Scriitorul Radu Vancu, despre programa de literatură română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență: Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă

8.010 vizualizări
Radu Vancu / Foto: Facebook.com
Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Scriitorul Radu Vancu spune că „dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă. Vor crește convinși că literatura e o artă defunctă, care nu poate interesa pe nimeni care vrea să înțeleagă lumea contemporană, cu temele ei atât de pasionante: AI, străpungerile din științele minții & științele naturale, editarea genetică, încălzirea globală, singurătatea anxiogenă a rețelelor etc”.

Într-o postare pe Facebook, scriitorul precizează că Ministerul Educației „învechește și mai mult literatura din manualele copiilor noștri„.

„Ministerul Educației are acum altă reacție înmărmuritoare: nu doar că nu deschide programa înspre literatura contemporană – dar învechește și mai mult literatura din manualele copiilor noștri. Care pierde orice șansă de a mai reprezenta în ochii lor o ființă vie, un prieten, un aliat. Devine ceva istoricizat integral & definitiv & ireparabil. Nu înțeleg ce au crezut că ar avea de câștigat copiii noștri din asta. Dar înțeleg perfect ce au făcut cu literatura: au transformat-o, în ochii lor, în ceea ce Ion Creangă numea un cumplit meșteșug de tâmpenie”, spune scriitorul.

Redăm postarea integrală a scriitorului Radu Vancu

„Se citește îngrozitor de puțin în România. Știm cu toții asta.

Iar căderea în extremism de care am reușit temporar să ne salvăm are, printre circumstanțele favorizante, și faptul că se citește atât de puțin în România. Ignoranța noastră istorică a favorizat întoarcerea extremismelor de dreapta & stânga, geminate în figura lui Călin Georgescu. Știm cu toții asta, de asemenea.

De când a venit la putere, coaliția pro-europeană pare că vrea să facă România să citească și mai puțin. Printre alte lucruri de neînțeles pentru mine, le-au făcut și pe astea două:

1. Acum câteva luni au crescut TVA-ul la carte;

2. Azi introduc o programă de a IX-a care vrea să-i desprindă pe copiii noștri din galaxia Zuckerberg, de care sunt hipnotizați, folosind cronicarii & literatura veche.

E noaptea minții, iertați-mi expresia neacademică. Până și pe vremea mea, acum o jumătate de mileniu, când eram în clasa a noua, cronicarii erau plictiseala absolută. Nimeni nu-i citea, atunci când îi citea, altfel decât cu silă ironică & exasperată.

Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii & literatura veche sunt rețeta perfectă. Vor crește convinși că literatura e o artă defunctă, care nu poate interesa pe nimeni care vrea să înțeleagă lumea contemporană, cu temele ei atât de pasionante: AI, străpungerile din științele minții & științele naturale, editarea genetică, încălzirea globală, singurătatea anxiogenă a rețelelor etc.

Clasa a noua era, pentru profesorul de română, cea mai permisivă: avea pentru un an libertatea de a le aduce copiilor scriitori contemporani, care să le arate că literatura e și despre toate temele contemporane, y compris cele enumerate mai sus (& multe altele pe lângă ele). Că ea vorbește hipnotic despre bucuriile & spaimele lumii contemporane.

Că literatura le poate fi un aliat în lumea asta nouă. Un aliat de la care pot învăța. Și care le poate aduce plăcere & bucurie, în cel puțin la fel de multă măsură ca și jocurile & rețelele.

Acum, posibilitatea asta s-a închis. O minte birocratică înfiorător de închisă face ca literatura să fie, pentru copiii noștri, ceva înfiorător de anacronic. Și de lipsit de orice relevanță. Și de separat de orice formă de plăcere.

Retrăiesc senzația de acum un deceniu: pledam pe atunci, alături de alți colegi scriitori (și de instituții precum PEN România sau revista Observator cultural), pentru echilibrarea canonului didactic, din care făcea parte pe atunci doar o singură scriitoare. E revoltător ca elevii să termine școala, spuneam atunci, crezând că, cu o singură excepție, femeile din România nu pot scrie literatură relevantă în cel mai înalt grad.

Ministerul Educației a avut atunci o reacție înmărmuritoare a eliminat din canonul didactic și pe acea unică scriitoare. L-a masculinizat integral & definitiv & ireparabil.

Acum, alături de alți colegi scriitori, am pledat pentru introducerea literaturii contemporane în programă. Cei mai recenți scriitori din programă sunt Marin Preda, mort în 1980, & Nichita Stănescu, mort în 1983. Doi mari scriitori, evident. Dar nu poți să-i îndrăgostești de literatură pe elevi cu scriitori morți acum aproape o jumătate de secol. Îi vor descoperi singuri mai târziu, după ce literatura contemporană își va fi exercitat asupra lor magia ei catalitică.

Ministerul Educației are acum altă reacție înmărmuritoare: nu doar că nu deschide programa înspre literatura contemporană – dar învechește și mai mult literatura din manualele copiilor noștri. Care pierde orice șansă de a mai reprezenta în ochii lor o ființă vie, un prieten, un aliat. Devine ceva istoricizat integral & definitiv & ireparabil.

Nu înțeleg ce au crezut că ar avea de câștigat copiii noștri din asta. Dar înțeleg perfect ce au făcut cu literatura: au transformat-o, în ochii lor, în ceea ce Ion Creangă numea un cumplit meșteșug de tâmpenie”.

Citește și:
Lista autorilor recomandați la clasa a IX-a de Ministerul Educației, prin noua programă de limba română 2026: Cronicarul Miron Costin cu Letopisețul de la Aron Vodă, „Predoslovie adecă voroava cătră cititoriul” sau Costache Negruzzi / Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana singurii autori contemporani recomandați

Profesorul Ștefan Baghiu, critici dure față de noua programă de Limba română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă

Nu aruncăm literatura în lada istoriei, spune profesoara Maria Manea despre noua programă de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a


10 comments
  1. Dar elevii au fost întrebați ce vor să studieze? Sau ei sunt simpli posesori de memorie, numai bună de umplut cu comentarii.
    Nu sunteți la Fac. de Litere!
    Sunteți la a 9 a stimabililor!
    Câtă credibilitate va avea un profesor blazat (si in condițiile actuale vorbim de un procent consistent de profesori) care v a vorbi cu lehamite de extraordinarele scrieri ale tatalui catre fiu și mai stiu eu ce aberații.
    În ce lume trăiți???

  2. Eu nu sunt nici vreun nostalgic și nu iubesc deloc clasa politică românească din momentul de față, dar programa pentru limba română de clasa a IX-a mi se pare rezonabilă. Oricum, originile limbii române și literatura veche și premodernă se studiază și în prezent, doar că în clasa a XI-a, și sper că nu se gândește nimeni să elimine definitiv aceste conținuturi din programa școlară viitoare, pentru că fără ele nu poți înțelege literatura modernă și contemporană.
    Mi se pare logic și normal ca literatura să se predea cronologic, pentru că elevii înțeleg mult mai bine operele literare încadrate în perioade și curente literare.
    O întrebare care mă macină este: „Oare de ce nu s-a gândit nimeni că poate tocmai această predare cronologică face ca în clasa a XI-a sau a XII-a să se ajungă, în mod firesc, la literatura contemporană?”, lucru pe care îl sper cu tărie.
    Avem scriitori contemporani de foarte mare valoare, care merită citiți, studiați, comentați, analizați și lucrați, doar că, întâi și întâi, trebuie să vedem ce au scris cei de dinaintea lor; poate că au preluat și de acolo câte ceva, deși istoria literaturii române este cunoscută pentru acest aspect până la un anumit moment dat,eu cred că în studierea literaturii române nu ar trebui să aplicăm principiul „arderii etapelor”.
    Este părarea mea personală,bazată pe experiența profesională și culturală,nu este o critica la adresa nimănui,fiecare este liber,din fericire,să își exprime opiniile.🤗

  3. Pe Facebook Letopiseț comenteaza evenimentele din ziua de azi in stilul cronicarilor. Postarea mea favorită a rămas „s-a pristăvit Avicie, care suferea de gâlca folcuțului” (referire la dj Avicii). Poți prezenta opera cronicarilor intr-un mod interesant, fără sa-i îndepărtezi pe copii de literatură.

  4. A arunca la gunoi literatura veche înseamnă ruperea de trecutul nostru istoric. Vom deveni o națiune fără trecut ușor de manipulat și de ștergere a memoriei neamului. Trecutul trebuie cunoscut și cu bune și cu rele. Cine cere eliminarea literaturii vechi este un simplu scriitorul care spera la glorie prin ștergerea memoriei neamului. În trecut se folosea sintagma ” ștergerea memoriei” pentru faraoni sau personalități care deranjau puterea. Astăzi sa ceri acest lucru, tu un scriitoras oarecare, este nedemn și merita disprețul tuturor.

  5. Corect! O singura rugaminte am fata de minister. Nu cumva sa introduceti western-uri in programa scolara. Caci acolo legea triumfa intotdeauna, iar oamenii nostri nu suporta asa ceva. Ei au preferinta doar pentru ilegalistii rastigniti (chipurile) pe nedrept.

    1. cam mare distanța de la cronicari la Rebreanu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Ligia Deca a declarat că sindicatele au agreat eliminarea salarizării profesorilor din proiectele legilor Educației / Când vor fi majorate salariile debutanților? Deca: Imediat după Paște s-a agreat un grup de lucru

Ministra Educației, Ligia Deca, susține că eliminarea din proiectele legilor Educației a prevederilor care vizează salarizarea cadrelor didactice ar fi fost agreată de către reprezentanții sindicatelor din învățământ. Aceasta a…
Vezi articolul

Olimpiade școlare 2023. Regulamentele actualizate pentru olimpiadele naționale de astronomie și astrofizică, ”Terra” de geografie, ”Lectura ca abilitate de viață” (OLAV) și limbi clasice au fost publicate de Ministerul Educației – DOCUMENTE

Au fost publicate regulamentele specifice pentru olimpiadele și concursurile școlare naționale din anul școlar 2022-2023, de către Ministerul Educației, pe edu.ro. Acestea cuprind informații despre probele de concurs, participarea elevilor,…
Vezi articolul