Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău: Am parcurs raportul QX. Sunt lucruri generale, dar haideți să mergem să vedem realitatea din școli – metodologii foarte stufoase care nu au aplicabilitate, un sistem hiperpolitizat în care directorii sunt numiți de multe ori pe alte criterii decât cele ale competenței

2.727 de vizualizări
Foto: captura video Prima News
Directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău spune că realitatea din școli este una diferită de cea din rapoarte și studii. „Am parcurs raportul QX. Sigur, sunt lucruri generale, dar haideți să mergem să vedem realitatea din școli, metodologii foarte stufoase, care nu au aplicabilitate. Trebuie să vorbim despre o realitate a sistemului care este hiperpolitizat”, a spus directoarea adjunctă în emisiunea Info Edu la TVR Info, de duminică, 12 octombrie.
  • Edupedu.ro a scris că la final de august a început Pixiada 2025: numirile din pix, pe criterii politice, în funcțiile de inspectori generali, inspectori generali adjuncți, inspectori școlari pe discipline și directori și directori adjuncți de școli. Amintim, concursurile de director au fost amânate de ministrul David pentru 2026.

Întrebată despre viziunea ministrului Educație privind Pactul pentru un deceniu, anunțat și dorit de ministrul Daniel David, directoarea Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău spune că realitatea din școli este diferită față de ceea ce este scris în rapoarte și studii.

„Ceea ce m-ar interesa ar fi să răspundem la întrebarea: Ne-am lămurit noi toți, ca sistem, ce vrem de la sistemul de educație? Vorbeam despre o Românie Educată. Nu discutăm în ce măsură am reușit sau nu toți 10 ani. Eu întreb, poate pesimist: Vrem o Românie a Educației? Până să vorbim despre o Românie Educată, care cumva înseamnă rezultatul final. Vrem o Românie a educației, pentru asta vrem să cunoaștem, să plecăm de la o realitate din școli? Am parcurs, ca și dumneavoastră, raportul QX. Sigur, sunt lucruri generale, dar haideți să mergem să vedem realitatea din școli, să vedem faptul că vorbim despre metodologii foarte stufoase, care nu au aplicabilitate”, a spus directoarea adjunctă a Colegiului Național.

Ea a mai subliniat și faptul că sistemul este unul „hiperpolitizat în care directorii sunt numiți de multe ori pe alte criterii decât cele ale competenței”.

Directoarea adjunctă a făcut referire și la faptul că părinții nu mai sunt bine reprezentați, la fel nici elevii pentru că pare că nu au fost consultați în privința schimbărilor din Educație.

„Realitatea este, dacă permiteți, mult mai nuanțată: Unde au fost partenerii noștri educaționali? Unde au fost în acest moment părinții? Unde au fost elevii ei înșiși, prin structurile lor, Consiliul Național al Elevilor fiind, iertați-mă, într-o disoluție sau într-un joc de putere care nu este permis, respectiv calea dialogului, calea libertății”, spune directoarea adjunctă.

  • Edupedu.ro a scris recent că președintele Consiliului Național al Elevilor a demisionat după 7 luni de mandat. Este al doilea șef CNE, consecutiv, care pleacă din funcție înainte de termen și acuză „jocuri de culise”
Redăm răspunsul integral al directoarei adjuncte

Diana Dumitrașcu, jurnalist TVR: Domnul ministru a anunțat că își dorește un pact pentru Educație. Un deceniu pentru educație se numește acest pact și e vorba de un angajament politic, de susținere financiară masivă a Educației. Acum, domnul ministru nu-i afiliat politic. Domnul Daniel David are nevoie de sprijinul coaliției pentru povestea aceasta și întrebarea mea la dumneavoastră este cât de credibil e un astfel de angajament, ce succes poate să aibă o pe 10 ani?


Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău: Vă rog, nu ca lipsă de politețe să nu răspund la această întrebare, pentru că nu știu să vă răspund și cred că nu mă interesează în acest moment aspectul. Ceea ce m-ar interesa ar fi să răspundem la întrebarea: Ne-am lămurit noi toți, ca sistem, ce vrem de la sistemul de educație? Vorbeam despre o Românie Educată. Nu discutăm în ce măsură am reușit sau nu toți 10 ani. Eu întreb, poate pesimist: Vrem o Românie a Educației? Până să vorbim despre o Românie Educată, care cumva înseamnă rezultatul final. Vrem o Românie a educației, pentru asta vrem să cunoaștem, să plecăm de la o realitate din școli? Am parcurs, ca și dumneavoastră, raportul QX. Sigur, sunt lucruri generale, dar haideți să mergem să vedem realitatea din școli, să vedem faptul că vorbim despre metodologii foarte stufoase, care nu au aplicabilitate. 

Pe de altă parte, vorbim despre autonomia școlilor. În ce constă autonomia școlilor? Nici măcar regulamentul intern nu îl putem gândi astfel încât ceea ce este specific unei școli, inclusiv din punctul de vedere al modului în care vrei să formezi un elevi, ori un elev înseamnă categoric un tânăr, înseamnă componentă intelectuală, dar înseamnă și componenta morală, pe care, iertați-mă, n-am prea regăsit-o în nicio analiză pe care am citit-o până acum departe.

Moderator: Și autonomia aceasta, când a fost dată, directorii n-au știut ce să facă cu ea…

Anca Florea, director-adjunct: Nu știu dacă directorii n-au știut ce să facă. Nu știu dacă și permiteți-mi un soi de pesimism, nu știu dacă suntem pregătiți nici acum să facem. Și nu că nu am ști unii dintre noi, mulți dintre noi, ce să facem. 

Noi trebuie să vorbim despre o realitate a sistemului care este hiperpolitizat, în care directorii sunt numiți de multe ori pe alte criterii decât cele ale competenței, ceea ce înseamnă, uneori, îmi pare rău să o spun, o voce diminuată în spațiul public, o voce diminuată în fața elevilor, uneori. Realitatea este, dacă permiteți, mult mai nuanțată: Unde au fost partenerii noștri educaționali? Unde au fost în acest moment părinții? Unde au fost elevii ei înșiși, prin structurile lor, Consiliul Național al Elevilor fiind, iertați-mă, într-o disoluție sau într-un joc de putere care nu este permis, respectiv calea dialogului, calea libertății. Am fundamentat aceste principii? Ne-am așezat față în față și să știm exact, ca în orice știință, care sunt axiomele de la care pornim, care este realitatea? 

Moderator: Și asociațiile de părinți au lipsit în dezbateri.. nu mai sunt atât de bine reprezentate.

Anca Florea, director-adjunct: E adevărat, nu mai sunt atât de bine, reprezentate, dar eu aș invita pe toată lumea și cred că o facem toți: să mergem în școli, să stăm de vorbă cu părinții, să stăm de vorbă cu elevii, pentru că realitatea acolo este. În momentul în care completezi un chestionar, că este pentru testarea PISA, că este nu știu ce alt studiu, sigur, eșantionul este reprezentativ, n-am niciun dubiu că aceste criterii sociologice nu sunt respectate, dar este vorba de cu totul altă realitate, că pare că trăim în lumi paralele. Citesc studii și nu recunosc și cred că sunt un profesor care are ceva experiență, în primul rând, la catedră, aproape 30 de ani”.

Despre raportul QX

Raportul de diagnoză QX al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, prezentat luni, 19 mai, într-o conferință de presă, a fost publicat pe site-ul ministerului (MEC). Documentul conține propunerile ministrului cu privire la examenele susținute de elevi, la titularizare și la reorganizarea sistemului de învățământ superior și al cercetării. 

Raportul de diagnoză QX a fost anunțat de ministrul Educației în urmă cu cinci luni, de la începutul mandatului său după sărbătorile de iarnă 2024. În urmă cu o săptămână și jumătate Daniel David a spus că va fi prezentat pe 19 mai, în ziua imediat următoare celui de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale 2025.

Câteva dintre temele atinse în raport pe partea de învățământ preuniversitar:

  • Absolvenții nu asimilează eficient competențele cheie în relație cu utilizarea conținutului programelor în viața cotidiană din cauza unui proces de învățământ nemodernizat.
  • Infrastructură școlară deficitară ceea ce duce în unele cazuri la învățământ simultan sau în mai multe schimburi (chiar 3 pe alocuri).
  • Ecosistem educațional necoordonat
  • Reforme ca soluții la probleme: Reforma curriculară, reforma evaluării, reforma asociată copiilor cu cerințe educaționale speciale, reforma asociată abandonului școlar, reforma din mediul educațional rural, rolul profesorului în societate.
Informații de context 

Ministrul Educației a spus recent că în această perioadă se va tranșa într-o formă sau alta „Pactul pentru un deceniu de educație”, la nivel politic. Documentul ar urma să fie asumat politic și să garanteze creșterea bugetară anuală, menținerea celor două domenii în aceeași autoritate națională și alinierea strictă la practicile UE și OECD.

Ministrul Educației Daniel David a spus că de anul viitor bugetul ministerului Educației „ar trebui să aibă o logică de creștere”, în condițiile în care anul acesta au fost tăieri în Educație și veniturile profesorilor au scăzut, în timp ce norma didactică a crescut cu 2 ore.

În acest context, ministrul a amintit din nou despre „Pactul pentru un deceniu de educație”, despre care spune că trebuie asumat politic. Este vorba despre un document care să garanteze creșterea bugetară anuală, fără să precizeze un procent alocat Educației, și pe care să și-l asume partidele politice.

Întrebat la TVR Cultural de profesoara de matematică, Silvia Mușătoiu, de la Colegiul ,,Șincai” din Capitală, cum ar putea un ministru neafiliat politic, să convingă partidele politice să semneze un asemenea acord, Daniel David a precizat că tocmai neafilierea sa ar fi un avantaj: „Eu rămân optimist însă este un semn de întrebare”, a precizat ministrul.

„Dacă după ce am trecut prin aceste măsuri fiscal-bugetare nu începem să avem o logică de creștere de anul viitor, atunci mi se pare că factorul politic nu a înțeles ce așteaptă sistemul și acum „mă pun și eu” de partea sistemului”, a mai spus Daniel David.

Citește și:
Președintele Consiliului Național al Elevilor a demisionat după 7 luni de mandat. Este al doilea șef CNE, consecutiv, care pleacă din funcție înainte de termen și acuză „jocuri de culise”

Ministrul Educației: Dacă după ce am trecut prin aceste măsuri fiscal-bugetare nu începem să avem o logică de creștere de anul viitor, atunci mi se pare că factorul politic nu a înțeles ce așteaptă sistemul și „mă pun și eu” de partea sistemului
Pixiada 2025. Începe sezonul numirilor din pix ale inspectorilor și directorilor de școli  

DOCUMENT Raportul QX de diagnoză al ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, a fost publicat de minister


1 comment
  1. Director adjunct, nu director. De aici si constantele iesiri in presa ale doamnei cu referiri la numirea politica a directorilor. Pentru ca dansa vrea sa fie director plin al scolii. In alt interviu vorbea de industria meditatiilor, pe care si dansa o intretine. Legal, nu si moral. Dansa nu preda claselor terminale care au nevoie de materia pt bacalaureat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Președintele Federației părinților, Iulian Cristache, critic la adresa Executivului: Declarația vine ca nuca-n perete, nu faci altceva decât să învrăjbești întregul corp profesoral. Profesorii au cerut creșteri care se apropie de inflație, dacă nici măcar inflația nu le dăm, înseamnă că atunci vorbim de rea voință din partea Guvernului

Mesaj de susținere pentru revendicările sindicatelor din Educație și ale angajaților din Învățământ, din partea președintelui Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache. Acesta a declarat la Digi24 că declarația făcută…
Vezi articolul