ULTIMA ORĂ Modificări la definitivat, gradele didactice și titularizare prin Ordonanță de Urgență – proiect

104.135 de vizualizări
Foto: Pexels.com
Mai multe modificări la examenul național de definitivare în învățământ, pentru obținerea gradelor didactice și pentru procedura de titularizare apar în proiectul de Ordonanță de Urgență privind luarea unor măsuri pentru buna funcționare a sistemului de învățământ, publicat de ministerul Educației în transparență decizională. Documentul urmează să modifice o serie de articole din Legea Educației Naționale, iar valabilitatea modificărilor este limitată.

Modificările pentru învățământul preuniversitar încep cu examenul național de definitivare în învățământ, unde în etapa eliminatorie a evaluării, numărul de inspecții a fost redus de la două la „cel puțin una”:

  • prin derogare de la prevederile articolului 241, alineatul (1), litera (a) din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare, pentru susținerea acestuia, sesiunea 2020, etapa I eliminatorie, realizată de către inspectoratele şcolare în perioada
    stagiului practic cu durata de un an şcolar, constă în evaluarea activităţii profesionale la nivelul unităţii de învăţământ, evaluarea portofoliului profesional personal şi în susţinerea a cel puțin o inspecţie la clasă.

Se modifică și obținerea gradelor didactice prin scăderea de la 3 la 2 inspecții și prin susținerea lucrării online:

  • gradul didactic II se va obţine de către personalul didactic de predare care are o vechime la catedră de cel puţin 4 ani de la obţinerea definitivării în învăţământ, prin promovarea a cel puțin două inspecţii şcolare susținute până la data înscrierii pentru susținerea probei orale, prin derogare de la prevederile articolului 242, alineatul (4), litera a) din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare
  • pentru evoluţia în carieră prin gradul didactic II, sesiunea 2020, – gradul didactic I, seria 2018-2020, se va putea obține de către personalul didactic de predare care are o vechime la catedră de cel puțin 4 ani de la obținerea gradului didactic II prin promovarea a două inspecţii şcolare curente, eşalonate pe parcursul celor 4 ani, apreciate cu calificativul maxim și susţinerea lucrării metodico-ştiinţifice ce se va putea realiza și on-line, în faţa comisiei instituite, conform metodologiei Ministerului Educaţiei și Cercetării, prin derogare de la prevederile articolului 242, alineatul (5), literele b) și d) din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare.

Transferul consimțit între unități se suspendă pentru cadrele titulare aflate în restrângere de activitate:

  • Pe durata decretării stării de urgentă și până la data de 01 septembrie 2020 se va suspenda aplicarea prevederilor art. 252 alin 3 lit. a) din Legea nr. 1/2011 a Educației
    Naționale cu modificările și completările ulterioare, respectiv transferul consimțit între unitățile de învățământ preuniversitar, fără afectarea drepturilor cadrelor didactice titulare din sistemul de învăţământ preuniversitar supuse restrângerii de activitate.
  • Prin derogare de la prevederile articolului 252, alineatul (3) lit. b), în condiţiile intrării în restrângere de activitate, cadrele didactice titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar beneficiază de soluţionarea restrângerii de activitate prin repartizarea pe posturi/catedre vacante, coordonată de inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

Titularizarea este și ea cuprinsă în proiectul de OUG. Se modifică faptul că proba practică este notată cu Admis sau Respins, deci este eliminatorie:

  • Prin derogare de la prevederile articolului 254 alin. (8), litera a) din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare, în anul 2020, concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor din învăţământul preuniversitar de stat cu personal didactic de predare încadrat cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau perioadă determinată se organizează conform art. 89 alin. (1) din Legea Educației Naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare. Pentru acest concurs, prin derogare de la prevederile articolului 254 alin. (8), litera a) din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare, probele sunt:

a) probă practică sau inspecție specială, evaluată prin acordarea de calificative “Admis/Respins”;

b) probă scrisă cu aplicarea art. 89 din Legea educației naționale nr. 1/2011 cu modificările și completările ulterioare privind angajarea personalului didactic de predare cu contract individual de muncă, pe baza programelor specifice aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.

Ordonanța mai prevede că toate acreditările de institutții de educație care expiră în această perioadă se prelungesc până cel târziu în septembrie anul viitor:

  • În cazul în care în perioada stării de urgență decretate expiră termene opozabile furnizorilor de educație ce fac obiectul procesului de evaluare, acreditare, autorizare de funcționare provizorie sau monitorizare de către A.R.A.C.I.S, A.R.A.C.I.P, acestea se prelungesc de drept până cel târziu la începutul anului școlar/universitar 2021-2022.

FOTO: Fotografie creată de Vernie Andrea, de la Pexels


21 comments
  1. Oare ce se va intampla cu cei care au sustinut inclusiv inspectia speciala…?
    E posibila echivalarea inspectiei speciale cu examenul -scris,la gradul 2?

  2. Bună ziua! Aș vrea să știu dacă data s-a modificat perioada de inscriere la examenul de titularizare. Mulțumesc .

  3. Cred ca e foarte important ca toti profesorii sa obtina gradele didactice in aceleasi conditii, cu acelasi numar de inspectii, nu prin reducerea acestora.

  4. Se mai echivaleaza proba practica de la def cu cea de la titularizare in acest caz? Nu stiu cum se vor sustine, totusi, aceste probe, cand copiii nu sunt la clasa…

  5. Ce se va întâmpla, în cazul cadrelor didactice care au depus cererea de înscriere la gradul 1, dar, datorita stării de urgenta nu au mai avut inspecție la clasa în vederea depunerii dosarului în toamna?

    1. Ce sa va întâmpla cu cadrele didactice care au depus cerere în toamna anului 2019 în vederea efectuării inspecției curente 1,urmând ca în toamna anului 2020 sa se înscrie la gradul II pentru sesiunea 2022, iar din cauza actuala creată de pandemie nu au apucat sa efectueze inspectia?
      Va mulțumesc anticipat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO Director de viitor – conferință cu ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu: Peste 80% de posturi – ocupate în concursul de directori de școală / Vom propune în viitoarea lege a învățământului preuniversitar introducerea postului de director administrativ

Concursul de directori s-a încheiat și este momentul să aflăm ce vor face cei peste 8 mii de directori care au fost admiși, dar mai ales ce vor face autoritățile…
Vezi articolul

Facultățile de Matematică cer introducerea obligativității prin lege ca viitorii profesori de matematică de liceu să urmeze și licență, și masterat de specialitate, plus să aibă posibilitatea de a urma și masteratul didactic cu finanțare de la buget

Facultățile de Matematică și Informatică de la opt universități din țară, din Consorțiul Universitaria, solicită ministrului Daniel David să introducă prin legile învățământului obligativitatea ca viitorii profesori de matematică de…
Vezi articolul

Desființarea comisiilor școlare și a hârtiilor din școli și grădinițe, anunțată de ministrul Monica Anisie. Orban: ARACIP-ul este instituția care îi agasează cel mai mult pe profesori

Regulamentele școlare prevăd pentru fiecare unitate de învățământ obligativitatea înființării a 7 comisii. Acestea sunt, de regulă, dublate sau uneori triplate de comisii ocazionale și temporare, înființate pe baza altor…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

L.C.D – noul concept propus profesorilor și directorilor care vor să facă școala mai atractivă pentru elevi și să le dea posibilitatea să-și afișeze creațiile într-un mediu educațional, ca alternativă la rețelele sociale / VIDEO

Avizierul electronic poate face mult mai atractivă școala, spun specialiștii în soluții digitale pentru Educație de la Samsung. În sprijinul profesorilor și directorilor de școli aceștia aduc un concept nou,…
Vezi articolul