Simulare Evaluare Națională 2025 – Română. Profesoara Ionela Neagoe: A fost mai greu un pic, pentru că s-a dat mesajul textului liric și elevii excludeau posibilitatea de a fi așa ceva. Blaga are o poezie grea, dar se putea înțelege mesajul

14.124 de vizualizări
Foto: ALEX MICSIK / AGERPRES FOTO
Ionela Neagoe, profesoară de Limba română și directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a vorbit, într-o intervenție la Euronews România, despre dificultatea subiectelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2025. „A fost mai greu un pic, pentru că s-a dat mesajul textului liric și ei (elevii – n.red), din start, excludeau posibilitatea de a fi așa ceva, pentru că pornesc de la premisa că este greu”, a spus aceasta.
  • Luni, 17 martie, simularea Evaluării Naționale 2025 a început cu proba scrisă la Limba și literatura română.

Profesoara a explicat cum îi ajută simularea pe elevii de clasa a VIII-a: „Pe de altă parte, simularea îi ajută să dea un nou suflu pregătirii, pentru că este mobilizatoare. Ei înțeleg în momentul acesta că trebuie să depună mai mult efort, să fie mai consecvenți.”

Moderatoare: Și copiii din materialul nostru au spus că a fost mai greu la română decât la matematică.

Ionela Neagoe: „A fost mai greu un pic, pentru că s-a dat mesajul textului liric și ei (elevii – n.red), din start, excludeau posibilitatea de a fi așa ceva, pentru că pornesc de la premisa că este greu. Deci, mesajul în sine a fost un pic mai dificil. Pe de altă parte, sigur că Blaga are o poezie grea, dar se putea înțelege mesajul. Era vorba despre primăvară, aveau de comentat două figuri de stil, aveau acolo o enumerație ușor de înțeles. Aveau de ce să se lege, adică un copil bun care a muncit pentru examen putea să fac o lucrare bună. (…)”

Moderatoare: De obicei, la simulare se dă mai greu decât la examen? De unde a pornit toată această legendă și este ea adevărată? Se dă mai greu la simulare decât la examenul din vară?

Ionela Neagoe: „E o doză de subiectivitate aici. În principiu, da, legenda provine din realitate. Sunt analizate subiectele, comparate și se trage o concluzie că sunt mai ușoare în vară. Pe de altă parte, până în vară, ei mai au și timp să se pregătească și atunci e posibil și să judece după nivelul lor de pregătire din momentul examenului, când sunt mult mai pregătiți și din punct de vedere al cunoștințelor, și emoțional vorbind.

Pe de altă parte, simularea îi ajută să dea un nou suflu pregătirii, pentru că este mobilizatoare. Ei înțeleg în momentul acesta că trebuie să depună mai mult efort, să fie mai consecvenți. Cred că e un cumul de factori. În realitate, însă, principala problemă este aceasta: inegalitatea procesului instructiv-educativ, adică nu au toți aceleași condiții de educație.”

Elevii de clasa a VIII-a au primit două texte la prima vedere la simularea probei de Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2025, potrivit subiectelor consultate de Edupedu.ro. Primul text este poezia „Trezire” de Lucian Blaga, iar al doilea este din articolul jurnalistei Cristina Ștefan „Rezistența prin apicultură”, publicat în Dilema veche în 2017.

Nu mă așteptam să ne dea liric. Cred că iau 7-8”, spune o elevă, pentru Radio România Actualități, despre subiectele de la Limba română din cadrul simulării Evaluării Naționale 2025. Luni, 17 martie, a avut loc proba scrisă la Limba și literatura română pentru elevii de clasa a VIII-a. Un alt elev a afirmat că s-a pregătit mult și ia în serios simulările.

Comparativ cu anii trecuți, profesorul Cătălin Zaman este să părere că subiectele de anul acesta sunt mai grele și are rezerve în ceea ce privește alegerea textului literar:

„Cred că sunt subiecte mai grele, comparativ cu simulările din alți ani. Erau, desigur, subiecte abordabile, cu un text nonliterar generos. În ceea ce privește alegerea textului literar, am serioase rezerve. Înțeleg ideea celor care au conceput subiectele, dar, dacă tot țineau să ofere un text în care natura era tema centrală, aveau opțiuni care le puteau oferi copiilor o înțelegere mai facilă a textului (Alecsandri, Pillat de exemplu). Nu vreau să intru într-o analiză și mai detaliată, o să fac referire la elevii de 5-6, pe care un asemenea tip de text nu îi prea ajută. Sigur, vor exista voci care vor afirma că poezia nu este grea (nici nu am afirmat că ar fi), însă mă gândesc la toți colegii mei din mediul rural care efectiv „trag” de fiecare sutime pentru a face un copil să ia nota 5.”

Rezultatele simulării vor fi comunicate individual pe 31 martie. Acestea vor fi analizate în cadrul fiecărei școli prin discuții cu elevii, ședințe cu părinții și în consiliile profesorale, urmărindu-se adoptarea unor măsuri de sprijin pentru îmbunătățirea performanțelor.

Notele nu vor fi trecute în catalog, cu excepția cazurilor în care elevii sau părinții solicită acest lucru în scris.

Lucrările redactate de elevi sunt evaluate digitalizat, proces introdus în 2024 pentru toate examenele naționale organizate de MEC. Pentru a oferi clarificări suplimentare, ministerul a pus la dispoziție acest ghid informativ pentru profesorii asistenți și evaluatori.

Citește și:
Ionela Neagoe, profesoară de Limba română: E bine să le dea mai greu la simulare. Momentul acesta, pentru ei, este un fel de resetare
Elev de clasa a VIII-a, despre simularea de la Limba română: Nu mă așteptam să ne dea liric. Cred că iau 7-8 / Simulările ne ajută să vedem unde greșim și avem timp până la vară să ne corectăm greșelile, spune un alt candidat
Rezolvarea la Limba română, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Cătălin Zaman: Subiecte mai grele decât anii trecuți. Am rezerve despre textul literar, poezia lui Lucian Blaga, și mă gândesc la colegii din mediul rural
Subiecte Română – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. Poezia „Trezire” de Lucian Blaga, unul din textele de la prima vedere / „Crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?” – au avut de argumentat elevii. La subiectul al II-lea, cerința a fost să prezinte mesajul poeziei


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mutarea Economiei și Educației antreprenoriale, condensate, în clasa a XII-a, când elevii se focusează pe Bac, „va avea impact negativ” / „Vom avea și mai mulți cetățeni analfabeți și din punct de vedere financiar” – profesoara de Economie Magda Gurzun, despre proiectul de planuri cadru pentru liceu

Proiectul de planuri-cadru pentru liceu, pus luni în consultare de Ministerul Educației, limitează contactul elevilor cu economia „la o singură oră pe săptămână în tot liceul – abia în clasa…
Vezi articolul

UPDATE Ciocniri în campusul Universității Columbia din Statele Unite după sosirea unui grup de contra-manifestanţi în tabăra protestatarilor pro-palestinieni / Bătăi cu bâta şi tiruri de focuri de artificii. Poliţia din Los Angeles a intervenit la UCLA

Ciocniri violente au izbucnit miercuri în campusul universităţii UCLA din Los Angeles între protestatari pro-palestinieni şi un grup de contra-demonstranţi, potrivit transmisiei video live a unui post de televiziune american,…
Vezi articolul

Mesaj către directorii de școli, pentru înscrierea în apelul cu 200.000 de euro per proiect, deschis până pe 16 iulie: E bine ca noi, profesorii, să fim realiști și să ne punem mintea la muncă și să creăm o școală așa cum dorim noi, să încetăm să ne mai văităm că nu ne lasă sistemul – Viforel Dorobanțu, directorul școlii-pilot de la Curcani, Călărași

Îndemn la înscrierea în programul de școli-pilot făcut de unul dintre directorii care derulează un program-pilot încă din 2022, de la prima ediție. Este vorba despre Viforel Dorobanțu, directorul Școlii…
Vezi articolul

VIDEO Evaluare Națională 2021 Programa școlară de limba și literatura română, explicată de experții de la Institutul de Lingvistică al Academiei Române. Prima lecție: noțiuni de fonetică și fonologie

Experții de la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” din cadrul Academiei Române au realizat lecții video de gramatică a limbii române din programa școlară de limba și…
Vezi articolul

Elevii din 87 de școli din județul Gorj nu se întorc la cursuri în săptămâna 20-24 februarie și intră în Săptămâna ”Verde” și ”Școala Altfel” / În restul de 22 de școli și grădinițe copiii vor merge fizic, anunță inspectoratul școlar Gorj, după seismele din ultimele zile

Săptămâna viitoare, între 20-24 februarie, elevii din 87 de școli din județ vor face activități educative ce țin de Săptămâna ”Verde” și ”Școala Altfel”, care nu necesită prezența la școală,…
Vezi articolul