Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a reacționat în urma publicării noului regulament de funcționare a Centrelor de resurse și asistență educațională CJRAE/CMBRAE. Conform regulamentului, profesorii de sprijin ar trebui să fie transferați la CJRAE/CMBRAE până la 1 ianuarie 2025, iar FSLI atrage atenția, printr-un comunicat de presă, că este nevoie de un proces de tranziție și de un calendar de aplicare, altfel vor fi afectate atât cadrele didactice implicate, cât și beneficiarii, elevii cu cerințe educaționale speciale (CES).
- Edupedu a scris, în luna august, că ordinul cu noul regulament a fost aprobat cu o întârziere de peste 4 luni și presupune reorganizarea CJRAE/CMBRAE pe trei departamente, atribuții pentru consilierii școlari, profesorii de sprijin și mediatorii școlari, evaluarea personalului și de către directorul școlii, nu doar de CJRAE.
Sindicaliștii critică lipsa unui calendar de aplicare detaliat și consideră că este nevoie de 5 etape în procesul de preluare a posturilor de profesori itineranți și de sprijin:
„1. Constituirea posturilor de profesori itineranți și de sprijin;
2. Publicarea posturilor astfel constituite de către CJRAE/CMBRAE, alături de celelalte posturi didactice ale instituției (prof consilieri, prof logopezi);
3. Realizarea restrângerii de activitate a profesorilor itineranți și de sprijin de la unitățile de învățământ special la CJRAE/CMBRAE;
4. Ocuparea posturilor rămase vacante/rezervate după etapa de restrângere de activitate în următoarele etape ale mobilității: pretransfer, detașare, concurs național;
5. De la 1 septembrie, toate contractele de muncă vor fi încheiate cu CJRAE/ CMBRAE”, potrivit comunicatului amintit.
În lipsa parcurgerii acestor etape, pot apărea probleme legate de bugetele școlilor speciale, și de metodologie, iar activitatea profesorilor implicați poate fi perturbată, argumentează sindicaliștii, conform documentului.
Redăm integral punctul de vedere al FSLI:
Punct de vedere referitor la Procedura privind transferul posturilor de profesor itinerant și de sprijin și a personalului didactic de predare încadrat pe posturi de profesor itinerant și de sprijin din unitățile de învățământ de stat/centrele școlare de educație incluzivă către centrele județene de resurse și asistent educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională
Din informațiile pe care le avem, în multe locuri din țară, cât și la nivelul municipiului București, în deciziile profesorilor itineranți și de sprijin sunt trecute doar unitățile de învățământ special angajatoare, nu și unitățile de învățământ de masă în care aceștia își desfășoară activitatea cu copiii cu CES.
Astfel, pentru a se realiza preluarea profesorilor itineranți și de sprijin de către CJRAE/CMBRAE, este necesar o activitate premergătoare la nivelul ISJ/ISMB- CJRAE/CMBRAE-unități de învățământ special: constituirea posturilor de profesor itinerant și de sprijin cu stabilirea punctelor de lucru ale acestora.
Etapele pe care el considerăm realiste în demersul de preluare a posturilor de profesori itineranți și de sprijin, precum și a personalului didactic de predare, ar fi următoarele:
1. Constituirea posturilor de profesori itineranți și de sprijin;
2. Publicarea posturilor astfel constituite de către CJRAE/CMBRAE, alături de celelalte posturi didactice ale instituției (prof consilieri, prof logopezi);
3. Realizarea restrângerii de activitate a profesorilor itineranți și de sprijin de la unitățile de învățământ special la CJRAE/CMBRAE;
4. Ocuparea posturilor rămase vacante/rezervate după etapa de restrângere de activitate în următoarele etape ale mobilității: pretransfer, detașare, concurs național;
5. De la 1 septembrie, toate contractele de muncă vor fi încheiate cu CJRAE/ CMBRAE.
Acest demers are avantajele următoare:
- activitatea profesorilor itineranți și de sprijin cu copiii cu CES alocați în acest an școlar nu este bulversată;
- încadrarea în școlile speciale pentru acest an școlar rămâne așa cum a fost aprobată;
- bugetul proiectat de fiecare dintre unitățile de învățământ special, respectiv CJRAE/CMBRAE se poate ajusta pe parcursul anului școlar cu un grad mai mare de precizie;
- până la 1 septembrie se pot pregăti toate aspectele metodologice implicate în tranziția profesorilor itineranți și de sprijin de la unitățile de învățământ special al CJRAE/CMBRAE.
De asemenea, atragem atenția că Procedura de transfer a posturilor de profesori itineranți și de sprijin nu are un calendar de aplicare, iar Metodologia de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026 nu prevede o etapă de pretransfer a acestor posturi în luna ianuarie 2025.
20 comments
Ce se intampla cu posturile de invatator de sprijin?
Eu tot nu am înțeles de la 1 ianuarie profesorii de sprijin vor fi sau nu transferați la CJRAE?
Poate va fi ministru domnul rector de la U.B.B. Cluj , psihologul Daniel David ..există o speranță …de a pune ORDINE ÎN HAOS! ”
Profesorii itineranți sunt doar pentru a arăta părinților și profesorilor din școlile de masă că există grijă pentru copiii cu CES.
Realitatea este următoarea:
1. Părinții elevilor cu CES refuză să accepte că ai lor copii au probleme( retard, întârziere și alte tulburări care împiedică o dezvoltare cognitivă adecvată vârstei)
2. Profesorii se luptă până la epuizare psihică pentru a face ceva cu și pentru aceste cazuri. SINGURI!
3. Profesorii itineranți vin 2h pe săptămână în școală, unii îi asistă la ore pe cei cu CES, alții formează grupe și lucrează o fișă într-un spațiu obscur din școală. Încheie un raport, a lucrat, a adaptat cerințele la nivelul de înțelegere, pace, tuturor!
Am ieṣit din această aṣa-zisă organizațe-” sindicat” care se dorea a fi “organizație care să protejeze drepturile lucrătorilor” din domeniul de resort-recte învățământ, de mult timp, de pe vremea când am aflat că șefuleții județeni se plimbau, cică, de pe acum 15-20 de ani, pe banii cotizanților, prin capitale europene , un fel de “Team-building” ( filmul românesc – consumatorii de netflix ” ṣtie”, nu procesul de construire a unei echipe eficace , prin coeziune, comunicare ṣi descoperire a punctelor tari, într-un cadru informal), doar aṣa, “să ia lumină” de pe la alții mai deștepți de pe continent. Sau de pe alte continente ori de prin insule exotice…
Ca simplu cetățean, atent la evoluția vieții socio-profesionale în domeniu, mă minunez de fiecare dată când văd ” reacții” ale mai – marilor sindicatelor, mulți dintre ei viitori demnitari aleṣi în parlament (după vechea rețetă devenită cutumă eficientă pentru lansare / propulsare politică prin anii ’90) , vorbitori de vorbe frumoase ṣi lipsite de substanţă pe la (anumite) posturi tv, dar cu atât mai mult grave ṣi zeloase…
Adevărata surpriză ar fi să văd nu ” reAcții” ( un fel de frecție la picior de lemn), ci ACȚIuni care să fie în interesul celor care, culmea, ṣi după autoboicotarea mârșavă din partea înṣiṣi a “șefilor” de sindicat a ultimei “mari greve”, încă mai cred în miṣcarea “sindicală” din învățământ și în ṣefii ei…
Ne trezim ṣi noi? Ca tagmă profesională?
Deschidem ochii să putem vedea că ” împăratul este gol”?
A, nu?
Da, e greu să te trezeṣti, după ce o viață ai așteptat indicații prețioase ca să ȘTII ce ai de făcut, darămite să nu fii fericit ṣi să aplauzi când Moș Crăciunu’ a lu’sindicat îți aduce sub brăduț ( sau iepurașu’ de Paște, mă rog, tot al lu’ sindicat) un “consistent ” cadou ( un prosop, ceva dulciuri, colea, etc) cumpărat din cotizația de 0,5 ( 1?) % din propriul ” salar”…
Restul? E, aia e “altăceva”!…
La mulți ani și la mai multe “reacţii”!
Să fie primit! 🤭😪
P.S.Cât despre problematica REALĂ a activității cu copiii cu CES în școlile din societatea românească , aceea care doar îi tolerează, despre cum decidenții îi plasează în școlile de masă unde înșiși profesorii, educatorii sunt pregătiți foarte puțin spre deloc să lucreze cu acești copii, iar psihologii, consilierii, psihopedagogii, profesorii itineranți sunt în număr mult prea mic chiar și pentru copiii diagnosticați și luați în evidență ( al celor nediagnosticați din multiple motive fiind probabil mult mai mare, dar sigur într-o alarmantă creștere)…mai trebuie să curgă multă apă pe Dunăre să se găsească soluții…și nu de către “sindicate” .
mă rog,sindicatele ar trebui să insiste mai mult acum pe majorarea salariilor de la 1 Ian,2025,așa cus-a promis
Vedeți ca unele cjrae din țară au deja profesori itineranți în structurile lor.
Informați-vă.
Schimbarea se face deja.
Ăștia de au emoții de fata mare ca vin la cmbrae/cjrae, rămâneți pe trotinetă și mai lăsați-ne!
E nevoie de aceste centre? Logic ca e. Cine mai da, ma, certificatele de orientare școlară? Perplecsii din comentarii?
Hai, sărbători fericite și nu vă mai speriați aiurea!
Va fi bine!
Profesorul de sprijin își desfășoară activitatea cu elevii cu ces din școlile de masa, dar adevarata formare, răspuns la unele întrebări, clarificarea unor nedumeriri referitoare la problematica atât de complexa de educare a acestor elevi o găsește tot în sânul Centrelor Școarere de Educație Incluziva. În aceste centre toți profesorii, fie psihopedagogi la clasa fie psihopedagogi de sprijin urmăresc același lucru și anume recuperarea elevilor cu probleme de învățare/ adaptare și integrarea lor ,ca adulți, în societate, bineînțeles exceptând situațiile unde acest lucru nu este posibil.Așa că eu nu înțeleg avantajul pentru elevi al acestui transfer.
Sunt profesor de sprijin în București și eu activitatea mi-o desfășor în școlile de masă. Curg copiii cu ces ca la robinet și organizarea e extrem de proasta. Nu știu dacă școală specială sau cmbrae vor găsi soluții optime la situația asta. Nu văd oameni dornici să fie itinerantii.
Pe la școala specială trec doar strict pe lucruri administrative. Răspunsurile la nedumeriri, sincer, mi le găsesc tot “solo”, pentru ca nu iau contact cu realitatea din școlile speciale, nu ca nu aș vrea eu, ci pur și simplu nu este creata aceasta ocazie. Iar, “mentori” sau colegi vechi care să mă învețe, declarativ sigur, concret nu. În fine, poate nu în toate școlile speciale este la fel. Mi se pare atât de indiferent orice fel de transfer, dacă nu există o coordonare eficientă…. Și sincer, mi-am pierdut speranțele ca ar fi mai bine aici sau în altă parte. Cred ca, oricum, zic pa-pa învățământului, deci, cmbrae sau școală specială, mult succes celor care rămân!
Asa este. CMBRAE nu are specialisti in educatie, in educatie speciala cu atat mai putin.
O sa ajunga proful de sprijin sa nu aiba unde sa puna o intrebare. O sa se duca la inspectorul fara studii in domeniul educatiei speciale si acesta o sa ridice ca de obicei din umeri lol.
O bataie de joc. Sa speram ca Bolojan are atata bun simt si nu accepta ordinele de la dulapul zburator cu avioane de lux.
In contextul bugetului de austeritate si a cresterii pensiilor speciale e greu de crezut ca schimbarile propuse in legea 198 vor fi puse in practica curand.
Legea prevede 8-12 elevi / prof. de sprijin, la fel ca in legea Funeriu. In prezent, in Bucuresti, numarul este dublu, sunt 16 – 24 elevi / prof de sprijin cu sanse mari sa creasca pana la 30 ca anul trecut.
In conditiile astea sprijinul pe niveluri introdus in noua lege este praf in ochi, pur si simplu este imposibil de realizat. Asa zisa reforma va fi doar plimbarea profilor de sprijin la institutia haos CMBRAE. Realizare de exceptie a doamnei doctor.
Probabil singura explicatie pentru acest transfer este cresterea normei didactice de la 16 la 18 ore pentru profii de sprijin. Luminatii de la minister au facut rost asa de bani in plus pentru avioane de lux si pensii speciale.
Tare rău! În România nu ai cum să te plictisești. Sunt prof itinerant și aflai și eu ca în centralizator postul de itinerant apare la cmbrae/cjrae, dar și în învățământul special. Ce să înțeleg? Itinerantii vor fi și la Cjrae și în școlile speciale? Cum ne vor împărți? Stai să vezi “conflicte” apoi intre itinerantii de la școlile speciale cu aia din cjrae =)))))
Domnul și conducătorii din guvern sunt o adevărată pierdere de resurse. Spuneti-i sa demisioneze sau să iasă odata la pensie. Nu individule nu sunt bulversat.
Profesorii ăștia cu denumire a funcției atât de complicată,mare parte nu fac nimic la ore,nu vin la școală .Copiii cu care ar trebui să lucreze sunt speciali ,copii care nu sunt sprijiniți de nimeni în școlile de stat.Profesorii din Romania nu lucrează cu elevii normali nimic,iar cu cei cu CES deloc.
Nu cred ca este cazul sa generalizam. Profesorii itineranti sunt foartw apreciati de copiii cu CES si de catre parintii acestora care vad cu adevarat progresul in urma muncii depuse. Profesorii si invatatorii de la clasa in proportie de 99% nu lucreaza deloc in sprijinul copiilor cu CES. Pentru profesorii de la clasa acesti copii sunt doar pe hartiile pentru gradatia de merit. Pacat ca mai mult incurca evolutia acestor copii care ar putea fi mai mult ajutati intr-o scoala speciala decat in scoala de masa. Profesorii itineranti muncesc foarte mult, dar cei care nu se vad cat sunt de incapabili isi dau cu parerea despe altii. Asa a fost intotdeauna, oamenii nu si-au vazut barna din ochi…
Isi iau banii degeaba, merg cateva zile la scoala. Sa fie platiti dupa merite de consiliul local.
că de obicei,reacții târzii….vorba aia ,fa te că lucrezi….
Tipic romanesc, ne facem ca facem, nu tu organizare, totul vag, și pe ultima sută de metri. Interesantă faza cu ocuparea posturilor în urma concursului național de titularizare…. Acela care se anunță ca nu se mai ține?:)))) sau, mai bine zis, mai sunt doritori care să se înscrie la acest minunat concurs de titularizare?
In plus:
– marea reforma a lu’ Deca consta pana acum doar in plimbarea itinerantilor la CMBRAE (o realizare galactica). Poate schimbatrea avea sens pe vremea lui Funeriu, lucrurile s-au schimbat radical de atunci.
– nimeni nu vorbeste de schimbarea paradigmei de sprijn, pe niveluri
– nu este deloc clar ce e cu nivelurile astea, vom aplica un model de tip “raspuns la interventie” sau este un model de tip gaselnita romaneasca?
– cine va ajuta la implementarea noului model? CJRAE / CMBRAE? Te apuca rasul daca nu plansul.
Aiureala asta in 5 etape e de la Hancescu. Mai exista o solicitare din 10.12. (Hancescu & Nistor) care spune: “apreciem ca transferul […] este nu doar in contradictie cu legea 198/2023, ci si inoportun.”
Capetele luminate de la ministerul lu’ Deca au inclus in lege “profesorii itineranti si de sprijin” atat la “invatamant special” cat si la institutiile creatoare de haos CJRAE/CMBRAE. Cine stie ce o fi fost in capul lor, probabil au vrut sa creeze doar haos si bataie de joc.
In contextul diversitatii in crestere in scolile de masa, fiecare elev avand nevoi diferite, ritmuri de invatare diferite, rolul profesorului de sprijin devine esential. Cca. 10% dintre elevi (procent in crestere) au nevoie de sprijin.
Nu si in Romania. Proful de sprijin este aici pe ultimul loc, nu are nici loc in cabinet, nici acces la materiale etc. Pe hartie este insa cel care conduce echipa multidisciplinara, pfff.
Locul profilor de sprijin este fie in scoala de masa, fie in scoala de masa si in colaborare cu scolile speciale. Ce cauta ei la CJRAE/CMBRAE? Doar capetele luminate de la Funeriu incoace stiu.
Probabil bataia de joc va continua in ianuarie si probabil transferul se va face pana la urma.
Sau poate este inlocuita dna. doctor si apare vreun ministru mai inteligent si competent? Am insa mari dubii ca sa va intampla asta.