoratul București amenință, în plin concurs, cu “măsuri disciplinare”

Legalitatea concursului pentru posturile de director, aflat pe ultima sută de metri, este contestată de Ministerul Educației printr-o adresă transmisă la sfârșitul săptămânii trecute Inspectoratului Școlar al Municipiului București (ISMB)…
Vezi articolul

SURSE Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime de peste 15 ani și grad didactic I se va aplica de anul viitor școlar / Cadrele didactice trebuie să depună o cerere la director

Aplicarea articolului 207, alineatul 11, din Legea învățământului preuniversitar 198/2023 în privința profesorilor cu peste 15 ani vechime ar urma să se facă odată cu noua metodologie de mobilitate, conform…
Vezi articolul

VIDEO Un profesor bun creează emoție, își construiește curriculumul în funcție de elev, nu îl reproduce: Ne aducem aminte ce emoție trăiam la o lecție pe care ne-o preda un profesor extraordinar. Acea trăire te motivează atât de tare, încât uneori îți alegi cariera așa, spune profesorul și psihologul Mircea Miclea

Mircea Miclea, profesor de științe cognitive aplicate la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cercetător și psiholog, a enumerat patru lucruri pe care profesorii trebuie să le știe atunci când predau: „Un…
Vezi articolul

LISTA Cele 55 de universități și filiale care organizează în anul universitar 2022-2023 programe de formare psihopedagogică / Pot fi școlarizați aproape 27 de mii de studenți

Lista universităților care organizează în anul universitar 2022-2023 Programul de formare psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică (nivelurile I și II) a fost publicată în Monitorul Oficial. Este…
Vezi articolul