Sfaturi pentru completarea fișei de admitere la liceu 2023. Consilierul școlar Ana Maria Oancea: Ca să fiu sigur că va avea copilul un loc la liceu, e nevoie să adun toate locurile de la clasele unde vrea să intre, astfel încât suma lor să se apropie de locul copilului pe București

37.758 de vizualizări
Foto: Nicoleta Colibășeanu / Agerpre Foto
Consilierul școlar Ana Maria Oancea a explicat la TVRInfo ce ar trebui să știe elevii și părinții când completează fișa de admitere la liceu 2023, având în vedere că este un „an atipic”: „Când completăm opțiuni, noi trebuie să avem în vedere atâtea locuri cât numărul pe București pe care îl reprezintă copilul meu”. Aceasta a precizat că părinții care se uită la broșura de admitere 2023 să ia în considerare faptul că anul trecut a contat la media finală și media claselor gimnaziale.

„Atunci când părinții vor identifica media pe care a obținut-o copilul la Evaluarea Națională, accesând platforma de admitere specifică, vor vedea acolo nota copilului la limba română, nota la matematică, media și liceul la care a intrat. Dar mai este o informație foarte prețioasă acolo: locul copilului pe București. Deci, acest aspect (locul copilului pe București – n.red), îl vor cunoaște toți părinții în momentul în care află notele pe care copilul le-a luat.

E foarte important să știm că, atunci când completăm opțiuni, noi trebuie să avem în vedere atâtea locuri cât numărul pe București pe care îl reprezintă copilul meu. Adică am trecut acolo matematică-informatică, liceul x, care are două clase – notez alăturat că cele două clase reprezintă 52 de locuri. Aleg un alt liceu, științele naturii, alt liceu care are o clasă, pun acolo o clasă, dar notez alăturat 26 de locuri. Și atunci, ca să fiu absolut sigur că copilul meu va avea un loc la liceu, e nevoie să adun toate aceste locuri, astfel încât suma lor să se apropie de locul copilului pe București”, a spus aceasta.

Aceasta a precizat ce trebuie să pună elevii pe primele poziții: „Este important de știut faptul că, atunci când completăm opțiunile, avem nevoie să ne asigurăm că avem un număr suficient de opțiuni. Ca să facem acest lucru, avem în vedere punerea pe primele poziții a unor variante care au o medie până la un punct peste nota pe care am obținut-o noi.

„Ce este mai important este ca opțiunile să continue cu cel puțin două puncte mai jos față de media pe care o are copilul. Lucrul acesta este foarte, foarte important și noi le recomandăm părinților să treacă cât mai multe opțiuni”, a completat consilierul școlar.

Sfaturile consilierului școlar:

Ana Maria Oancea, consilier școlar: Este primul an al schimbării, să zic așa. E un an atipic. Din ce punct de vedere? Este pentru prima dată când nota de admitere nu mai cuprinde în procent media claselor V-VIII. Ca urmare, contează doar nota de la română și nota de la matematică. Este atipic, pentru că părinții au pe masă, în acest moment, broșura numită admiterea 2023, care cuprinde mediile pe licee și pe specializări, mediile de anul trecut care, evident, conțineau și această medie (a claselor V-VIII – n.red). Ca urmare, s-ar putea să fie un pic mai dificil pentru părinți să găsească opțiunile potrivite, însă sunt câteva aspecte care trebuie luate în seamă.

Unul dintre aceste aspecte este acela al faptului că ce vor vedea acolo, ca ultimă medie pentru o anumită specializare, reprezintă media aceasta întreagă. Din ea trebuie să scădem un anumit procent. Și o să vă dau un exemplu, să fie mai ușor de înțeles pentru toată lumea: dacă cineva a intrat anul trecut la liceu, având media la Evaluarea Națională 9.22, să zicem, media claselor V-VIII ar fi fost 9.90. Ca urmare, media de admitere pentru anul trecut ar fi în jurul notei 9.36. Părinții care vor vedea în broșură ultima medie de admitere la liceu ca fiind 9.36 trebuie să aibă în minte faptul că această medie presupune media la Evaluarea Națională de 9.22. Ca urmare, acest aspect trebuie aplicat la toate mediile care se regăsesc în broșură. Scădem, pentru că anul trecut a contat foarte mult media claselor V-VIII care, se știe, crește media de admitere.

Un alt aspect foarte important este legat de faptul că anul trecut a fost un an al pandemiei, să spunem așa, și este cunoscut faptul că subiectele, cel puțin așa s-a discutat în spațiul public, au fost mai ușoare. Evaluările pe baza subiectelor de anul acesta sunt că ele am avut un grad de dificultate medie, astfel încât este posibil ca și acest aspect să contribuie la scăderea pragului acesta de medie.

Moderatoare: Notele să fie ceva mai ceva mai mici și atunci să coboare aceste medii. Bun, cum cum reușești până la urmă să te orientezi? Faci această scădere, după care ce mai iei în calcul?

Ana Maria Oancea: De asta spuneam că este un pic mai complicat și voi aduce și alt argument referitor la faptul că e un pic mai complicat anul acesta. Este important de știut faptul că, atunci când completăm opțiunile, avem nevoie să ne asigurăm că avem un număr suficient de opțiuni. Ca să facem acest lucru, avem în vedere punerea pe primele poziții a unor variante care au o medie până la un punct peste nota pe care am obținut-o noi. Este posibil să facem lucrul acesta, pentru că, atunci când așază candidații, computerul va găsi locul potrivit. Nu găsește locul potrivit în primele opțiuni, merge mai jos, astfel încât ajunge la zona unde mediile sunt realiste.

Moderatoare: Fără să se piardă practic locul pe care el ar trebui să-l ocupe.

Ana Maria Oancea: Absolut. Ce este mai important este ca opțiunile să continue cu cel puțin două puncte mai jos față de media pe care o are copilul. Lucrul acesta este foarte, foarte important și noi le recomandăm părinților să treacă cât mai multe opțiuni. Această variantă, pe care am explicat-o eu acum, poate fi o variantă utilă, dar secret nu există, pentru că nu avem de unde să știm câți copii din afara Bucureștiului vor accesa anul acesta formele de învățământ din Capitală. În medie, între 2000 și 4000 de copii vin în fiecare an din afara Bucureștiului – fie din județul Ilfov, fie din județe din țară. Lucrul acesta nu poate fi controlat, nu poate fi controlat nici interesul familiilor și al elevilor pentru un anumit liceu. Este un lucru care …

Moderatoare: Se schimbă an de an.

Ana Maria Oancea: Este o situație dinamică, dar, pentru a evita eventuale rămâneri, cum spunem noi, „nerepartizat”, recomandăm acest lucru. Urcăm un punct, dar, cu siguranță, coborâm două, de ce nu trei puncte, astfel încât să avem cât mai multe opțiuni.

Moderatoare: Acest cât mai multe implică, să spun așa, 50-60 de opțiuni?

Ana Maria Oancea: Numărul este mult mai mare. Este adevărat, are legătură cu media de admitere. Adică, dacă ai luat media 10 …

Moderatoare: Știu că e mai mare, dar câte fac eu, de exemplu?

Ana Maria Oancea: E o anumită formulă, să zicem așa. Atunci când părinții vor identifica media pe care a obținut-o copilul la Evaluarea Națională, accesând platforma de admitere specifică, vor vedea acolo nota copilului la limba română, nota la matematică, media și liceul la care a intrat. Dar mai este o informație foarte prețioasă acolo: locul copilului pe București. Deci, acest aspect (locul copilului pe București – n.red), îl vor cunoaște toți părinții în momentul în care află notele pe care copilul le-a luat.

E foarte important să știm că, atunci când completăm opțiuni, noi trebuie să avem în vedere atâtea locuri cât numărul pe București pe care îl reprezintă copilul meu. Adică am trecut acolo matematică-informatică, liceul x, care are două clase – notez alăturat că cele două clase reprezintă 52 de locuri. Aleg un alt liceu, științele naturii, alt liceu care are o clasă, pun acolo o clasă, dar notez alăturat 26 de locuri. Și atunci, ca să fiu absolut sigur că copilul meu va avea un loc la liceu, e nevoie să adun toate aceste locuri, astfel încât suma lor să se apropie de locul copilului pe București. (…)

Atunci când luăm o decizie cu privire la cariera copilului nostru, este foarte bine să nu scoatem copilul din ecuație. În calitate de părinte, nu voi completa acolo specializările care îmi plac mie sau care cred eu că vor fi de viitor. Este foarte important să discut cu copilul, să analizez împreună cu el care sunt punctele lui forte, care sunt calitățile lui, care sunt însușirile lui pozitive, cele pe care se bazează, care sunt abilitățile lui, adică ce face el bine, care sunt aptitudinile, pentru că avem foarte mulți copii înzestrați, sunt acele însușiri native care permit realizarea cu eficiență a anumitor activități, care sunt interesele lui, ce îi place să facă, motivația lui, acest motor extraordinar care împinge orice ființă umană mai departe.

Apoi, extrem de important este faptul – poate unul dintre cele mai simple – la ce disciplină învață el cu plăcere. Pentru că, iată, dacă întrebăm un copil de clasa a IV-a ce vrea să se facă când o să fie mare, o să răspundă foarte repede. Dar dacă întrebi un copil de clasa a VIII-a, atunci răspunsul va veni puțin mai lent, pentru că deja este într-o altă etapă a alegerilor sale și avem în vedere multe alte aspecte care îl pot ajuta pe copil să își dea seama cine e și ce vrea. Și disciplinele la care el învață cu plăcere contează foarte mult.

Moderatoare: Discuția aceasta se poartă în familie și, ulterior, se poartă cu dirigintele, cu consilierul școlar, cu cine se mai poartă?

Ana Maria Oancea: Ar fi foarte bine să se poarte în familie. Sunt familii care fac acest lucru, sunt familii care nu discută, din păcate. În școală, cu siguranță, dirigintele la ora de consiliere și dezvoltare personală, care are un curriculum special, discută aceste aspecte la ora de dirigenție și, bineînțeles, beneficiază de sprijinul consilierului școlar care va dezvolta împreună cu dirigintele, pe parcursul anului școlar, pe tot parcursul clasei a VIII-a, dar și înainte, de la clasele cele mai mici, începem acest proces de orientare a carierei, vor desfășura activități de orientare, de autocunoaștere, de informare a copilului cu privire la traseele educaționale, pentru că e foarte important să știi ce presupune o anumită ocupație, ce trebuie să faci. Ești dispus să faci acest lucru? Pentru că degeaba vreau eu să mă fac medic neurochirurg, dacă nu vreau să învăț și nu îmi place. Sunt o mulțime de aspecte care trebuie luate în calcul. De aceea, spuneam că nu este simplu să faci aceste opțiuni.

Moderatoare: Cum gestionezi situația în care nu atinge primele trei poziții dorite?

Ana Maria Oancea: Nu-i niciun fel de problemă dacă nu le atinge pe primele trei dorite, pentru că, spuneam, sunt o mulțime de factori care intervin.

Moderatoare: Va fi dezamăgit, părinții trebuie să intervină într-un fel, să îl motiveze, să îl susțină, să-l încurajeze.

Ana Maria Oancea: Este foarte important să vorbim cu copilul dinainte. Este foarte important să îi spunem copilului că cine vrea să facă carte poate să facă lucrul acesta oriunde, că lumea asta este foarte mare și, la un moment dat, ai impresia că acela va fi drumul tău, dar pe măsură ce, spre exemplu, intri la liceu, hai să zicem și liceul nedorit, poate vei descoperi oameni care te inspiră, poate vei descoperi discipline care te fascinează, lucruri pe care acum, la școala gimnazială, nu le știi și în momentul acela multe alte drumuri se vor deschide în fața ta, multe alte uși ți se vor deschide.

Și este bine să fim deschis tuturor acestor oportunități care apar, pentru că, iată, noi facem consilierea carierei de mulți ani, dar dinamica aceasta, ca în ultimii 5 ani, nu a mai fost până acum, adică noi știm foarte clar că noi pregătim copii pentru o lume care nu există și pe care noi n-o cunoaștem. Și în lumea aceasta, cel puțin cel puțin 60% din ocupațiile viitorului nu există încă, așa că cred că cel mai important lucru este să dezvoltăm copiilor – și eu sper că facem asta, cel puțin consilierii școlari fac lucrul acesta – abilitățile acestea transferabile prin care să-i învățăm să comunice bine, să-i învățăm reziliența, atunci când ai un obstacol în viață, trebuie să te ridici, indiferent care este natura obstacolului. Să-l învățăm pe copil colaborarea, luarea deciziilor, lucrul în echipă, adică acele abilități care-l vor ajuta indiferent unde va ajunge el.

Moderatoare: Nu știu dacă își poate face cineva o idee cam cum se vor așeza ultimele medii anul acesta pe fiecare liceu în parte, dar anul trecut am văzut o creștere a mediilor cu 20 de sutimi.(…) Cum credeți că va fi?

Ana Maria Oancea: Logic ar fi să fie pe scădere, având în vedere faptul că mediile acestea nu cuprind mediile claselor V-VIII. Dar eu cred că indiferent ce se va întâmpla – și acesta e un mesaj și pentru părinți – trebuie să știm că viața nu se termină cu acest examen, poate că uneori avem impresia că am pierdut un război, dar n-a fost așa, a fost o bătălie și că orice copil are nevoie de o strângere în brațe și de o strângere de mână atunci când vine de la examen. Și poate e mai trist un pic. Și strângerea asta valorează foarte mult.

Calendarul admiterii la liceu 2023:

6-7 și 10-17 iulie 2023: Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a. Orice opțiune greșită poate conduce la o repartizare nedorită! Numărul redus de opțiuni completate poate conduce la nerepartizarea computerizată a candidatului!

Completarea fișelor de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt județ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia națională de admitere

NOTĂ: 1) Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2023-2024, completează opțiunile în perioada 14 – 17 iulie 2023.

2) Candidații, care au participat la prima etapă de admitere în învățământul profesional și dual și care nu au fost admiși, completează opțiunile în fișele de înscriere în perioada 15-16 iulie 2023.

6-7 și 10-14 iulie 2023: Introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fișele de înscriere

6-7 și 10-14 iulie 2023: Verificarea de către părinți și candidați a corectitudinii datelor din fișa listată de calculator, corectarea eventualelor greșeli în baza de date computerizată și listarea fișelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată

17 iulie 2023: Termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul de admitere județean/al municipiului București, precum și a listei absolvenților care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în  aplicația informatică centralizată.

Predarea/transmiterea de către comisia din centrul de înscriere a fișelor de  opțiuni  originale la centrul de admitere județean/al municipiului București

17 iulie 2023: Transmiterea bazei de date de la centrele de admitere județene/al municipiului București la Centrul național de admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată

18 iulie 2023: Verificarea și corectarea eventualelor erori din bazele de date, precum candidați aflați în baza de date pentru admiterea computerizată și care au fost deja admiși la liceele la care se susțin probe de aptitudini etc., de către Comisia națională de admitere și comisiile de admitere județene/a municipiului București; transmiterea modificărilor la comisia națională

18 iulie 2023: Corectarea erorilor și confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată

19 iulie 2023: Comunicarea rezultatelor candidaților repartizați computerizat în învățământul liceal.

Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unitățile de învățământul liceal din județ/municipiul București

20 – 25 iulie 2023: Depunerea dosarelor de înscriere la școlile la care candidații au fost repartizați

25 iulie 2023: Transmiterea de către unitățile de învățământ liceal a situației locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaților admiși în această etapă de admitere

26-28 iulie 2023: Rezolvarea de către comisia de admitere județeană/ a municipiului București, a situațiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată”.

Citește și:
Admitere la liceu 2023. Profesorul Cătălin Ciupală, despre ierarhia pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională: Vor fi destul de mulți elevi cu aceleași medii pe ultimele locuri. Nota la limba română va decide dacă mergi la mate-info sau la științe
Admitere liceu 2023. Procedura pentru completarea fișei de înscriere, transmisă de Ministerul Educației. Fișa poate fi completată la școală, în prezența părintelui și a dirigintelui, sau transmisă prin e-mail
DOCUMENTE Fișa de înscriere la liceu 2023, trimisă de Ministerul Educației către inspectoratele școlare
OFICIAL Media claselor V-VIII nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu 2023. Cum se calculează media de admitere / Calendarul admiterii
Media claselor V-VIII nu mai este luată în calcul pentru admiterea la liceu 2023, după ce mai mult de 20 de ani a avut o pondere la media finală
LISTA Broșura de admitere la liceu 2023. Toate județele au publicat broșura cu numărul de locuri în clasa a IX-a pentru anul școlar 2023-2024

3 comments
  1. Buna ziua! Am citit informatiile transmise si va rog sa-mi spuneti: ce inseamna locul copilului in Bucuresti, si unde este scris? Multumesc

  2. Atunci când părinții vor identifica media pe care a obținut-o copilul la Evaluarea Națională, accesând platforma de admitere specifică, vor vedea acolo nota copilului la limba română, nota la matematică, media și liceul la care a intrat ->

    nu vede inca liceul la care a intrat, deocamdata se fac optiunile pe baza mediei/ pozitiei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Criterii de departajare netransparente la Olimpiada de Limba română pentru minorități în județul Caraș-Severin și presiuni asupra profesorilor, acuză unul dintre părinții elevilor participanți / Inspectoratul școlar județean cercetează cazul

Criterii de departajare netransparente la etapa județeană a Olimpiadei de Limba română pentru minorități, în județul Caraș-Severin, acuză unul dintre părinții elevilor participanți. Doi elevi au obținut punctaje de calificare…
Vezi articolul