Articol recomandat de World Vision în cadrul programului Young Leaders, finanțat de Uniunea Europeană

TikTok poate fi folosit în scop educațional – explică tinerii din proiectele World Vision România: „Urmărim clipuri educative pentru că informația ne este prezentată prin metode non-formale, pe înțelesul nostru”

1.165 de vizualizări
Foto: captură eveniment World Vision România
Cel mai recent sondaj al fundației World Vision România realizat în contextul Zilei Internaționale a Siguranței de pe Internet ne arată că: 38.6% dintre copii stau aproape toată ziua pe internet, cu excepția programului de școală și doar 3% dintre copii nu au cont pe nicio rețea de socializare.
  • Cum poate fi folosit TikTok în scop educațional? Tinerii din proiectele World Vision Romania le recomandă copiilor și tinerilor să urmărească conținut educativ pe conturile de socializare, dacă au așa ceva

Asupra acestor statistici a atras atenția și Georgiana Vasiloiu, elevă în clasa a XII-a și membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România, în deschiderea prezentării pe care a susținut-o ca speaker la webinarul Social media – De la Facebook la TikTok, cel de-al doilea eveniment organizat de World Vision România în campania #LunaSiguranțeiPeNet, care constă într-o serie de webinarii dedicate profesorilor și părinților despre cum îi putem proteja pe copii în mediul online.

Conform celor mai recente statistici, timpul, energia și creativitatea noastră, a copiilor și a tinerilor sunt consumate în mare parte online. Însă cum putem însă să folosim social-media într-un mod util și benefic pentru tineri? Cum poate fi experiența noastră online una de învățare? În anul 2020, TikTok – cea mai populară rețea socială în rândul tinerilor – a lansat hashtagul #InvațăPeTikTok. Acesta a generat într-un an și jumătate de la lansare peste 100.000 de clipuri video educative, care au adunat trei miliarde de vizualizări. Profesori, medici, psihologi și specialiști s-au alăturat inițiativei și le vorbesc tinerilor pe înțelesul lor, despre literatură, matematică, teatru, proiecte sociale, educație sexuală, educație financiară și multe altele. Ceea ce eu le recomand tinerilor este să urmărească conținut educativ pe rețelele de socializare, hashtag-uri educative precum #ÎnvațăPeTikTok, #TeachersOfTikTok. Urmând interesele lor, aplicația le va genera în feed mai mult conținut de calitate și potrivit pentru ei.

Georgiana, elevă în clasa a XII-a și membră în Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România.

Georgiana le-a prezentat profesorilor, părinților și copiilor invitați la webinar două conturi educative care au succes pe TikTok. Florentina Pavăl, profesoară de matematică la un liceu din Fălticeni are 194.000 de următori pe TikTok, acolo unde le explică copiilor, pe scurt și în limbaj informal, ce e teorema lui Pitagora sau cum se calculează rapid procentele. Un alt exemplu a fost profesorul de limba engleză George, de la Shakespeare School, care îi învață limba engleză pe copii într-un mod ușor și atractiv.

„Ne place să urmărim clipuri educative pe TikTok pentru că informația ne este prezentată prin metode non-formale și este explicată pe înțelesul nostru. Ne place, totodată, că putem da mai departe ce considerăm folositor și că îi putem învăța și noi pe alții la rândul nostru„, a spus Georgiana.

Din primăvara anului trecut, Georgiana și colegii ei din Consiliul Consultativ al Copiilor World Vison România au luat parte la activitățile proiectului Young Leaders Speak Out for European Values, în cadrul căruia au învățat despre valorile europene și activitatea Parlamentului European, despre cum pot fi ambasadori ai valorilor europene și despre cum ei, la rândul lor, îi pot învăța și pe alți tineri să fie cetățeni activi. Pentru ca inițiativele și demersurile lor să ajungă la cât mai multi tineri, aceștia au deschis un cont comun de TikTok unde le vorbesc tinerilor despre drepturile copilului, cu precădere dreptul la educație și participare la luarea deciziilor care îi privesc în mod direct, despre ce înseamnă să fii un cetățean activ și să te implici în comunitatea ta.

Pe tinerii din Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România îi puteți urmări aici: Teens change the world.

La final, Georgiana a făcut un apel către profesori și i-a încurajat ca următoarea temă pentru elevii lor  să fie prezentarea lecției sub forma unui clip TikTok.

„Un astfel de exercițiu are mai multe beneficii. În primul rând, pentru a realiza clipul, copiii trebuie să aprofundeze și să înțeleagă lecția pentru a scoate ideile principale. În al doilea rând, trebuie să le învețe pentru a le prezenta într-un mod cât mai atractiv, iar al treilea beneficiu, prin distribuirea clipului pe TikTok,  informația va ajunge și va fi asimilată și de alți copii”, a spus Georgiana.

Acest articol face parte din proiectul Young Leaders Speak Out for European Values, derulat de Fundația World Vision România, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. Proiectul urmărește să ajute tinerii din România, prin dezvoltarea de abilități practice care le stimulează inițiativa și gândirea critică, să își descopere “vocea”, având astfel șansa de a deveni adevărați ambasadori ai participării și cetățeniei active democratice.


3 comments
  1. Informatia citită din carti, intrucat este mult mai bine structurata si mult mai eficient explicata, antreneaza gandirea abstracta si se asimileaza la un nivel net superior altor metode de informare. A face scoala pe TikTok e o prostie. Din nefericire, generatia tanara este atat de profund dependenta de retelele de socializare incat, in loc sa recunoasca mediocritatea pe care o respira, prefera sa coboare invatamantul in derizoriu. Adeptii unei astfel de teorii au prea putine tangente cu cartea si prea multe legaturi intime cu preocuparile de tip Insta story de minim 3 ori pe zi, la care plusează cu provocarile de pe SnapChat sau cu filmuletele in care se bâțâie sexy păpușelele boite de pe TikTok.

  2. Pe bune? Să-mi fac cont pe facebook ca să le predau elevilor? Păi în clasă nu sunt în stare? De ce mai suntem la catedră dacă facem lecțiile pe rețelele de socializare?
    Elevul să întrebe în clasă ce nu înțelege!
    Auzi, lecții pe tiktok și pe facebook :))
    Ce propunere!
    Doamne, mare ți-e gradina…
    Pe timpul comunismului era învățământul tradițional și elevii chiar învățau (și teorie și practică). Acum avem învățământ modern, interactiv, sub diverse forme și elevi foarte slabi la carte.
    Oare ,,modernismul” să fie de vină sau dezinteresul elevilor pentru carte?

    1. Cee ce spun pedagogii de secole, toate preceptele pedagogiei pe care le studiaza generatii de studenti, viitori profesori, le predau profesori universitari, traditia scolii romanesti de veacuri, ce a nascut profesori, medici, ingineri, cercetatori, scriitori, oameni de valoare, toate acestea sunt destituite intr-o clipita de moda unei generatii de tiktokeri si vlogeri, iar problema ar fi ca ministerul educatiei le face voia, ii lasa sa dicteze, ceea ce e foarte periculos. E greu sa lucrezi cu oamenii: cand ai o piesa de facut la strung, o faci cat poti tu de bine, dar cand lucrezi cu elevii si acestia, prinzand curaj in ultimul timp, iti batjocoresc munca, refuzand continuturile, metodele, strategiile didactice, refuzand implicit sa te respecte ca profesor pus de stat in slujba educatiei, nu-ti mai ramane decat sa recurgi la recuzita unui actor ce foloseste retorica pt a convinge beneficiarii educatiei ca un influencer cu talent. Oare ce motivatii mai putem creea noi, cei care luptam cu moda (trecatoare), cu tehnologia? Daca nu dispunem de darul actoricesc, oare cum ne putem descurca cu cei recalcitranti, ce nu stiu ce e suferinta, nu stiu ce e prietenia, nu raspund decat la frica, dar stiu sa joace cartea bolingului cu profesorul? Se presupune ca ne luam banii pt ceea ce trebuie sa facem: sa furnizam educatia, abilitati, competente, informatii, sa formam caractere… dar oare mai putem face aceste lucruri in ziua de azi, sau doar ne luptam cu morile de vant? La aceste probleme cu implicatii profunde pt viitorul societatii, se raspunde de catre minister prin transformarea semestrelor in trimestre si alte masuri superficiale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cutia-resursă pentru profesori și elevi, ghiduri de activități și o “hartă” de ajutor pentru cadrele didactice ca să creeze competențele specifice prin educația de mediu, elemente-cheie în proiectul „Verde pentru Generația Alpha” (P)

Schimbările climatice sunt deja vizibile în viața de zi cu zi și contracararea efectelor acestora nu mai poate fi o discuție despre viitor. Pentru că este impetuos necesar să se…
Vezi articolul

Școlile se mai pot înscrie în programul pilot al catalogului electronic până pe 21 iulie 2023, noul termen anunțat de Ministerul Educației / Adservio invită directorii și profesorii să implementeze cel mai avansat catalog electronic (P)

Toți profesorii, directorii din România merită să își facă meseria de dascăli cât mai ușor și fără stres. La fel, colegii din Secretariate sunt îndreptățiți să lucreze mai simplu, fără…
Vezi articolul

Un manual nu poate să fie prietenul profesorului fără ca elevii săi să-l perceapă ca atare / Cum se nasc manualele? Povestea nespusă a cărților care fac legătura dintre cele trei universuri: catedră, bancă și acasă (P)

Cât de faină e prima săptămână de școală! Povești din vacanță, aventuri de împărtășit, haine noi de admirat, frizuri și coafuri noi, telefoane și alte gadgeturi pe care unii le…
Vezi articolul

Material susținut de VIVA

VIDEO Raportul pentru burse este de mare ajutor, spune directoarea Oana Hrehoreșen despre utilizarea catalogului electronic VIVA / Experiența a 4 directori de școală și beneficiile oferite gratuit școlilor în testare până pe 31 august

Oana Hrehoreșen, director al Liceului Teoretic „Ion Ghica” din Răcari, spune despre catalogul VIVA că este de mare ajutor în generarea rapoartelor pentru profesori. „De foarte multe ori, când ai…
Vezi articolul

Evaluarea psihosomatică pentru înscrierea la clasa pregătitoare 2019 – Cum se desfășoară evaluarea psihosomatică, ce trebuie să știe copiii și care sunt riscurile școlarizării înainte de vreme

Copiii care împlinesc 6 ani după 1 septembrie 2019 pot să urmeze clasa pregătitoare numai după ce trec printr-o evaluare psihosomatică. Durează 20 de minute, se realizează la grădinițele de…
Vezi articolul