Alfabetizarea digitală, inclusă printre propunerile-cheie în cea mai nouă Recomandare privind Copiii și Mediul Digital, adresată guvernelor de către OECD

743 de vizualizări
Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com
Promovarea alfabetizării digitale ca instrument esențial pentru a răspunde nevoilor pe care le au copiii în mediul digital a fost inclusă de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică într-o nouă Recomandare privind Copiii și Mediul Digital. Recomandarea, emisă la începutul acestei săptămâni, vorbește despre acțiunile pe care autoritățile statale ar trebui să le ia pentru a proteja copiii, pentru a servi intereselor și a garanta drepturile acestora în mediile digitale.
  • Recomandarea, publicată pe 31 mai 2021, reprezintă o actualizare a unei recomandări vechi de 9 ani, mult mai sumară. Documentul are drept scop să “sprijine guvernele în crearea condițiilor pentru protejarea copiilor în mediul digital, lucru cu atât mai important în timpul crizei Covid-19 și în perioada de redresare, când riscurile pot fi exacerbate”.

Printre propunerile OECD se numără atât măsuri legale, acțiuni de protejare a datelor private, de încurajare a activităților benefice în mediul online, cât și măsuri menite să sporească posibilitatea copiilor de a face față provocărilor din spațiul digital.

Alfabetizarea digitală, în materialul OECD

OECD recomandă promovarea acesteia în special prin:

  • Clarificarea riscurilor digitale, în funcție de vârsta copiilor, maturitate, circumstanțele de trai
  • Armonizarea terminologiei folosite pentru a informa publicul
  • Sprijinirea copiilor în efortul acestora de a înțelege cum sunt colectate datele personale, cum sunt prezentate terților etc.; de a evalua critic informația, pentru a crește reziliența în fața dezinformării; înțelegerea Termenilor de folosire, a proceselor de moderare și a acțiunilor de remediere și a modurilor cum acestea pot fi folosite în cazul conținuturilor dăunătoare.
  • Măsurarea regulată a abilităților copiilor în domeniul alfabetizării digitale.

Aceste propuneri însoțesc altele, ce vizează reducerea riscurilor și întărirea beneficiilor folosirii mediilor digitale. Printre acestea:

  • Sprijin pentru părinți și îngrijitori în înțelegerea riscurilor și beneficiilor prezenței online/offline
  • Înțelegerea și educarea copiilor și părinților în privința colectării și folosirii datelor personale
  • Susținerea acestora în accesarea tehnologiilor necesare, dar și în accesarea unor servicii ce ar putea rezulta din activități în mediul online, precum cele de natură psihosocială, legală, terapeutică etc.
  • Promovarea libertății de expresie, cu respectarea drepturilor omului și a drepturilor copiilor

Recomandarea completă a OECD

Foto: © Robert Kneschke | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 200 de școli în care distanțarea de 1 metru nu poate fi respectată, identificate într-un sondaj al Consiliului Național al Elevilor / În aproape 380 de unități elevii nu ar avea apă curentă și săpun

În 214 școli din 755, cuprinse în analiza Consiliului Național al Elevilor, distanțarea de 1 metru nu poate fi respectată, potrivit răspunsurilor elevilor la un sondaj online autocompletat, potrivit unui…
Vezi articolul