Sociologul Dan Petre, despre voucherele pentru elevi de la PSD: O falsă soluție, o formă de protecție socială mascată pentru familiile dezavantajate social, ținte electorale ale guvernelor de stânga

1.239 de vizualizări
Cumpărarea prezenței elevilor la școală prin acordarea de vouchere de 10 lei pe zi ”este o falsă soluție, un scenariu utopic care ignoră câteva realități sociale demonstrate de facto”, susține sociologul Dan Petre, într-un comentariu pentru Edupedu.ro. Acesta a explicat că “nu putem cumpăra interesul copiilor și nici implicarea lor cognitivă și emoțională”, iar “aici trebuie să venim cu măsuri prioritare”.

Amintim că PSD a publicat pe site-ul său un plan de măsuri care prevede acordarea de vouchere în valoare de 10 lei/elev pentru fiecare zi de școală cu prezența integrală. „Ar fi o formă de protecție socială mascată, mai ales pentru familiile dezavantajate social și/ sau cele cu mai mulți copii. Care reprezintă unul din grupurile sociale țintă pentru politicile electorale ale guvernelor de stânga”, atrage atenția Dan Petre.

Dan Petre, sociolog, în analiza trimisă Edupedu.ro: “Această măsură este o falsă soluție, un scenariu utopic care ignoră câteva realități sociale demonstrate de facto”

În primul rând, psihologia muncii ne arată foarte clar că motivarea oamenilor exclusiv financiar sau prin recompense materiale are efecte doar pe termen scurt. Salariul este un factor de igienă, care nu poate susține implicarea acestora așa cum o face motivația intrinsecă. Pe termen lung, oamenii se obișnuiesc cu suma primită si ea nu mai reprezintă un factor de motivație.

În al doilea rând, ar fi o formă de condiționare pe termen lung și la scară largă a unui comportament dezirabil. Noile paradigme ale educației au pus în evidență insuficenta eficiență a condiționărilor și chiar efectele lor adverse.

În al treilea rând, ar fi o formă de protecție socială mascată, mai ales pentru familiile dezavantajate social și/ sau cele cu mai mulți copii. Care reprezintă unul din grupurile sociale țintă pentru politicile electorale ale guvernelor de stânga.

Însă chiar dacă am ignora toate aceste aspecte, nu putem ignora faptul că putem cumpăra prezența copiilor la școală, dar nu putem cumpăra interesul lor sincer și implicarea lor cognitivă și emoțională. Or tocmai aici trebuie să venim cu măsuri prioritare:

  • cum facem din școală un loc atractiv pentru copii, un loc în care să îți dorești să vii, chiar dacă nimeni nu te plătește pentru asta?
  • Cu ce îi atragem pe copii?
  • Cum simplificăm și facem mai atractivă programa școlară?
  • Cum scădem greutatea ghiozdanelor?
  • Cum creștem interactivitatea orelor?

În cele din urmă, să nu uităm că absența de la ore este un simptom și nu adevarata problemă. Ar trebui să investigăm și să ne asumam care sunt cauzele reale ale unui fenomen foarte complex precum absenteismul școlar (situație socială dificilă/sărăcie, absența părinților – mulți adulți sunt plecați la muncă în alte țări, lipsa de atractivitate a conținutului educațional, modalitățile de predare insuficient de interactive și de atractive etc.) și doar apoi să oferim o soluție. Mă îndoiesc că un fenomen atât de complex precum absenteismul poate fi rezolvat doar prin recompensarea materială a celor care nu ‘chiulesc’. Cred că educația este unul din acele domenii în care celebrul slogan ‘pentru toate celelalte există Mastercard’ nu funcționează.”

Informații de background

Voucherele de 10 lei/elev pentru fiecare zi de școală cu prezența integrală sunt prevăzute într-un plan de măsuri apărut pe pagina oficială a PSD. În prezentarea lor există și o scurtă explicație legată de implementare: “plata se va face la începutul lunii următoare. În anul școlar 2019-2020, voucherele vor fi acordate elevilor din ciclul primar, iar începand cu anul școlar 2020-2021 și celor din învățământul gimnazial”.

Ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, a declarat luni că știe despre acest proiect, dar că în prezent nu există bani la buget pentru ca guvernul să plătească elevii cu 10 lei pentru fiecare zi în care nu au absențe. Întrebată “de unde această măsură” a voucherelor pentru prezența la școală, ministrul Educației a răspuns: “Nu știu să vă explic, dar pot să vă spun că în acest moment sunt câteva proiecte care sunt dedicate școlilor defavorizate sau școlilor cu elevi defavorizați unde acest lucru se poate întâmpla”. Andronescu a spus că “poate la rectificarea bugetară” vor fi alocate fonduri.

Cine este Dan Petre

Dan Petre este doctor în sociologie, specialist în ştiinţele comunicării, conferenţiar universitar la SNSPA. Este managing partner şi director al departamentului de antropologie și studii calitative al companiei D&D Research, parte din Psyence Group.

FOTO: Psyence

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Industria meditațiilor private a ajuns la 120 de miliarde de dolari, în China. Guvernul de la Beijing vrea să interzică meditațiile în weekend, pentru reducerea “programului de lucru al elevilor” și pentru a stimula rata natalității

Guvernul chinez pregăteşte noi reguli care să combată creşterea explozivă a industriei meditaţiilor private, în ideea de a reduce presiunile asupra şcolarilor şi a stimula rata natalităţii prin scăderea costurilor…
Vezi articolul

INTERVIU Diana Bâscă, învățătoare într-o comunitate dezavantajată din Săcele: Din cei 30 de copii pe care-i am la clasa a II-a, doar șase se pot conecta la orele online. Anul trecut am făcut citire la telefon, când se ridică restricțiile va trebui să recapitulez din clasa I

Doar șase copii din 30 au astăzi resursele necesare pentru a face școală online la o clasă dintr-o comunitate dezavantajată din Săcele. Chiar dacă au primit tablete, conexiune la internet…
Vezi articolul

INTERVIU Oana Fotache Dubălaru, decana Facultății de Litere UB: Numărul posturilor scoase la concursul de titularizare e ridicol de mic. Lipsa de perspectivă îi descurajează pe profesorii debutanți în câțiva ani. E un cerc vicios al demotivării

Absolvenții de Litere, specializarea limba română și o limbă străină, ajung să fie profesori în sistemul public de învățământ pe un număr de posturi scoase la concurs „ridicol de mic”,…
Vezi articolul
Lipsa de implicare a unor părinți în educația copiilor

DOCUMENT “Elevii cu rezultat pozitiv la testul antidrog trebuie să suporte consecințe negative importante?”- una dintre întrebările chestionarului care va ajunge la părinții elevilor de clasele V-XII, de luni, 23 octombrie / Ce conține chestionarul

De luni, 23 octombrie, școlile din București vor trimite părinților care au elevi mai mari de clasa a V-a, un chestionar elaborat de Prefectura Capitalei, referitor la posibilitatea testării antidrog…
Vezi articolul