Criză de personal în educația din Europa: zeci de mii de posturi de cadre didactice rămân neocupate în țările de pe continent, la începutul noului an școlar – Financial Times

3.202 vizualizări
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com
În țările europene se face simțită tot mai acut o criză de personal ce determină multe sisteme educaționale să ia măsuri precum mărirea numărului de elevi în clase sau reducerea standardelor de angajare, scrie Financial Times într-o amplă analiză recentă, în care vorbește despre zeci de mii de locuri de muncă ce așteaptă să fie ocupate în școlile de pe continent. Printre principalele cauze invocate – salariile reduse, după standardele țărilor respective, precum și epuizarea produsă de pandemie.

Potrivit sursei citate, care atinge doar tangențial situația din Italia, una dintre cele mai grave de pe continent, în cinci țări europene este nevoie de profesori care să ocupe peste 80.000 de posturi. Este vorba de Germania, Ungaria, Polonia, Austria și Franța, unde sindicatele avertizează că această criză erodează calitatea educației.

În unele țări, situația devine și mai complicată în contextul războiului din Ucraina: în Polonia, guvernul estimează ca peste 400.000 de copii ucraineni refugiați să înceapă noul an școlar de pe băncile școlilor acestei țări, ceea ce pune presiune suplimentară pe resursele existente.

Între problemele semnalate de FT:

  • În Franța, peste 4000 dintr-un total de 27.300 posturi nou înființate rămân neocupate. În această țară, președintele a promis o creștere a salariilor și a apelat la programe de instruire accelerată a profesorilor
  • În Germania, se estimează că este nevoie de 40.000 noi profesori, raportat la un număr total de 800.000 de cadre didactice, iar un sindicat avertiza luna trecută că școlile se confruntă cu o stare de urgență din cauza situației existente.
  • În Austria, autoritățile estimează că aproximativ 1.500 de posturi de profesor sunt neocupate
  • Situația afectează inclusiv Finlanda, țară care are printre cele mai bune rezultate educaționale pe continent, unde problema se simte mai acut, potrivit unei asociații profesionale, în special în educația timpurie.
  • Și în Irlanda multe posturi au rămas neocupate, un sindicat din această țară invocând drept cauze folosirea contractelor cu normă parțială și numărul foarte limitat al locuințelor disponibile.
  • Iar în Ungaria un sindicat al profesorilor estimează că aproximativ 16.000 de locuri de muncă rămân neocupate, raportat la un total de 117.000 de cadre didactice, motivul principal fiind nivelul scăzut al salariilor (comparabil cu cel din România). Alte motive invocate de experți și de Opoziție: politici dure aplicate de partidul de guvernământ Fidesz, prin care sunt supraîncărcați elevii, limitează incluziunea și se pune accentul pe naționalism.

FT îl citează pe David Edwards, secretar general al federației sindicale internaționale Education International, potrivit căruia “Toată lumea este foarte îngrijorată de deficitul [din Europa și din alte părți ale lumii]. Este o criză reală”.

Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Cât câștigă profesorii români comparativ cu cei din restul Europei? Salarizarea cadrelor didactice, la început de carieră, la apogeul carierei și la nivel de directori – raport Eurydice
Salariile mici alimentează criza cadrelor didactice din Italia: circa 150.000 de posturi de profesor nu au titular la începutul noului an școlar
Peste 4.000 de profesori lipsesc în Franța, iar autoritățile îi instruiesc pe suplinitori în cursuri de câte 4 zile / Ministrul Pap Ndiaye a promis “câte un profesor în fiecare clasă”

5 comments
  1. Marirea normei de predare la 20- 24 ore odata cu cresterea vechimii salariului si gradelor didactice, reducerea nr de ore la materiile inutile gen chimie fizica limba straina 2, desfintarea suplinirii celor cu vechime de peste 3-5 ani este solutia in romania.

    E normal ca cine se respecta sa refuze sa tot dea examene an de an inspectii si cacaturi.

    La privat dai un interviu 5 minute si esti angajat.
    Salariile mici e o falsa problema, motivul real fiind intradevar cum scrie referitor la germania standardele prea sus in recrutarea cadrelor, examen 4 ore inspectie si cacaturi de genul anuale. Unde drecu mai dai examen 4 ore non stop intr-o zi?? Apoi se mira ca nu vine generatia milenialilor la catedra. Pai ea nu se jigneste cu masochism de examen de 4 ore.

  2. Generația noastră, o să refuze să vă mai plătească vouă salariile, să vedem atunci din ce o să trăiți. Ideal ar fi, să fiți plătiți în funcție de modul de predare, câte ore stati la școală și cum vă comportați cu elevii și atunci să vă văd.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dezbatere LIVE online organizată de World Vision România

Testare standardizată la final de an școlar pentru elevii din județul Iași, la cele 10 discipline de studiu care au fost testate în toamnă, anunță Luciana Antoci, inspectorul școlar general al ISJ Iași

Va avea loc o testare standardizată „și la sfârșitul acestui an școlar, în așa fel încât, punând față în față datele pe care le avem din toamnă și de la…
Vezi articolul

Simplifică munca profesorilor și directorilor, reface relația dintre școală și părinți, provoacă schimbări în bine prin transformarea digitală – acesta este impactul Viva Catalog în școli (P)

Marius Cojocaru, director al Școlii Gimnaziale „Câmpuri” s-a gândit să refacă relația dintre școală și părinți când a decis să aducă în școală Catalogul Viva. Chiar dacă nu toți părinții…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Ultima noapte de cheltuială, lecția predată la clasa a XI-a pe care orice profesor o poate aplica – descarcă fișa / Daniel Burlacu, directorul Liceului Tehnologic Ciorani: Foarte mulți elevi își doresc foarte mulți bani rapid, fără să știe ce presupune parcursul acesta

Romanul subiectiv „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război” este un roman scris de Camil Petrescu și publicat în 1930, piesă de marcă în programa de Bacalaureat făcută de Ministerul…
Vezi articolul

Andronescu spune că majoritatea tinerilor cu BAC-ul picat din 2011 încoace au plecat “probabil” la lucru în afară. Dă vina pe Legea Educaţiei pentru deficitul de meserii creat de desfiinţarea şcolilor profesionale

Ministrul Educaţiei a pus pe seama Legii Educaţiei nr 1 din 2011 eşecul la Bacalaureat a “6-700 de mii de tineri” şi, potrivit Ecaterinei Andronescu, “majoritatea, fără niciun fel de…
Vezi articolul