ULTIMA ORĂ Educația din România ocupă cel mai rău loc în UE la aproape toți indicatorii de calitate și trage în jos statisticile europene în domeniu, la sfârșitul mandatelor Iohannis-Deca. Noul Monitor al Educației și Formării a fost publicat de Comisia Europeană

5.251 de vizualizări
Principalii indicatori pentru Educația din România
Foto: World Vision România
România, țară situată pe ultimul loc sau printre ultimele din Uniunea Europeană la toți indicatorii privind calitatea educației, a reușit performanța ca, în momentul intrării în vigoare a noilor Legi ale educației Deca-Iohannis, să își înrăutățească prestația la toți acești indicatori, după cum relevă cel Monitorul Educației și Formării 2024, dat publicității de Comisia Europeană. Față de precedentul raport, despre care Edupedu.ro scria în urmă cu un an că plasează România în ipostaza de „lanternă roșie a UE în Educație”, țara reușește rezultate mai slabe pe toată linia, de la educația timpurie la învățământul superior.

Raportul Comisiei Europene, realizat anual, trece în revistă progresele sau regresele țărilor membre UE cu privire la obiectivele comune privind educația și formarea, ce stabilește o serie de ținte la nivel comunitar, ce trebuie atinse până în 2030. În cazul României, o parte dintre cifrele aferente anului 2023 sunt bazate pe informații aferente anului 2022, inclusiv pe ultimele rezultate PISA privind competențele, pe când cele din anul anterior datau din anul 2021 (sau 2018, în cazul PISA).

Principalii indicatori pentru Educația din România

România se situează în mod obișnuit printre ultimele țări UE sau pe ultima poziție la acești indicatori, ce vizează:

  • Participarea la educație timpurie (ținta UE pentru 2030: 96% în 2030)
  • Rata elevilor de clasa a VIII-a cu competențe digitale scăzute (ținta UE: <5%)
  • Tineri cu vârsta de 15 ani cu competențe scăzute la citire, matematică, științe – PISA (ținta UE: sub 15% în 2030)
  • Părăsirea timpurie a sistemului de educație și formare pentru populația de 18-24 de ani (ținta UE: <9% în 2030)
  • Expunerea absolvenților de învățământ profesional la învățarea la locul de muncă (ținta UE: >60% în 2025)
  • Absolvirea învățământului terțiar în rândul persoanelor de 25-34 de ani (ținta UE: >45% în 2030)
  • Participarea adulților la activități de învățare (ținta UE: >45% în 2025) 
Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024

România nu se află doar departe de aceste ținte, ci, în fiecare caz, trage în jos media europeană prin poziția pe care o ocupă la coada clasamentului.

Mai mult, față de precedentul raport, actualul Monitorul Educației și Formării 2024 prezintă rezultate mai slabe pentru fiecare indicator. Chiar și acolo unde este vorba, practic, despre o stagnare, variația este una negativă față de anul anterior.

Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024
Participarea la educație timpurie / învățământ preșcolar

Un prim-indicator cheie este cel referitor la participarea la educație timpurie (de la vârsta de 3 ani la vârsta pentru înscrierea obligatorie la școala primară). La nivel UE, media este de 93,1% în 2023. În România, este cu aproape 20 de puncte procentuale mai mică: 74,8%. 

Valoarea nu este doar mai mică decât cu 10 ani înainte (2013: 84,1%), ci este mai mică și decât cea raportată în Monitorul din 2023, când rata, în România, era de 75,6%.

Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024

Procentul plasează România pe penultimul loc în Europa, depășind doar Grecia.

Potrivit raportului de țară ce însoțește Monitorul european, „rata de participare este semnificativ mai scăzută în rândul comunității rome – rata de înscriere fiind de doar 27 % în 2021 (Agenția pentru Drepturi Fundamentale, 2022) – și în zonele rurale. Decalajul în ceea ce privește rata de participare dintre zonele urbane și cele rurale, unde trăiește 43% din populația României, se adâncește din cauza provocărilor socioeconomice și a celor legate de acces, inclusiv a distanțelor lungi de mers pe jos între casă și grădiniță (Ministerul Educației, 2023b)”.

România – pe locul 3 din coadă în privința copiilor care merg la creșă / Sursa: Raport de țara – Monitorul Educației și Formării 2024
Elevi cu competențe digitale scăzute

Pentru acest indicator, ținta prevăzută de UE pentru 2030 este ca procentul elevilor de clasa a VIII-a având competențe digitale scăzute să fie de sub 15% în 2030. Monitorul nu include date pentru România sau pentru media UE. Dar rezultatele testării internaționale ICILS 2023, prezentare recent, arată că elevii români de clasa a VIII-a au obținut cele mai slabe scoruri din Europa.  

Sursa: ICILS 2023

România s-a plasat, astfel, pe ultimul loc în Europa în evaluarea realizată de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanțelor Educaționale, iar la nivel global pe locul 5 din coadă, înaintea Kazahstan, Oman, Kosovo și Azerbaidjan. 

  • În cadrul ICILS 2023, 44% dintre elevii români au înregistrat scoruri sub nivelul 1 (dificultăți majore în competențele digitale de bază), iar 30% au avut rezultate de nivel 1 – cel mai scăzut nivel din cele 4 stabilite pentru evaluare (elevi dependenți de instrucțiuni pentru sarcini simple). La polul opus, 0% dintre elevii români de clasa a VIII-a au avut rezultate de nivel 4, nivelul performanței avansate – Edupedu.ro a scris pe larg despre rezultatele evaluării aici.

În cazul României, elevii de clasa a VIII-a care au participat la ICILS 2023 au fost primii care au studiat Informatică și TIC în fiecare an, din clasa a V-a, în funcție de o programă orientată spre formarea de competențe digitale.

Elevii de 15 ani cu competențe scăzute la citire, matematică și științe

Pentru acest indicator, raportul Comisiei pe 2024 ia în calcul rezultatele PISA 2022, pe când cel de anul trecut lua în calcul rezultatele PISA 2018.

Edupedu.ro a scris pe larg despre rezultatele României la evaluarea internațională de acum doi ani, arătând că, în ansamblu, este vorba despre o stagnare a rezultatelor, comparativ cu testarea PISA de acum 6 ani.

Rata elevilor cu rezultate slabe la PISA 2022 / Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

Pe de altă parte, raportul european de acum compară aceste procente cu ținta europeană și cu media înregistrată la UE în ceea ce privește procentul tinerilor cu competențe scăzute în cele trei domenii. Iar, comparat cu datele PISA 2018, rezultatul României la PISA 2022 arată, din acest punct de vedere, un regres ușor.

Astfel:

  • 41,7% dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la citire, față de o medie europeană de 26,2%. Media românească este mai mare decât cea înregistrată la PISA 2018 – 40,8%
  • 48,6% dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la matematică, față de o medie europeană de 29,5%. Media românească este mai mare decât cea înregistrată la PISA 2018 – 46,6%
  • 44% dintre elevii români de 15 ani au competențe scăzute la științe, față de o medie europeană de 24,2%. Media românească este la același nivel (tehnic, ușor mai mare) decât cea înregistrată la PISA 2018 – 43,9%.

Raportul de țară pe 2024 notează că există, în prezent, măsuri și investiții pentru creșterea nivelului de competențe, dar insistă pe problemele structurale din sistem:

  • „Rezultatele slabe înregistrate la testele PISA în cazul României reflectă provocări structurale în ceea ce privește calitatea și echitatea educației și formării. În timp, subfinanțarea educației a avut un impact negativ asupra atractivității profesiei și a rezultatelor învățării. Cea mai mare parte dintre actualele cadre didactice care își desfășoară activitatea în școlile din România au beneficiat doar într-o mică măsură de pregătire pedagogică în cadrul formării inițiale (…). Punerea în aplicare eficace a programelor de învățământ bazate pe competențe din 2013 la nivelul învățământului primar și al învățământului secundar inferior a fost afectată de întârzieri în ceea ce privește formarea aferentă a cadrelor didactice și de o monitorizare deficitară. (…) În special, dezavantajele educaționale asociate cu rata riscului de sărăcie sau de excluziune din România, care este cea mai mare din UE (34,4 % în 2022 comparativ cu rata de la nivelul UE de 21,6 %) au un impact negativ asupra rezultatelor. 57,8 % dintre elevii din cea mai săracă cuartilă nu ating simultan un nivel minim de competență la matematică, citire și științe, comparativ cu doar 9 % dintre colegii lor mai avantajați. Jumătate dintre copiii romi frecventează școli segregate în care toți elevii sau majoritatea acestora sunt romi (Agenția pentru Drepturi Fundamentale, 2022). În plus, incidența bullying-ului și a distragerii atenției cauzate de utilizarea telefoanelor mobile ar putea afecta, de asemenea, rezultatele.”
Părăsirea timpurie a școlii

Rata de părăsire timpurie a școlii în rândul tinerilor de 18-24 de ani este un alt indicator unde România înregistrează cele mai slabe rezultate din Europa. 

România – ultimul loc din Europa la capitolul părăsirii timpurii a școlii / Sursa: Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

În 2023, această rată a fost. În cazul României, de 16,6%, de două ori mai mare decât media europeană de 9,5%, în condițiile în care ținta UE este de 9%.

La acest capitol, România nu înregistrează decât un progres minim față de situația înregistrată cu un deceniu în urmă 2013: 17,3%). Iar procentul de anul trecut este mai mare decât cel din 2022 (15,6%).

Raportul de țară menționează unele măsuri, precum bursele sociale, programul „Masa caldă” sau măsuri remediale, dar și aici arată că este vorba despre probleme structurale:

  • „Rata de părăsire timpurie a școlii se menține la un nivel deosebit de ridicat în zonele rurale (27,5%)9, dar și în orașe mici și suburbii (14,3 %), comparativ cu doar 3,3 % în orașele mari, și este, de asemenea, ridicată în rândul romilor (Agenția pentru Drepturi Fundamentale, 2022). Deși ratele anuale ale abandonului școlar au scăzut în cursul ultimilor zece ani, acestea se mențin ridicate și sunt de peste două ori mai mari în zonele rurale. În comparație cu perioada de la începutul pandemiei, ratele abandonului școlar au crescut în zonele rurale la începutul învățământului primar (…)”.
Expunerea absolvenților învățământului profesional la învățare prin muncă

Un alt indicator-cheie la nivel european este cel al expunerii absolvenților programelor de educație și formare profesională la învățarea la locul de muncă, pentru care ținta europeană este ca 60% dintre aceștia să aibă asemenea expunere în 2025.

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

În 2023, la nivelul României, doar 8,1% dintre absolvenți au fost expuși – de opt ori mai puțini decât media europeană (64,5%).

  • Iar procentul pentru România este mai mic decât cel înregistrat cu un an înainte (8,4%), în condițiile în care media europeană a crescut peste pragul țintă stabilit pentru anul viitor.
Absolvenții de studii universitare

La nivelul Uniunii Europene, ținta pentru 2030 este ca 45% dintre tinerii de 24-34 de ani să fie absolvenți de învățământ terțiar. Ținta este aproape atinsă la nivelul Uniunii Europene (43,1%) în 2023. Dar este trasă în jos de datele pentru România, unde această rată este de două ori mai mică – doar 22,5% dintre tinerii români din această categorie de vârstă au absolvit studii superioare.

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

Iar rata este în scădere față de 2022, când România raporta, pentru același indicator, că 24,7% dintre tinerii de 25-34 de ani erau absolvenți de studii superioare.

România se situează, acum, pe ultimul loc în Europa la acest criteriu de evaluare a performanței în educație, în urma Ungariei, Italiei, Cehiei și Bulgariei. România și Ungaria sunt, de altfel, singurele țări cu rate sub 30% la acest indicator.

  • Raportul de țară notează că „spre deosebire de tendințele ascendente înregistrate la nivel european, rata de absolvire a învățământului terțiar nu s-a îmbunătățit în ultimul deceniu. Aceasta este limitată de nivelul redus de participare în învățământul superior, de ratele ridicate ale abandonului școlar în cadrul programelor universitare  și de emigrare (…) Participarea la învățământul superior se îmbunătățește ușor, dar rămâne redusă din cauza unor factori de natură structurală”.
Participarea adulților la învățare

Ultimul dintre parametrii-cheie ai UE este, de asemenea, un indicator unde România înregistrează rezultate sub media europeană: țara se situează pe antepenultimul loc la nivel UE, depășind doar Bulgaria și Grecia la capitolul participării adulților la activități de învățare (categoria de vârstă 25-64 de ani).

Sursa: Monitorul Educației și Formării 2024

Potrivit celor mai noi date, în România doar 19,1% din populația încadrată în această categorie de vârstă participa la învățare, de două ori mai puțin decât media europeană 39,5%) și departe de obiectivul de 47% stabilit la nivel UE pentru 2025.

  • Pe de o parte, raportul notează că există, mai nou, un cadru strategic pe această temă, dar arată, din nou, probleme structurale: „rata de participare este mult mai mare pentru cei care locuiesc în orașe (29,7 %), comparativ cu rata celor care locuiesc în zone rurale (11,2 %). Persoanele cu un nivel scăzut de calificare (ISCED 0-2) și cele aflate în afara pieței muncii participă foarte rar la activități de învățare (3,9 % și, respectiv, 6,4 %). Având în vedere creșterea cererii pentru competențe superioare pe piața muncii din România (Cedefop, 2023), este necesară o intensificare de urgență a măsurilor de activare a competențelor pentru a evita noi deficite de forță de muncă, în special în ceea ce privește competențele digitale.”
DESCARCĂ Raport de țară pentru România – Monitorul Educației și Formării 2024, integral:
Citește și:
ANALIZĂ Cum a preluat Klaus Iohannis educația și cum a lăsat-o, după 10 ani de „Românie educată” încheiați sub șocul Călin Georgescu: competențe mai slabe și analfabetism funcțional mai mare constatate de ultimele teste PISA, stagnare sau rezultate mai slabe la mai toți indicatorii privind calitatea educației măsurați de Comisia Europeană
România, lanterna roșie a Uniunii Europene în Educație, conform Monitorului Educației și Formării 2023, al Comisiei Europene – raport de țară și comparativ
Manipularea datelor privind competențele digitale ale elevilor români, făcută de Ministerul Educației și Universitatea din București care prezintă „coafat” raportul internațional ICILS 2023 / Instituțiile au omis deliberat datele esențiale despre realitatea din școli: elevii români de clasa a VIII-a – ultimii din Europa în utilizarea eficientă a tehnologiei
„România suferă” de pe urma rezultatelor foarte slabe ale educației / Aproape toți indicatorii privind educația și formarea – în stare „critică”, arată un nou raport al Comisiei Europene, la un deceniu de reforme Iohannis-Deca


6 comments
  1. NON-CALITATEA proceselor si rezultatelor educatiei in Romania este rezultatul SIMULACRULUI de asigurare a calitatii educatiei introdus de OUG 75-2005, deci al activitatii ARACIS si ARACIP reglementata de aceasta. Culmea stupiditatii este reprezentata de SIMULAREA abrogarii OUG 75-2005 in noile legi ale invatamantului promulgate in 2023 (L198-2023 si L199-2023) Astfel „abrogarea OUG 75-2005” este doar un nou tertip juridic menit de fapt sa mentina si sa dezvolte simulacrul „asigurarii calitatii educatiei” in Romania, prin …. simularea unor modificari. De remarcat ca „abrogarea OUG 75-2005” este mentionata doar in Legea 198-2023 privind invatamantul preuniversitar, desi aceasta trist celebra ordonanta se refera si la invatamantul superior, fiind deci logic ca mentiunea abrogarii OUG 75-2005 sa apara si in Legea 199-2023…
    Dar, daca citim cu rabdare si atentie ambele noi legi (L198 si L199 din 2023) – totalizand 530 pagini (!!), o „capodopera” juridica dificil accesibila dar protejata temeinic contra unor viitoare posibile numeroase solicitari de modificari (asa cum s-a intamplat cu precedenta LEN nr.1-2011) – ne putem da seama ca mai toate dispozitiile OUG 75-2005 au fost introduse prin copy-paste in noile legi (cu modificari minore) !!! Asa se si explica, probabil, inadvertenta absenta a mentiunii abrogarii OUG 75-2005 in L199-2023.

    Astfel, desi „abrogarea OUG 75-2005” (aprobata de L87-2006) este prevazuta in Art.250, litera b, fost Art.246 in proiectul Legii 198-2023 privind invatamantul preuniversitar), si fostul Art.259 in proiectul Legii 199-2023 privind invatamantul universitar) – nemaifiind inclusa explicit in versiunea finala a acesteia la Art.260 (din graba/ neatentie ?) – in versiunile intermediare si finale ale ambelor noi legi ale invatamantului (L198-2023 si L199-2023) sunt introduse multiple dispozitii preluate copy-paste din mai toate dispozitiile „abrogatei” OUG 75-2005. In plus, in noile legi, apare si o Anexa cu definitii ale unor „termeni si expresii”, cele referitoare la asigurarea calitatii fiind total discordante, fata de standardele terminologice si practicile internationale, intrucat sunt „inovatiile” coautorilor textului OUG 75-2005.
    De fapt, aceasta OUG 75-2005 (aprobata de L87-2006) a fost si mai este – doar o colectie de grave confuzii conceptuale, erori, prejudecati, mituri, lacune si aberatii – toate fiind justificate aiurea de un asa-zis „model de guvernare bazat pe Leviathan” preluat de coautori din Stiintele sociale ale sec. al XIX-lea dar pe care chiar unii coautori l-au repudiat dupa 6 ani de aplicare cu rezultate mizerabile – asa cum semnaleaza, de 18 ani (dar degeaba!!), numerosi cercetatori romani si straini. Sa fie doar efectul „legii comoditatii maxime” de vina pentru un asemenea comportament?

    In proiectul L98/2023 (269 pag.), privind invatamantul preuniversitar – supus dezbaterii in Parlament in vara 2023 – am identificat urmatoarele preluari copy-paste din textul „abrogatei” OUG 75-2005 (cu renumerotarea articolelor din textul proiectului de lege, dupa dezbateri fiind introdusa o noua numerotare in versiunea finala publicata):
    a. DISPOZITII FUNDAMENTALE PRELUATE DIRECT (cu unele modificari si adaugiri) DIN OUG 75-2005 : Art.112, 125 (atributii, organizare, functionare ARACIIP)
    b.TITLUL IV – „Asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar” (cap.I, II, III, IV) – ESTE INTEGRAL COPIAT, cu unele modificari minore, cu toate gravele erori conceptuale, confuziile, miturile, prejudecatile si lacunele originalului
    c.ANEXA 1 – „Lista definitiilor termenilor si expresiilor din cuprinsul legii” (2, 5, 9, 18, 19, 50, 51)

    In proiectul L99/2023 (236 pag.), privind invatamantul superior – supus dezbaterii in Parlament in vara 2023 – am identificat urmatoarele preluari copy-paste din textul „abrogatei” OUG 75-2005 (cu renumerotarea articolelor din textul proiectului de lege, dupa dezbateri fiind introdusa o noua numerotare in versiunea finala publicata):
    a. DISPOZITII FUNDAMENTALE PRELUATE DIRECT (cu unele modificari si adaugiri) DIN OUG 75-2005 : atributii, organizare, functionare ARACIS
    b.TITLUL IV – „Asigurarea calitatii in invatamantul superior” (cap.I, II, III, IV) – ESTE INTEGRAL COPIAT, cu unele modificari minore, cu toate gravele erori conceptuale, confuziile, miturile, prejudecatile si lacunele originalului
    c.ANEXA 1 – „Lista definitiilor termenilor si expresiilor din cuprinsul legii” (3, 6, 7, 14)

    In numeroasele mele interventii scrise, elaborate si trimise pe intreg parcursul legislativ al noilor legi, la Ministrul/ Ministerul Educatiei, Guvern, Parlament (comisii de invatamant) , Presedintie, cu multiple argumente manageriale, tehnice,economice, juridice si de bun simt, am solicitat abrogarea OUG 75-2005, datorita in principal ineficientei totale, birocratiei monstruoase si lipsei de credibilitate a simulacrului de asigurare a calitatii educatiei practicat de ARACIS si ARACIP de 18 ani! Le-am si trimis un proiect de lege – conceput de mine – privind asigurarea PROACTIVA a calitatii educatiei – capabil sa rezolve mai toate aberatiile existente in OUG 75-2005.
    Din pacate niciunul din destinatari nu a binevoit sa-mi raspunda in fapte/ decizii sau macar in scris, ceea ce demonstreaza dezinteresul, suficienta si/sau ignoranta decidentilor implicati…
    Este evident ca simularea abrogarii OUG 75-2005 nu poate fi o solutie pro-activa, eficienta, constructiva, credibila! Dar daca doar atata au vrut, putut si stiut decidentii nostri este si mai grav!
    Macar profesorii nostri de Managementul calitatii ar fi putut reactiona public, in 18 ani de simulacru, demonstrand decidentilor (daca au acces la ei!) ca numeroasele cercuri/ cicluri VICIOASE (generatoare de regres general, cu toata aparenta de progres pentru cativa) existente in actuala abordare a asigurarii calitatii educatiei au CONSECINTE CONTRAPRODUCTIVE si ar fi putut fi, de la inceput (in 2005) cercuri/ cicluri VIRTUOASE (generatoare de progres general, mai ales pentru cei implicati direct) – un concept din pacate inexistent in vocabularul comun si in mass-media din Romania…
    Cu toate simulacrele juridice si metodologice, cu uzurparea si impostura generate de asa-numitul „model romanesc de asigurare a calitatii educatiei” (bazat pe Leviathan), CALITATEA educatiei din Romania scade continuu, tinzand spre NON-CALITATE, asa cum ne informeaza zilnic mass-media si social media… Ce-i de facut? Este un subiect care ar fi trebuit sa preocupe pe toti cei implicati in educatie, chiar alaturi sau inainte de resursele financiare disponibile, de decenii insuficiente dar si ineficient utilizate…
    Cu mare regret si cu sinceritate…

  2. Așa este Andrei,instituțiile statului sunt în moarte clinică din cauza politicienilor ticăloși care sunt manipulați de securiști .

  3. in compensație , dominam topurile in cadrul olimpiadelor internaționale de informatica.
    se pare ca din pomânt se scoate aurul…
    va imbratisez pe toti , copiii mei , aur curat .. cu pământ framantat

  4. O țară plină de zigoineri, cum e rromania, nici nu are cum sa fie altfel. Suntem gata!

  5. Daaa. La Justiție, Poliție, Armată, Sănătate, Patronate etc. stăm foarte bine….la guvernare stăm cel mai bine…concluzie: cum e în toate domeniile, așa e și în Educație. Ne ascundem după cireș?…

  6. doar nu va mira ceva ? invatamantul este praf, autoritati si tot mai multe cadre didactice corupte si pline de indolenta si nesimtire, johanis jones joneacu… cu sloganul lui de Romania educata…nici macar nu mai putem rade, e crunta situatia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Cheltuielile unei familii cu Educația: comparația cu ceilalți ani

Competențele financiare: diferențe majore între elevii în vârstă de 15 ani din medii avantajate și cei dezavantajați, la nivel OCDE și mai ales în Europa Centrală și de Est – cele mai noi date PISA 2022 / Aproape o cincime dintre elevii din țările participante nu au competențe de bază

Unul din zece elevi în vârstă de 15 ani care au participat la evaluarea competențelor financiare în cadrul testării internaționale PISA 2022 a obținut punctaje maxime – Nivel 5, în…
Vezi articolul
Lazar Vlasceanu / Foto: Lucian Tudose-Agepres Foto

EXCLUSIV Profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români: O cronică anticipată. Despre consecințele intenționate sau neintenționate ale Proiectului de Lege a învățământului superior „România educată“

Analiză semnată de profesorul Lazăr Vlăsceanu, unul dintre cei mai proeminenți sociologi români, cercetător în cadrul Catedrei de Sociologie pe care a condus-o la Universitatea din Bucureşti, cu doctoratul în…
Vezi articolul

DOCUMENT Avocatul Poporului critică dur propunerea Ligiei Deca de a pune camere video în toate școlile, fără acordul nimănui: Obișnuința de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată. Instalarea sistemelor de supraveghere în școli nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe

Avocatul Poporului critică dur proiectul de Ordonanță de Urgență prin care ministrul Ligia Deca încearcă să își modifice pentru a treia oară propriile Legi ale învățământului. În cadrul unei analize…
Vezi articolul