Singurătatea profesorilor buni și cum s-a transformat criza în stimulentul mediocrității: lobbyul fabricilor de diplome la Minister pentru anularea examenelor decisive

39.079 de vizualizări
Raluca Pantazi / Foto: Arhiva personală

Criza care poate reseta la sânge jocul în educație, prin identificarea extrem de simplă și valorizarea urgentă a profesorilor buni, se apropie de rateu. Ministrul Educației promovează de aproape 3 săptămâni toleranța 100% la mediocritate în preuniversitar, chiul și se joacă periculos cu autoritatea cadrului didactic. Profesorii să aibă acordul elevului pentru notă! Acordul părinților. Promovabilitate. Nu contează media pe semestrul I. Există posibilitatea să nu aibă copilul nicio notă în 3 luni de școală. Copiii să fie liniștiți! Este una dintre constantele emise de ministru, de când a introdus obligativitatea școlii online. Între timp, care este jocul în desfășurare la Guvern? BAC-ul să fie anulat și dat în schimbul mediilor de liceu tuturor celor picați din 2011 încoace. Miza? Revigorarea fostelor fabrici de diplome.

Pe 11 martie 2020, toate școlile și grădinițele din România s-au închis pentru acest an școlar. Primele decizii ale ministrului Monica Anisie au fost de transferare a întregii activități didactice în online. Iar dacă la început a fost recomandare, pe 22 aprilie predarea online a devenit obligatorie. O decizie firească a ministrului.

Paradoxul care stăpânește însă, de pe 22 aprilie, educația românească este obligativitatea nimicului. Dacă anunți public că profesorul poate pune notă numai dacă are acordul părinților, de ce aș mai veni la școala online, dacă sunt un elev pe fază? Dacă anunți public că e aproape imposibil să fiu corigent, de ce aș mai veni la orele online? Dacă nu contează mediile colegilor de pe un întreg semestru, de ce m-aș mai chinui eu acum?

Cine sunt profesorii care nu au dat nici măcar o notă până pe 11 martie 2020, deci jumătate de semestru? Ministrul a repetat în mai multe ieșiri publice că are o rezolvare chiar și pentru ei, să poată încheia mediile și să treacă neobservată absența lor de la școală.

Dacă există cadre didactice prea ocupate să dea note, care sunt măsurile pe care le ia ministrul? Dacă sunt excepții, de ce apar în toate anunțurile făcute de 3 săptămâni încoace de Monica Anisie?

Nicio statistică nu a venit până acum de la Ministerul care vede extrem de clar mizeria și excelența din curtea sa, când toată activitatea s-a mutat în online.

Iar ce ignoră ministrul Anisie este că prin diluarea valorilor îi lovește exact pe cei cărora le-a promis că le va închina mandatul: pe elevi.

Când abandonezi profesorii buni, când îi lași singuri pe profesorii care-și răscolesc viețile ca să ajungă la copiii de la clasă, oameni izolați acum și mulți în situații familiale complicate, îi tarezi exact pe elevii care învață zilele astea accelerat ce înseamnă onestitatea, munca și perseverența.

La ce bun să muncesc, dacă cel corigent va trece clasa fără niciun efort? La ce bun, dacă va intra la facultate pe note nemeritate? La ce bun să țin pasul, ca profesor, cu programa, dacă colegii care calcă-n picioare regulile, lipsesc de la clasă, întârzie atunci când apar și își bat joc de predare nu doar că sunt acoperiți acum, dar văd cum practicile lor devin normă: materia de pe semestrul al II-lea a fost eliminată total de la examenele din acest an, iar notele devin relative.

Ministrul care anunță că organizează Bacalaureatul și Evaluarea Națională dă toate semnalele că performanța este, de fapt, ultima sa grijă.

Ducând notele și decizia profesorului în derizoriu, ministrul Anisie cade exact în logica acelor sindicate și a grupurilor de lobby care cer anularea Bacalaureatului și Evaluării Naționale și cu care acum pare că se luptă pentru organizarea examenelor.

Potrivit surselor noastre, Ministerul Educației este sub o presiune fără precedent să anuleze examenele de Bacalaureat și Evaluarea Națională. Nu vorbim despre presiunea vizibilă și de înțeles a părinților și elevilor îngrijorați cu privire la sănătatea lor, ci despre presingul afaceriștilor îngrijorați că le dau faliment universitățile. Ei sunt cei care luptă pentru o gură de oxigen: dacă BAC-ul 2020 va fi echivalat cu mediile de liceu, nimeni nu îi va putea opri pe cei care au picat Bacalaureatul din 2011 încoace să ia peste noapte diploma. De ce ai vrea diploma de BAC? Pentru un salariu mai bun și, de ce nu, pentru a urma o facultate.

  • Între 2015 si 2018 a avut loc o reducere cu mai mult de jumătate a numărului elevilor care au mers la o facultate privată, având Bacalaureatul luat în acel an. Astfel, dacă în 2015 în învățământul privat superior au ajuns 6.130 de absolvenți de Bac 2015, în anul 2018 s-au mai dus la facultăți private doar 2.930 de absolvenți de Bac 2018. Scăderii de aproape 3.200 de candidați din promoția curentă i s-a adăugat cea a candidaților din alte promoții, astfel că, în total, dacă în 2015 erau 70.206 studenți în toți anii de studiu și la toate cele 38 de universități private din România, în 2018 mai rămăseseră doar 65.818.
  • O prognoză bazată pe scăderea accelerată din ultimii 4 ani arată că în 2022 numărul studenților de la privat ar putea ajunge sub 60.000.

Ministrul Anisie tocmai le-a permis tuturor universităților să intre în SIIIR, să vadă și folosească la admitere notele din timpul liceului, fără a mai lua în considerare media de la Bacalaureat. Notele vor fi tocmai acestea umflate, pe care profesorii sunt presați să le dea de indicațiile constante, verbale și scrise, venite de la Minister.

Paradoxal, deși ministrul Anisie spune că susține organizarea examenelor, ceea ce face colateral subminează exact ideea de competiție.

“Acest mandat îl dedic tinerilor. Elevii deja mi-au scris mii de mesaje” – Este declarația zero a Monicăi Anisie, ca ministru al Educației. La 6 luni de la preluarea mandatului, criza COVID-19 creează terenul perfect pentru a vedea semnificația declarației: va prevala grija pentru corigenți și profesorii absenți, cu beneficii probabile pentru universitățile particulare, dar și pentru propriul partid, în an dublu electoral?

De precizat că toată lumea speculează frica, sentiment care a dictat deja prima decizie: închiderea fără apel a tuturor școlilor și grădinițelor până în septembrie.

 

 


24 comments
  1. Asa e , dar mereu a fost asa nu e o noutate . Adica nu numai de cand cu covidul , sa ne gandim ca avem licee , unele de mate -info chiar in care se intra cu medii intre 3 si 5 . Ulterior in acel liceu vor exista multi elevi cu medii de 10 , 9 sau 8. Trecand la liceele bune cum e Sava ,de ex , aici vom avea si elevi cu medii de 6 , 5 sau cine stie cum chiar 4 . Daca vom lua cate o clasa de 30 elevi din cele 2 licee si le vom da aceleasi teste la materiile importante gen mate,fizica , chimie , lb romana , cu coltul indoit ca la examen , intrebarea este daca notele din liceu ale fiecaruia , reflectate in clasamentul ,dupa note, al celor doua clase va avea vre o legatura cu clasamentul notelor testelor ? In mod cert nu si aici avem o mare problema ,in care cel cu media 9,50 pe liceu de la liceul slab e poate si sub cel de medie 7 din liceul bun , cu care profesorii au avut pretentii ,tinand cont si de concurenta colegilor bine pregatiti . Pai si cum vine ca unul mult mai slab ca tine sa ti dea cu tifla cu note mai mari , ca poate la angajare iti cere foia matricola si nu da un test despre lucru mecanic sau energie cinetica sau forta arhimedica ! Chestia asta cum o rezolvam caci profesorii de la liceele bune parca nu o realizeaza ? Ar trebui ca sa li se dea ore si la licee cotate ca slabe ca sa stie sa aprecieze copii buni pe care i au dar mai putin buni decat colegii lor superbuni ! sa vada ca un copil caruia i dau 5 la Sava ,cu greata ,in 80% din licee , cu precadere in provincie , s ar inchina bietii profesori la el ca la Arhimede . Deci ceva trebuie facut in acest sens , caci asa ne batem joc in primul rand de copii buni si apoi cu online ul .. Dar poate profesorii au facut licee proaste si acum le arata ei ca uite nici asta nu e liceu bun , cu fericire , punandu si toata meseria in joc , uitand de cati colegi analfabeti aveau care treceau liceul cu medii peste 8 . Asa ca o sa propun cat de curand ca o nota sa se dea in fiecare trimestru printr un examen unic pe tara la fiecare nivel de clasa din toate liceele , eventual online , eventual din clasa a 5 , fara posibilitatea de copiere . Iar nota de aici sa valoreze 60% din medie , ca sa va dati seama de adevarata realitate dragii mei . Astfel incat nota 7 la Sava sa fie egala cu 7 la liceul din Cucuieti si sa plece de la 5 , ca sa nu ajunga la bac doar 20% dintre elevii de liceu , pt ca scopul este departajarea cinstita dupa valoarea reala . Asa sa ne ajute Dumnezeu !

  2. nu mai vorbiți prostii doamnă , eu am bacul si sunt someră de cand am terminat liceul , dați o speranța copiilor, nu faceti din aceste examene un monstru inspăimântător, lasați copiii să învețe o meserie la facultate , nu poate matematica sa devină o prăpastie care distruge viitorul unor tineri fără posibilități de a face pregătire, tot ce reușiți să faceți este sa băgați oamenii in depresie, dați- le copiilor o speranță, au posibilitatea sa recupereze, ați îngropat destul societatea după razboi cu ideile comuniste, viața începe după școală, si tinerii chiar nu învață nimic folositor pentru viață … școala si orice realizare se face cu dragoste, nu cu spaimă și frică . cu stimă…
    p.s. :chiar nu vă pasă de acești copii, doar de ambițiile unor profesori

  3. Sunt de acord cu unele afirmații.
    Insa nu sunt de acord ca profesor sa fiu pusa cu forța ca supraveghetor la evaluare națională sau la bacalaureat.
    Nu elevii, ci profesorii supraveghetori sunt foarte și nedrept de expuși. Toți cunoaștem ca supraveghetorul va trebui sa se apropie la cel mult 50 cm de fiecare elev din clasa, și asta de cel puțin 4 ori în timpul examenului, incluzând și predarea lucrării de către fiecare elev.
    Dun acest motiv, numai anularea celor doua examene ar fi corecta în primul rand pentru a evita îmbolnăviri și decese in rândul cadrelor didactice, care au în general și probleme de sănătate mai serioase decât elevii.
    Degeaba întra la un liceu bun sau la o facultate, doamnă profesoara, dacă nu va putea promova. Asa ca nulitățile pica pe drum. Nu e nevoie sa ne nenorocim din ambiția de a organiza și da examene în aceste vremuri.

    1. Aveti dreptate.Marea majoritate a studenților se pierd pe drum.Normal ar fi sa se organizeze admiterea în orice facultate.

  4. „La ce bun să muncesc, dacă cel corigent va trece clasa fără niciun efort? La ce bun, dacă va intra la facultate pe note nemeritate?” – păi cum așa? Păi nu ne spun experții în educație, de ani de zile că toți elevii sunt genii doar că nu știu profesorii să-i descopere? Mai contează că trec toți din moment ce școala trebuie să renunțe la disciplină, memorare, rigoare, să nu mai dea teme, să nu streseze elevul? Acum ne deranjează că cel corigent va trece și el clasa? Păi nu ne spun experții să-i tratăm pe toți la fel? Să nu discriminăm? Poate că cei corigenți au vreo boală din asta de deficit de atenție, de hiperactivitate, de sindrom X sau Y, se găsesc denumiri pentru lene și obrăznicie… Și atunci de ce ne deranjează dintr-o dată că vor promova toți? Educația modernă promovată intensiv a făcut tot posibilul să distrugă școala clasică, bazată pe meritocrație și muncă. Acum culegem roadele!

    1. Un comentariu de bun simt ! Aproape sigur este scris de un “dascal” cu vocatie de “DASCAL”!

    2. Doamne, românii să cultive numai “elitismul”. Nu prea îl observ oricum la profesorii “performanți” (spuneți-o pe şleau, efortul e al elevilor, voi doar vreți olimpici pe tavă). Vai! Suntem inteligenți, educați, tobă de carte, buricul pământului. Aveți acces la internet, dar nici 5 minute nu căutaţi despre cum este, de exemplu, sistemul finlandez. Acolo elevii sunt tratați în mod egal, iar profesorul nu trece mai departe până nu înțelege şi cel mai încet (care nu e neapărat un semn al prostiei) din clasă. Acolo cadrele didactice sunt pregătite mai bine decât noi (am fost şi eu profesor, dar am ieşit din învățământ acum 2 ani). Programa are un conținut mult mai bine structurat şi mai UTIL pentru VIAȚĂ. V-ați gândit că acei elevi dezintersați nu înțeleg la ce îi ajută în viață disciplina sau modul în care sunt nevoiți s-o învețe?

  5. Nu totul e sa faci o facultate, privata sau nu, cu un bac echivalat sau nu. Vei obține o diplomă. Pana aici va fi egală cu alte diplome. Dar ce vei face ulterior cu ea conteaza. Nu ce scrie pe un carton va conta ci ce vei sti să faci. Mi-a plăcut comentariul lui MM. Excepțional. Noi nu cunoastem acest virus, ce rau poate produce. Poate e inofensiv si ne-am temut degeaba. Dar dacă nu e? Sunt pentru anularea examenelor și echivalarea mediilor. Facultătile serioase oricum dădeau admitere. Pentru celelalte…piata muncii va decide. Văd că ministerul insistă cu încăpățânare pe examene. Deja văd că se profilează o harababură urmată de un dezastru. Despre ce obiectivitate și corectitudine mai vorbim?

  6. La inceput am vazut un cap MARE. Pe monitor arata mai mare decat capul meu. Uau!
    Apoi am citit un text greu si incalcit si exemplific prin doar doua randuri.
    “Iar ce ignoră ministrul Anisie este că prin diluarea valorilor îi lovește exact pe cei cărora care le-a promis că le va închina mandatul: pe elevi.”
    Apoi am aflat cu uimire ca unii profesori sunt: asa… , iar altii: asa si asa!
    Apoi am mai aflat tot cu uimire ca oportunistii momentului vorbesc mai tare decat valorile momentului.
    Ma bucur ca am avut ocazia sa citesc comentariile, care m-au facut sa imi revin din uimire si sa regasesc oameni frumosi si destepti!

  7. Eu sustin ideea de examen cu masuri de siguranta, altfel tot de copiii buni ne batem joc. Daca sunt luate masuri bune nu duce nimeni virusul acasa . Vad ca se.ngrijoreaza de aceasta situatie unii ,dar cand umbla inconstienti buluc pe strada si peste tot tinerii mai ales ,atunci nu mai duc virusul acasa?

    1. Vade, satana, inventor et magister omnis fallaciae, hostis humanae salutis.
      Da locum Christo, in quo nihil invenisti de operibus tuis

  8. D-na Pantazi, dvs vorbiti in calitate de părinte al unui copil aflat în clasele terminale ??? Sau doar va exprimati o opinie in calitate de jurnalist si fondator al acestui site ? Caz in care va respect opinia dar nu credeti ca acum ar trebui sa fie ascultați cei care vor fi intr-un fel sau altul piese in acest puzzle ? Copii care merg la aceste examene si familiile acestora ?

    Poate ar fi bine sa ne răspundeți mai întâi de toate la aceste intrebari , citez :

    ,, Sanatatea si viata primeaza.
    Chiar daca acest lucru ar conduce la diverse presupuse inechitati – si subliniez ca sunt presupuse.
    A trimite elevii in masa la examene intr-o retea scolara in care nu exista nici sapun la toalete este pur si simplu o crima.
    Nu are niciun sens discutia in jurul echitatii sau inechitatii anularii examenelor nationale. Problema este exclusiv cantonata in sanatatea publica.
    Unitatile scolare sunt in ultimul hal, multe nu au de fapt nici autorizatie sanitar-veterinara. Supraveghetorii vor sta in aceeasi sala cu elevii, vor respira acelasi aer ore in sir. In conditiile in care chiar si masca ffp3 are o eficienta de sub 90%.
    Nu stim nimic despre virus, de fapt. Cum vom mai trai daca vom afla ca el afecteaza fecunditatea, sau functia renala de exemplu – iar noi am trimis elevii cu buna stiinta la imbolnavire in masa?
    ===
    Intrebare pt. cel care insista cu aceste examene : presupunand ca ar avea un copil ce va merge la examenul de Bac si ca respectivul copil il va imbolnavi pe dumnealui sau sotia cu coronavirus, ucigandu-l, ce valoarea ar mai avea toata discutia?
    Este usor sa vorbesti la general, sa stai la TV cu o bere in mana si sa numeri mortii, iar apoi sa filosofezi despre egalitate.
    Dar daca printre mortii aceia se afla tatal tau, mama ta, sotia sau sotul, lucrurile se schimba radical.

    Bun, atunci sa lasam sa fie omorati oamenii de dragul unui examen.
    Aici nu vorbim despre “”insitutii esentiale”” ci despre examene fara niciun sens. Nu sustine nimeni sa se desfiinteze scoala (de parca ar mai conta oricum ).
    Daca v-ar aduce copilul acasa virusul si acesta v-ar omora mama sau sotia, v-ati mentine punctul de vedere?
    In fata tastaturii ai alte idei decat in fata sicriului.
    ===
    Ce costuri vom plati daca nu se sustine evaluarea nationala sau Bacul?
    Serios, ce s-ar intampla? Am avea tineri mai slab pregatiti decat sunt acum? Credeti ca este posibil asa ceva?
    Viata primeaza.
    La ce mai foloseste un examen, daca iti omori parintii si bunicii?

    E usor sa teoretizezi, dar daca in urma examenului copilul aduce acasa virusul si va omoara sotia sau mama, veti fi fericiti ca a luat o nota mare la Bac ? “

  9. Echivalarea mediilor nu e de ajuns! Trebuie examen obligatoriu de intrare la facultate! spune:

    Scuzati-ma, dar daca s-ar aplica metoda echivalarii mediilor, normal ar fi sa echivaleze doar mediile copiilor care sunt in clasa a12-a anul acesta si sa introduca, la toate facultatile la care se intra pe dosar, un EXAMEN structurat ca un model de bacalaureat.
    Elevii care au picat bacul din 2011 pana in 2019, nu traiau intr-o asemenea situatie, de criza. Daca nu pot lua bacul in astia 8 ani, nu-i problema, il dau la anul. Ce mai conteaza un an in plus?

    1. Aveți dreptate. Nu trebuie să se meargă la grămadă. Cei care nu au luat până acum mai pot aștepta să se pregătească. Cei din generațiile trecute au beneficiat de pregătire intensă la școală, față de cei care termină acum clasa a 12 -a. Oricum în comparație cu sănătatea acest examen nu poate fi cotat. La limba si literatura română oricum eseurile se învață ca papagalul. De altfel așa se învață în sistemul nostru de învățământ de mulți ani, ca papagalul. Nu știu cum de nu s-au săturat profesorii corectori să tot citească de ani buni aceleași esee. Ceea ce vor face în viață va demonstra dacă această generație merită girul acestui guvern de a merge mai departe fără acest examen de bacalaureat.

  10. Sunt de acord cu autoarea articolului, dar am profesori la clasă care îmi pun 2 fie că am uitat o fomulă(matematică) fie că nu am reținut o poezie(lb. română) ori mă persecută pe baza frustrărilor personale. Astfel sunt dilematic în a seta o părtinire față de o tabără ori cealaltă.

      1. Aveti dreptate.Marea majoritate a studenților se pierd pe drum.Normal ar fi sa se organizeze admitere.

  11. 🙂 v-ati enervat? Simt o mica iritare in tonul mesajului. Sa nu uitati, dna Pantazi, ca atunci cind edupedu dadea pe prima pagina elevi abuzati de unii profoseori ( subliniez, unii), in acelasi timp erau si cazuri de profesori abuzati de elevi si parinti, mediatizate aiurea online, iar dvs si edupedu taceati mîlc.
    Ne miram acum la ce forta au parintii si elevii?
    Ii trecem, dna Pantazi pe toti! Le mai dam un proiect, o bomboana, vorbim cu mami, cu tati, negociem.. Oricum le va da viata nota 2.
    Iar noi, astia buni, care corectam mai strins, cu baremul in față, intelegind vremurile in care traim, dar fara a face rabat de la vocatia noastra, o vom lua de la inceput. Cu alte generatii, acelasi nivel de predare, aceeasi ștacheta ridicata.
    Si din cind cind, intre doua teste corectate, vom mai ateriza pe edupedu si vom vedea iar unii elevi ridicati in slavi, unele articole promovind aproape lingusitor Asociatia Parintilor si ne vom retrage in singurătate, pentru ca e mai nobila decit toti, nu-i asa?

    PS: Nu e nevoie sa publicati comentariul. E doar un semnal de alarma pe care vi-l tragem. Atit. O seara frumoasa!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Degradarea științei “este probabil expresia voinței reale a unui segment dominant al exponenților statului și mediului academic”, acuză organizația cercetătorilor Ad Astra, după ieșirea României din clasamentul Shanghai / Organizația invocă “probleme grave ale legislației, care au fost menținute sau introduse intenționat” inclusiv în ultimele măsuri legislative

Poziția României în clasamentele academice și de cercetare este “foarte departe de nivelul corespunzător măcar unei performanțe medii”, dintr-o serie de motive, de la nivelul finanțării la lipsa de interes…
Vezi articolul

Cauzele dezastrului de la vaccinare. Mircea Miclea: Nu pot să fie credibile niște autorități care spun să te vaccinezi, dar fac congrese cu 5.000 de oameni într-o sală, care se interesează mai degrabă de luptele interne dintr-un partid decât de interesele țării, mai degrabă de golf decât de sănătatea populației

Care sunt cauzele dezastrului numit vaccinare, în România? De ce doar 36,3% dintre români s-au vaccinat cu cel puțin o doză împotriva SARS-CoV-2, în vreme ce țări ca Portugalia sau…
Vezi articolul