Un elev din Tulcea a primit nota 6,70 la Matematică, iar la contestație a luat 9,45 / Ministrul Educației nu a enumerat acest județ pe lista celor 17 modificări mai mari de două puncte de la Evaluarea Națională 2022

11.230 de vizualizări
Foto: Google Maps
Un alt caz de modificare cu peste 2 puncte apare în județul Tulcea și a fost sesizat de cititorii Edupedu.ro în rubrica de comentarii. Este vorba despre o creștere a notei la Matematică de la 6,70 – nota inițială, la 9,45 – nota după contestații. Elevul de la Școala Gimnazială Greci fusese depunctat inițial cu 2,75 de puncte.

Ministrul Educației a enumerat la Guvern lista județelor cu modificări de peste două puncte, iar județul Tulcea și cazul de la Greci nu se regăseau pe această listă. Redăm declarația ministrului Educației:

Sorin Cîmpeanu: „Am avut, de asemenea și 17 lucrări, pentru a vă răspunde concret la întrebare, care au avut note modificate cu diferență mai mare de două puncte. Este vorba de 16 lucrări la limba română și o lucrare la matematică. Județele în care s-au înregistrat aceste diferențe, flagrante îndrăznesc să spun, au fost următoarele: Constanța, Dâmbovița și Bacău – câte trei note schimbate, existând diferență mai mare de două puncte, Buzău – două note schimbate, mai apoi avem Clujul, Călărași, Covasna, Gorj, Suceava, Vâlcea cu câte o singură notă schimbată, existând o diferență mai mare de două puncte. Sunt și situații de genul celor ale elevului din Bihor, cu diferență de 5,9 puncte. Aceasta a fost cea mai mare diferență, de la 2,80 la 8,70. Greșeala a fost făcută la nivelul la transcrierea notelor în borderou și este încă un motiv pentru evaluarea digitalizată, când profesorii completează direct în fișierul informatic notele acordate. Am avut și o diferență de 3,75 puncte în județul Prahova, tot la limba și literatura română, lucrarea fiind în Buzău. Aceste lucruri au putut să fie corectate, dar, pentru a nu mai apărea astfel de situații este nevoie de generalizarea evaluării digitalizate.

Reporter: Mulțumesc.

Sorin Cîmpeanu: Mulțumesc și eu.

Reporter: Bună ziua, domnule ministru. Tot referitor la aceste diferențe și în principal la acea de aproape patru puncte.

Sorin Cîmpeanu: 3,75 puncte.

Reporter: 3,75. Cum e posibil să fie o diferență atât de mare?

Sorin Cîmpeanu: V-am răspuns, a fost eroare de transcriere. Factorul uman generează erori, tocmai de asta este necesară digitalizarea. Nu de evaluare, ci de transcriere. Eroare materială.

Reporter: Am înteles, mulțumesc!

Sorin Cîmpeanu: Sigur că, în momentul în care te pui în postura elevului, care știe că a făcut de 8,70 și își vede rezultatul 2,80, este dramatic. De aceea, suntem datori să facem tot posibilul pentru a evita astfel de situații.

Reporter: V-aș întreba, domnule ministru, ce riscă acei profesori care au făcut aceste greșeli sau poate acei secretari, că fiind vorba de o transcriere din borderou, poate nu au făcut-o profesorii. Fiindcă, dacă acei copii nu făceau contestații, rămâneau cu acea notă.

Sorin Cîmpeanu: Abordarea cea mai eficientă este aceea a susținerii digitalizării în educație, a evaluării digitale. Mai grave mi se par acele erori în evaluare sau cel puțin la fel de grave. Și mai grave sunt erorile în evaluare atunci când vorbim despre subiecte tip grilă, acolo este inadmisibilă orice diferență.

Reporter: Și cum sunt sancționați acei profesori? Pot fi sancționați în vreun fel?

Sorin Cîmpeanu: Cei care au demonstrat anul trecut că au greșit în acest fel nu au mai făcut parte din lista evaluatorilor din acest an. Până la sancțiuni, trebuie să formăm profesorii evaluatori și mă bucur să constat că există o dorință foarte mare din partea cadrelor didactice de a se înscrie la cursurile pentru formare evaluatori”.

Reamintim că ministrul a vorbit despre 17 „diferențe flagrante”. Cea mai mare dintre acestea a fost în cazul unui elev din Bihor, care a primit 2,80 la Română, iar după ce a contestat nota a ajuns la 8,70, arată rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2022. Ministrul Educației a precizat că a fost o eroare de borderou.

Nota din Tulcea ar fi a 18-a, conform listei oficiale.


9 comentarii
  1. Cine corecteaza la contestații?
    Si unde anume se corecteaza?
    Am dori si o statistica referitoare la notele micsorate in urma contestațiilor.
    Nu este corect sa ni se prezinte numai cazuri pe alese.

  2. Ce rămâne de neînțeles pentru mine este de ce evaluarea de la contestații este considerată corectă? De unde știți că nu s-a greșit la contestații? Cineva scria că acolo participă profesori cu mai multă experiență, dar acesta este un neadevăr: participă profesori care nu au fost implicați în prima etapă a evaluării, adică adesea cei mai puțin experimentați.

    1. Corect. Si de unde știm ca la soluționarea contestatiilor nu se poate face trafic de influenta (adica cunoscand scrisul sau niște anume repere, sa intervina careva de la Inspectorat, Minister, in favoarea unor lucrari)?

  3. Sunt judete in care nu au fost convocati profesorii care au urmat cursurile speciale pentru evaluator, dar au fost preferati altii, care au dublat nota. Este o practica de ani de zile, sunt adoptate tacit tandemurile cunoscute la fiecare disciplina. Se poate verifica usor. Dar toti se acopera. Raspunsul este standard, a fost sunat si nu a raspuns la telefon. Numarul de telefon a fost transmis gresit. Atatea minciuni. Multi profesori onesti sunt tinuti departe. In final renunta ei..

  4. In Bucuresti, uitandu-ma numai pana la locul 4000 la EN si intr-o anumita scoala, am identificat 4 cazuri cu diferenta la limba romana mai mare de 1 punct: B10732581 (+2,9), B10885025 (+1,25), B10748285 (+1,4), B9944175 (+3,5).

    Posibil ca numarul de cazuri sa fie mult mai mare. Asa cum apar aceste diferente vizibile in urma contestatiei, cel mai probabil exista si notari in plus cu erori, pentru care insa nimeni nu face contestatie.

  5. Mai e si acest elev din Bucuresti (la romana) – e o scoala din sectorul 5
    B10732581 6.80 9.70 9.70
    probabil mai sunt si altii, transparenta nu este o calitate a ministerului :))
    (cu mentiunea ca, din ce a balmajit ministrul nu este clar daca corecturile s-au facut in judetele respective sau copiii proveneau de la scoli din judetele mentionate)

    Pe de alta parte, sunt “profitorii nevazuti” ai acestor evaluari (elevii carora li s-au dat note exagerat de mari fata de ce au facut – si care bineinteles nu contesta nota). Statistic, un numar aproximativ echivalent de copii au beneficiat de pe urma corectarii eronate (prin corectare eronata inteleg atat interpretarile personale in afara baremului de corectare, cat si calculele gresite si transcrierile neconforme din borderouri).

    Si, de asemenea, exista si copiii care nu contesta, chiar daca stiu ca au facut mai bine decat o reflecta nota, de frica scaderii punctajului (in special la limba romana). Si ei nedreptatiti, de fapt.

    De asemenea, corectarea este mai stricta in cazul “contestatiilor” – in primul rand pentru ca la recorectare sunt profesori mai experimentati, numarul lucrarilor este mai mic, exista riscul interventiei celui de-al doilea cuplu de supra-corectori si, nu in ultimul rand, din solidaritate de breasla cu corectorii initiali – dat fiind ca solicitantii recorectarii se considera subevaluati si, in calitate de profesor responsabil, n-ai vrea sa nedreptatesti copilul, dar in acelasi timp n-ai vrea sa le faci necazuri corectorilor initiali in caz de diferenta mare de note.

    Situatia este foarte colorata (nuantata ar fi fost putin spus), si faptul ca intr-o sutime intra sute de copii (aici ma refer la Bucuresti, nu cunosc situatia in alte parti) nu ajuta nici ea la stabilirea corecta a unei ierarhii.

    Subiectivismul de care se tot vorbeste (pentru limba romana) nu ar trebui sa joace niciun rol, pentru ca baremul este foarte clar si profesorii ar trebui sa noteze conform punctajului si nu preferintelor personale referitoare la subiectele abordate, temele alese de elevi etc

  6. Cu acest ministru la carma educatiei, ne-am facut praf viitorul economic al tarii. In 2030-2040, elevii de azi care nu vor emigra pana atunci, vor fi toti niste inadaptati, fara joburi. Se impune demisia totala a inspectorilor membri de partid din toate ISJ-urile si a ministrului. Ei isi iau leafa grasa de mii de euro lunar din datoriile puse in carca elevilor, datorii pe care le vor plati acesti elevi peste 10-20 de ani!

  7. Si in Bucuresti exista cel putin un caz cu diferenta foarte mare (3.5 puncte): nota la limba romana a fost initial 5.00, iar dupa contestatie 8.5 (elevul B9944175).

  8. Raman unele situatii chiar nedepistate. Copilul trebuie sa fie foarte increzator in fortele proprii si sa aiba si sustinerea unui adult fie si doar in procesul de depunere a unei contestatii. De multe ori se resemneaza. Mai ales ca se corecteaza in alt judet si “totul este corect acum”. Etapa de contestatii nu este pentru remedierea unor astfel de erori de care tot citim, diferente mari. In comisia din centrul de evaluare trebuie sa se faca verificari dupa introducerea notelor, se listeaza tot si se verifica de pe fiecare lucrare. Nu pica totul in sarcina informaticianului si a evaluatorului. Acolo exista o comisie, din oameni cu experienta in organizarea examenelor, asa ar trebui, cu un calendar generos care ar trebui respectat. In fapt, comisiile “sunt trase la sorti” din oamenii preferati, multi presedinti la prima lor activitate de acest fel, ei trebuie formati pe parcurs in comisii mixte, experimentati si mai putini obisnuiti cu subtilitatile examenului, pana invata ce sa urmareasca. Este exclus sa ai diferenta intre evaluatori la grila, si, totusi, daca unora le-a iesit diferenta per lucrare mai mica de 1 pct, au mers mai departe cu etapa, fara sa fie atenti la aceasta diferenta care la grila practic nu trebuie sa existe. De foarte multe ori evaluatorii sunt zoriti sa termine mult mai devreme decat calendarul. La Evaluarea nationala cele mai multe judete au terminat de corectat si introdus note in ziua de vineri. Se poate verifica. Pentru ca multi evaluatori au fost solicitati la examenul de bacalaureat sin saptamana urmatoare, asistenti, evaluatori, membrii comisiilor au facut parte din comisiile noului examen….Pana joia urmatoarea cand s-au afisat rezultatele era timp pentru verificari, dar atentia a fost acum aproape exclusiv catre bacalaureat. Din pacate sunt multe diferente foarte mari, mai ales la admiterea la liceu aceste erori produc o deturnare a traseului elevului chiar dramatica si putem gandi cate alte diferente de pana intr-un punct raman nedescoperite, dar care influenteaza chiar decisiv alegerea liceului acolo unde concurenta este mare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Cazul elevului cu CES, din București, singurul eliminat din examen la proba de Limba română, pentru că uitase să predea telefonul. Manea, președintele comisiei de Evaluare Națională: Dacă familia elevului va solicita, vom analiza posibilitatea ca elevul să poată susține sesiunea specială a acestui examen

Comisia Națională de organizare a Evaluării Naționale 2021 va analiza posibilitatea ca elevul cu CES eliminat din examen marți, la proba de Limba și Literatura Română, pe motiv că avea…
Vezi articolul

Subiectele de la Matematică, Evaluarea Națională, au un grad mediu de dificultate, spune ministrul Educației: Acesta este standardul / La simulare au fost 980 de note de 10 la Matematică

Subiectele date azi la Evaluarea Națională de la Matematică au un grad mediu de dificultate, spune ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a declarat la TVR că la simularea Evaluării Naționale…
Vezi articolul

Prefectul de Hunedoara, singurul prefect care a reacționat după rezultatele de la Evaluarea Națională 2022 și Bac 2022 / “Directorii școlilor și liceelor cu rezultate foarte slabe ar trebui să ia urgent măsuri pentru ca acest lucru să nu se mai întâmple”, spune prefectul Călin Marian

La Bac 2022, rezultatele finale din județul Hunedoara arată o rată de promovare de 78,9%, peste media de țară și la Evaluarea Națională de 81.6%, după contestații. Rezultatele nu sunt…
Vezi articolul