UPDATE Mama aflată în greva foamei de cinci zile, în fața Ministerului Educației, a fost internată la Spitalul Universitar, apoi a reluat protestul. Reacția părintelui față de răspunsul MEC: Este profund dezamăgitor ca o instituție obligată să aplice legea alege, în continuare, să o relativizeze / Îmi reprezint fiica, un copil aflat în sistemul public de educație, nu într-un experiment

36.888 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
La cinci zile de la declanșarea grevei foamei în fața Ministerului Educației și Cercetării, Oana Corina Rogojanu, mama unei eleve de clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, își exprimă dezamăgirea profundă față de poziția oficială transmisă de instituție. Aceasta susține că răspunsul transmis Edupedu.ro de către minister pe 2 mai nu aduce nimic nou față de argumentele oferite în întâlnirile directe din 29 și 30 aprilie sau în răspunsurile scrise primite anterior, în urma sesizărilor începute în noiembrie 2024.

UPDATE

Ora 17:45: Oana Rogojanu a fost externată și a reluat protestul din fața MEC. Continuă greva foamei față de situația elevilor din școlile cu predare în limba maternă germană, cărora nu li se asigură decât pentru câteva discipline predarea, conform legii, în limba respectivă.

Ora 11:45: În urma stării generale care s-a înrăutățit după protestul prin greva foamei al părintelui, medicii au decis ca persoana să fie internată sâmbătă, 3 mai, la Spitalul Universitar de Urgență din București. Contactată de Edupedu.ro, Oana Rogojanu a precizat că va reveni la protestul din fața ministerului imediat cum medicii îi vor permite.


Continuarea știrii inițiale: „Este profund dezamăgitor ca o instituție obligată să aplice legea alege, în continuare, să o relativizeze. Mă aștept la un răspuns demn de un garant al legalității, nu la justificări care seamănă cu discuții de rețea socială”, a transmis aceasta pentru Edupedu.ro. În centrul protestului se află obligativitatea susținerii probei de limba germană maternă la Bacalaureat, în contextul în care, potrivit părintelui, colegiul nu îndeplinește condițiile legale pentru a funcționa ca unitate cu predare în limba minorităților.

Poziția Ministerului Educației

Ministerul afirmă că „prin învățământ cu predare în limbile minorităților naționale se înțelege tipul de învățământ în care toate disciplinele se studiază în limba maternă” și adaugă că, în cazurile în care nu există o unitate cu predare în limba maternă, elevilor li se poate oferi acces la discipline relevante în limba lor, la cerere. Însă părintele atrage atenția că această formulare se aplică doar în situații excepționale, care nu se regăsesc în cazul de față.

Discrepanța dintre lege și realitate

Potrivit unei anchete Edupedu, majoritatea liceelor cu statut de „unități de învățământ cu predare în limba germană” nu respectă legislația. În realitate, predarea se face preponderent în limba română, iar statutul de unitate cu predare în limba maternă este, în mare parte, doar formal.

Această discrepanță are implicații serioase:

  1. Acreditare obținută pe baza unor declarații neconforme cu realitatea.
  2. Organizarea ilegală a probei de limba maternă la Bacalaureat.
  3. Emiterea unor diplome de Bacalaureat în condiții nelegale.
  4. Încălcarea dreptului constituțional la educație în limba maternă.
  5. Nerespectarea angajamentelor internaționale asumate de statul român.
  6. Afectarea încrederii în sistemul de educație.

Solicitarea părintelui

„Nu sunt în fața Ministerului pentru un punct de vedere — cer aplicarea unei legi clare, în fața unei încălcări documentate”, subliniază Oana Corina Rogojanu. Aceasta cere soluții legale și corecte pentru sesiunea Bacalaureat 2025, care să permită elevilor o opțiune privind susținerea probei de limba maternă, în locul obligativității unei evaluări organizate, în opinia sa, ilegal.

„Îmi reprezint fiica, un copil aflat în sistemul public de educație, nu într-un experiment”, își încheie aceasta apelul, așteptând un răspuns demn de o instituție care ar trebui să garanteze respectarea legii și a drepturilor elevilor.

Răspunsul integral al părintelui, ca reacție la poziția Ministerului Educației și Cercetării:

„Cu părere de rău, constat că răspunsul oficial al Ministerului publicat ieri nu diferă semnificativ de cel pe care l-am primit în cadrul întâlnirilor din 29 și 30 aprilie, și nici de cele primite în scris în urma sesizărilor începute în noiembrie 2024.

Este profund dezamăgitor ca o instituție obligată să aplice legea alege, în continuare, să o relativizeze. Mă aștept la un răspuns demn de un garant al legalității, nu la justificări care seamănă cu discuții de rețea socială.

Legea este clară. Încălcarea este documentată. Cine răspunde?

I. Ce spune legea

  • 1995 – România ratifică Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale
    → Statul se obligă să asigure acces real, nediscriminatoriu, la educație în limba maternă.
  • 2011 – Legea educației nr. 1/2011, Art. 46(1):
    → „În cadrul învățământului preuniversitar cu predare în limbile minorităților naționale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepția disciplinei Limba și literatura română.” Link: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/265097
  • 2023 – Noua lege a educației nr. 198/2023, Art. 60:
    → Aceeași formulare, nicio excepție introdusă. Link: edu.ro

II. Ce spune Ministerul Educației și Cercetării (OFICIAL)

„Prin învățământ cu predare în limbile minorităților naționale se înțelege tipul de învățământ în cadrul căruia toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepția disciplinei Limba și literatura română, respectiv tipul de învățământ pentru elevii aparținând minorităților naționale care frecventează unități de învățământ cu predare în limba română sau în altă limbă decât cea maternă și cărora li se asigură, la cerere, ca discipline de studiu, limba și literatura maternă, istoria și tradițiile minorității naționale respective și educația muzicală.”

Link: https://www.edu.ro/invatamant-minoritati-nationale

→ Confirmă că „toate disciplinele se studiază în limba maternă” în unitățile de învățământ acreditate cu predare în limba minorităților.

→ Partea a doua a definiției se referă la situațiile excepționale în care nu există o unitate de învățământ cu predare în limba maternă, iar elevii minorităților învață în clase cu predare în română sau în altă limbă — caz în care pot solicita, la cerere, studierea limbii și literaturii materne, a istoriei și tradițiilor minorității, precum și educație muzicală specifică.

III. Ce se întâmplă în realitate

Articol Edupedu: https://www.edupedu.ro/exclusiv-majoritatea-scolilor-cu-predare-in-limba-germana-nu-respecta-legea-si-nici-dreptul-minoritatii-de-a-primi-integral-instruire-in-limba-materna-dar-ministerul-sustine-ca-ele-isi-pastreaza-stat/

→ Majoritatea liceelor „cu predare în limba germană” NU respectă legea:

  • Predarea se face preponderent în română.
  • Statutul de liceu în limba minorității este formal, dar neonorat în practică.

Consecințe (în lanț):

  1. Liceu care funcționează cu statut declarat „cu predare în limba maternă”, dar nu respectă prevederile legii (nu toate disciplinele sunt predate în limba germană)
  2. => Obține aviz de funcționare în baza unei declarații neconforme cu realitatea
  3. => Se organizează ilegal proba de limba și literatura maternă (germană) la Bacalaureat
  4. => Elevii obțin diplome de Bacalaureat care includ proba la limba maternă, în condiții nelegale
  5. => Se ridică semne de întrebare cu privire la validitatea diplomelor și la respectarea dreptului constituțional la educație în limba maternă
  6. => Statul român nu respectă angajamentele internaționale privind protejarea minorităților
  7. => Încrederea în sistemul de educație și în legalitate este afectată

Nu sunt în fața Ministerului pentru un punct de vedere — cer aplicarea unei legi clare, în fața unei încălcări documentate.

Cer soluții corecte pentru sesiunea de Bacalaureat 2025: găsirea unei variante opționale pentru elevi, nu forțarea susținerii unei probe organizate ilegal.

Îmi reprezint fiica, un copil aflat în sistemul public de educație, nu într-un experiment”.

Informații de context

Amintim, Edupedu.ro a scris pe 17 aprilie despre fenomenul care a cuprins majoritatea școlilor cu predare în limba germană. Acestea nu respectă legea și nici dreptul minorității de a primi integral instruire în limba maternă, dar Ministerul susține că ele își păstrează statutul pentru că „elevii nu pot fi privați de acest drept”.

Pe 29 aprilie, mama elevei de clasa a XII-a de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu a intrat în greva foamei în fața Ministerului Educației. Părintele reclamă că, deși școala ar trebui să ofere predare exclusiv în limba germană, în realitate peste jumătate dintre materiile școlare sunt predate în limba română, iar multe cadre didactice nu sunt calificate să predea în limba minorității germane. Astfel, susținerea probei E.b. la Limba Germană Maternă ar reprezenta, în opinia sa, o evaluare incorectă și nealiniată cu pregătirea reală a elevilor, se arată într-o scrisoare înaintată reprezentanților ministerului, primită și ea pe adresa redacției. Scrisoarea poate fi consultată aici.

Demersurile către Ministerul Educației și Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, începute încă din noiembrie 2024, nu au adus nicio soluție concretă. În scrisoarea deschisă și în comunicatul de presă, Oana Corina Rogojanu subliniază că fiica sa și colegii ei sunt victimele unui sistem care tolerează încălcarea legii, invocând abuziv prevederi vagi din Convenția-cadru pentru protecția minorităților naționale.

Printre revendicările transmise Ministerului Educației se numără:

  • Verificarea respectării condițiilor legale de predare în limba germană la Colegiul „Brukenthal” și în alte unități similare;
  • O soluție echitabilă pentru elevii promoției 2025, cum ar fi posibilitatea susținerii probei la limba germană ca limbă modernă sau eliminarea obligativității notei de la proba E.b. de pe diploma de Bacalaureat .
Citește și:
Greva foamei în fața Ministerului Educației, în semn de protest față de școlile germane care nu respectă legea, tolerate de minister și inspectoratele școlare / Mama unei eleve solicită ca proba de limba maternă de la Bac să fie opțională
A doua zi de greva foamei la Ministerul Educației / Părintele care cere respectarea legii Educației de către școlile cu predare în limba germană maternă, de către inspectorate și minister, a petrecut toată noaptea pe trotuarul din fața instituției și anunță că nu renunță la protestul extrem până când nu obține o soluție
​​A treia zi de greva foamei la Ministerul Educației. Părintele cere o soluție legală și echitabilă pentru Bacalaureat 2025: Nici Ministerul, nici ISJ Sibiu nu pot invoca lipsa de profesori ca piedică legală / Astăzi, echipajul medical a constatat o stare de slăbiciune și a decis administrarea unei perfuzii
Ziua a patra de greva foamei la Ministerul Educației: Sunt părinte, sunt parte a procesului educațional, și am semnalat o încălcare gravă a legii – totuși, nu sunt ascultată, spune mama elevei care cere ca proba de limba maternă de la Bac să fie opțională, pentru liceele cu predare în limba germană maternă care nu respectă condițiile legale

Prima reacție publică a Ministerului Educației și Cercetării la protestul unei mame care semnalează ilegalitatea școlilor germane vine abia în a patra zi de greva foamei a acesteia: anunță că nu poate anula o probă a Bacalaureatului, deși nu a cerut nimeni așa ceva. Instituția promite controale în toate școlile cu predare în limba maternă, dar abia la anul

5 comments
  1. Am o întrebare. Câți din profesorii din școlile cu predare în limba maternă, cunosc și stăpânesc limba maternă specifică scolii respective ? Nu cumva faptul că în școlile respective ,profesorii nu stăpânesc limba maternă respectivă ,se preferă să se ignore legislația?

  2. Realitatea este că la aceste școli nu mai sunt decât cazuri izolate de elevi de etnie germană. Marea majoritate sunt români care vor să învețe germană.
    De mulți ani nu se mai găsesc profesori care să predea în germană toate materiile, dar sunt măcar pentru limba și literatura germană.
    Oricum, dacă un profesor de o materie oarecare ar preda exclusiv în germană, nu s-ar face înțeles de către majoritatea elevilor.
    Încet, încet învață germană și un procent important ajung să promoveze testul DSD către finalul liceului.
    Astea sunt posibilitățile. Legea e depășită de realitate și dacă ar fi să ne luăm strict după litera ei, școlile astea ar trebui să fie doar pentru etnicii germani.

  3. Nu vorbim doar de un copil , vorbim de generatii intregi.
    Este o problema generala a scolilor germane si toata lumea o ascunde: inspectoratele, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Forumul German.
    Ministru ar trebui sa citeasca atent ce anume cere aceasta femeie. Sa nu mai spuna prostii ca a cerut anularea Bacalaureatului. A cerut sa fie optionala proba. Daca statul nu a asigurat conditiile prevazute in lege, statul trebui sa ia decizii corecte pentru acesti copii.
    Principiul predictibilitatii trebuie sa se aplice si cand supunem copiii la un test foarte greu de limba in clasa zero, unde concurenta uneori este de 10 copii pe un loc si ne inscriem copiii intr- un invatamant, care conform legii si autorizatiei de functionare trebuie sa fie in limba germana. Apoi constatam ca nu este asa, dar pretentiile la Bac sunt ca si cum ar fi asa.
    Principiul predictibilitatii nu este o justificare pentru incalcarea legii !!!
    Gasiti solutii pentru generatiile sacrificate.
    Gasiti solutii sa trimiteti profesorii pe perioada vacantelor in Germania sa invete limba. Sunt acorduri cu Germania pentru care nimeni nu isi da interesul sa se aplice in intetesul copiilor care statul le- a promis invatamant in limba materna!

    Va multumesc pentu demersul pe care il faceti, pentru curajul dumneavoastra de a va expune public , pentru dorinta de schimbare. Sunteti vocea noastra a mii de alti parinti din sistem.

  4. Mă întreb dacă doamna Rogojanu este într-adevăr, de etnie germană, dacă limba germană este cea pe care o vorbesc în familie sau, de fapt, au înscris-o pe fiica lor la o școală cu predare în limba germană sperând ca să învețe această limbă gratuit, pe cheltuiala statului român. Mai mult, pentru avantajul de a obține certificatul DSD (pe care l-a obținut, chiar cu un calificativ C1 !), deci mulțumită faptului că în această școală a beneficiat de 4 ore de limbă și literatură germană timp de 13 ani. E adevărat, nu pentru toate celelalte discipline se găsesc profesori care să predea în germană, dar la limba și literatura germană SIGUR a avut profesori continuuu. La Bacalaureat e normal să susțină proba de limbă și literatură germană (mai ales pentru ca a obținut C1 la DSD). La celelalte probe de Bac, are opțiunea să susțină examenul în limba română, după situația de a fi avut sau nu profesor care a predat în germană sau nu.

  5. Doamnă, 4 ani ați luat atitudine? Doriți să fie modificată o Lege înainte cu o lună de bacalaureat ?????
    Vă dați seama că ce cereți este imposibil și vă afectați și abuzați emoțional și propriul copil ???? Îi distrugeți echilibrul de care are atâta nevoie să treacă cu bine examenul de bac, pe care să fim sinceri, l-ar putea trece lejer. Pentru cineva care se pregătește totuși, bacalaureatul nu reprezintă o problemă! Apoi vă reluați protestele, poate implicați și alți părinți .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Inspectoratul Școlar Iași, despre tergiversările în cazul învățătorului acuzat că a bătut o elevă de a II-a și că își terorizează clasa: „La acest moment este în curs de desfășurare cercetarea disciplinară”. Pe 1 martie, inspectorul general spunea că va solicita urgent încetarea contractului de muncă

Inspectoratul Școlar Județean Iași justifică, într-un răspuns pentru Edupedu.ro, menținerea în activitate a învățătorului pensionar acuzat că a bătut o elevă de a II-a și că își terorizează clasa. Este…
Vezi articolul

BREAKING Surse: Mandatele nelimitate pentru rectorii care se suspendă din funcție, deși teoretic limitate la 2, sunt menținute în proiectul Legii învățământului superior care va fi prezentat de Ligia Deca, prin prevederea legală că mandatele trebuie să fie „complete” pentru a fi limitate

Proiectul noii Legi a învățământului superior realizat de Ligia Deca menține portița care le permite rectorilor, prin suspendare, să aibă un număr nelimitat de mandate la conducerea universităților, potrivit proiectului…
Vezi articolul

EXCLUSIV Tichetele educaționale de 500 de lei vor fi gata de livrare, după Crăciun / Lista beneficiarilor, blocată de o lună, a fost trimisă de STS Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, iar tichetele urmează să fie trimise la școli, aflate în plină vacanță de iarnă

După mai multe solicitări ale Edupedu.ro adresate instituțiilor statului care au în atribuții diverse operațiuni legate de tichetele educaționale pentru elevii din familii dezavantajate, Serviciul de Telecomunicații Speciale a transmis…
Vezi articolul

Universitățile au nevoie de scannere pentru verificarea plagiatelor, dar nu le pot procura cu banii de la Minister – rectorul ASE, Nicolae Istudor: Cererea Universitaria de reportare a banilor pentru analiza doctoratelor urmărește evitarea blocării fondurilor publice

Multe universități au nevoie să achiziționeze scannere performante pentru a putea verifica plagiatele din tezele de doctorat, dar nu le pot procura din fondurile alocate de minister pentru că asemenea…
Vezi articolul