Școlile trebuie să transmită azi câți elevi încap “distanțați” în clase și de câți învățători și educatori au nevoie sau câte norme în plus sunt la liceu și gimnaziu. Dacă nu încap în clase, o parte din elevii de la V-VII și IX-XI vor face ore online, simultan cu cei de la școală

30.138 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Ultimatum dat de inspectoratele școlare județene școlilor pentru transmiterea la centru a datelor despre câți elevi încap fizic la școală și de câte cadre didactice sau norme didactice ar fi nevoie pentru acoperirea tuturor claselor, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro. Pe lângă scenariile pe care trebuie să le completeze școlile, directorii trebuie să completeze numărul de spații necesare pentru elevii care nu încap în noua configurație cu distanțare fizică la 1 metru, numărul de norme didactice necesare, în cazul gimnaziului și liceului, precum și numărul de posturi suplimentare necesare pentru învățători și educatori.

Concret, inspectoratele din toată țara au trimis fiecărei școli un document pe care unitățile de învățământ trebuie să îl completeze până luni, 10 august. Asta în condițiile în care ministerul a cerut aceste date până pe 12 august. Documentul este însoțit de două seturi de indicații.

Primul set este cadrul general de norme pentru “funcționarea claselor/grupelor în anul școlar 2020-2021” și prevede următoarele reguli:

  • câte un preșcolar/elev în fiecare bancă;
  • are loc aerisirea timp de 30 minute între schimburi, a fiecărei săli de clasă, iar în pauze 10 minute;
  • reorganizarea colectivelor de elevi, cu respectarea distanței minime de 1 metru față-spate, stânga-dreapta între bănci;

După care inspectoratele au transmis școlilor și un al doilea set de recomandări pe care acestea să le ia în considerare atunci când reorganizează clasele și fac “oglinda” noilor clase fizice, potrivit documentelor consultate de Edupedu.ro.

Aceste reguli prevăd și “instalarea dispozitivelor electronice pentru transmiterea on-line a lecțiilor pentru acei elevi din clasele V-VII și IX-XI în situația în care aceștia nu sunt prezenți fizic”, confirmând astfel ipoteza conform căreia orele predate elevilor din bănci ar putea fi transmise în timp real celor aflați acasă. Această ipoteză a fost lansată de consilierul prezidențial pentru Educație, Ligia Deca, încă din 15 iulie.

Care sunt recomandările oferite școlilor de ISJ:

  • realizarea oglinzii clasei pentru fiecare sală, în condițiile de mai sus (distanță fizică de minimum 1 m între elevi);
  • numărul de clase/grupe nou create;
  • instalarea dispozitivelor electronice pentru transmiterea on-line a lecțiilor pentru acei elevi din clasele V-VII și IX-XI în situația în care aceștia nu sunt prezenți fizic;
  • numărul de norme/posturi suplimentare față de planul de școlarizare (la nivelurile preșcolar și primar numărul de posturi, la gimnazial și liceal fracțiunile de norme);
  • numărul de norme nedidactice (personal de îngrijire) suplimentare, pentru a putea face față unor procese de igienizare cu frecvență mai mare.

Dacă în cazul cadrelor didactice de la ciclurile gilmazial și liceau documentul prevede completarea numărului de norme suplimentare, deci profesorii existenți vor fi plătiți să predea peste normă, la cadrele didactice din primar și preșcolar (grădiniță) vor fi înființate posturi, adică ar putea avea loc noi angajări, conform cerințelor de la inspectorate.

Documentul pe care fiecare școală trebuie să îl completeze are următoarele 14 câmpuri pentru completare:

  1. Numărul de săli disponibile pentru organizarea procesului educațional (inclusiv laboratoare, cabinete, alte spații)
  2. Numărul de schimburi în care va fi organizată activitatea
  3. Numărul de formațiuni de studiu care ar funcționa de la 1 septembrie (n.r. anul școlar începe la această dată), conform planului de școlarizare aprobat
  4. Numărul de formațiuni de studiu create suplimentar prin reorganizarea colectivelor de elevi
  5. Numărul de săli de clasă care nu pot fi asigurate în unitatea școlară, dar pot fi asigurate în altă locație din comunitate
  6. Numărul de săli de clasă pentru care nu s-a identificat disponibilitatea în unitatea școlară sau în comunitate
  7. Număr estimativ posturi didactice suplimentare – nivel preșcolar
  8. Număr estimativ posturi didactice suplimentare – nivel primar
  9. Număr estimativ norme didactice suplimentare – nivel gimnazial
  10. Număr estimativ norme didactice suplimentare – nivel liceal
  11. Numărul sălilor de clasă în care pot fi asigurate dispozitive electronice funcționale pentru transmirerea on-line a lecțiilor desfășurate cu elevii care vin prin rotație (calculator + camera web), daca este cazul
  12. Numărul elevilor care nu dețin dispozitive electronice pentru participarea on-line la lecții, daca este cazul
  13. Număr de norme nedidactice (îngrijitor) suplimentare, necesare realizării activităților de igienizare
  14. Specificați modul de desfășurare a cursurilor pentru deschiderea anului școlar 2020-2021 în unitatea de învățământ:
    • Cu prezența fizică integrală la școală
    • Prezența zilnică a preșcolarilor, elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, concomitent cu prezența parțială, prin rotație (unii elevi în sala de curs, alții urmăresc on-line), a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu
    • Integral online

Decizia adoptării unui scenariu se va lua în consiliul de administrație al unității de învățământ, potrivit declarațiilor oficialilor din Educație. Deciziile prevăzute în documentele invocate mai sus necesită convocarea consiliilor profesorale.

Ministrul Educației a anunțat că până pe 12 august (miercuri) toate școlile trebuie să trimită la centru informațiile solicitate.

Fotografie creată de Arthur Krijgsman, de la Pexels


19 comments
  1. Dar ce ne facem cu filmulețele pe care elevii de acasă le pot înregistra și apoi pot prelucra sau pune filtre (ochelari, urechi de pisică, bot de câine, etc) și ajung in spațiul public. Cine răspunde??

  2. La liceul unde am predat vreo 30 de ani dl.primar Negoita (sector 3) a dispus sa se desfiinteze toate laboratoare si a umblat la arhitectura claselor facand din doua clase, trei. Practic s-a micsorat spatiul pentru fiecare clasa, elevii stau inghesuiti si aerul lipseste, stam cu geamurile deschise (primavara-toamna) si usa deschisa la clasa iarna. In plus … se lucreaza in 3 schimburi. Ce sa mai ! ……..

  3. 1mp ptr fiecare elev înseamnă, si cu profesor circa 30 mp maxim “maximorum” conform legii. Dacă unele școli au efective mai mari de 28 elevi, vor găsi spații cu suprafețe mai mari ca sa intre toți elevii. Atunci când părinții au pus presiune pe scoala sa existe clase supraaglomerate, ca sa intre si copilul lor, iar scoala s-a lacomit la finantarea per capita, nu am auzit vociferari (părinți, profesori, directori). Sunt sigura ca exista spații chiar si de 40mp. Vezi laboratoarele de fizica, chimie, biologie, în care oricum nu se vor face experimente ptr ca elevii ar trebui sa lucreze pe grupe.

    Sunt absolut convinsa ca acele ore care apar, pe ici pe colo, la plata cu ora (o norma la plata cu ora este mai ieftina, cred, chiar si fata de un salariu de profesor definitiv ) vor fi in numar mic si doar la școli din buricul târgului si licee teoretice. Niciun director de liceu tehnologic sau scoala din rural nu-si va permite să facă altfel de socoteli, ca altfel riscă.

    Concluzie. Scoala va începe normal, nu pot aparea peste noapte alti zeci de mii de salariați la buget. Si asta pentru ca, daca totusi vor face angajări peste ce a fost până acum, asteptati-va ca din ianuarie, cand vom avea ne ori de FMI sa apara si taierile de salarii.

    1. ”respectarea distanței minime de 1 metru față-spate, stânga-dreapta între bănci” – deci nu e suficientă o clasă de 30mp pentru 30 de elevi..

  4. Dar parintii nu trebuie si sa fie consultati de scoli, sa fie intrebati care doresc sa aduca copii la scoala, ori care doresc ca acestia sa faca scoala on-line. Observ ca din tot ceea ce se face si se face pe repede inainte fiindca prin acest lucru poate mai capata unii altii niste voturi nu se gandeste nimeni la siguranta si sanatatea copiilor. Credca va fi un dezastru dupa o saptamana de la deschiderea scolilor si atunci sa vedem cine va raspunde. Ma mir ca profesorii, parintii nu au initiativa in aceasta situatie, asa cum in alte tari unde guvernele vor redeschiderea scolilor atat profesorii cat si parintii se opun de teama de anu fi infectati atat copii, cat si profesorii si parintii la randul lor. La noi pana nu ne lovim bine de tot nu facem nimic, cu toate ca fiecare dintre noi urmarim stirile, citim presa, dar preferam sa stam cu capul plecat si sa faca altii, dat dupa ce ne lovim rau de tot incepem sa fim cei mai viteji. Daca noi ca parinti si profesori nu vom lua atitudine riscam sa nenorocim niste copii care sunt nevinovati daca se imbolnavesc. Scoala pot invata si on-line, pot recupera eventualele pierderi de materii daca sunt sanatosi, dar daca Doamne fereste un copil se imbolnaveste atunci va avea toata viata de suferit si de tras atat el cat si parintii lui si sa vedem atunci cine raspunde dintre toti atotstiutorii din Guvern, Presidentie,Parlament, Asociatii de parintii ( din care nu stiu cat la suta din parinti sunt reprezentanti de aceste asociatii, fac parte din ele si au fost consultati fiecare in parte) si care mai apar prin presa si la TV. Sa ne ajute Dumnezeu sa luam cele mai bune si intelepte decizii pentru sanatatea copiilor nostri.

  5. Aaa, da? Invatatorul nu poate in plus peste 4 ore dar profesorul poate peste 6-7? Serios? Si daca nu pot ce se intampla? Uite asa, nu pot si nu vreau pentru ca nu sunt dator statului sa mor in scoala ca statul imi va furniza doar un sac negru si atat. Sa puna mana si sa scoata o parte din ore la concurs. Sunt atatia profesori care ar manca o paine si nu au. Sa ramana clasele cu cea mai mare continuitate la profesorul din scoala si celelalte la profesorul suplinitor. Sindicatele dorm? Eu ma retrag daca voi fi obligat sa iau peste norma. Orele suplimentare peste norma sunt o alegere, nu o obligatie, ca nu suntem la CAP.

    1. Dar stati putin – nu inseamna 4h/zi pentru Invatatoare/ori si 6-7 ore/saptamana pentru Profesoare/ori?

      (inteleg ca norma didactica pentru inv. secundar este de 18 ore pe saptamana)

      1. Stimate domn, norma de predare este de 18 ore. Norma didactica este de 40 de ore. Dar orele nu sunt ca la invatatori una dupa alta. De la 8-14 poti avea 4 ore sau 6, dar imprastiate sau 3 intr-un sat si 3 in alt sat. Iar dupa un schimb mai poti avea altul. Asadar, indiferent de ce ati insinua, profesorul, spre deosebire de invatator, are alta conformatie a orarului si obligatiilor ce decurg de aici. Nu intereseaza nimeni ca tu ai 4 ore pana la ora. Iti baga fereastra si daca mai esti si de serviciu stai pana la 14 chiar si cu 2 ore pe zi. Va dau cazul meu si sa-mi spuneti efectiv ce rezolvare ati gasi. Profesor in 2 scoli norma de 18 ore normala. Ambele scoli lucreaza in schimburi. Predau si la primar si la gimnazial. Incep cu cei de la primar la ora 8 si am 5 ore pana la ora 14. Asta inseamna o fereastra intre 2 ore. La ora 14 preiau gimnazialul cu inca 2 ore. In cealalta scoala am 2 ore intre 9-14. Preiau apoi alt schimb cu alte 2 ore de la scoala. Fac naveta 3 ore dus-intors zilnic cu trenul+pe jos. Intrebare: mor in scoala? Si sa nu uitam ca am avut si ambele scoli in aceeasi zi. Intre cele 2 sate aveam un interval cat sa ajung pe jos sau cu un coleg cu masina cand se putea. La ora 15-16 iau trenul o ora apoi merg pe jos o jumatate de ora pana acasa de la gara. Cam atat.

  6. Doar niște “somități-experți educaționali” de la MEC care n-au absolut nici cea mai mică legătură cu realitățile școlilor românești pot să emită închiși din birourile lor și cu atâta seninătate aberația cu transmiterea online a lecțiilor din sălile de clasă. Serios??! În mai puțin de o lună să fie totul pregătit și funcțional în mii de școli cu un total de zeci de mii de clase, când voi n-ați alocat un cent de la buget???

  7. Nu or să trimită nimic.Au de toate și își așteaptă voluntarii.Virusul asta o sa fie ani de zile și voi luați măsuri pentru câteva săptămâni.Competenta maximă.

  8. Nu exista tehnica necesara astfel încât elevii de gimnaziu și de liceu sa facă ore simultan online cu cei de la școală. Trebuie sa fie angajați profesorii care au promovat examenul de titularizare iar jumătate din clasa sa facă ore dimineața cealaltă după-amiaza. Exista destui profesori care au promovat examenul și pot fi angajați. E un efort financiar dar e cea mai bună soluție.

      1. Andreea, asa este. Facem angajari fara concurs in sistemul medical si pe amaratii astia cu 7 concursuri si note an de an de 9 si 10 nu-i angajam ca vrem noi sa stea peste norma profesorul. Profesorul e cretin sau cum in viziunea ministerului. Doarme in scoala, mananca in scoala, creste copiii pe whatsapp si moare in scoala?

      2. Nu s-a dorit sa se creeze mai multe posturi, pentru ca intotdeauna in invatamant a fost mai important sa se faca economie la buget. Fondurile pt invatamant au fost mereu micsorate,fiindca..lor nu le pasa ca nu e normal sa invete 30-40 elevi intr-o clasa. De ce sa plateasca 2 profesori in loc de unul? Au pus mai bine copiii la simultan la rural,iar la oras sunt cate 40 in clasa …fiindca unii vor neaparat in oras,caci e ” mai bine”. Cum sa fie mai bine intr-o clasa de 35 de elevi,de exemplu? La matematica, elevul iese la tabla in cel mai bun caz o data pe saptamana, intr-o astfel de clasa. Ce avantaj are fata de un elev de la rural,care e solicitat sa raspunda la 2-3 zile,fiind maxim 20 elevi intr-o clasa?
        De ce in situatia data clasele de inceput de ciclu nu se fac cu elevi mai putini? Admiterea la liceu s-a facut in clase de 28 elevi..nu era vorba sa fie 15 elevi intr-o clasa? De aici ar fi trebuit sa inceapa sa reorganizeze clasele,de la clasa a 9-a, a 5-a, de la clasa pregatitoare.Eu cred ca nu se va schimba nimic, pt ca in realitate nu se doreste acest lucru. Sunt doar vorbe..

    1. Ce [editat] spui acolo ? In școlile din România sunt doua schimburi iar în câteva 3 schimburi. Nu exista spatiu necesar să învețe dimineața o jumătate de clasă și după-amiază alta. Asta e de fapt problema iar [editat] ăștia nu înțeleg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Supravegherea permanentă cu aparatură audio-video, în școli, a elevilor și angajaților este o îngrădire a drepturilor persoanelor vizate cu multiple consecințe de ordin juridic, care poate afecta și psihicul acestora, spune Daniela Cireașă, președintele Asociației Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor

Montarea obligatorie în școli a camerelor de supraveghere audio-video și monitorizarea permanentă a elevilor și cadrelor didactice, plus a celorlalți angajați, fără consimțământul acestora, este o îngrădire a drepturilor acestora,…
Vezi articolul

Profesorii au acces la lucrările elevilor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, conform procedurii. Sorin Ion: Rezultatele și modul de rezolvare se discută cu elevii cu lucrările pe masă și cu borderourile de corectare, în format digital

„După simulare, fiecare profesor discută cu elevii rezultatele și modul de rezolvare. Se poate face cu lucrările pe masă. Se poate face cu borderourile de corectare, care vin în format…
Vezi articolul

Ministerul Educației susține că platforma de scanare a lucrărilor de la simulare Evaluarea Națională 2024 „a funcționat în parametri optimi cu excepția unui scurt interval” de 20 de minute, „însă fără a se înregistra blocaje”

Ministerul Educației reacționează după ce profesorii din centrele de examen de la simularea Evaluării Naționale au reclamat blocaje în platforma în care sunt uploadate lucrările elevilor de clasa a VIII-a.…
Vezi articolul

EXCLUSIV Multe școli de stat încă nu știu să înscrie copii refugiați din Ucraina / Sorin Ion, Ministerul Educației: Părinții pot merge la cea mai apropiată unitate de învățământ cu o cerere. Urmează să fie aprobată și trimisă școlilor o procedură

Părinții copiilor din Ucraina care vor să își trimită copiii la o școală de stat din România, pot face acest lucru „la cea mai apropiată unitate de învățământ“, unde trebuie…
Vezi articolul