Student la master și la licență, simultan, în aceeași facultate? Se întâmplă la Universitatea Andrei Șaguna din Constanța, acuză un fost decan. “Pot exista” astfel de situații, spune instituția. Ministrul a trimis corpul de control

14.726 de vizualizări
Foto: Facebook.com – Universitatea “Andrei Șaguna” din Constanța
La Universitatea Andrei Șaguna (UAS), instituție privată de învățământ superior din Constanța, studenții pot urma simultan studii de licență și de master, acuză fostul decan al Facultății de Psihosociologie de acolo, în reclamații oficiale confirmate de acesta pentru Edupedu.ro. O reprezentantă a universității afirmă că acest lucru ar fi conform normelor în vigoare și spune că “pot exista” astfel de situații. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a confirmat pentru Edupedu.ro că a trimis la Andrei Șaguna corpul de control, pentru a verifica situația.

Cristian Barna, fost decan al Facultății de Psihosociologie de la UAS, a confirmat pentru Edupedu.ro că a reclamat trei probleme la această instituție. Prima și cea mai importantă și cea care l-a determinat, spune el, să-și dea demisia în luna mai a.c., după câteva luni în funcție, a fost aceea că acolo sunt “10-15 studenți” la studii de licență care sunt înscriși simultan sau s-au înscris mai întâi la master, în cadrul aceleiași facultăți.

  • Cristian Barna a fost vice-rector și coordonator de doctorate la Academia Națională de Informații Mihai Viteazul din București până în vara anului trecut. El mai lucrează ca profesor asociat la Facultatea de Sociologie a Universității din București și la Facultatea de Istorie a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. El a declarat pentru Edupedu.ro că s-a angajat pe termen nedeterminat la Andrei Șaguna în toamna anului trecut și a preluat funcția de decan a Facultății de Psihosociologie de acolo în decembrie, la solicitarea conducerii UAS. Cristian Barna spune că și-a dat demisia din poziția de decan în mai a.c., în urma problemelor găsite acolo, în special din cauza celei cu suprapunerea studiilor de licență și masterat. El a rămas profesor în cadrul facultății, dar spune că între timp i-a fost desfăcut contractul de muncă, lucru pe care l-a contestat în instanță.

Universitatea Andrei Șaguna este condusă, din funcția de președinte, de fondatorul Andrei Papari, în prezent rector figurând fiul acestuia, George Daniel Papari. Despre aceștia, mai jos.

Cristian Barna a explicat pentru Edupedu.ro reclamațiile făcute:
  • “Problema cea mai mare pe care am sesizat-o și din cauza căreia eu mi-am dat demisia din funcția de decan” a apărut “când am început să văd ce este în hârtiile lor de management al facultății. Și unul dintre lucrurile cele mai deranjante pe care le-am întâlnit a fost legat de faptul că există vreo 10-15 studenți în toți trei anii de studii la licență care, atenție, unii dintre ei erau înscriși înainte la master. Adică, să vă dau un exemplu: [cineva] se înscrie în 2019 la masterul de psihologie clinică, el având facultatea de inginerie. Legea din România e foarte ciudățică și, dacă vrei tu să-ți plătești masterul de psihologie, nu spune că nu poți să-l faci Ca atare, vă înscrieți la acest master, dar, surpriză, după ce vă înscrieți, aflați că nu vă ajunge masterul ăsta, creditele, ca să deveniți psiholog practicant. De ce? Colegiul Psihologilor din România vă cere un număr de credite. În momentul acela, vine soluția salvatoare de la conducerea universității, care vă spune: nu e nicio problemă! Chiar dacă ai terminat deja anul 1 la master, înscrie-te în anul 1 la licență la psihologie, termini masterul, nu e nicio problemă, termini după aceea și facultatea, nu e nicio problemă, iar după aceea ai numărul de credite.”
  • “Eu le-am spus: oameni buni, nu prea e în regulă, pentru că procesul Bologna spune că cunoștințele se dobândesc gradual, licență + master. Nu master plus licență sau nu master simultan cu licența.”
  • “În situația asta sunt (…) fie simultan studenți, să zicem, în anul 2 la licență și în anul 2 la master, fie au terminat deja masterul și sunt în anul 3 la licență și așa mai departe. Diverse situații de genul acesta.”
  • “Le-am spus că avem o problemă că atunci când oamenii aceștia se vor duce la colegiul psihologilor și vor depune dosarul să devină psihologi cu liberă practică, e foarte posibil ca acei oameni să le cam refuze dosarele.”

El precizează că a mai reclamat două probleme:

  • “A doua este legată de modul în care organizează sesiunile de examene. Nu aveam garanția, în calitate de decan, – le-am și spus, de fapt, nu care cumva să-mi dea cataloage pe care să fie patru sesiuni de examen. Ei spuneau că organizează patru sesiuni de examen. Le-am spus că nu este ok, legea spune doar 3.”
  • “Apoi (…) predau oameni care nu prea pot să predea. Legea spune că și la licență, și la master nu ai voie să predai dacă nu ai doctorat. Or, acolo predau și asistenți doctoranzi. Au găsit o soluție în care doamna care este profesor este trecută titular, iar (…) asistentul doctorand predă efectiv.”
  • “Din cauză că nu mi-au plăcut lucrurile acestea, eu am cerut eliberarea din funcție.”
  • “Am rămas profesor. Dar (…) deși am contract cu ei pe termen nedeterminat, din 2 iulie mi-au desfăcut contractul de muncă. I-am dat în judecată, să anuleze instanța măsura concedierii.”
Ce spune Universitatea

La solicitarea Edupedu.ro, Universitatea Andrei Șaguna a răspuns prin Prorectorul Andra Seceleanu. La întrebarea dacă există studenți care urmează simultan programe de master și de licență la Facultatea de Psihosociologie, aceasta spune că, în condițiile normative de acum, “pot exista situații în care un candidat a fost admis la o specializare de licență și la o specializare de masterat și să le urmeze concomitent”, dar, trimițând la existența unor alte studii de licență prealabile studiilor de masterat, afirmă că nu ar fi vorba de o schimbare în ordinea studiilor universitare.

Andra Seceleanu, prorector:

  • “Nu este vorba de o schimbare a ordinii de studii universitare. La studiile de masterat din cadrul UAS sunt  înscriși doar absolvenți de studii de licență. Legislația în vigoare nu condiționează înscrierea la un domeniu de masterat de absolvirea licenței în același domeniu. 
  • OM 6102/2016 din 15 decembrie 2016, cu modificările ulterioare, stipulează la ART. 13 (1) Un candidat poate fi admis şi înmatriculat ca student la cel mult două programe de studii concomitent, indiferent de ciclul de studii şi de instituţiile de învăţământ care le oferă.
  • Drept consecință pot exista situații în care un candidat a fost admis la o specializare de licență și la o specializare de masterat (în baza, evident, a unei diplome de licență deja obținută) și să le urmeze concomitent.
  • Vă pot da un exemplu, fără a putea da date de identificare conform GDPR: absolvent de medicină, promoția 1998, înscris la studii de licență psihologie în anul 2018 și la studii de masterat în anul 2020.”

În privința celorlalte probleme reclamate de Cristian Barna, ea explică organizarea unor sesiuni de examene de cel mult trei ori pentru o disciplină. Iar în cazul afirmației că ar fi persoane fără doctorat care predau la master, ea răspunde categoric “Nu!”.

Andra Seceleanu:

  • “Probabil că întrebarea [referitoare la sesiuni – n.r.] se referă la numărul de examinări permise, adică de câte ori se poate susține examen la o disciplină într-un an universitar, nu câte sesiuni de examene sunt planificate.
  • Un examen, la o disciplină, se poate susține într-un an universitar de cel mult 3 ori: sesiunea ordinară, sesiunea de restanțe, sesiunea de reexaminări. Structura anului universitar se aprobă de către senatul universitar, in acest an fiind: sesiunea ordinară de iarnă (semestrul I), urmată de sesiunea de restanțe a sesiunii de iarnă, sesiunea de reexaminări este în septembrie, sesiunea ordinară vară (semestrul II), urmată de sesiunea de restante vară, sesiunea de reexaminări este în septembrie. Adică o disciplina poate fi susținută de 3 ori (spre exemplificare: o disciplină din semestrul I se poate susține 1. în sesiunea de iarnă, 2. Sesiunea de restanțe iarnă 3. Sesiunea de reexaminări septembrie sau o disciplină din semestrul II se poate susține 1. în sesiunea de vară, 2. Sesiunea de restanțe vara 3. Sesiunea de reexaminări septembrie)”.
Despre conducerea Universității Andrei Șaguna:

Instituția de învățământ superior, fondată în 1992, este condusă de Prof. Univ. Dr. Aurel Papari în calitate de Președinte și de fiul acestuia, Prof. Univ. Dr. George Daniel Papari, Rector. Ambii s-au aflat în atenția publicului larg anul acesta:

  • Despre Aurel Papari, Info-Sud-Est.ro scria, în februarie a.c., faptul că a rămas fără titlul de luptător în revoluție, după ce președintele Iohannis i-a retras distincția prin decret prezidențial, Aurel Papari având “o sentință definitivă a Curții Supreme, din 2015, prin care judecătorii constată calitatea de colaborator al Securității, sub numele conspirativ ”Petrescu”. Papari a semnat angajamentul cu Securitatea în 7 iulie 1978, pe vremea când era medic psihiatru la Spitalul Municipal Constanța. Papari își turna colegii medici, conform motivării judecătorilor Curții de Apel București și a documentelor furnizate de CNSAS.”
  • Despre George Daniel Papari, Adevarul.ro a scris că în prima parte a acestei luni a fost trimis în judecată de DNA, sub acuzația că ar fi luat mită pentru închirierea unei plaje, pe vremea când acesta lucra ca director al Administrației Bazinale de Apă Dobrogea Litoral (ABADL), în 2016 (CV detaliat).

În prezent, pe pagina dedicată Facultății de Psihosociologie a UAS, decan apare Prof. univ. dr. George Țical, director al Colegiului Național de Afaceri Interne din cadrul Academiei de Poliție “Alexandru Ioan Cuza”, profesor la Facultatea de Poliție din cadrul acestei instituții, devenit în 2009 conducător de doctorat în cadrul aceleiași Academii, unde MAI a propus desființarea școlilor doctorale în urma numeroaselor cazuri de plagiat.


13 comments
  1. Stânjenit de limbajul agresiv și de invective, simt nevoia doar sa precizez ca atitudinea ministrului spune tot: demersul Corpului de control.

  2. Pe mine mă șochează neștiința acestui Cristian Barna! Lucrează în sistem și nu are habar de ce este legal sau nu în cazul prezentat de el? Ar trebui să-și mai actualizeze informațiile!

  3. Poți să urmezi studii de licență și de masterat în același timp, doar în domenii/specializări diferite!
    Deci, nu este o neregulă!
    Poți să faci facultatea într-un domeniu, masterul în alt domeniu și apoi să faci o altă facultate în domeniu în care ai făcut masterul.
    Se pot face multiple specializări, condiționarea fiind cea prezentată mai sus!

    1. Si uite asa, ajung “maeștri “, ca sa nu zic maiastri, înainte sa termine o facultate din domeniul masterului sau mai rău, din aria specializării.
      Masteratul presupune cursuri din plaja de discipline frecventate deja, sau cu grad extins de cunoastere fata de ciclul de licență.
      Ma întreb cum s-ar descurca studentii masteranzi la specializarea “coregrafie”, fără studii de licență în arta dansului.
      Si de ce nu, un licențiat în “stomatologie”, la un masterat în “ginecologie”.

      Totul devine sublim!!!

      1. Să nu ne facem că nu înțelegem! Vorbim aici de posturi ocupate conform unor cerințe de studii (liceale, postliceale, universitare, postuniversitare), nu de un stomatolog cu master în ginecologie!
        Eu doar spuneam cum se pot face unele studii, considerate legale, nu cum sunt ocupate unele posturi (acestea se ocupă conform cerințelor de studii).
        Cazul prezentat în articol ne arată că un absolvent de master în psihologie nu a putut să se angajeze fără licență tot în psihologie. Așa că trebuie să facă o altă facultate tot în psihologie (cerințele fiind: studii de lungă durată în domeniu).

          1. Ai dreptul să alegi ce vrei să studiezi!
            Da, faci master în ce domeniu vrei!
            Dacă îți schimbi locul de muncă și ai nevoie de altă calificare profesională?
            Astfel poți avea dublă specializare.
            A mai explicat cineva pe aici, în comentarii.

      2. Să nu ne dăm corecți de dragul aerelor. Nivelul de Licență este foarte slab, în special în comparație cu acum 30 de ani. Mă număr printre acești ‘maeștri’, cu un program de master finalizat într-un domeniu complet diferit față de cel de licență.

        Am terminat cu 10. Am luat în disertație 10. Am fost singurul din anul meu cu aceste reușite. Am fost acceptat și am participat la 2 conferințe internaționale, am publicat în 4 jurnale științifice și sunt abia la început de drum. După ce mă mai formez și capăt mai multă experiență voi da și la doctorat. Deși am pornit cu un dezavantaj, văzând cât de slabi erau acei puțini ‘licențiați’ în domeniu, nu m-a mai mirat că i-am lăsat cu mult în urmă încă din primele luni. Și nu sunt un caz unic.

        Așa că să lăsăm la o parte tâmpenia asta.

    2. poți sa fii student la master și la facultate în același timp, în același domeniu, dacă mai ai o diploma de licență. legea permite aceasta speță.

  4. In toate universitatile din Romania sunt asemenea cazuri. V-o spune cineva care a fost presedinte de comisie, finalizare de studii la Master si la Licenta in aceasta vara, iunie-iulie 2021. M-am intalnit in cursul examinarii, in zile diferite pentru licenta, respectiv, master, cu aceiasi studenti. Nu se intampla prima data, ci de ani de zile, de cand sunt examinator, presedinte de comisii, membru, secretar, etc. Universitatile, toate, au birouri juridice conduse de profesionisti. Iar, aceasta situatie nu este ilegala, ci perfect legala, conforma legii educatiei nationale. Un absolvent de medicina, de exemplu, medic primar stomatolog, in virtutea faptului ca absolvit studii superioare, se poate inscrie si urma cursurile de master in informatica, desi nu are licenta aici, ba, mai mult, poate urma si cursurile de licenta ale facultatii de informatica simultan cu masterul. La fel, cu absolventi de drept, de biologie, educatie fizica sau ai Academiei de Politie sau ai Academiei Militare.

  5. Sunt multe nereguli care exista in invatamantul românesc de stat si privat,la fiecare nivel de invatamânt.Exista atitudinea de a incrimina mai mult invatamantul privat,dar ce spune ministerul de doctoratele de la asa zise ,,universitati
    si academii de top”,vezi Academia de Politie,Academiile care apartin de M.Ap.N . Rusine,Academia de la SRI a lu,’ Oprea ,vedeti gunoiul din ochiul altora ,dar de la voi din ochi .

  6. Ministrul sa ceara de urgenta de la toate universitatile din tara o situatie clara si detaliata unde au existat si exista aceste paradoxuri.
    Este aberant ce se intampla!
    [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

    1. Nu are de ce să se sesiseze. E perfect normal. Legea îți dă dreptul să participi concomitent la doar 2 programe diferite. Tot legea îți permite să aplici la orice master, indiferent de domeniul de licență absolvit. Cristian Barna e un dobitoc. E perfect legal să faci licență în Filosofie, Master în Psihologie, iar apoi, concomitent sau după, să faci și o licență în Psihologie. Problema e cu rahatul de sistem Bologna, nu cu studenți care se respecializează.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Curtea de Conturi și-a trimis auditorii la Ministerul Educației, pentru a verifica decuplarea universităților de cercetare și schimbarea standardelor minimale pentru profesori. Curtea anunță că a emis în 2019 recomandările inspectate astăzi, după un raport acceptat fără „obiecțiuni” de Ecaterina Andronescu și Nicolae Hurduc

Curtea de Conturi anunță că o echipă de auditori ai instituției derulează în prezent o acțiune de „follow-up” la Ministerul Educației, prin care verifică modul „de ducere la îndeplinire a…
Vezi articolul

Material susținut de UMF “Iuliu Hațieganu”, Cluj-Napoca

Interesul studenților pentru cercetare crește când sunt sprijiniți cu burse, infrastructură și acces la profesori de top – cazul Universității de Medicină și Farmacie “Iuliu Hațieganu” / Rectorul Anca Buzoianu:  Proiectul MetaboMS – exemplu de instrument ce permite studenților “să se implice direct în cercetare și diagnosticare”

Burse de până la 10.000 lei/student, acordate prin competiție, opțiunea de a participa la proiecte de cercetare în facultățile și centrele de specialitate ale universității, recrutarea activă pentru a activa…
Vezi articolul

Studenții critică dur noile reguli de evaluare a studiilor doctorale: Este alarmant că dispar experții internaționali, metodologia periclitează suplimentar credibilitatea universităților

Noile reguli de evaluare a studiilor doctorale, stabilite de Ecaterina Andronescu și publicate ieri în Monitorul Oficial, pun “în pericol întreg procesul de evaluare”, “periclitează suplimentar credibilitatea” universităților și aduc riscul…
Vezi articolul

ROSE Cel mai amplu și mai scump proiect din Educație bate pasul pe loc în evaluarea Băncii Mondiale. S-au cumpărat o mașină, laptopuri, echipamente. Efectele promise asupra celor 1,6 milioane de elevi și studenți – ZERO

Doar 6,76 de milioane de dolari (2,8%) au fost ”trase” de Proiectul ROSE, din octombrie 2015 până în luna iulie 2018, din cele 243,1 milioane de dolari cât este valoarea…
Vezi articolul