Sindicatele din educație cer suspendarea transferului profesorilor itineranți și de sprijin de la școli la centrele de asistență educațională – CJRAE, după publicarea procedurii în Monitorul Oficial: Nu a fost dezbătută cu partenerii sociali

25.281 de vizualizări
Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” solicită suspendarea aplicării ordinului Ministerului Educației nr. 7868/2024, care reglementează transferul profesorilor itineranți și de sprijin către Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) și către Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE).
  • Ordinul de ministru al Educației emis în perioada mandatului Ligiei Deca, aprobat pe 20 decembrie și publicat în Monitorul Oficial (MO) pe 9 ianuarie 2025, poate fi descărcat mai jos din articol.

Reprezentanții sindicatelor subliniază că această decizie „nu a fost discutată cu partenerii sociali” și atrag atenția că implementarea acesteia fără un calendar clar generează riscuri pentru întreg sistemul educațional, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro.

Transferul profesorilor itineranți ar trebui să se petreacă de la 1 ianuarie 2025, potrivit noului regulament de funcționare al CJRAE/CMBRAE aprobat în luna iulie 2024, însă, după cum semnalează sindicatele, calendarul etapelor este neclar, mai ales că în etapele de mobilitate pentru anul școlar curent (2024-2025) nu există o etapă alocată pentru acest aspect.

Într-o adresă comună transmisă noului ministru al Educației, Daniel David, aflat în funcție din 24 decembrie 2024, sindicatele argumentează necesitatea „suspendării procedurii aprobate prin OME nr. 7868/20.12.2024” și modificarea articolului 42 alin. (3) din Regulamentul-cadru aprobat prin OME nr. 5701/2024.

Potrivit adresei reprezentanților profesorilor, sindicatele consideră necesară „stabilirea unui alt termen pentru transferul personalului didactic încadrat pe posturi de profesor itinerant și de sprijin, astfel încât să fie respectate etapele de mobilitate ale personalului didactic”​​.

Sindicatele evidențiază că procedura actuală nu reglementează „calendarul concret al etapelor desfășurării transferurilor” și că acest lucru riscă să provoace interpretări eronate și aplicări neunitare la nivelul județelor. În plus, ele atrag atenția că personalul itinerant este esențial pentru elevii din învățământul special și pentru integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale în școlile de masă, iar orice modificare a raportului de subordonare poate afecta grav eficiența serviciilor oferite.

Domnule ministru,
Așa cum arătăm deja în numeroasele materiale înregistrate la minister pe această temă, trebuie reanalizată problema transferului personalului didactic încadrat pe posturile de profesor itinerant și de sprijin către CJRAE/CMBRAE, având în vedere că:

  • Art. 69 alin. (2) prevede: „Serviciile de sprijin prevăzute la art. 70 alin. (2) sunt asigurate de către specialiștii din cadrul CJRAE/CMBRAE și din cadrul unităților de învățământ special, care reprezintă centre-resursă pentru educația specială din toate unitățile de învățământ.”

Deci, specialiștii enumerați la art. 69 (inclusiv profesorii itineranți și de sprijin, prevăzuți în text, așa cum am citat în paragraful anterior), aparțin și unităților de învățământ special și nu doar CJRAE/CMBRAE.

În consecință, având în vedere și punctele de vedere exprimate de specialiștii noștri din învățământul special, apreciem că transferul normelor de profesor itinerant și de sprijin către un singur angajator, respectiv CJRAE/CMBRAE, potrivit O.M.E. nr. 5701/2024, este nu doar în contradicție cu dispozițiile Legii nr. 198/2023, ci și inoportun”, mai scrie în documentul semnat de Simion Hăncescu și Marius Nistor.

De menționat că în ziua aprobării ordinului de ministru cu procedura de transfer, pe 20 decembrie 2024, de ministerul condus de ligia Deca, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ a reacționat propunând cinci etape Ministerului Educației pentru ca activitatea cadrelor didactice să nu fie bulversată.

FOTO DOCUMENT Adresa comună FSLI și FSE „Spiru Haret” din 10 ianuarie 2025 privind transferul profesorilor itineranți:

FOTO DOCUMENT Ordinul – OME 7.868 din 30 decembrie 2024:

Foto: © Yuri Arcurs | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


18 comments
  1. Faceti confuzie intre serviciile de sprijin si activitatea profesorului de sprijin, care ofera doar o parte dintre ele, in scoala de masa. Restul servicilor se ofera in CSEI uri, respectiv pentru nivelurile III si IV. Si da, sprijin oferit de cadre ori de la CJRAE, ori din CSEI…nu se refera la prof. de sprijin ci la serviciile de sprijin.

  2. Sunt și itineranți care vor transferul, din diverse motive. Nu este un lucru rău să fim centralizați într-o singură instituție. Sunt copiii din zone defavorizate care au acces foarte greu la profesori de sprijin. Important este să fim de folos copiilor, sistemul trebuia de la bun început să ne centralizeze într-o singură instituție și era evitată această tensiune.

    Nu mă deranjează să plec din școală specială și să vin către cjrae.

    Seară frumoasă!

  3. Sindicatele, abțineți-vă , vă rog eu frumos.

    Da, venim la CMBRAE. Foarte bine. Suntem puternici, ne-am adaptat la școală specială, ne adaptăm și la CMBRAE.

    E inutil să mai zici ceva acum. Se știa de anul trecut. Colegii care nu și-au dorit cu adevărat schimbarea s-au transferat pe alte posturi din școala specială de anul trecut. Gata, ne calmăm și noi?

    1. Da, suntem puternici. Suntem umiliți de guvern? Nu-i nimic, trecem și de asta. Ia guvernul decizii netransparente? Nu contează, o face pentru binele nostru și al copiilor noștri. Creaza guvernul locuri de munca pentru clientela de partid? Foarte bine, le plătim noi salariul.

      O lume minunata, cu avioane de lux, joburi de partid și pensii speciale.

  4. centrele de educație incluzivă și Cmbrae/cjrae sunt frati, cel puțin asa spune actuala lege a educației. și nu vor avea incotro decat sa fie uniti și sa se iubească mult, căci, atât Cmbrae/cjrae cat și centrele de educație incluziva vor intra sub aripa Centrului Național de Educație Incluzivă. Și uite așa, va fi marea familie a educației incluzive. Bine, mai e mult până acolo, dar pas cu pas acolo mergem, și până se face o altă lege a educației naționale… băi, oricum, ăștia cu funcții de conducere se cam iubesc toți între ei, sunt toți prinși in comisii.. csf, ncsf.

  5. Ce perversi sunt acesti lideri de sindicat. Sa mai ciupeasca niște bani cer ei în numele tuturor suspendarea? Ce sa faca si ei, dau sperante oamenilor slabi.
    Ce sens are sa te opui unui sistem care mâine, legal, îți zice ca nu îți mai justifici necesitatea si te duci papa. Transferul e ceva soft. Am supravietuit eu în Scoala speciala cu toti Nebunii, fac fata si la CMBRAE. Și nu, nu stiu ce inseamna specialist în educatie speciala, ca astia din Scoala speciala nu sunt deloc așa specialisti cum se dau si nici nu se sinchisesc sa te ajute în vreun fel. Se stia ca mergem de anul trecut la cmbrae, acum cand e prea tarziu unii fac pe interesanti. Totul e o mare mascarada. Directorii sunt reprezentantii sistemului, ori e ca sistemul, ori directorul isi Pierde functia! Vai de naivitatea unora! Nu mai Puneti botul. Asta e sistemul, dacă vreti corectitudine totala, clar nu gasiti aici.

  6. Ce treaba are itinerantul cu Scoala speciala??da, sunt profesor itinerant și merg la Scoala speciala doar sa semnez condica de prezenta. La fel de bine pot sa o semnez și la CMBRAE.

    Sustin si astept cu mare interes angajarea la CMBRAE, macar ca diversitatea angajatorului, am vazut cum e la Scoala speciala și nu îmi place deloc.

    Mama mea a depus niște documente pentru emiterea unui certificat de orientare la CMBRAE, directorul adjunct e un om empatic și a ajutat-o, iar doamna director de acolo i-a oferit toate informatiile cu mult profesionalism. Mama a ramas extrem de plăcut impresionata ca exista așa oameni în institutiile de stat.

    Nu ne intereseaza interesele financiare ale directorilor de scoli speciale si Csei-uri!
    Agitatia vine din partea spagarilor!
    O zi buna!

  7. Statul român face tot ce vrea, ne agităm aiurea.

    Orice modificare acum presupune modificarea legii educației naționale, e clar ca totul este planificat din timp iar sistemul da tot înainte.
    Metodologia 2025-2026 este deja aprobată, veți vedea acolo ca aceste posturi de itineranți sunt gestionate la nivel CJRAE/CMBRAE.

    Vă dați seama câtă gimnastică legislativă ar trebui făcută ca să se “amâne” ceva ce oricum se întâmplă?

    Sistemul de stat are prerogativa asupra gestionării posturilor (relocare, restructurare), așa ca, noapte bună.

    Hai să fim oameni serioși, sistemul știe ce are de făcut.

  8. sindicatele dorm,că de obicei…unde au fost când prostia asta era trecută în lege? de fapt,legea e doar așa …de la 1 ianuarie se desființau inspectoratele dar acum surpriza,nu se mai desfiinteaza ….
    Trecerea itineranți lor la Cjrae e o imbecilitate …Cjrae însuși e o instituție care nu se justifică….atât psihologii școlari cât și itineranți trebuiau lăsați în școli….

  9. sindicatele ar trebui să ceară drepturi pt profesori,cum ar fi :corectarea salariilor cu ce a promis guvernul la ultima grevă,zece salarii compensatorii in cazul disponibilizării unui prof titular,pensionarea anticipată cu 7 ani înainte de vârsta standard de pensionare,cinci salarii compensatorii la pensionare,etc

  10. Ce probleme rezolva acest transfer?

    Va crea CMBRAE / CJRAE mai putin haos sau va inceta sa creeze haos? Nu, va emite orientari cand vrea si in vacanta mare nu va lucra.

    Se va imbunatati calitatea interventiilor in scoli? Nu, profii intineranti vor face hartii, profii le vor baga sau nu in seama. Mai nou itinerantii o sa faca si hartiile consilierilor, ca saracii au prea multa treaba.

    Apar cabinete dotate? Nu, astea costa bani.

    O sa aiba un itinerant 8-12 copii cum scrie in lege? Nu. In Bucuresti se apropie din nou de 25-30 cu toate ca a crescut numarul de itineranti.

    Se va imbunatati colaborarea cu consilierii? Probabil ca nu. Exista habarnisti si de o parte si de cealalta.

    Va exista o colaborare cu logopezii? Poate. Probabil te intalnesti cateva minute ca sa completezi PIP. Asta ar putea fi un mic casting, dar cine vrea sa colaboreze o poate face si acum, nu-l opreste nimeni.

    Se va imbunatati colaborarea cu profii din scoli? Nu, va fi la fel. In cel mai bun caz proful de sprijin va putea asista la ore.

    Se va imbunatatii situatia copiiilor care nu au orientare, dar care au probleme? Nu, de astia nu se ocupa in continuare nimeni.

    Transferul asta e pur si simplu o tampenie. Niciun inspector nu s-a sinchisit sa explice de ce este atat de necesar acest transfer. Nu a discutat nimeni cu itinerantii. Cel putin asta de la Bucuresti care nu are habar de invatamant integrat si e pus pe post fara concurs ce sa zica?

    1. probabil transferul asta permite apariția postului de director adj Cjrae în funcție de Nr de angajați …o alta tâmpenie….

  11. Dragi colegi profesori, vă simțiți umiliti deja de guvernul nou care ne taie drepturile, care ia decizii netransparente? De ce sunteți surprinși? E același guvern PSD-PNL care ne-a umilit la greva de acum 2 ani. Uitati-vă dincolo de noul ministru și veți vedea garda veche de consilieri, secretari de stat, slujbași în minister! Unde e legea salarizării unitare care trebuia să fie gata in septembrie 2023, cum au promis ca negociere la greva? Haideți mâine, 12 ianuarie 2025, la protestul românilor împotriva instituțiilor corupte! Să le arătăm că nu ne mai lăsăm mințiți! Nu mai avem drept la vot, sa profitam de dreptul la protest, cat îl mai avem încă! Trăiască poporul român!

  12. Majoritatea itineranților nu dorim să ne transferăm la CJRAE, mai ales că nimeni nu ne-a întrebat dacă dorim acest lucru, noi suntem titulari ai CSEI – urilor. Este important să subliniem că profesorii itineranți aparțin și CSEI-urilor, nu doar CJRAE-ului !! Nu cred că acestea acestea sunt problemele învățământului acum ! Resursele și energia ar trebui direcționate către soluționarea problemelor reale cu care se confruntă educația, nu către implementarea unor schimbări care nu folosesc la nimic !!!!

    1. așa e,Dna Ana…cum nici pe consilierii școlari nu i a întrebat nimeni daca vor sa fie preluați de Cjrae deși erau titularii scolii și angajați de scoli …pumnul în gură și preluați,din păcate…..jenant …

  13. Ba da . Vrem sa fim transferati catre CMBRAE . Faptul ca pierdeti bani nubeste treaba noastra a itinerantilor . Meseria o facem mai bine in colaborare cu invatamantul de masa unde sunt acesti elevi . Nu trebuia de la bun inceput sa apartinem de invatamantul special . Sindicatele nu vor decat sa mai capete ceva bani de la invatamantul special . Totul se invarte in jurul banilor nu al intereselor elevilor cu CES .

  14. In numele cui cer sindicatele aceste suspendări ? Pe membrii de sindicat nu i-a întrebat nimeni daca doresc sau nu aceste schimbări. In plus aceste lucruri se știau de anul trecut. Dacă liderii vor să știe ce vor membrii sa ii întrebe nu sa ia decizii de capul lor.
    Apropo, membrii de sindicat doresc și schimbarea liderilor , degeaba se fac liderii că nu observă !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

BREAKING Patru medalii de aur, argint și bronz pentru elevii români la Olimpiada Internațională de Chimie – IChO 2023 din Elveția. Profesorul Marius Andruh: Am reușit să reclădim echipa de olimpici în condiții bune, după perioada de pandemie în care pregătirea a fost afectată și s-a simțit

Elevii români care au participat la Olimpiada Internațională de Chimie (IChO) 2023, organizată în Elveția, au luat o medalie de aur, două de argint și una de bronz, conform rezultatelor…
Vezi articolul
Subiectele de la examenul scris pentru directorii de școli

OFICIAL Inspectoratele școlare pot echivala perioadele de studii postliceale finalizate cu diplomă sau alte forme de învățământ obligatoriu, din străinătate sau România, de la organizații care predau după curriculum străin și sunt înregistrate la ARACIP / Inspectoratele pot cere actele în original sau copii

Inspectoratele școlare pot echivala perioadele de studii postliceale finalizare cu diplomă pentru elevii care termină studii în străinătate de nivel postliceal sau o altă formă de învățământ obligatoriu în străinătate…
Vezi articolul

Politicienii legiferează ca la piață, în Senat, pentru admiterea la liceu a elevilor. De ce examen pe 50% din locuri? Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: A fost decis de Camera Deputaților, nu pot să dau studii pentru cei 50% / USR s-a retras de la dezbateri

Un examen de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Națională, va fi introdus în noua lege a Educației, pentru 50% dintre locuri. Prevederea a rămas în actuala formă a proiectului…
Vezi articolul