Sunt foarte puține cabinete medicale și stomatologice școlare sau dacă există cabinet, nu există medic, susține Alexandru Rafila, ministrul Sănătății / INS raporta că sunt 515 cabinete stomatologice școlare în toată țara, dintre care unul singur în mediul rural

446 de vizualizări
Alexandru Rafila / Foto: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului – Facebook.com
„A existat pe vremuri o rețea de cabinete de medicină școlară, cabinete stomatologice. În momentul de față sunt foarte puține sau dacă există cabinet, nu există medic în multe dintre aceste cabinete. Ar trebui să lucrăm împreună cu Ministerul Educației și autoritățile locale pentru consultații preventive și tratamente inițiale ale cariei dentare, mai ales în școli”, a declarat Alexandru Rafila, ministrul Sănătății, în conferinţă de presă, pe 25 martie. 

În 2022, existau 514 cabinete stomatologice școlare și studențești în mediul urban și un singur cabinet în mediul rural, conform raportului Activitatea rețelei sanitare și de ocrotire a sănătății în anul 2022, al Institutului Național de Statistică.

În ceea ce privește numărul cabinetelor medicale școlare și studențești, INS a raportat pentru anul 2022, 2.114 de cabinete în mediul urban și 27 în mediul rural. 

Alexandru Rafila a mai declarat că „cel mai important ar fi ca împreună cu Ministerul Educației să ne hotărâm odată să introducem educația pentru sănătate ca disciplină curriculară permanentă”.

Întrebat de invazia de ploșnițe din școlile din sectorul 5, ministrul Sănătății a spus că „nu crede că ploșnițele au așa o informație până unde este sectorul 5, de unde începe, de exemplu, sectorul 4. În mod evident, e vorba de asigurarea condițiilor igienice școli, dar trebuie să discutăm de educație pentru sănătate”.

Intervenția ministrului Sănătăţii, Alexandru Rafila

Rep.: De ce credeți că România a ignorat atât de mult timp sănătatea orală și vedem că trebuie să-ți permiți ca să mergi la stomatolog în țară?

Alexandru Rafila: Pentru că e una dintre activitățile medicale care a fost privatizată încă din primii ani după revoluție, practica stomatologică este probabil în proporție de 99% privată.

Sumele decontate de Casa națională de Asigurări de Sănătate pentru servicii stomatologice chiar dacă că au crescut în termeni nominali, din punctul de vedere de vedere în real al serviciilor care pot fi acoperite sunt relativ mici. Un cabinet care are contract cu o casă de asigurări de sănătate primește 6.000 lei pentru servicii stomatologice într-o lună și vă dați seama că este o sumă destul de mică, pentru că și costurile acestor servicii sunt importante. 

Cred că o altă problemă foarte serioasă și aici lucrăm, ar trebui să lucrăm împreună cu Ministerul Educației și cu autoritățile locale, este cea de desfășurare a unor activități preventive, inclusiv consultații preventive și tratamente inițiale ale cariei dentare, mai ales în școli.

Știți că a existat pe vremuri o rețea de cabinete de medicină școlară, cabinete stomatologice. În momentul de față sunt foarte, foarte puține sau dacă există cabinet, nu există medic în multe dintre aceste cabinete.

Sugestia mea pentru colegiul medicilor, stomatologi și, bineînțeles, vom fi și noi parte la această propunere este de a discuta împreună cu reprezentanții autorităților locale, fie comune și orașe mici, acolo unde accesul la servicii stomatologice este limitat și să găsim o soluție, încât măcar din când în când să poată să existe un screening la nivelul copiilor din școli, pentru că, pe de o parte, poți să identifici, să tratezi caria dentară inițial, și, pe de altă parte, poți să și sfătuiești copii, poți să îi consiliezi să se spele pe dinți, cum să se spele pe dinți. Toate lucrurile astea sunt cred importante. 

Cel mai important ar fi însă, așa cum am spus-o de multe ori, ca împreună cu Ministerul Educației să ne hotărâm odată să introducem educația pentru sănătate, ca disciplină curriculară permanentă.

Rep.: Ați mai vorbit cu doamna ministru? 

Alexandru Rafila: Am vorbit, aștept un punct de vedere articulat în acest sens. Știu că sunt dificultăți pentru că trebuie să pregătim cadre didactice. Mi-aș dori totuși ca la începutul noului an școlar să putem să demarăm această activitate măcar pentru copiii de vârstă foarte mică, să zicem că lucrăm cu învățătorii inițial și ulterior, pentru gimnaziu. Nu trebuie să începem dintr-o dată, dar un prim pas trebuie făcut în mod efectiv.

Este o inițiativă care să știți că a pornit în 2002. Am fost parte a acestei inițiative, se numea educație pentru sănătate în școala românească. Atunci a fost introdusă ca disciplină curriculară facultativă, urmând ca Ministerul Educației să găsească loc pentru educația pentru sănătate în programul obișnuit de educație al copiilor. 

Noua lege a educației stipulează educația pentru sănătate printre multe alte tipuri de educație că ar trebui introdusă, educația cetățenească, fiscală, civică, educația care te învață să circule pe stradă și așa mai departe. Eu cred că primul lucru trebuie să ne gândim la sănătate, pentru că fără sănătate, toate celelalte tipuri de informații nu sunt așa de valoroase.

Rep.: Mai multe școli din sectorul 5 se luptă cu o invazie de ploșnițe. Care ar fi pașii pe care ar trebui să-i urmăm, astfel încât să nu mai fim în această situație pe viitor?

Alexandru Rafila: Nu știu exact care este cauza că e fix în sectorul 5. Eu nu cred că ploșnițele au așa o informație până unde este sectorul 5, de unde începe, de exemplu, sectorul 4. În mod evident, e vorba de asigurarea condițiilor igienice școli, dar trebuie să discutăm de educație pentru sănătate.

Trebuie să discutăm și apropo de copii să-și informeze familiile. Combaterea acestor acestor paraziți se face și prin informarea familiilor copiilor, a copiilor, pentru că aceleași măsuri igienice trebuie luate și la domiciliu fiecăruia dintre ei, pentru că altfel o să fie un cerc din care nu se mai iese. E foarte bine că se face în sectorul 5 dezinsecție.

Rep.: Cum se poate facilita accesul la servicii medicale stomatologice și cum îi putem convinge pe medici să facă un contract cu casa?

Alexandru Rafila: Trebuie să fie interesant din punct de vedere financiar pentru medic, dar aici și colegiul profesional, din punctul meu de vedere, cred că are un rol pentru că și dacă se spune resursele sunt limitate… Este important că cu cât mai multe cabinete stomatologice au contract cu casa, cu atât mai mare va fi accesibilitatea oamenilor la servicii. 

Citește și:
Ministerul Educației cere școlilor numărul cabinetelor medicale și stomatologice din unitățile de învățământ – document
Doar 6 cabinete medicale în şcolile din mediul rural şi 10 stomatologice în tot judeţul Buzău
S-a deschis primul cabinet stomatologic școlar în Miercurea-Ciuc, după aproximativ 15 ani / 1.100 de elevi de liceu vor beneficia de tratamente gratuite

2 comments
  1. da,pentru că s aciuiate in scoli cele care n au încăput în sistemul medical…
    Doctori mi e greu sa cred că vor veni vreodată….

  2. Da?
    Ia să vedeți cum stă treaba într-un cabinet școlar!
    Uite-așa!!
    Asistentele vin, beau cafeaua cu cele de la stoma🤪. Se întâmplă ceva cu un copil( îl doare capul, burta, îi curge sânge din nas etc.). Asistenta sictirită își dă ochii peste cap, ea privea ceva în monitorul computerului, cu acompaniament muzical sau era angajată într-o discuție!
    Însiști prin atitudine să se uite la copil, îl urcă în sila pe pat. Strâmbă din nas, îți spune să suni( tu, cadru didactic) mama copilului. Ea nu știe ce să-i dea. O rogi să vorbească ea cu mama, e un cadru medical. Refuză!
    Nu vreau să generalizez!
    Au o silă și o greață de…..
    Când îi caută în cap, folosește un pix.
    Astea la o școală din centrul unui oraș!
    IIP
    Inutile Indiferente Puturoase

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Vasile Mihăilă, director de liceu în Constanța: Școlile își vor pierde treptat monopolul în furnizarea de competențe, conținuturi. Vedem cum copiii primesc burse din ce în ce mai ușor, au deja masă caldă – și atunci școala trebuie să devină un hub cu integrare socială și psihologi

Școlile își vor pierde treptat monopolul în furnizarea de competențe, conținuturi, iar directorii de școli trebuie să fie pregătiți să transforme unitățile de învățământ pe care le conduc în huburi…
Vezi articolul

Raluca Turcan acuză Oficiul Național de Anchiziții Centralizate că este “pesedizat cap-coadă” și că în ciuda presiunilor făcute de Guvern, “acceptă contestații de un nivel îndoielnic”: A făcut ca achiziționarea celor 250.000 de tablete pentru elevi să fie aproape un coșmar

Atac fără precedent la adresa instituției care derulează achiziția centralizată de tablete școlare, lansat joi seara de vicepremierul Raluca Turcan. Aceasta a declarat la B1TV că Oficiul Național de Anchiziții…
Vezi articolul