Sorin Cîmpeanu anunță eliminarea „pasiunii” ARACIP de a se concentra pe elaborarea de documente, după ce Guvernul a adoptat standardele de modificare pentru autorizarea și acreditarea unităților de învățământ

7.462 de vizualizări
Foto: © Stokkete | Dreamstime.com
„În esență, este vorba de eliminarea birocrației, este vorba de o evaluare a școlilor care să se centreze pe actul educațional. Este vorba de o eliminare a pasiunii de a se concentra pe elaborarea de documente, de multe ori redundante, în detrimentul calității actului educațional”, a declarat ministrul Educației, ieri, la Guvern, despre două hotărâri adoptate cu privire la activitatea ARACIP (Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar). Au fost adoptate standardele de modificare pentru autorizarea și acreditarea școlilor.
  • Amintim că Mariana Dogaru, președinta ARACIP, a declarat într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro că documentele necesare vor putea fi urcate în platforma ARACIP (la fel cum s-a întâmplat în pandemie), iar vizitele de evaluare vor fi diferite: „Nu vor mai fi analizate doar documente și hârtii, pentru a evalua calitatea învățământului din respectiva unitate de învățământ. Evaluatorii vor face asistență la lecții, vor vorbi cu elevii, vor da feedback personalizat pentru ca apoi școala sau grădinița să poată să îmbunătățească acolo unde e necesar”. Mai multe detalii aici.
  • Mai amintim că Edupedu.ro a scris că unitățile de învățământ vor avea „certificat de calitate” cu grad de încredere „minimal” sau „peste așteptări” și va fi valabil pentru toate școlile și grădinițele, de stat și particulare, chiar și pentru cele autorizate de doar jumătate de an. Gradul de încredere dat prin certificatul de calitate se poate modifica anual. Mai multe detalii aici.
  • Cele două proiecte au fost puse în dezbatere în luna aprilie. Fostul președinte ARACIP, Șerban Iosifescu, spunea într-o petiție, trimisă ARACIP, că modificările standardelor de calitate pentru școli și grădinițe „schimbă fundamental modul în care este definită calitatea educației și în care se face evaluarea externă, prin diminuarea exigenței, relativizarea activității de evaluare externă și favorizarea învățământului particular”.

Una dintre hotărârile adoptate este cea de modificare a hotărârii de Guvern 993/2020 privind aprobarea Metodologiei de evaluare instituţională în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a organizaţiilor furnizoare de educaţie.

Proiectul de hotărâre pentru modificarea Hotărârii de Guvern nr. 933/2020, în forma în care a intrat pentru aprobare:

„Ultimele două hotărâri de guvern au un impact deosebit și privesc activitatea de asigurare a calității în învățământul preuniversitar. Este vorba de o hotărâre de guvern prin care s-au aprobat standardele de evaluare pentru acordarea autorizării și pentru acreditare. De asemenea, metodologia prin care se pun în operă, o altă hotărâre de guvern, aceste standarde”, a spus ministrul Educației.

Sorin Cîmpeanu a precizat că standardele adoptate se centrează pe actul didactic și că partea sanitară intră în domeniul instituțiilor specializate: „Aceste standarde sunt reformulate în sensul în care evaluarea trebuie să fie colegială, trebuie să se concentreze pe actul didactic. De partea sanitară sau de siguranța la incendiu, sau la seism, se vor ocupa instituțiile specializate, în speță, Direcțiile de Sănătate Publică și Inspectoratul pentru Situații de Urgență. Structura Ministerului Educației se va concentra pe calitatea educației. Este doar un prim pas pentru eliminarea totală a redundanțelor birocratice în procesul de evaluare, avizare, autorizare și acreditare a școlilor românești.”

Sunt preconizate schimbări în 3 domenii: capacitate instituțională, eficacitate educațională și managementul calității, potrivit notei de fundamentare a hotărârii pentru modificarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 994/2020 privind aprobarea standardelor de autorizare de funcţionare provizorie şi a standardelor de acreditare şi de evaluare externă periodică în învăţământul preuniversitar.

Capacitatea instituțională cuprinde 8 indicatori aprobați, potrivit notei de fundamentare:

  1. Existența, structura și conținutul documentelor proiective: planul de dezvoltare și planul managerial;
  2. Organizarea internă și funcționarea curentă a unității de învățământ;
  3. Existența și funcționarea sistemului de comunicare internă și externă și de gestionare a informației;
  4. Asigurarea sănătății și securității tuturor celor implicați în activitatea școlară;
  5. Asigurarea serviciilor de orientare și consiliere pentru elevi;
  6. Caracteristicile, dotarea și utilizarea spațiilor școlare, administrative și auxiliare;
  7. Accesibilitatea spațiilor școlare, administrative și auxiliare și a echipamentelor, materialelor, mijloacelor de învățământ și auxiliarelor curriculare;
  8. Managementul personalului didactic, de conducere, didactic auxiliar și nedidactic; în cadrul cărora sunt modificate cerințele astfel încât să se operaționalizeze aplicarea lor la nivelul unității de învățământ.

Eficacitatea educațională se referă la definirea și promovarea ofertei educaționale, proiectarea curriculumului și planificarea activităților de învățare, realizarea activităților de învățare, asigurarea participării și obținerea stării de bine, rezultatele obținute (participare școlară, rezultatele învățării și starea de bine), urmărirea traiectului școlar și/sau profesional ulterior al absolvenților, constituirea bugetului unității de învățământ și execuția bugetară, realizarea autoevaluării instituționale și asigurarea internă a calității conform prevederilor legale.

Indicatorii pentru managementul calității sunt următorii: realizarea autoevaluării instituționale și asigurarea internă a calității conform prevederilor legale; dezvoltarea profesională a personalului; revizuirea ofertei educaționale și a PDI (plan de dezvoltare instituțională)/ PAS (plan de acțiune al școlii); optimizarea accesului la resursele educaționale; constituirea bazei de date a unității de învățământ; asigurarea accesului la oferta educațională a școlii; constituirea și funcționarea structurilor responsabile cu evaluarea internă a calității; acuratețea raportărilor prevăzute de legislația în vigoare.

Ce înseamnă acreditarea unei școli/grădinițe?

Standardul de acreditare reprezintă cerinţele minime obligatorii, pentru existenţa şi funcţionarea oricărei unităţi de învăţământ, aşa cum sunt ele definite de legislaţia în vigoare. Aceste condiţii vizează, pe lângă existenţa tuturor cerinţelor îndeplinite la autorizare, şi funcţionarea, conform reglementărilor legale în vigoare, a unităţii de învăţământ, precum şi obţinerea rezultatelor scontate în urma furnizării serviciilor de educaţie. Acreditarea se acordă în condiţiile în care toate cerinţele standardelor de autorizare şi de acreditare sunt îndeplinite. Nivelul calităţii definit prin standardele de acreditare este „satisfăcător“, prevede HG 994/2020.

Acreditarea înseamnă bani – unitatea de învățământ primește costul standard per elev, în acest caz per preșcolar. Pentru anul în curs, tariful pentru acreditare este de 19.194 lei (3 salarii de bază, conform grilei de salarizare, în sumă brută, pentru funcția de profesor, cu grad didactic I și cu vechime peste 40 de ani în învățământul preuniversitar de stat). Mai multe detalii aici.

  • ARACIP, instituția care asigură calitatea în educație evaluând unitățile de învățământ, trece printr-un proces de reorganizare, după ce Guvernul a aprobat un nou regulament de organizare a ARACIP, diferit de cel valabil din 2005.
  • Noul Consiliu a fost desemnat printr-un ordin al Ministrului Educației. Forul, numit cu întârziere în urma schimbărilor organizatorice aprobate de guvern acum o lună și jumătate, este format din 15 membri permanenți și patru membri observatori, aceștia din urmă incluzând reprezentanții sindicatelor și ai organizațiilor de elevi și părinți.

Foto: © Stokkete | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


5 comments
  1. Ca bun cunoscător al fenomenului (aracip), am unele observații:
    1. HG -urile aprobate, de modificare ale celor 2 HG privind autorizarea/acreditarea/evaluarea periodică și metodologia de „evaluare”, nu aduc nimic bun, decât mici, f mici cosmetizări ale unor documente oricum nepotrivite cu realitatea actuală a sistemului educațional. Era mult mai potrivit dacă anulau complet cele două HG (modificate) și reconstruia sistemul de evaluare așa cum trebuie. De exemplu:
    a. Autorizarea /acreditarea – la ISJ, inclusiv în contextul avizului conform acordat pentru rețeaua școlară;
    b. standardele trebuia „orientate” pe nivelul optim – denumit pleonastic „standard de referință”, cu o reconstrucție adecvată (performanță, excelență etc);
    c. Managementul calității integrat în toate activitățile/cerințele descrise în primele domenii, întrucât acest domeniu nu poate fi un capitol separat!
    d. Evaluarea pentru situașțiile de la punctul b. teebuie făcută „de terță parte” cu specialiști în domeniul educațional și experți în procesul de evaluare – total diferit de actuala „inspecție” exercitată de aracip…
    2. Intrarea la asistență a „experților” aracip va crea un stres suplimentar, dintr-un motiv simplu: cel puțin 90% nu vor avea expertiza necesară de a asista alte discipline decât propria specialitate;
    3. Inspectorii de la isj trebuie formați în evaluări de „tip aracip” pentru autorizare și acreditare (nivelul minim al calității).
    Mai sunt și alte aspecte, dar dna președintă împreună cu dl consilier al min (cu școala ”finlandeză”) sigur le vor desluși….. Sau cine știe?

  2. “Mai bine mai tarziu decat deloc!”
    Nu este vorba de eliminarea „pasiunii” scolilor ci de eliminarea “pasiunii” ARACIP pentru documente doveditoare – care le-a impus scolilor, de 17 ani, desi se stie ca “hartia suporta orice” !!!!
    Multumesc pentru modificarea titlului si evitarea click bait-ului…

  3. Astora nu le scade pasiunea, ca daca le scade, nu mai primesc slanina afumata ca sa bifeze ca scolile au trecut cu bine de pasiunea lor

  4. Poate elimini și examenul de competențe care e inutil și faci echivalări ca în anii precedenți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîmpeanu, despre declarațiile vicepremierului Barna, care nu a inclus Educația la rectificarea bugetară: „Cred că s-a grăbit ușor să se antepronunțe înainte să vadă motivația Ministerului Educației”

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a răspuns astăzi declarației făcute pe 14 iulie de vicepremierul Dan Barna, care nu a inclus Educația printre domeniile prioritare ale Guvernului pentru rectificarea bugetară. Cîmpeanu…
Vezi articolul

PISA 2022 Elevii care au avut profesori care i-au susținut au obținut un scor mai mare cu 20 de puncte, ceea ce înseamnă un an școlar, spune Andreas Schleicher, expert OECD / „Când ai 15 ani, ultimul loc în care ești fericit este școala, deși acolo ca elev petreci cel mai mult timp”

Relația profesorului cu elevul este extrem de importantă asupra rezultatelor învățării, reiese din rezultatele PISA 2022. “Elevii care au profesori care îi susțin, pe care îi simt aproape, că le…
Vezi articolul

Profesorii își pot vedea lucrările de la concursul de Titularizare și de la examenul de Definitivat 2023 în august sau septembrie – model de cerere către inspectorat / Calendarele de vizualizare, stabilite în mai multe județe

Profesorii își pot vedea lucrările de la concursul de Titularizare sau de la examenul de Definitivat 2023 în august sau septembrie, după cum se arată în mai multe calendare stabilite…
Vezi articolul