Consilierul ministrului Educației, Radu Szekely: “E adevărat că, din semestrul al doilea, vor fi recompensați mai puțini pentru note mari, dar cu mai mulți bani și pentru merite mai mari”

4.151 de vizualizări
Radu Szekely / Foto: Gov.ro
Într-o postare pe pagina sa de Facebook, consilierul ministrului Educației, fost secretar de stat pentru drepturi și egalitatea de șanse, Radu Szekely, a dat câteva explicații în scandalul legat de scăderea numărului de elevi care vor putea primi burse de merit din semestrul al doilea.

Szekely a exprimat că “În momentul de față, sistemul este viciat de faptul că, atât în discursul public cât și în filele bugetare, prevalează ‘bursa de merit’, văzută ca un drept, mai degrabă decât ca o recompensă pentru rezultate cu adevărat merituoase”.

  • Acesta mai scrie că, de multe ori, bursele de merit sunt esențiale pentru familiile din medii defavorizate: pentru ei “bursa, de merit sau socială sau oricare ar fi ea, merge de cele mai multe ori în bugetul de subzistență al familiei. Meritul în sine nu este stagnarea deasupra unei medii, stabilite arbitrar, ci progresul continuu. Și cu cât condițiile prealabile sunt mai dificile, cu atât meritul este mai mare. Iar recompensa și sprijinul date din banul public ar trebui să reflecte asta”.

“Azi e despre burse. Și vor fi două postări. Prima, aceasta, e una mai lungă și este o reflecție, mai degrabă decât o încercare de a explica ceva. În grupul de lucru pentru echitate și egalitate de șanse pe care îl conduc în Ministerul Educației am avut ocazia să lucrez cu câțiva specialiști în domeniu, atât din sistemul preuniversitar cât și cercetători cunoscuți. Unul din aspectele analizate a fost rolul burselor școlare în învățământul românesc, inclusiv o analiză preliminară a impactului acestor burse (analiză care continuă).

Prima întrebare pe care ne-am pus-o este care ar trebui să fie finalitatea programului de burse. Obiectivul principal ar trebui să fie, evident, creșterea echității, fie că e vorba de sprijinirea participării la educație, de reducerea abandonului școlar, de încurajarea competiției oneste pentru rezultate mai bune, sau de recompensarea unor performanțe deosebite. În momentul de față, sistemul este viciat de faptul că, atât în discursul public cât și în filele bugetare, prevalează „bursa de merit”, văzută ca un drept, mai degrabă decât ca o recompensă pentru rezultate cu adevărat merituoase. Acest tip de bursă este, de multe ori, un “return on investment” din bani publici pentru meditații private sau o modalitate de a-i recompensa pe cei care au avut norocul să aibă parte de o învățătoare excepțională care a pus bazele educației cum trebuie, de o familie care să se ocupe de ei, de un mediu propice învățării; adică o modalitate de a recompensa nu neapărat meritele la școală, ci existența unor condiții prealabile pentru a obține rezultate bune. Nu răspunde nevoii sistemului de a-i sprijini pe cei care nu au parte de aceste condiții, minimale, pentru a vorbi de egalitate de șanse: părinți implicați, ghete și haine, caiete și cărți, transport (gratuit sau nu) să ajungă la școală, o masă caldă când se întorc acasă. Cei mai mulți bani plătiți prin burse până acum nu sprijineau accesul și participarea la educație, ci îi recompensau pe cei care aveau acces, aveau resurse. În consecință, în loc să reducă inechitatea, modul de repartizare a burselor o sporea.

Este extraordinar ca cei care învață bine să poată să își cumpere cărți sau softuri, să își economisească banii din burse, să-și sporească învățarea în diverse moduri, să meargă în tabere sau la programe de dezvoltare personală, dar nu ar trebui să ne preocupe mai mult cei care nu reușesc să ajungă deloc la învățare? Pentru aceștia din urmă bursa, de merit sau socială sau oricare ar fi ea, merge de cele mai multe ori în bugetul de subzistență al familiei. Meritul în sine nu este stagnarea deasupra unei medii, stabilite arbitrar, ci progresul continuu. Și cu cât condițiile prealabile sunt mai dificile, cu atât meritul este mai mare. Iar recompensa și sprijinul date din banul public ar trebui să reflecte asta. Din perspectiva aceasta a început reformarea sistemului de burse. E adevărat că e doar un pas, presupune și schimbări legislative mai complexe.

E adevărat că, din semestrul al doilea, vor fi recompensați mai puțini pentru note mari, dar cu mai mulți bani și pentru merite mai mari. Tot adevărat e că vor fi mai mulți bani pentru mai mulți copii și tineri care au nevoie de bursele sociale și de studiu pentru a putea participa la învățare, pentru a putea reduce decalajul față de colegii lor – decalaj ce nu ține întotdeauna de dorința de a învăța, ci de șansa de a învăța. Și cred că asociațiile de elevi își doresc, totuși, să reprezinte și să sprijine și aceste grupuri defavorizate, nu doar elitele societății.”

  • Ordinul publicat marți seara în Monitorul Oficial schimbă pragul de acordare a burselor de merit, ridicând media minimă pentru acordarea burselor de merit la 9.50, de la 8.50, cât era din 2011 încoace, de la ordinul nr. 5.576 semnat de ministrul de la acea vreme, Daniel Funeriu.
Citește și:
Cîmpeanu: Cred că sunt suficient de mulți elevi care primesc bursă de merit și e cazul să ne concentrăm atenția spre ceilalți elevi / Dacă va fi cazul, vom revedea criteriile în așa fel încât tot bugetul de burse să fie cheltuit pentru bursele elevilor
VIDEO Protest al elevilor în fața Ministerului Educației, după modificarea criteriilor de acordare a burselor școlare
Ce lipsește din argumentația despre burse a ministrului Cîmpeanu? Adevărul: Scade cu 185 de mii numărul elevilor care au primit în acest an bursă de merit, după ridicarea pragului la 9,50 / Bugetul pentru bursele de merit este tăiat cu 35%

5 comments
  1. Mizerabil, ca de altfel, tot ce se întâmplă de când acest”stimabil”domn ministru e în fruntea Ministerului Educației. Nicio preocupare în ce privește masurile ce trebuiesc luate în scoli împotriva acestui nemernic de virus. Replica domnului a fost “să se vaccineze părinții!” Unii părinți suferă de afecțiuni, ca atare starea de sănătate nu le permite sa se vaccineze.Acum,altă mizerie cu bursele. Nu vă mai sărutați să tot băgați în buzunare! Lehamite și scârbă de atâta avaritie și miserupism. Rușine să vă fie! Vă bateți joc de acești copii, cât și de familiile acestora.

  2. Tipic guvernului nostru scump si iubit, pentru buzunarul lor tot, pentru restu ce ramane, vor sa ia de la copii sa isi mareasca salariile si pensiile speciale, de, sa aiba bani la buget…. Stimati domni conducatori voi aveti idee de cati bani ai nevoie pe luna sa iti poti intretine un copil la o scoala, aveti idee ce inseamna media 9,50 la un Colegiu de prestigiu, Sf. Sava, Lazar, Vianu, Vieazu si 9,50 la un liceu normal? Pentru a avea media 9,50 trebuie sa ai medii de 10 si 9, iar pentru media 10 la fizica, chimie, matematica, informatica ai nevoie de pregatire in particular iar o meditatie variaza intre 90-150lei in functie de prestigiul profesorului, deci intr-o saptamana dai pe pregatire in jur de 100*4=400 lei pe saptamana *4 saptamani 1600 lei, iar bursa este de 200 lei….. oare un copil care nu are posibilitati poate sa ia aceste note de 10 si 9? Oare calitatea invatamantului este asa de ridicata incat copiii pot lua note de 10 si 9 fara meditatii? avem laboratoare in scoli unde copiii pot aprofunda notiunile invatate la ore, avem manuale, avem conditii in scoli ( apa, sapun, hartie igienica, caldura)….Nu, nu avem mai nimic din toate acestea, toate cad pe spinarea parintilor care muncesc de dimineata pana seara sa poata oferii un minim de confort acestor copii, parinti care nu mai au timp sa vorbeasca cu copii lor. Bursa luata pana acum cu medii peste 8,50 ii motiva pe copii sa invete, acesti bani ii stimula, unii dintre copii isi ajutau parintii pentru a avea ce pune pe masa, altii isi cumparau carti, cursuri online sau erau banii pentru pachet ( 200lei/21zile=9,5lei inseamna un corn si o sticla cu apa). Ceea ce faceti voi prin acest gest este sa le dati in cap copiilor, sa le luati motivatia si sa le intoarceti spatele. Trist, foarte trist…….

  3. Admirabil, domnule secretar de stat!
    Ați făcut primul pas spre reformarea sistemului de burse, o treabă excepțională! Și ce cascada de argumente, bravo, vă pricepeți!
    Cu copiii ați început, despre reformarea sistemului de pensii speciale și privilegii ale dumneavoastră, nicio vorbulita. Acolo nu sunteți asa de pricepuți, nu aveți competente veți spune, e treaba Parlamentului, Ministerului Muncii… a lui Doamne-Doamne.
    Dacă ați fi tot atât de eficienți și la tăierea pensiilor speciale, ar fi grozav, mai ca v-aș crede.
    Din păcate pentru dvs., nu.
    Indemnul pentru copiii mei este următorul, învățați cât mai bine și, cu orice risc, plecați din țară!
    Sa nu ajungeți sa plătiți pensie speciala domnului Câmpeanu!

  4. Este aberanta ridicarea mediei la 9.50, din cauza calitatii foarte scazute a invatamantului romanesc si a profesorilor. In ziua de azi, probabil in fiecare clasa un singur copil invata de capul lui si neimpins de la spate de parinti, fara meditatii etc. In rest cei care obtin media peste 9.50 sunt puternic sustinuti de familie si sunt copii meditati, deci banii se intorc tot la acei copii cu posibilitati peste medie. Cei care nu au posibilitati financiare tot prosti raman, intrucat interesul sistemul nu este sa se ocupe de ei. Probabil ca 8,50 era un nivel scazut al mediei , insa putea fi lasat nivelul mediei pt bursa la 9.00. Erau inclusi si acei copii care totusi invata pe puterile lor, fara prea multe meditatii. Despre pensiile speciale nimic??? nu indrazneste nimeni sa le reduca si pe acelea?? sa stabileasca un nivel mai ridicat al performantei??

  5. La cum ati ajuns voi calare pe functiile alea din minister, aveti merite deosebite nu ?, era corect cu burse de la 8,50, dar pentru ca statul asta stie doar sa ia bani nu sa si dea la copii burse, ci doar sa dea pensii speciale la cei merituosi si la parlamentarii aia ghiftuiti.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Eliminarea Limbii latine din planurile-cadru pentru liceu, criticată de Societatea de Studii Clasice din România: Propunerea semnalează o gravă lipsă de experți în educație în structurile Ministerului Educației

Toate țările Uniunii Europene „cu un sistem de învățământ solid oferă, în diverse formule, posibilitatea studierii limbilor clasice”, argumentează Societatea de Studii Clasice din România (SSCR) într-un comunicat în care…
Vezi articolul

Scrisoare deschisă către ministrul Educației, pentru dotarea claselor cu minibiblioteci și cărți noi: “Puteți schimba istoria educației și destinul elevilor, făcându-le cartea accesibilă”

Doi învățători din Bacău îi solicită ministrului Educației, printr-o scrisoare deschisă, inițierea unui program guvernamental de promovare și susținere a lecturii în școli. „Puteți schimba istoria educației și destinul elevilor, făcându-le…
Vezi articolul