„Un alt mod de a distruge o țară: transformă profesorii din promotori ai cunoașterii, în conțopiști de Word-uri și Excel-uri” – profesorul Bogdan Oprea

21.613 vizualizări
Foto; Ilona Andrei/G4Media
Un sistem complet scăpat de sub control…

Două noi zile de muncă asiduă, fără pic de răgaz, de câte 12 – 13 ore absolut irosite, cu excepția cursurilor și seminarelor predate ieri, în inutile sarcini administrative cu zero valoare adăugată actului didactic și lumii, în general.

Sistemul de educație univesitar românesc nu are cum să producă excelență câtă vreme un responsabil de management academic într-o facultate dedică mai bine de 99% din timpul zilnic unei birocrații absolut ridicole și doar 1%, în majoritatea zilelor, nici măcar atât, gândirii strategice, cu minime șanse de a găsi timp și resurse umane să o și implementeze. Cauzele sunt multiple, inclusiv factori politici incompetenți, care nu știu decât să supra-reglementeze, dar și un aparat funcționăresc care trebuie ținut în spate, format, prea adesea, din persoane fără o calificare ce poate aduce plusvaloare societății, așa că li se dau hârtii la numărat. O comparație onestă cu orice sistem din orice țară civilizată spre care avem pretenția că tindem îmi dă dreptate. Am vorbit cu mulți directori de departamente universitare și cadre didactice din multe școli de jurnalism din lume, încărcătură administrativă a unui cadru didactic și a unui manager academic din România este, spre comparație cu ei, nu de domeniul inimaginabilului, ci chiar al satirei și absurdului comic.

Un alt mod de a distruge o țară: transformă profesorii din promotori ai cunoașterii, în conțopiști de Word-uri și Excel-uri. Nu mai avem nicio șansă.

Notă: Comentariul de față reprezintă strict punctul meu de vedere personal și nu implică în niciun fel instituția universitară pe care o reprezint în mai multe calități.

___

Bogdan OPREA este Directorul Departamentului de Jurnalism de la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București. Doctor în Științe ale Comunicării (2021), Oprea este lector universitar și profesează în domeniul academic din 2007, ca jurnalist din 1998 și ca specialist în comunicare publică din 2012. Este dublu licențiat, în Jurnalism (2006) și Filosofie-Jurnalism (2006), și are un master în Campanii de Comunicare în Publicitate și Relații Publice (2010). Teza sa de doctorat, care a tratat subiectul dezinformării și manipulării online în rețelele de socializare în campaniile pentru alegerile prezidențiale din România, a fost acordată cu distincția „Excelent / Summa cum laude” și a fost laureată cu Premiul „Cea mai bună teză de doctorat în domeniul «Științe Sociale»” în cadrul Premiilor Senatului Universității din București 2021 (Sursa și detalii).


9 comments
  1. Trist pentru intreg sistemul ……

  2. A spune că sistemul românesc „distruge profesorii” este și o formă de eschivare. Mulți universitari se plâng mult, dar inovează puțin. Raportul dintre timp consumat în critică și timp investit în soluții, în majoritatea cazurilor, nu avantajează critica. A schimba sistemul cere coaliție, strategie și perseverență — nu doar nemulțumire.

  3. Teoria ca teoria…
    Autorul postării și autorii comentariilor decente, câți colegi au care se apropie de tipul de cadru didactic „promotor al cunoașterii”?
    Iar cei care decid astăzi au trecut tot prin mâinile unor cadre didactice care au contribuit la ce au devenit aceștia.
    Etc, etc.

  4. Da! De o mie de ori!

  5. Absolut de acord!!!
    Nenumarate cursuri aiurea , cursuri cuantificate si paracusntificate, criptate, cu echivalari oculte, inutile si 90% inutilizabile, doar pt. a da de lucru unor birocrati. Multe cursuri sunt tinute de persoane care nu au nici in clin nici in maneca cu educatia. mai nou, au soarut psihologi care oredau cursuri ce țin de pedagogie?????????
    cred ca stiti la ce ma refer!!!! dar cine sa se kege de psihologi cand ka exucatie e un psiholog? cine stie cate afaceri invarte acest ministru? nu stiu daca institutiile decresirt nu ar trebui sa cerceteze…

  6. O sursa de birocratie cronofaga, total ineficace/ ineficienta si cronofaga este reprezentata de SIMULACRUL/ MIMETISMUL asigurarii calitatii educatiei in scolile si universitatile Romaniei… De 20 de ani, datorita OUG 75-2005, ARACIP si ARACIS consuma multi bani degeaba doar pentru a convinge finantatorii publici ca acestea merita finantarea publica si ca furnizorii privati de educatie merita sa nu fie impozitati… De ras dar de fapt de plans aceasta inselatorie publica!… Oricine stie ca „hartia suporta orice” (dar genereaza birocratia inutila semnalata) si ca in scoli si universitati nu se imbunatateste nimic in sensul satisfacerii cerintelor tuturor celor implicati (elevi, studenti, absolventi, angajatori, cadre didactice, parinti, etc.) situatie clar demonstrata de involutiile tuturor indicatorilor educatiei in ultimii 30 de ani… Am detaliat aceasta situatie (care ar fi trebuit sa inceteze in 2023 prin abrogarea legii de aprobare a OUG 75-2005, dar care in realitate a fost prelungita sine die, prin clasica tehnica copy-paste, a mai tuturor dispozitiilor si definitiilor aberante din aceasta OUG in diferite capitole si articole ale noilor legi ale invatamantului L198-2023 si L199-2023)…In articolul meu
    https://www.contributors.ro/ce-am-castigat-si-ce-am-pierdut-prin-simularea-timp-de-18-ani-a-asigurarii-calitatii-educatiei-ace-in-invatamantul-nostru-preuniversitar-si-superior/
    Sa speram ca prin recenta promovare a directoarei generale a ARACIS la nivel european, in postul de presedinte a ENQA, aceasta va avea posibilitatea sa afle ce fac alte state nu numai europene, pentru REALA asigurare a calitatii educatiei….Si va interveni creator pentru curmarea simulacrului neaos romanesc de asigurare a calitatii educatiei in Romania.

    1. ARACIP si ARACIS trebuiau sa fie desfiintate de mult, fiindca se prefac ca asigura calitatea prin tone de hartii si pe foarte multi bani, platiti de facultati din 5 in 5 ani ca sa isi reacrediteze programele. Dar rectorasii, niste insi mediocri si avizi de functii si de bani, nu au de gand sa protesteze, nici sa ceara desfiintarea acestor gauri negre.

      1. ARACIP si ARACIS puteau fi desfiintate prin abrogarea legii de aprobare a OUG 75-2005. Dar, desi aceasta abrogare a fost inclusa in noile legi ale invatamantului din 2023, in realitate, prin copy-paste, mai toate dispozitiile si definitiile aberante din aceasta OUG au fost REINTRODUSE in diferite capitole si articole ale noilor legi ale invatamantului L198-2023 si L199-2023 !!! Este o SMECHERIE JURIDICA aprobata de Executiv, Legislativ si promulgata de fostul presedinte – profesor! Fosta ministra Ligia Deca – studenta, ca lider studentesc ANOSR, la cursul meu de Managementul calitatii (in 2004) – ar fi putut interveni pentru curmarea extrem de costisitorului simulacru de asigurare a calitatii educatiei dar nu a facut-o!!! Juristii care au inventat SMECHERIA JURIDICA au avut cu certitudine aprobarea ministrei…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Manipularea datelor privind competențele digitale ale elevilor români, făcută de Ministerul Educației și Universitatea din București care prezintă „coafat” raportul internațional ICILS 2023 / Instituțiile au omis deliberat datele esențiale despre realitatea din școli: elevii români de clasa a VIII-a – ultimii din Europa în utilizarea eficientă a tehnologiei

Ministerul Educației și Universitatea din București au omis deliberat datele despre competențele digitale ale elevilor și pe cele care arată cât de rău stă țara noastră la capitolul alfabetizare informațională,…
Vezi articolul

„Epoca de aur” a universităților din Anglia ar putea să ia sfârșit, avertizează președintele forului de reglementare a învățământului superior din această țară / Apel pentru înlăturarea restricțiilor pentru vizele pentru studenții străini

„Epoca de aur a învățământului superior” din Anglia ar putea lua sfârșit, din cauza unei multitudini de factori, dar eventuale măsuri pentru combaterea crizei de finanțare cu care se confruntă…
Vezi articolul