Scriitorul Radu Vancu, mesaj către profesori: Luni cred că va fi ziua crucială, psihologic vorbind. Să nu renunțe la deja o jumătate de lună de grevă în care și-au arătat demnitatea, și-au arătat forța morală și să meargă cu forța morală până la capăt, tocmai de dragul copiilor noștri

36.996 de vizualizări
Radu Vancu / Foto: Facebook.com
Momentul psihologic va fi ziua de luni, spune scriitorul Radu Vancu. Acesta le-a transmis un mesaj profesorilor din învățământul preuniversitar, într-o emisiune B1TV – să nu renunțe și „să meargă cu forța morală până la capăt, tocmai de dragul copiilor noștri”. Radu Vancu a fost în stradă la mitingul de vineri, de la București, alături de cei aproape 20 de mii de profesori și angajați din Educație aflați în grevă generală, care au protestat într-un marș între Palatul Victoria și Palatul Cotroceni.

Radu Vancu a remarcat la protest și apoi într-o fotografie devenită un simbol al protestului profesorilor, că marșul acestora spre Cotroceni era ca o „autostradă umană”. „Să ne adăugăm fiecare (părinte, elev, profesor) milimetrul nostru de demnitate. Până când autostrada asta a demnității va înconjura toată România. E singura noastră șansă”, scria vineri scriitorului și conferențiarul universitar de la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu.

Scriitorul a vorbit și despre rușinea pe care o simte față de faptul „că președintele acesta e profesor sau fost profesor și profesor din Sibiu. Îmi e jenă față de restul profesorilor din țară, că acest cadru didactic din Sibiu a ajuns președinte. E atât de disprețuitor și de agresiv la adresa acestei meserii atât de nobile”.

Despre măsurile recente, anunțate de Ministerul Educației, prin care urmează să fie echivalate cu notele din liceu mai multe probe de la Bacalaureat și despre eliminarea anunțată a inspecțiilor de la clasă pentru Titularizare 2023, Vancu a spus că „este o încercare de cârpeală”. „Guvernul încearcă să cârpească, disperat, așa cum poate, situația pe care tot el a creat-o. Profesorii sunt în grevă, probabil mulți dintre ei nu se vor înscrie la examenele naționale drept evaluatori, e firesc să nu o facă, și atunci guvernul încearcă să găsească niște soluții, pe care nu le pot denumi decât cârpeală”, consideră scritorul.

Vancu a invitat la solidaritate față de profesori: „m-aș bucura să fim cât mai mulți alături de ei. Și alți profesori din universitar, și părinți, și oameni cărora le pasă cu adevărat de România educată. Cu toții suntem împreună în asta și Guvernul trebuie să înțeleagă că nu discută doar cu profesorii, ci discută împreună cu părinții, cu elevii și cu profesorii despre România europeană pe care vrem să o construim.”

Redăm declarațiile din interviul acordat de Radu Vancu:

„Am sperat ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, președintele și guvernanții, în ansamblu, să înțeleagă cât de gravă e situația. Este criză socială. Au construit cu atitudinea aceasta disprețuitoare la adresa profesorilor, amenințătoare, cum a fost în cazul președintelui Iohannis. De fapt, profesorii nici nu mai protestează doar pentru salarii, de fapt, deși e un motiv foarte valid, în sine, acesta, ci vor să vor să arate că nu merită acest dispreț, această amenințare, acest tratament absolut umilitor la care sunt supuși de 12 zile. Iată, minciuni peste minciuni. La început li s-a spus că nu se poate sub nicio formă. După aceea li s-a spus că se poate, dar cu vouchere, apoi s-a mimat o negociere, au refuzat oferta și ce au refuzat le-a fost vârât pe gât printr-o ordonanță de urgență.

După care președintele iese și spune, amenință camuflat, de fapt nu chiar atât de camuflat, pe cei care îndrăznesc să mai protesteze în continuare. Cum poți accepta asta drept negociere? Cum pot intra acești profesori la clase să se uite în ochii copiilor și să le vorbească despre o țară cu valori europene în care educația contează, când copiii au văzut, alături de părinții lor, că profesorii trăiesc într-o țară în care suntem de disprețul public al președintelui, al primului ministru, al ministrei educației? Asta am sperat, că vor înțelege ce situație îngrozitoare au creat. Că vor da înapoi și că vor face acest lucru de bun simț cerut de dascăli – să crească de la 2.600 lei salariul profesorului debutant, la 4.000 lei. Asta e, de fapt, marea cerere pe care o consideră imposibil de rezolvat guvernanții – o creștere de 1.400 lei la salariu debutantului, de unde să se calculeze în sus, la maxim.

Un profesor de liceu cu gradul I, cu vechimea maximă, ar ajunge pe o astfel de nouă grilă înspre 7.000 lei. Asta e. Nu, nu gândiți comparațiile cu salariile politicienilor, comparațiile, nu mai spun, cu pensiile speciale, cu alte lucruri atât de nedrepte din țara asta. Un profesor care ajunge la vârful de carieră să câștige 1.400 euro nu mi se pare că cere luna de pe cer. Asta speram să înțeleagă – că e grav, că rezolvarea e totuși simplă, că e cazul să transforme acest memorandum, care e o vorbă goală, juridic vorbind, nu e nimic mai mult decât o vorbă –memorandum înseamnă, în limba latină „de ținut minte”. E ceva ce îți propui tu să ții minte cândva. Poți să uiți, evident că poți. Cerem azi încredere.

Eu cred că profesorii vor bună credință de fapt, profesorii au avut prea multă încredere. Dacă au o vină și au, e că au acceptat să fie mințiți de prea multe ori. Dacă mă minți o dată sau de două ori și te cred, e problema ta. Dacă mă minți a treia, a patra și a cincea oară și te cred cum, din păcate, s-a întâmplat, e problema mea, adică a profesorului. Au fost mințiți de foarte multe ori, ni s-au promis creșteri etapizate în foarte multe rânduri. E evident că profesorii nu mai pot avea încredere în guvern și asta e o problemă.

Avem, în cazul de față, un guvern care e construit pe o minciună, să nu uităm asta. Președintele Iohannis a ieșit și a cerut public votul pentru un anume vot politic și apoi a chemat la putere partidul pe care promisese că îl va alunga, PSD. Deci e un guvern, o coaliție construită pe o minciună originară, pe un păcat originar al acestei minciuni. Tot ce spune președintele de la acel moment încoace este susceptibil de a fi mincinos. Apoi au mințit explicit: cum spuneam, în cadrul acestei negocieri mimate, în care au vârât pe gât profesorilor ceea ce ei au refuzat: acești 585 lei net, 1.000 lei brut pe care profesorii i-au refuzat.

Moderatoare: Sunt 1.500 acum, înțeleg, asta au cerut astăzi?

Din din textul trimis de liderii sindicali către inspectorate și școli și profesori, astăzi, după negocieri, rezultă că au discutat 3h în care au cerut că această mărire de 585 lei net să se transforme într-una de 1.500 lei net și să fie aplicată nu etapizat, ci integral, de la 01/01/2024. S-a refuzat asta și nu s-a acceptat nicio variantă intermediară. S-a ajuns la această variantă care din nou e jignitoare. Cum poți să vii să spui că ok, pe promisiunea, pe memorandumul, pe vorba goală care-mi oferea 40% creștere de la 1 ianuarie voi oferi 45% – e absolut jignitor. Asta e din nou mimarea negocierii, sfidarea inteligenței.

Moderatoare: Până la urmă cred că și o sfidare a bunului simț. Sper să nu exagerez, dar nu cred că exagerez cu nimic când spun asta. Vreau să vă întreb, domnule Vancu, care este atmosfera în Sibiu, în orașul dvs., orașul președintelui, acolo unde cadrele didactice poate ar trebui să se mândrească pentru faptul că fac parte din rândul dascălilor care predau în orașul natal al președintelui țării. Acolo au fost revolte de amploare și astăzi a ieșit lumea în stradă nemulțumită. Cum e atmosfera în teritoriu?

Nu cred că vorbesc doar în numele meu, când spun că mi-e rușine că președintele acesta e profesor sau fost profesor și profesor din Sibiu. Îmi e jenă față de restul profesorilor din țară, că acest cadru didactic din Sibiu a ajuns președinte. E atât de disprețuitor și de agresiv la adresa acestei meserii atât de nobile. Nu vreau să spun vorbe mari, dar ne învață manualele de istorie elementară că România a fost construită de profesori. Pașoptiștii au fost profesori, junimiștii au fost profesori – cu Titu Maiorescu în frunte, ș.a.m.d. Suntem o țară construită în mintea și în idealurile unor dascăli, cum se spunea pe vremuri. Mie nu prea îmi place cuvântul dascăl, mi se pare prea arhaic, dar de profesori, da.

De ce să-i displețuiești atât de tare? Ce complexe trebuie să ascunzi în sufletul tău ca să ai agresivitatea asta față de profesori și să nu înțelegi că ei construiesc o țară, o națiune, zicea Max Weber, spunea acum un secol. Și o spune cel mai important, probabil, sociolog din secolul XX: „o națiune e o comunitate de memorie și de sentiment”. Profesorii construiesc comunitatea asta de memorie și de sentiment. Ei trec către tineri, către copii, către studenți apoi, aceste informații care, coagulate, construiesc o identitate a unei a unei țări, a unei culturi. De ce să-i distrugi? Cum credeți că va veni un student bine pregătit pe un salariu de 2.600 lei când ar putea, cu aceleași capacități, să câștige mult mai bine altundeva,în aproape orice altă meserie, fie la stat, fie la la privat? Asta se întâmplă, de fapt, copiii noștri, dacă menținem acest nivel foarte scăzut al salarizării, îmi pare rău să spun, vor avea profesori din ce în ce mai prost pregătiți.

Moderatoare: Sunteți hotărâți să mergeți până la capăt? Trebuie să vorbesc la plurat, pentru că reprezentați o masă foarte importantă de oameni. Care a fost pulsul astăzi, în stradă? Am văzut un articol foarte interesant pe care l-ați scris pe Edupedu, în care vorbeați de kilometri de oameni care au mărșăluit astăzi până la Palatul Cotroceni, în speranța că vor fi auziți. Nu știu dacă v-ați făcut auzit până la Neptun, acolo unde este șeful statului, dar cu siguranță toată țara v-a auzit astăzi.

Sigur, oamenii sunt revoltați, sunt furioși, sunt obosiți, sunt tracasați, dar, paradoxal, energia, cumva, acolo este luminoasă. Sunt oameni care cred în România educată, care nu e doar… În gura președintelui Iohannis, sau a ministrei Deca, sau a prim-ministrului Ciucă sună îngrozitor această frază, dar în gura acestor oameni care de zeci de ani asta fac, încearcă să construiască o Românie educată, sună complet plauzibil și e cu atât mai credibilă România educată construită de ei. Cu atât mai mult cu cât astăzi am văzut la proteste elevi, nu puțini, cu pancarte foarte creative și uneori nostime, chiar alteori furioase, dar în orice caz creative și solidare cu profesorii lor. Una spunea chiar foarte, foarte simplu „sunt alături de profesorii mei” – asta era cea mai simplă însemnare pe care au purtat-o elevii astăzi. Erau studenți, erau chiar studenți din liga pe care a condus-o dna. Deca în vremea când reprezenta cu adevărat interesele educației în România, din perspectiva studenților. Toată lumea asta la un loc crede că România educată n-a eșuat încă. Crede că poate fi salvată.

Am mărșăluit câțiva kilometri împreună cu ei, din Piața Victoriei până la Cotroceni. Se amuzau amar să constate că era o tehnică similară cu cea din vremea protestelor împotriva domnului Dragnea, când o parte a presei încerca de asemenea să diminueze participarea. S-a spus că suntem 4.000, că suntem 5.000, era evident pentru oricine că ordinul de mărime e mai mare, că se măsoară în zeci de mii. Deja, oamenii de acolo, ați văzut imaginile cu bulevardul plin, cu Șoseaua Titulescu plină, cu Podul Basarab plin și erau kilometri de oameni care mărșăluiau pentru demnitate în România. Dumneavoastră ați dat, am văzut, cea mai apropiată cifră, acum am văzut în material – 20.000 de profesori.

Azi nici nu contează câți au fost, contează că există poate 10.000 poate 20.000 de oameni în România care cred, încă, într-o Românie educată, care cred că bătălia nu e pierdută și care sunt solidari cu viitorul copiilor noștri. Asta nu e formula mea, e formula unei eleve din Constanța, Ariana Dudună, îi mulțumesc pe această cale, care a scris un text extraordinar în care spunea profesorilor „sunt alături de dvs. dragi profesori, suntem solidari cu voi, fiți și voi solidari cu viitorul nostru și nu renunțați!”. Și a mai fost un elev foarte, care m-a mișcat foarte mult, Ștefan Alexoaie din Botoșani. Nu pot să-i enumăr aici toți elevii pe care i-am citit și care m-au mișcat extraordinar prin mesajele lorm, dar acești copii, acești elevi au maturitate net superioară politicienilor. Ei înțeleg că ok, există riscul amânării unor examene naționale, există riscul decalării calendarului, dar că, de fapt, asta e mult mai puțin important decât cea decât ce s-ar pierde dacă profesorii ar renunța. Pentru că ultimele proteste au fost în 2005, acum 18 ani, dacă abandonăm astăzi, această luptă va mai dura cel puțin 18 ani până la următoarea luptă pentru demnitatea educației în România.

Asta aș vrea să le transmit profesorilor luni cred că va fi ziua crucială, psihologic vorbind, să nu renunțe! Să nu renunțe, luni, la deja o jumătate de lună de grevă în care și-au arătat demnitatea, și-au arătat forța morală și să meargă cu forța morală până la capăt, tocmai de dragul copiilor noștri!

Moderatoare: Vreau să vedem ce propune Ministerul Educației într-un act normativ care este supus dezbaterii publice. Cum vedeți aceste decizii domnule Vancu?

În mod evident, e o încercare de cârpeală, nu e altceva. Guvernul încearcă să cârpească, disperat, așa cum poate, situația pe care tot el a creat-o. Profesorii sunt în grevă, probabil mulți dintre ei nu se vor înscrie la examenele naționale drept evaluatori, e firesc să nu o facă, și atunci guvernul încearcă să găsească niște soluții, pe care nu le pot denumi decât cârpeală. Fără să vreau să fiu inelegant și într-un orizont mai amplu, e vorba de distrugerea și mai adâncă și mai sistematică a urme oricărei urme de prestigiu a profesorului, pentru că, de fapt, încheierea mediilor, examenele, supravegherile astea sunt tot procesul de evaluare, sunt esențiale și este esențial să fie făcut de profesori. Ei sunt cei care au urmărit elevii, care știu ce să-i întrebe, ce să evalueze, cum să-i evalueze, cum să-i vadă. Evaluarea este partea esențială, într-un fel, a procesului de învățare.

Moderatoare: Iar faptul că se dorește acum echivalarea probelor orale cu notele din din liceu, cu media din liceu, știm foarte bine că în foarte multe cazuri, nu vreau să generalizez, sunt cazuri în care aceste note nu sunt tocmai relevante, mai ales în mediul rural.

De asta există examenele naționale. Pentru a da o obiectivitate, un caracter general acestei evaluări. Variază între ele performanțele și modurile de notare între mediul rural și urban, între diverse zone din mediu urban ș.a.m.d. Și a lua doar notele din acești ani de școală și a declara echivalabil cu Evaluarea Națională e jenant, ca să nu spun ceva mai… Cât privește titularizarea, care nu se va mai desfășura cu inspecția la clasă a viitorilor profesori. Mă rog, tot senzația de cârpeală este, problema de fond nu e rezolvată. Problema de fond e exact cea pe care o discutam înainte: cum atragi tineri profesori de calitate într-un sistem atât de subfinanțat? Noi avem din 2011, legea educației care prevede 6% din PIB. Nu s-a respectat niciodată, vreme de 12 ani. A fost amânată, prorogată, s-au găsit mereu, an după an, excepții pentru a nu fi respectată. Dar nu s-a acordat 5% sau 4%, s-a acordat 3% sau chiar 2% după cum știm. Adică ai un sistem subfinanțat cu jumătate sau chiar cu o treime din suma pe care ar trebui să o primească. Evident că sistemul subfinanțat produce prost. Evident că niciun tânăr nu va veni, câtă vreme e plătit, cum ziceam, cu 2.600 lei. Niciun tânăr de calitate nu va vrea să audă de învățământ. Vom pierde acești tineri, nu noi, copiii noștri vor pierde. România viitorului imediat și viitorului mediu se va forma cu profesori prost pregătiți, dacă îi vor găsi și pe aceștia, pentru că știți deja sau poate nu știu toți telespectatorii, dar Ministerul Educație are deja o problemă mare în a în a acoperi cu profesori toate zonele din țară. Sunt zone în care sunt luați oameni fără calificare, sunt rugați oamenii din pensie să vină să accepte să predea ș.a.m.d. pentru că nu mai vrea nimeni să se întoarcă în acest sistem. Dacă tot distrugi și bruma de obiectivitate a examenului de titularizare, adăugând asta peste proasta salarizare, va fi o catastrofă. Ăsta e cuvântul exact.

Moderatoare: Ce ar putea să vă oprească în momentul acesta, să vă facă să stopați greva? Înțeleg că premierul Nicolae Ciucă a convocat – politicienii merg înainte cu planurile lor, asta trebuie să înțeleagă telespectatorii, indiferent de ce se întâmplă în stradă – premierul Nicolae Ciucă a convocat ședința de guvern duminică, se pare că săptămâna viitoare se va întâmpla mult așteptata și mult promisa rotativă. I-ați cam încurcat un pic aici, să știți, domnule Vancu, dvs. profesorii cu greva. N-au putut să se rotească între ei. Așadar, se merge înainte cu planul politic întârziat ce e drept, indiferent de protestele dascălilor. Pe dvs. repet, ce vă poate opri din acest demers?

Înainte de toate, trebuie să fac un disclaimer, nu pot vorbi în numele profesorilor, colegii mei din preuniversitar, din două motive. În primul rând, eu sunt parte din sistemul universitar care, din păcate, nu s-a alăturat grevei. E un regret, aș fi vrut să văd la colegii mei universitari mai multă solidaritate cu colegii noștri. Și în al 2-lea rând, chiar dacă am fi fost împreună în această grevă, tot n-aș fi putut vorbi numele lor, pentru că nu fac parte din structurile sindicale, lider de sindicat ș.a.m.d. Dar eu am fost în stradă ca profesor din universitar care vrea să fie solidar cu colegii lui din preuniversitar, ca cetățean al României indignat de sfidarea asta pe care politicienii au dus-o până la cele mai inacceptabile cote și ca părinte interesat ca fiul lui să aibă profesori buni la școală în tot viitorul lui școlar.

Și acum, ca să vă răspund la întrebare, e simplu: dacă acest memorandum, această promisiune deșartă devine act juridic, eu sunt sigur că profesorii se vor opri. Nu e ceva mai complicat decât atât și sigur, se poate discuta despre eventuala etapizare. Să nu fie pe 3 ani, să fie… Nu e treaba mea să emit scenarii din punctul ăsta de vedere, dar știu sigur că dacă profesorii ar vedea din partea Guvernului o asumare, nu politică, care e echivalentă cu zero, ci juridică, legală, ar vedea un act cu putere legislativă și juridică reală, s-ar gândi mult mai serios la a opri greva, pentru că asta ar arăta și respect, ar arăta și că politicienii au înțeles că trebuie să încheie cu modul ăsta jignitor și discreționar de a trata profesorii, de a se căuta de mărunt prin buzunare, cum am văzut că titrați dvs. acum 10-15 minute. Dacă ar înțelege că profesorii trebuie să fie tratați ca parteneri egali cu care se construiește o societate și nu ca o masă enervantă de oameni care nu produc nimic și care vin să ceară bani într-un mod nejustificat unor politicieni care au treburi mai importante, pentru că asta e senzația. Deci, e cazul ca Guvernul să trateze profesorii ca pe niște parteneri, să transforme memorandumul într-un act juridic și să înceteze cu atitudinea disprețuitoare. Nu-i vorba de ceva mai complicat.

Cred că profesorii au demonstrat că pot fi solidari. Amintiți-vă în pandemie de câtă solidaritate au dat dovadă: și-au pus la dispoziție apartamente, laptopuri, telefoane, abonamente la internet, s-au dus la școală în condițiile în care era un risc să faci asta, dar trebuiau să să meargă, mă rog, au arătat că pot fi solidari în cele mai îngrozitoare condiții, cu elevii.

Tot din solidaritate cu elevii suntem în stradă, profesorii din preuniversitar și cei care vrem să fim alături de ei și m-aș bucura să fim cât mai mulți alături de ei. Și alți profesori din universitar, și părinți, și oameni cărora le pasă cu adevărat de România educată. Cu toții suntem împreună în asta și Guvernul trebuie să înțeleagă că nu discută doar cu profesorii, ci discută împreună cu părinții, cu elevii și cu profesorii despre România europeană pe care vrem să o construim.”


31 comments
  1. Sustin profesorii pentru ca au curaj,sunt credibili ,romani sunt educați mai inainte de a se naște Iohannis.Acesta a lipsit de la orele de istorie a românilor ,este total needucat pentru ca este manipulat.
    Nu va mai irositi votul pe oameni de carton cu slogane desarte.Am fost cu totii martori ai abuzurilor facute de politicieni in pandemie cu copii si profesorii.

    Un om educat nu poate fi manipulat.

  2. Sunt cadru didactic la universitate privată. Învățământul, ca și sănătatea și justiția le consider temelia funcționării unei societăți care se dorește a deveni performantă. Indiferent ce greșeli am făcut profesorii la votul de alegere a Parlamentului României sau a Președintelui României sau erori în practicarea profesiei, situația existenței noastre de azi pe mâine este necesar să înceteze.

  3. ,,Buna seara!
    Din partea Guvernului ni s-a transmis ca sunt acceptate următoarele:
    25% creștere salariala de la data de 1 iunie;
    1500 lei anual pentru personalul didactic de predare și auxiliar pana in 2027, in luna octombrie;
    500 anual pentru personalul nedidactic, pana in 2027;
    50% prima transă din noua grila de salarizare, de la data de 1 ianuarie 2024.
    Mâine la ora 9 vom fi prezenți la Guvern și vom solicita proiectul de ordonanța care sa reglementeze cele prezentate mai sus și in momentul publicării in MO, conflictul de munca inceteaza. Simion Hancescu”
    Am primit unii dintre noi acest mesaj de la sindicat.
    Cum vine asta?
    Dumnealui decide fără noi?
    Înseamnă că toate jocurile se fac intre ei, iar noi suntem masă de manevră? Sau e altceva ce îmi scapă! Poate fi și trimis aiurea….?/!

  4. Dacă cedăm, ne condamnăm. Trebuie să rezistăm!!! Să plece guvernanții incompetenți!!! 😲😡👎✊️

    1. @Elena N: dacă vreți să vă plătiți facturile, renunțați la grevă și întoarceți-vă la muncă, nu mai cerșiți ceva ce nu se poate da, pentru că noi cei care lucrăm în privat, vom suferi mai mult.

  5. ,,Profesorii construiesc comunitatea asta de memorie și de sentiment. Ei trec către tineri, către copii, către studenți apoi, aceste informații care, coagulate, construiesc o identitate a unei a unei țări, a unei culturi. De ce să-i distrugi?”

    Tocmai de aceea!

    Imi pare atât de rău că o spun!
    M-am trezit ieri dialogând cu dumneavoastră când vorbeați la TV! Eu-răvășită de întrebările care nu păreau a fi retorice-in fața ecranului, dumneavoastră cald și viu dincolo de el!
    Vibra in mine efortul atâtor ani în care am pus (și mie, și altora) aceleași întrebări! Vibrau în mine toate amintirile momentelor în care au vrut să mă simt penibilă, naivă când am strigat! M-au aruncat într-un con de umbră perpetuu, în timp și spațiu, crezând că nu va veni vremea să văd că mai există oameni care întreabă ,,de ce?”!
    Și dintr-odată am văzut atât de mulți în aceste zile! Dacă o fi să mă mulțumesc cu doar atâta plata și e mult!

    Se vrea să credem că a-i învăța pe alții ceea ce și noi exersezăm conștient-anume să fie atenți la tot ce se construiește azi (bun, rău)- nu mai e o valoare a zilelor noastre! Să credem că nu mai este de apreciat efortul analizei! Că e prea mare efortul de a folosi memorie și sentiment, că e greu să faci alegeri și să ți le asumi!

    A-i forma pe elevii noștri cu încredere în frumosul omului de a-și pune întrebări, de a da răspunsuri, de a și le modifica (in urma unei cercetări, nu a unor vorbe goale) e un mers ce pare astăzi desuet!

    Și ce să punem în schimb?
    E o variantă un om care nu se autoconstruiește zilnic sub atenta supraveghere a unor specialiști în domeniul lor?
    P.S.1.Specialist in educație e acel om care a învățat de la alți oameni (specialiști și ei) și din experiențele vieții lui!
    P.S.2. Se vrea zilele astea să credem că nici experiențele vieții unui specialist în educație nu contează (a se vedea salarizarea)!
    Intrebarea (retorică?) rămâne:
    De ce?

    1. Este simplu.
      Pentru că aceste măști,aceste păpuși sunt din start puse să joace un rol.Un rol exact opus sloganului lor politic.Băsescu-,,Să trăiți bine!…și ne-au tăiat salariile .
      Iohannis -,, Romania educată!…și o pun la colțul rușinii.
      Planul lor măreț nu diferă de cel al celor mai diabolici dictatori pe care i-am avut omenirea.
      Cel mai mare pericol pentru o conducere ce face uz de forță sunt intelectualii.Ei știu ce drepturi au și văd în fața lor niște oameni de paie .

  6. Continuați și arătați unitatea care se credea dispărură. Felicitări pentru aceasta acțiune! Nu vă lăsați intimidați! Unitatea voastră vorbește de la sine.

  7. Așa gândește un om căruia ii pasa de viitorul acestei tari! Toată stima d-le Vancu!
    Aceasta țară nu mai are stat de vreo 30 de ani. Mi-e rușine de cine suntem reprezentați. Vă “scremeti” sa dați un leu în plus personalului din tot învățământul, ca la turci negociere la tarabă. Este rușinos. Sunt atâția angajați la stat ,în te miri ce agenții, care au fost înființate pentru a-și plati niste polițe politice,acelea sa le desființeze nu fac absolut nimic. Și consiliile de administrație de la regiile de stat,unde de asemenea sunt introduși tot oameni politici, pentru diverse servicii. Acele regii pot funcționa și fără acea armată de oameni necalificați,absolvenți de Universități particulare. Sunt de unde sa se taie bani și sa le dea personalului din învățământ.
    As avea o sugestie, sa se facă mitinguri și după ora 16, sa poata participa și cei care lucrează până la această oră. Cu siguranță am fi mult mai mulți lângă profesori.
    Ar fi păcat să renunțe la grevă până nu obțin cea ce merită. Sa fie demni până la capăt!
    Oricum clasa politică este sub orice critica, toți oamenii cu creier s-au retras.
    Sa nu se aștepte să-i mai voteze cineva.

    1. Vă rog frumos să rezistați și să nu vă lăsați, nu renunțați dragi profesori ,meritați chiar mai mult pentru ceea ce faceți pentru copiii acestei țări .

  8. Perfect de acord cu tot ceea ce se spune in acest articol. Mii de felicitari peofesorilor, care amenintati si hăituiți de la toate nivelurile, nu renunta la greva si rusine celor care nu au fost in greva si celor care au renuntat dupa o zi, doua. Chiar acei profesori care nu sunt in greva, in marea lor majoritate, sunt probabil cei care nu merita sa primeasca nici salariul actual.

  9. Oameni cu carte dar mai ales cu bun simț,
    S-au situat la înălțime ieri iar românii sunt gata să-i vadă așa!
    Ne iertați, oameni buni, că ne-a luat atât să ne îndreptăm coloana vertebrală!

    Ne iertați, dragi elevi, că ne-a fost greu să vă fim un bun exemplu de demnitate!

    Mulțumim, nație minunată, care ai uitat cât de minunată poți fi tu și fiii tăi! Mulțumim că, deși rândul trecut ne-ai trecut pe sub pod, pe drumul cel mai lung spre Bulevardul Geniului, Ieri, într-o zi de 9 iunie, ne-ai dus pe drumul cel mai scurt și la înălțime! Pentru mine-i semn c-am făcut o schimbare, noi, dascălii din țara asta!

    Acum ne conduce un dascăl ce nu prea e dascăl, cel puțin nimeni nu-l mai recunoaște ca dascăl real, ne conduce un mediator care n-are habar de mediere!

    Avem nevoie de dascăli adevărați, dedicați nației, dedicați interesului general și de termen lung, oameni cu viziune!
    Avem nevoie ca cel din fruntea țării să fie un mediator real, autentic și înțelept în gestionarea conflictelor inerente la un moment dat, dar care să aibă o viziune prin care să țintească spre armonia din societate. Nu este o utopie, este o credință puternică ce ne poate ghida să ajungem, mai devreme sau mai târziu, la ceea ce poate fi: o societate a meritocrației!

    Dascălii știu cum să facă asta și cu multe sacrificii. Cred că s-ar sacrifica din nou dacă societatea le-ar cere să conducă ei țara asta, să fie ei guvernanții noștri, la nivelul de încredere pe care l-au dovedit ieri.

    Da, acolo sus, am simțit curajul și încrederea noastră, a tuturor, unitară și împreună cu colegul din Botoșani, cu cămașă țărănească și portavoce, sus, pe culmile Grozăveștiului, am rostit împreună Tatăl Nostru!

    Ce-ar fi să ne uităm printre noi și să-i alegem pe cei mai buni dascăli să realizeze un guvern?!? Știți, ceva gen: GUVERN de UNIUNE NAȚIONALĂ, dar alcăuit exclusiv din dascăli! I-ar scoate la tablă pe parlamentari și i-ar pune să rezolve toate problemele din societate, nu doar ale noastre, că nu doar în învățământ sunt probleme!

    Am cântat ieri Deșteaptă-te române cu inima plină de nădejde!

    Nu ne judecați, nu ne priviți prin prisma intereselor personale ale voastre de la acest moment, priviți spre ceea ce ar putea fi România și ce modele de demnitate ar putea fi acești copii ale căror interese sunt sacrificate acum!

    Continuăm! Să continuăm! Gând, vorbă și faptă! Aceasta-i autenticitatea! Așa transmitem copiilor noștri, elevilor noștri, țării întregi! Educația nu înseamnă doar transmitere de cunoștințe! Un model transmite, se transmite pe el și ceea ce știe!
    Aceasta-i adevărata educație! Merită să ne mai sacrificăm puțin! Vom câștiga mult mai mult și nu vorbim de bani! Respect și demnitate! Pentru noi și țara întreagă!
    Doamne, ajută-ne!

    💚💚💚

    1. Pai stiti ce s-ar intampla dac-ar fi scosi la tabla parlamentarii si guvernantii pt. a rezolva problemele din societate? N-ar ramane doar corijenti, n-ar mai trece clasa. De ce? F. simplu: sunt analfabeti functional. E-adevarat, nu toti. Majoritatea.
      Un mesaj superb si emotionant. Felicitari!

  10. Trebuie sa reziste ca altfel se pierde tot. Este ceva de genul “ totul sau nimic” într-un context in care cei ce mizează pe “ nimic” sunt cei care și-au bătut joc de educație și o fac și acum, lichele, parveniți, plagiatori, lipitori politice … Gigel Paraschiv, Corina Marin și Bărbulescu care conduc ME de cel puțin 30 de ani. Cu oameni de genul asta nu poți progresa. Mai este “băiatul” ăla “ crud” ce raspunde de finanțele ministerului, îmi scapa numele stimabilului, spaima profesorilor … Ăștia ar trebui “trasi in teapa” dacă un Vlad Țepeș ar fi existat vreodată! Profesorului de fizica Iohanis Claus Werner i se potrivește mai bine tronul lui Gheorghe Doha … ca tot se da mare ardelean!

  11. Domnule Radu Vancu, aveți copii? Aveți nepoți în clase terminale ? Înțeleptul știe când să tacă!

    1. Înțeleptul știe să vadă mai departe de interesul personal. Are viziune; nu este cazul dvs., desigur…

      1. Iubirea de copii, iubirea de nepoți este LUMINA existenței OMULUI..Probabil pentru LUMINIȚE, cazul Dumneavoastră, să fie altfel !

      2. Luminita, sper ca nu te jignesc apelandu-te astfel, hai sa iti dau un exemplu PERSONAL, ca sa ma intelegi mai bine.
        Dumneta si “profa cu bicicleta” dati o tura cu bicicletele in padurea Baneasa.
        La un moment dat, te impiedici de ceva, cazi si iti rupi mana.
        Suni la 112, te ia S.M.U.R.D. si te duce la Ortopedie, la Spitalul Foisor.
        Acolo dai peste un medic, care se enerveaza ca majorarea lui salariala pentru garzi este calculata la salariul de baza din 2009, si intra in greva.
        Tu ai nevoie de: placi, suruburi, etc, etc…. Intra si anestezistul in greva si mai apoi tot spitalul.
        Dupa 3 saptamani de greva mana ta nu mai valoreaza nimic. Poate fi amputata lejer. Dar petru tine exista proteze ortopedice, dar pentru un suflet de copil amputat nu exista nimic(citez din Al Pacino, “Parfum de femeie”)
        Deci e usor sa vii cu interese de grup, ideologii si altele, cand au altii de suferit.
        Si asta este valabil pentru toti cei care lupta si da-i si lupta, dar nu au nimic de peirdut, numai de castigat!!!

        1. Sistemul de învățământ e în metastază de 33 de ani. Cât vreți să mai rezistăm peticind ici-colo niște lucruri care cedează din ce în ce mai des?

          În maxim 10 ani de acum înainte, dacă nu facem ceva ACUM (ar fi trebuit să fi făcut ceva de mult mai mult, și am încercat, dar suntem în țara în care suntem) NU VEȚI MAI AVEA ÎNVĂȚĂMÂNT PUBLIC. Asta doriți?

          Niciodată educația nu trebuie considerată de pe o zi pe alta. Trebuie să existe o perspectivă, un plan, metode și strategii pe termen lung. TREBUIE SĂ FACEM CEVA, pricepeți? Înainte de a fi mult prea târziu.

          1. @Alin, și pe lingă salarii, ce facem ACUM? ca nu prea înțeleg, poți sa explici exact pentru elevi ce ani cerut, ca eu sunt pierdut, in afara de SALARII SALARII SALARII … NIMIC…

        2. Imaginați-vă că la Ortopedie dați peste un medic necalificat, nepriceput, care încearcă să facă tot ce poate ca să vă rezolve problema, dar o agravează și mai tare. Și să mai presupunem că în toate spitalele e criză de personal medical, pe lângă nivelul mediocru al medicilor existenți. Cam așa riscă să ajungă sistemul de educație din România dacă nu i se acordă respectul cuvenit în societate. În plus, mai există și efectul de domino. Să nu uitați că medicii și toți ceilalți specialiști sunt formați de către cadrele didactice. Dacă procesul de educație e deficitar, cum credeți că vor fi competențele celor care sunt obiectul acestui proces? Așadar, pe termen lung, întreaga societate riscă să aibă de suferit enorm dacă nu se schimbă nimic în ceea ce privește modul în care sunt tratați profesorii.

        3. Merge doamna și ,domnita cu bița, la privat, ca acolo are balta pește. Numai doamna și ,,doamna cu bicicleta,, nu au cu ce plăti la privat, unde e dl dr care are…așadar? sa fim atenți puțin la nuanțe, să gandim. Nu se supără nimeni cu una cu două.

  12. Când populația în majoritate vota PSD, aceasta parte era jignită și împroșcată cu rahat. Mare parte din populația jignită fiind cea vârstnica etichetată ca si “comunistă”. Multi profesori (știu unul în vârstă de cca 48 ani) abia că așteptau să scape de acest ghimpe, prin deces desigur, ca populația tânără sa nu mai fie , citez, îndoctrinată și îndobitocită de doctrina de stânga cea socialistă. Căci asta cam citești prin presă: “ciuma roșie” PSD e nașpa, e comunista,e aleasa de needucați, iar liberalismul de dreapta (PNL , USR și care or mai fi) care a avut și el prin PDL dovezi de ” reușite ” magnifice de libertate la furturi este ales de intelectuali.

    Așadar, am înțeles că profesorii au votat în mare măsură cu liberalii. Am putea spune că primesc și ei ce merita. Diferența este că ei nu sunt jigniți, așa cum ar fi fost echitabil , pentru doctrina pe care și au ales o, și pentru Președintele Iohannis pe care l au votat.

    Guvernul liberal, aflat în coaliție sau nu, nu va înțelege nimic înafara de continuarea regimului de sclavie in care au băgat populația romana. Să introducă reguli peste reguli , să dorească bani și iar bani, nefăcând nimic util și bun, pentru a i sugruma pe toți până la ultimul.
    Asta vad că nu este clar pentru acești “intelectuali”. Ei se mint singuri cu sloganuri tâmpite când Romania este o colonie de mult.

    1. Suntem alaturi de profesori. Nu va lasati păcăliți. Mergeți pana la capat. Trebuie sa câștigați. Va cereți drepturile care au fost călcate în picioare. Parinti si elevi va sunt alături, va susțin.

    1. Nu de dragul copiilor fac grevă generală, căci îi doare în cot de ei. Lor nu le pasă de acești copii și de părinții lor, mai ales de cei din ani terminali care sunt într-un stres imens. Mulți profesori nu vin cu drag la școală, vin doar să racoleze copii pentru meditații, mulți profesori nu știu să predea cum trebuie și mulți dintre ei venind la școală, doar ca să aibă de unde pleca de acasă. Cele mai bune sisteme de educație, la momentul actual sunt învățământul privat și sistemul homeschooling. În aceste două sisteme, copiii învață ce doresc ei, nu ca la stat unde sunt materii inutile, care nu îi ajută pe copii cu absolut nimic în viață, doar ca să mai ia niște profesori niște bani în plus. Multor profesori nu le pasă de copii și de aceea ideal ar fi, ca să fie plătiți în funcție de feedbackul lor și al părinților acestora, căci mulți nu merită nici măcar 1% mărire de salariu.

    2. Suntem alături de profesori,dar și de copii noștri.
      Dacă greva continuă propun sa echivalati probele bac cu mediile din luceu și sa declarsti toți absolvenții de liceu promovați 100% bacalaureatul;ar fi o premiera în istoria învățământului romanesc!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rotația inspectorilor școlari în București (I): inspectoarea generală adjunctă Teodora Bentz, numită politic la Palatul Național al Copiilor, iar Daniel Mălăelea s-a întors în locul ei la ISMB / Inspectorul de muzică, arhidiaconul Răzvan Ștefan, a ajuns inspector de resurse umane în Ilfov

Noul director al Palatului Național al Copiilor (PNC) din București este Teodora Bentz, susținută de PNL, fostă inspectoare generală adjunctă la Inspectoratul Școlar București (ISMB), potrivit informațiilor Edupedu.ro. În locul…
Vezi articolul

Educația și teatrul: Copiii bruscați de educatoare să facă liniște în sală nu pot răspunde creativ în relație cu actorii – Adrian Tibu, Festivalul Tânăr de la Sibiu

Copiii împrumută din atitudinea educatorului, atunci când sunt aduși la teatru cu școala sau cu grădinița. Dacă profesorul “e o persoană deschisă și prietenoasă, vor răspunde liber și creativ, chiar…
Vezi articolul

13 ateliere practice pentru profesorii de la școlile de stat, organizate gratuit de profesorii unei școli private. Cum să te conectezi cu elevii, cum să comunici cu părinții, cum să te relaxezi

De miercuri 6 mai până pe 20 mai, profesorii școlii Avenor College organizează 13 ateliere practice destinate profesorilor de la școlile publice, anunță instituția într-un comunicat trimis Edupedu.ro. Profesorii vor…
Vezi articolul