Specializările din liceele tehnologice nu sunt recunoscute în piață, spune directoarea Daniela Claudia Orășanu: Lucrăm după calificări din 2016

1.844 de vizualizări
Daniela Orășanu / Foto: Știrile ProTV
„Specializările pe care le avem la liceele tehnologice nu țin cont de absolut nimic din ceea ce s-a întâmplat în ultimul timp în zona de dezvoltare tehnologică. Este necesar ca acestea să fie actualizate. Lucrăm după calificări din 2016. În 2025, un ‘tehnician în activități economice’ nu mai spune nimic”, a declarat Daniela Claudia Orășanu, directorul Colegiului Tehnic  „Unirea” din Pașcani, județul Iași, pentru Radio Iași România, pe 6 octombrie. 

„Avem aceleași specializări vechi, care nu sunt recunoscute în piață și nu fac mare lucru și avem niște standarde, niște competențe pe care trebuie să le dezvoltăm la copii care nu țin cont de ceea ce e nevoie astăzi”, avertizează Daniela Claudia Orășanu.

Directoarea a explicat faptul că, deși Ministerul Educației a adoptat un nou plan-cadru, acesta nu rezolvă problema de fond, pentru că examenele de competență profesională se bazează în continuare pe calificări vechi.

„Avem un nou plan-cadru, dar pentru liceul tehnologic e nevoie de un pic mai mult. Pentru că elevii de la aceste specializări trebuie, pe lângă examenul național de Bacalaureat, să susțină și un examen de competență profesională. Acesta se organizează în funcție de calificarea pe care a parcurs-o elevul în timpul liceului. Ori, aceste rute, aceste calificări, sunt stabilite la nivel național și ultima actualizare a fost în anul 2016. Suntem în anul 2025”, a spus Daniela Claudia Orășanu. 

Aceasta a dat și un exemplu concret: „‘Tehnician în activități economice’ nu spune nimic. Avem specializarea aceasta și ea, de fapt, nu spune nimic pentru anul acesta, pentru ceea ce se cere astăzi în piață.”

Specializările acestea nu țin cont în niciun moment, în nicio secundă, nici măcar de inteligență artificială, de absolut nimic din ce s-a întâmplat în ultimul timp în partea asta de dezvoltare tehnologică în lume. Pentru că vorbim de un liceu tehnologic. 

Al doilea lucru, partea asta de specializare influențează competențele pe care trebuie să le atingă copilul, elevul, pentru că aceste competențe trebuie să fie echivalate cu standardele cerute la nivel european, pentru că pe diploma de competențe scrie nivelul de calificare pe care l-a atins copilul în concordanță cu standardele europene recunoscute astfel. Ori, dacă noi avem niște calificări foarte depășite, foarte generale, evident că și standardele de pregătire profesională sunt tot la același nivel. 

Standardele de pregătire profesională vin, repet, de aproape 10 ani și nu țin cont absolut deloc de ceea ce se întâmplă astăzi în lume. Chiar dacă s-a schimbat structura planului cadru pentru anul școlar următor, pentru cei de clasa a IX-a și ne bucurăm pentru lucrul ăsta, dar avem aceleași specializări vechi, care nu sunt recunoscute în piață și nu fac mare lucru și avem niște standarde, niște competențe pe care trebuie să le dezvoltăm la copii care nu țin cont de ceea ce e nevoie astăzi, a declarat Daniela Claudia Orășanu. 

E nevoie de reorganizare completă

Întâi, ar trebui reorganizate calificările – specializările.

Doi, ar trebui stabilite standardele de pregătire profesională în funcție de aceste calificări, pentru că venim și spunem e nevoie astăzi de mentenanță în drone. Nu există, însă, în prezent, nicăieri calificarea aceasta, dar e nevoie de așa ceva.”

Exemplu concret: „Avem un opțional de mentenanță drone și astăzi e nevoie de așa ceva. Însă elevii nu primesc o certificare în acest sens. Noi încercăm să suplinim acest aspect și plătim noi, pentru elevii care sunt buni pe acest domeniu, o certificare pe care o obțin de la entități private, dar ar trebui ca acest lucru să se poată obține prin școală”, a spus Daniela Claudia Orășanu. 

Actualizarea standardelor de pregătire profesională și a specializărilor este responsabilitatea Agenției Naționale a Calificărilor și a Direcției de specialitate din Ministerul Educației.

În 2023, a fost emis un ordin și o metodologie pentru revizuirea calificărilor, dar nu s-a mai întâmplat nimic de atunci, avertizează Orășanu.

S-a tras semnalul de alarmă în 2023 și s-a spus că trebuie să schimbăm aceste standarde de pregătire profesională. Problema e că nu s-a mai întâmplat nimic de atunci”, a spus Daniela Claudia Orășanu. 


4 comments
  1. Măcar o schemă de protecția muncii de ar citi, bine ar fi! Tinerii se cred prea „știoși”, nu toți, ci mulți dintre ei.
    Are dreptate doamna cu specializările. Numai de mă uit pe ce am profesat și cum de nu se găsea denumirea între coduri la min. muncii….n-are sens să mai spun că în mileniul trecut.

  2. calificarile exista doar ca nu mai sunt cautate de elevi ! de ce ?? fiind ca o calificare precum electrician care e cautata presupune sa inveti in mod serios iar acest lucru nu mai e un punct forte al acestor generații care au in minte doar bani mulți câștigați fara munca !

  3. Meseriile foarte căutate pe piața sunt : electrician ,faianțar,zugrav, instalator.Doamna Director ar trebui sa se orienteze după cerințele piața forței de muncă.

  4. atenție la scară !!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii care scriu programa școlară de liceu la Fizică 2026 – LISTĂ / Conferențiarul Sebastian Popescu de la UAIC, antrenor al lotului de olimpici, coordonează științific comisia

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componența Grupului de lucru curricular (GLC) pentru disciplina Fizică. Acesta va elabora…
Vezi articolul

Fostul secretar de stat pe fonduri europene în Ministerul Educației: Voucherele de 1500 de lei oferite acum de Guvernul Ciucă sunt prevăzute din oficiu în programul european pe educație, ca sprijin al Comisiei Europene pentru profesori. Nu este nicio promisiune a Guvernului

Voucherele de 1.500 lei pe an promise ieri profesorilor de către Guvernul Ciucă, în schimbul renunțării la greva prin care cadrele didactice solicită majorarea salariilor, „sunt prevăzute din oficiu în…
Vezi articolul

Modul de calcul al sumelor forfetare pentru transportul elevilor și mecanismul prin care se face plata către elevi – proiect pe ordinea de zi a ședinței de Guvern / Elevii ar primi sumele restante la mijlocul anului școlar 2023-2024

Proiectul Hotărârii de Guvern privind modul de calcul al sumelor forfetare pentru transportul elevilor, inclusiv pentru județele în care Consiliile Județene nu au încheiate contracte cu operatorii de transport și…
Vezi articolul

Guvernul promite mai mulți bani, dar impact bugetar zero pentru măsuri de sprijin ca universitățile să atragă studenți străini, al căror număr ar trebui să crească cu 35% până în 2030  – Strategia privind internaționalizarea învățământului superior adoptată de executiv

Ministerul Educației urmează să aloce bani suplimentari, inclusiv din fonduri europene, pentru atragerea mai multor studenți străini în universitățile din România și și-a propus o țintă de creștere a numărului…
Vezi articolul

Subiecte și bareme la Matematică, de la testarea inițială pentru Evaluarea Națională 2025 a elevilor de clasa a VIII-a din Călărași / La subiectul III, elevii primesc puncte pentru orice soluție corectă, chiar dacă este diferită de cea din barem, spune inspectorul general adjunct Călin Nicușor

Elevii din județul Călărași au susținut astăzi, 19 septembrie, proba la matematică din cadrul  testării inițiale pentru Evaluarea Națională 2025. Pe 18 septembrie, elevii au avut proba la Limba și…
Vezi articolul