Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca anunță că devine parte a consorțiului universitar european condus de Universitatea din Lille – Franța

8.500 de vizualizări
Predare exclusiv online
Predare exclusiv online la facultati / Foto: Facebook – UBB
Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a devenit membră în consorțiul universitar european format din Universitatea din Lille (Franța), Universitatea din Malmö (Suedia), Universitatea Mykolas Romeris din Vilnius (Lituania), Universitatea din Minho (Portugalia), Universitatea Roma Tre (Italia) și Universitatea din Wrocław (Polonia). Cele 7 universități au intrat oficial în alianță pe 20 februarie, iar obiectivul este să formeze o universitate europeană. În acest moment, consorțiul a depus la Comisia Europeană proiectul de înființare a universității europene, iar cererea de finanțare pentru a o implementa, în primă fază, este de 5 milioane de euro, pe consorțiu, a declarat pentru Edupedu.ro Daniel David, prorectorul UBB.

Alianța din care face parte Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a fost creată ca urmare a ideii lansate în 2017 de președintele Franței, Emmanuel Macron, pornind de la care Uniunea Europeană își propune ca în anul 2024 să aibă aproximativ 20 de universități europene, anunță universitatea.

Daniel David / Sursa foto: danieldavidubb.wordpress.com

Contactat de Edupedu.ro, Daniel David, prorectorul UBB, a declarat că înființarea alianței și depunerea cererii de finanțare la Comisie au fost primii pași în crearea universității europene. “Așteptăm să vedem evaluarea Comisiei Europene, să vedem dacă primim banii. Daca da, vom fi una dintre cele 20 de universități europene. Dacă nu, vom aplica anul viitor“, a precizat David.

Ideea europeană este de a realiza integrarea și în aria academica europeană. “Consorțiul european va fi unul integrat, în care totul va fi mai flexibil. De exemplu, dacă noi avem un curs de psihologie, dar același curs este organizat și de Universitatea din Vilnius, studenții noștri să își poată alege unde fac psihologia. Ideea este să îi învățăm pe tineri că sunt cetățeni europeni, că se pot duce în mod real la o altă universitate din Europa, unde se pot simți ca acasă“, a explicat Daniel David pentru Edupedu.ro.

Acum sunt inegalități foarte mari în pregătirea oferită de universități; UE încearcă sa elimine polarizările și inegalitățile în pregătirile academice“, prin crearea acestor consorții care să reunească universități cu profiluri diferite și din regiuni diferite, a declarat prorectorul UBB.

Universitatea din Lille este coordonatorul administrativ al alianței, fiind cea mai mare universitate din Franța, cu o prezență constantă în clasamentele internaționale de prestigiu, informează UBB, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Anunțul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca

“Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) este parte a unei alianțe internaționale pentru construirea unei universități europene InclusU (Inclusivess in/for the European Union through a European University).

Constituită în mod oficial în data de 20 februarie, la Bruxelles, alianța poartă numele InclusU și este formată din:

  • Universitatea din Lille – Franța,
  • Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca – România,
  • Universitatea din Malmö – Suedia
  • Universitatea Mykolas Romeris din Vilnius – Lituania
  • Universitatea din Minho – Portugalia
  • Universitatea Roma Tre – Italia
  • Universitatea din Wrocław – Polonia

Universitatea din Lille, coordonatorul administrativ al alianței, fiind cea mai mare universitate din Franța, cu o prezență constantă în clasamentele internaționale de prestigiu.

Alianța InclusU face parte din Inițiativa Universităților Europene (European Universities Initiative) care are la bază ideea formulată în anul 2017 de președintele Franței, Emmanuel Macron, pornind de la care Uniunea Europeană își propune ca în anul 2024 să aibă aproximativ 20 de universități europene.

O universitate europeană este definită ca o alianță de universități:
  • de diverse profiluri și cu acoperire geografică europeană cât mai largă;
  • cu o strategie academică pe termen lung, axată pe sustenabilitate, excelență și valori europene;
  • oferind un curriculum centrat pe student, în cadrul unui campus inter-universitar în care studenții pot elabora și de jos în sus (bottom up) programe academice de interes și unde mobilitatea academică este asigurată la toate nivelurile; studenții vor putea obține diploma universitară combinând cursuri de la universitățile din alianță;
  • care vizează rezolvarea de probleme europene majore, de actualitate, în abordări interdisciplinare, bazate pe cooperare între actorii relevanți (studenți/cadre didactice-cercetători/societate).

Universitatea Europeană InclusU are acest profil complex, reunind universități tradiționale și mai noi, din nordul, sudul, vestul și estul Uniunii Europene, din capitale, orașe de graniță și/sau dinamice, din zone mai bogate sau mai puțin dezvoltate.

Valorile angajate de InclusU, în spiritul definit de inițiativa de a crea universități europene, sunt Inclusiveness (pentru a valorifica la maximum potențialul uman), Civic-mindedness (sprijinind formarea de cetățeni activi, care contribuie la o societate avansată bazată pe cunoaștere, în logica sustenabilități și politicii green responsabile), Openness (în relația cu societatea) și Quality (angajând excelența în cercetare, predare și în relația cu societatea, influențând transversal toate celelalte trei valori).

Alianța universitară InclusU este una robustă, creată pentru a reuși în acest demers, fie acum, fie prin aplicațiile deschise în următorii ani. Dar, în ultimă instanță, acest demers este astfel gândit încât să conteze pentru internaționalizarea UBB chiar în condițiile în care nu s-ar câștiga finanțarea, deoarece viziunea și angajamentul academic trebuie și pot uneori să transceadă partea financiară”, afirmă rectorul UBB, acad. prof. dr. Ioan-Aurel Pop.

La rândul său, prof. univ. dr. Daniel David, prorectorul UBB pentru cercetare, competitivitate-excelență și publicații științifice, declară că „UBB are în istoria ei și în Carta proprie angajamentul pentru un profil de universitate de excelență de talie internațională (world-class). O astfel de universitate generează cunoaștere avansată (prin cercetare), diseminează cunoașterea (prin predare-învățare/educație modernă – într-un model humboldtian de tip research-based teaching care formează cetățeni activi în societate) și utilizează cunoașterea (prin activități inovatoare/de calitate către comunitate/societate). Există două căi majore spre statutul de universitate world-class, de cele mai multe ori angajate cumulativ de universitățile de succes în acest demers. Prima cale se bazează pe competitivitate academică susținută financiar și legislativ. UBB își asumă această cale, mai ales la nivel de master/doctorat, deși nu o poate face maximal din cauza subfinanțării și a contextului legislativ din țară, complet defavorabil competitivității-excelenței academice. A doua cale se bazează pe creșterea potențialului intelectual (de ex. de inteligență/creativitate) prin sporirea capitalului uman și social al universității pe baza unor mecanisme de incluziune. UBB, prin InclusU, își propune să valorifice la maximum această cale pentru atingerea statutului academic de tip world-class, dar cred că UBB trebuie să utilizeze programatic această cale, indiferent dacă finanțarea va fi sau nu obținută în acest demers specific.”

Consorțiul a fost constituit în mod oficial în 20 februarie 2019, la Bruxelles, din partea Universității Babeș-Bolyai participând prof. univ. dr. Daniel David, prorector pentru cercetare, competitivitate-excelență și publicații științifice, prof. univ. dr. Bálint Markó, prorector pentru linia de studii în limba maghiară, extensiile, relația cu universități maghiare, asigurarea calității, respectiv prof. univ. dr. Sergiu Mișcoiu, directorul Centrului pentru Cooperări Internaționale.”

Citește și:

 

 


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ocupația de profesor itinerant și de sprijin va fi introdusă în Clasificarea ocupaţiilor din România – proiect / Pentru elevii cu nevoi speciale, încă există ocupația de „educator în unități de handicapați”

Ocupația de profesor itinerant și de sprijin va fi introdusă în Clasificarea ocupaţiilor din România, conform unui proiect de ordin privind completarea Clasificării ocupaţiilor din România, al ministrului muncii și…
Vezi articolul

De vină pentru rezultatele de la Titularizare este clasa politică din ultimii 30 de ani, susține federația sindicală FSLI / “Majorarea salarială care ar fi trebuit să se acorde în anul 2020 a fost ‘sărită’ și anul acesta”

“Rezultatele Examenului Național de Titularizare sunt eșecul clasei politice care a condus România în ultimii 30 de ani”, afirmă, într-un comunicat transmis Edupedu.ro, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ. Aceasta susține…
Vezi articolul

Numărul școlilor care organizează programul Masă caldă crește de la 300 la 350, anunță ministrul Educației, fără să fie publicată și lista celor 50 de școli în plus / Măsura a fost adoptată prin ordonanță de urgență, iar proiectul este tot unul pilot, pentru al șaptelea an la rând

„Este vorba de ordonanța de urgență prin care creștem numărul școlilor beneficiare în programul Masă Caldă, de la 300 la 350, după ce într-una dintre ședințele de guvern de luna…
Vezi articolul

Kitul educațional care i-a făcut pe 90% dintre părinții care l-au primit să se joace mai mult cu copiii lor și care le-a dezvoltat celor mici abilitățile cognitive și creative / Rezultatele unuia dintre cele mai ample studii realizate vreodată în educația timpurie din România: 45% dintre părinți invocă lipsa banilor, ca motiv pentru care nu își trimit copiii la grădiniță, iar 37% spun că discută lunar sau mai rar cu copiii lor

La începutul anului școlar trecut, în septembrie 2022, în peste 700 de comunități defavorizate din 40 de județe a început derularea proiectului „Start în educație“. Timp de un an școlar,…
Vezi articolul

Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru educatorii-puericultori din creșe. Regulile vin după un an și trei luni de când creșele au devenit instituții de învățământ

Ministerul Educației a stabilit cum se diferențiază salariile pentru cei care ocupă funcția de educator-puericultor, potrivit unui ordin publicat vineri, 9 decembrie, în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul privind diferențierea…
Vezi articolul