În a șaptea zi de grevă a foamei, desfășurată în fața Ministerului Educației, Oana Corina Rogojanu, mama unei eleve de clasa a XII-a, a primit o scrisoare oficială, înmânată personal de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David. Gestul vine într-un moment de tensiune crescândă, pe fondul protestului declanșat de părintele sibian în legătură cu obligativitatea susținerii probei de limba germană maternă la Bacalaureat — o prevedere pe care aceasta o consideră ilegală, în condițiile în care colegiul frecventat de fiica sa nu oferă educație integrală în limba germană, la toate disciplinele, conform cerințelor legale. Publicăm scrisoarea mai jos, în articol.
UPDATE, ora 19:00 – Mama elevei de clasa a XII-a încheie greva foamei după 7 zile în fața Ministerului Educației: Renunț la protestul extrem, nu și la demersul pentru un Bacalaureat echitabil.
În debutul scrisorii, ministrul își exprimă îngrijorarea „atât ca psiholog, cât și ca ministru”, subliniind posibilele riscuri asupra sănătății fizice și emoționale ale părintelui și familiei. În plan administrativ, Daniel David anunță oficial că, începând cu 5 mai 2025, a decis trimiterea Corpului de control al ministerului la unitatea de învățământ vizată de sesizări, în vederea unei anchete urgente și extinse:
„Am înțeles mesajul dvs.! […] vom face cu regim de celeritate o analiză mai largă a sistemului, pentru a identifica și corecta (inclusiv prin sancțiuni, unde este cazul) astfel de situații potențiale,” scrie ministrul.
Este pentru prima dată când conducerea ministerului recunoaște public nevoia unei evaluări sistemice a funcționării liceelor cu predare în limbile minorităților.
Ministrul precizează însă că solicitarea principală a protestatarei — proba de limbă maternă să devină opțională la Bacaluareat 2025 — nu poate fi îndeplinită la acest moment:
„Nu putem modifica metodologia de examen cu câteva săptămâni înaintea începerii acestuia, cu atât mai mult cu cât […] am afecta zeci de mii de copii. Chiar nu pot asuma o asemenea măsură care depăşeşte cadrul legal,” potrivit oficialului.
Prin acest răspuns, ministrul argumentează că predictibilitatea și stabilitatea normativă trebuie respectate, în special într-un examen național.
Scrisoarea se încheie cu un apel uman și emoțional, ministrul rugând-o pe protestatară să înceteze greva și să se întoarcă alături de fiica sa, aflată în pragul Bacalaureatului:
„Protestul dvs. a avut deja efectul de a grăbi analiza de sistem și individuală, așa că vă rog să renunțați să vă mai riscați starea de sănătate și să fiți alături de copil și familie,” încheie Daniel David.
Publicăm scrisoarea ministrului, transmisă redacției Edupedu.ro de părintele protestatar:
„Stimată doamnă,
Din prima zi urmăresc cu îngrijorare protestul dvs., atât ca psiholog, cât si ca ministru, mai ales în legătură cu potentialul impact asupra stării dvs. de sănătate și asupra familiei.
Am cerut secretarilor de stat și secretarului general al ministerului să aibă întâlnirile cu dvs., pentru a ințelege mai bine problema, solicitările şi măsurile pe care le putem lua. În continuare, mă adresez și eu direct dvs., spunându-vă personal şi sincer că:
(1) Am înțeles mesajul dvs.! Dincolo de informațiile solicitate din primele zile inspectoratului general, am decis azi, 5 mai 2025, să trimit Corpul de control la unitatea şcolară menţionată de dvs. și să facem cu regim de celeritate o analiză mai largă a sistemului, pentru a identifica și corecta (inclusiv prin sancțiuni, unde este cazul) astfel de situații potențiale.
(2) Vă spun însă, sincer și direct, că nu putem modifica metodologia de examen de bacalaureat cu câteva săptămâni înaintea începerii acestuia, cu atât mai mult cu cât, dincolo de predictibilitatea normelor juridice, am afecta zeci de mii de copii. Chiar nu pot asuma o asemenea măsură care depășeşte cadrul legal.
Protestul dvs. a avut deja efectul de a grăbi analiza de sistem si individuală, aşa că vă rog să renunțati să vă mai riscati starea de sănătate şi să fiți alături de copil și familie în pregătirea pentru bacalaureat.
Cu deosebită consideratie,
Prof. univ. dr. psih. Daniel David
Ministrul Educaţiei si Cercetării”
Protestul a avut următoarea cronologie:
29 aprilie – începerea grevei foamei și formularea solicitărilor către minister, inclusiv introducerea caracterului opțional al probei E.b. pentru elevii care nu au avut predare integrală în germană.
30 aprilie – continuarea protestului, fără reacție oficială, dar cu audiere și discuții în instituție pe tema protestului.
1 – 2 mai – protestul continuă, dar fiind zile libere legale, ministerul este închis la propriu.
2 mai – Prima reacție oficial a Ministerului pe acest caz.
3-4 mai – protestatara continuă acțiunea în ciuda deteriorării stării de sănătate.
5 mai – protestul a intrat în ziua a șaptea.
Anterior, o ancheta publicată de Edupedu.ro a evidențiat că în realitate, elevii din aceste școli învață în proporție mare în limba română.
Părintele arată în mesajele transmise Edupedu.ro și publicate, plus prin scrisoarea deschisă adresată ministrului Educației, că lipsa profesorilor calificați care să predea toate disciplinele în limba germană afectează direct pregătirea elevilor, inclusiv pentru proba de limbă germană maternă de la Bacalaureat. Ministerul a răspuns că pentru disciplina „Limba și literatura maternă germană elevii de la Colegiul Brukenthall au avut profesor” și că nu există niciun motiv pentru „a anula o probă de la Bacalaureat”. Așa cum am arătat și aici, argumentele MEC erau răspunsuri pentru alte chestiuni, nu pentru cele din solicitare. Nu a solicitat nimeni anularea unei probe a bacalaureatului și faptul că elevii au avut profesor de limba germană nu transformă școala într-o școală cu predare în limba maternă, ci doar într-una cel mult cu predare bilingvă.
Greva foamei a fost inițiată de o mamă în numele respectării drepturilor constituționale ale copilului său și ale altor elevi din școlile declarate cu predare în limba germană – au existat mai multe întâlniri cu reprezentanții MEC, în sediul instituției – două în primele două zile și una luni, 5 mai. În toate, oficialii i-au spus părintelui că nu se poate modifica metodologia de examen sau că solicitarea nu poate fi aprobată în forma cerută. În această perioadă părintele a stat în fața sediului, trecând prin momente dificile.
Conform Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, art. 60 alin. (1), în învățământul preuniversitar cu predare în limbile minorităților naționale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepția limbii și literaturii române. Cu toate acestea, în multe unități de învățământ declarate ca având predare în limba germană, realitatea este diferită:
- Peste jumătate dintre materiile școlare sunt predate în limba română.
- Multe cadre didactice nu sunt calificate să predea în limba germană.
- Elevii nu beneficiază de o expunere constantă la limba germană în mediul școlar.
Această discrepanță între statutul oficial al școlilor și practica reală afectează pregătirea elevilor pentru proba de limba germană maternă la Bacalaureat, care devine astfel o evaluare inechitabilă.
Citește și: