Tăierea burselor de excelență pentru elevii olimpici ar fi „o greșeală enormă”, spune Cosmin Mălureanu, director Ascendia: Trebuie regândit și sistemul burselor pe bază de medie școlară, care încurajează notarea fără bază reală

867 de vizualizări
Foto: Cosmin Mălureanu, CEO Ascendia
Tăierea burselor pentru elevii cu rezultate la olimpiadele naționale și internaționale ar fi „o greșeală enormă”, iar elevii care performează trebuie încurajați, avertizează Cosmin Mălureanu, CEO al companiei de software educațional Ascendia, în contextul măsurilor anunțate în programul de guvernare Bolojan.

Antreprenorul subliniază că educația este subfinanțată în România și că, deși premierea elevilor performanți trebuie menținută, sistemul burselor pe bază de medii generale, în prezent cele de merit și de reziliență, ar trebui regândit, pentru că „încurajează notarea fără bază reală”, precizează Mălureanu pentru Economedia.ro.

„Acest lucru se vede în procentele de note mari de la testările naționale, care diferă de cele din școli, fiind semnificativ mai mici”.

„Tăierea burselor pentru locuri fruntașe la olimpiadele naționale și internaționale, precum și la concursurile sportive naționale organizate de federațiile sportive naționale sau internaționale ar fi o greșeală enormă. Educația și sportul mereu au fost mult prea puțin finanțate, iar copiii care performează, fără dubiu, trebuie încurajați! Separat, trebuie regândit fundamental sistemul burselor pentru mediile școlare, care doar încurajează notarea fără bază reală. Acest lucru se vede în procentele de note mari de la testările naționale, care diferă de cele din școli, fiind semnificativ mai mici”, explică antreprenorul.

  • Context. Ministrul Educației a anunțat că vor fi două categorii de burse pentru elevi: burse de merit, cu condiția unei medii minime de 9, pentru cel mult 15% dintr-o clasă, și burse sociale. Asta înseamnă că bursele de excelență olimpică I (pentru elevii olimpici internațional) și tip II (olimpici național), bursele de reziliență, tehnologice și pentru mamele minore ar urma să dispară din anul școlar următor.

În ceea ce privește măsurile din planul de guvernare Bolojan, CEO-ul companiei de software educațional salută direcția de reducere a risipei banului public, dar atrage atenția asupra dezechilibrului dintre cerințele fiscale clare impuse mediului privat, cum ar fi dublarea impozitului pe dividende de la 8% la 16%, și lipsa unor angajamente concrete privind reducerea cheltuielilor de stat. „Planul conține în principal obiective calitative, în timp ce mediului privat i se cer eforturi cuantificabile imediat”, a declarat acesta.

Cosmin Mălureanu a subliniat că o reformă reală trebuie să vizeze o țintă clară de creștere a colectării veniturilor fiscale, precum TVA și contribuțiile sociale, pentru a atinge media UE de 40%, față de 27% în prezent. „Probabil doar această eficientizare ar genera suficient de mult cât să ajungem pe excedent bugetar”, a mai afirmat el pentru Economedia.ro.

În privința reducerii cheltuielilor publice, antreprenorul consideră că utilizarea de soluții e-learning pentru instruirea angajaților de stat ar reduce costurile și ar aduce transparență în procesul de formare. „«Turismul de instruire» va fi înlocuit cu instruiri clare, cu trasabilitate directă și costuri mai mici”, subliniază Mălureanu.

În final, acesta face apel la stabilirea de obiective măsurabile și transparente privind eficientizarea aparatului de stat, alături de creșterea gradului de colectare fiscală, pentru ca planul de guvernare să nu rămână doar la nivel declarativ.

Citește și:
Cristian Hatu, CEAE: Nu cumva elevii pot să fie mai motivați când felul în care predau profesorii se schimbă? Bursele de reziliență sau de merit sunt motivații extrinseci
Directoarea Raluca Răducanu: Într-o clasă, de exemplu, acum am avut la premiere 15 elevi cu media 10 / Nu este corectă propunerea ministrului Daniel David în privința burselor de merit, spune directoarea: Cum fac departajarea dacă toți au media 10?
Dan Caşcaval, senator PSD şi rector al Universităţii ”Gheorghe Asachi” din Iaşi: Nu înţeleg de ce printre primele măsuri anunţate sunt tocmai bursele studenţilor, care au avut un rol semnificativ în obţinerea unui vot esenţial pentru parcursul nostru european / Încă se poate purta un dialog, dar nu în stradă
Foarte mulți elevi au, să zicem, media 9.50 la Matematică, în generală, și la Evaluarea Națională iau 6, spune Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale: Asta spune ceva de cum se dau notele. Noi avem multe școli în care trei sferturi din note sunt peste 9
ANALIZĂ Minciuna de stat numită „burse școlare” atacată din pix de primul președinte olimpic internațional, de premierul Bolojan și de ministrul David: promiți, distribui fără criterii, tai performanța și acuzi populismul altora, pregătit să le predai primarilor bugetele de burse sociale și părinții elevilor vulnerabili
Guvernul să păstreze formula actuală de calcul a fondului de burse pentru studenți, solicită Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România


4 comments
  1. intr – adevar, elevii olimpici ar trebui apreciati, dar nu neaparat prin burse.Nu le ajunge cate zile lipsesc de la ore pt a ,se pregati” pt olimpiade?nu doar ca lipsesc, dar se scuza cateva saptamani la celelalte materii, indiferent daca la olimpiada au luat sau nu premii.Considera ca merita privilegii pt simplu fapt ca au fost la olimpiada, indiferent de rezultat.Nu e de ajuns ca le suportam aroganta?Am fost si eu olimpic candva, dar nu-mi sfidam profesorii si nu consideram ca mi se cuvin recompense.Mergeam la olimpiada fiind pasionat de domeniu

  2. da, bursele pe baza de medie scolara fac posibila concurenta incorecta, pe criterii neuniforme intre elevii din scoli diferite. Mai mult, incurajeaza o raportare artificiala a elevului la invatare(a carei motivatie ar trebui sa fie intrinseca!) Sa nu mai vorbim de ce sunt in stare sa faca parintii pentru aceste burse – spagi, presiuni, reclamatii, amenintari.

  3. O mare rusine aceasta propunere. Cine a pomenit burse de merit fie si pt 15% din clasa, din fiecare clasa, iar olimpicii care muncesc mai mult de 10h/zi sa fie bagati in aceeasi oala sau mai rau, din cauza faptului ca lipsesc mult de la scoala( pentru studiu sau deplasari) risca sa nu intre in cei 15% si sa nu ia diploma de merit si deci, nimic. O palma data educatiei, in loc sa propulsezi acesti copii pentru ca asta se intampla si in societate, au ajunsi ultimele scursuri ale societatii sa ne conduca, au ajuns oameni, copii pe strada, in parc , in magazine sa injure, sa vorbeasca ca la usa cortului si sa-i domine pe cei invatati pentru ca legea le tine partea, cei invatati sunt marginalizati prin aceste politici! Dezamagire totala

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

La simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024 lucrările vor fi scanate în clasă și corectate pe platforma digitalizată, anunță Ligia Deca

Ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat generalizarea evaluării digitalizate începând cu simulările pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat 2024, într-un mesaj pe pagina oficială de Facebook: „Lucrările tuturor elevilor care vor…
Vezi articolul

VIDEO Inspectorul școlar general din Botoșani susține că examenele de admitere la colegiile naționale „se dau și acum”, dând exemplu două licee: „Sunt cumva puțin la limita legii, dar se dau în condiții ok” / UPDATE: Șeful ISJ susține că se referea la admiterea în clasa a V-a

UPDATE: Inspectorul școlar general, Bogdan Suruciuc, a contactat redacția Edupedu.ro și a precizat că se referea, de fapt, la admiterea în clasa a V-a la cele două colegii. Știrea inițială:…
Vezi articolul

Alexandru Rafila, despre începerea școlii: Simulările trebuie să înceapă de acum / Copiii din aceeaşi clasă trebuie să fie colegi, să discute unul cu celălalt, e nevoie de prezența profesorului / Să nu încercăm să îi transformăm în nişte cititori de tablete / Școlile cu un număr mic de elevi pot avea program normal

Simulările pentru anul școlar care va începe la 14 septembrie ar trebui să înceapă de acum, iar o clasă fizică ar trebui să aibă 15 elevi, spune profesorul Alexandru Rafila,…
Vezi articolul