Alianța studenților propune ca 25% din totalul electoratului pentru alegerea unui rector să fie format din studenți

309 vizualizări
Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com
Participarea studenților la alegerea rectorului să reprezinte 25% din totalul electoratului, este amendamentul propus de Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR), potrivit unui comunicat.

Subiect reiterat de ANOSR în multiple studii, poziții și opinii publice, participarea studenților într-un procent de 25% în alegerea rectorilor pare totuși una dintre modificările legislative mereu uitate de către guvernanți, chiar dacă aceștia au revendicat sau susținut propunerea studenților în nenumărate rânduri, remarcă reprezentanții studenților.

ANOSR remarcă faptul că „ultima susținere în acest sens aparține chiar Ministrului Educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, atunci când și-a asumat modificarea legislației în conformitate cu solicitările studenților și acordarea ponderii de 25% în alegerea rectorului, în urma protestelor organizate de ANOSR în iarna anului precedent”. 

„Astfel, în cele ce urmează, ne propunem să rezumăm și să (re)fundamentăm pe scurt necesitatea creșterii implicării studenților în procesul de alegere a rectorului, drept pierdut de studenți încă din 2011. Până în 2011, rectorul era ales de Senatul universitar, unde studenții dețin o pondere de 25% din electorat. 

În primul rând, o participare insignifiantă a studenților în procesul de alegere a rectorilor a redus grav și interesul candidaților la poziția de rector pentru nevoile și interesele studenților. În situația actuală, în care corpul electoratului este, în proporție covârșitoare, constituit din cadre didactice, este de natura evidenței în ce direcție vor fi adresate strategiile de candidatură. Mai concret, în raportul realizat de ANOSR în 2019, prezentam faptul că doar 30% din planurile manageriale disponibile pe site-urile universităților fac referire la centrarea pe student a actului educațional. Mai mult decât atât, într-o proporție definitorie, planurile doar aminteau de acest principiu, fără a oferi măsuri concrete de operaționalizare sau sugestii în acest sens, iar cele prin care se asumau întâlniri periodice cu reprezentanții studenților sau organizațiile studențești din universitate se ridicau la un procent de doar 20%. În contextul fundamentării legii educației pe principiul învățământului centrat pe student, strategiile de dezvoltare ale mediului academic trebuie să urmărească acest deziderat, care nu poate fi atins, la nivel practic, în contextul în care studenții nu vor reprezenta o parte substanțială din corpul electoratului. 

În al doilea rând, reamintim deja, cu titlu de normalitate, faptul că studenții reprezintă nu simple părți ale actului educațional, ci sunt unicii beneficiarii direcți ai actului educațional, net superiori din punct de vedere numeric și considerați parteneri cu drepturi egale ai comunității academice. Tocmai de aceea este extrem de relevant pentru studenți ca aceștia să beneficieze și de pârghii reale prin care sunt considerați parteneri egali la nivel universitar; în niciun caz alegerea rectorului de toate cadrele didactice și de o mână de studenți nu dovedește parteneriat. În acest caz punctual, procentul pe care îl solicităm în procesul de alegere a Rectorului nu reprezintă o majoritate decisivă, însă este suficient pentru a conta realmente, nu doar pe hârtie, în luarea deciziei.

În raportul realizat de noi, constatam că pentru alegerile din 2017 ponderea medie de la alegeri a fost de 12,18% din totalul electoratului – o pondere nejustificat de redusă. Pe de altă parte, amintim pozitiv cazul de la Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”, unde studenții dețin procentul de 25% din alegerea rectorului, prin decizia universității. În acest caz, alegerile au decurs perfect normal, iar studenții au beneficiat de implicarea firească, fără existența altor incidente sau repercusiuni. Exemplul UMF Iași conturează și mai profund ideea că un procent crescut al studenților în întregul demers ar responsabiliza atât candidații, cât și electoratul, ar conferi legitimate sporită deciziei și ar avea un impact pozitiv asupra întregului proces participativ. 

În urma celor reamintite, considerăm că nu există niciun motiv pentru care principiul implicării studenților în luarea deciziilor, exprimat și printr-o pondere de 25% în alegerea Rectorului, să nu fie aplicat consecvent, iar studenții să beneficieze și în aceste procese decizionale de o implicare ce se ridică la rang de normalitate. ANOSR va milita în continuare pentru reducerea inechității existente în prezent între studenți și comunitatea academică în ceea ce privește participarea acestora la alegerea rectorului, iar amendamentul, unul dintre cele prioritare ale federației, se regăsește în Propunerile ANOSR privind Legea Învățământului Superior.

Este momentul ca promisiunile de peste 10 ani ale decidenților, inclusiv ale actualului Ministru al Educației, să devină realitate. Ne-am săturat de scuze, care nu mai au cum să fie justificate în acest context”. 

Comunicatul integral al ANOSR:

Foto: © Sarinya Pinngam | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
  1. Cu toate acestea mă rezum să cred că Ministerul Educatiei va lua in considerare acest demers. Sau in cel mai bun caz va pune in textul noii legi si va modifica pe parcurs, asa cum a procedat in actuala lege promovata de Funeriu.
    Politicienii se pricep la mizerii. In mod deosebit si rectorii care nu vor sa-si piarda clientela si/sau beneficiile.

  2. Las’ ca cei care au votat cu cine trebuie au fost premiați ulterior, cu poziții bine plătite prin universitatile de baștină.
    Nici nu-i greu sa vezi asta: cauți fostii lideri ai organizațiilor studențești și vezi cati au fost premiați cu un loc călduț…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UNATC revizuiește Codul de Etică şi Deontologie universitară și lansează un program „politici de conduită”. Instituția invocă evenimente care pun sub semnul întrebării „practicile din ultimii zeci de ani din învățământul artistic”

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” inițiază programul „Politici de conduită” printr-o campanie de conștientizare și informare a studenților și profesorilor, definirea unor termeni ca abuz, hărțuire…
Vezi articolul

Comisia de Etică a SNSPA a închis cazul referitor la profesorul Marius Pieleanu, după ce acuzațiile nu au putut fi dovedite / Dacă apar probe incontestabile, cazul poate fi redeschis / Snoop.ro scrie că Pieleanu se întoarce la catedră

Comisia de Etică a Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) a închis cazul referitor la profesorul Marius Pieleanu, întrucât acuzaţiile nu au putut fi dovedite, anunţă, luni, instituţia…
Vezi articolul

Admitere 2023, sesiunea de toamnă la Universitatea Româno-Americană: înscrieri online până pe 17 septembrie sau în campus între 4 – 17 septembrie 2023, concursul are loc pe 19 septembrie. Sunt scutiți de plata taxei la programele cu predare în limba română – primii 20% la licență și primii 10% la masterat (P)

Pentru sesiunea de Admitere din Septembrie 2023, înscrierile se pot face online, până pe 17 septembrie 2023 (ww.rau.ro) sau în campus, între 4 – 17 septembrie 2023 (Bd. Expoziției 1B,…
Vezi articolul

Liga Studenților din Universitatea Maritimă Constanța se opune ferm față de posibila desființare a Universității Maritime din Constanța și participarea la formarea unei noi universități tehnice naționale

Liga Studenților din Universitatea Maritimă Constanța (LSUMC) se poziționează ferm împotriva desființării Universității Maritime din Constanța și a participării la formarea unei noi universități tehnice naționale, sub orice formă s-ar…
Vezi articolul

GRAFICE Scenariile în care vor începe cursurile în marile centre universitare din țară. Clujul și Timișoara, în risc să ajungă la 6 la mia de locuitori până pe 27 septembrie, potrivit unei prognoze a cercetătorilor de la Universitatea Babeș Bolyai

Anul universitar începe tocmai când valul 4 al pandemiei de coronavirus ajung la vârf, în România. Mai exact, în unele centre universitare cum sunt Cluj-Napoca sau Timișoara, riscul de depășire…
Vezi articolul