Asociația Școlilor Particulare: Cerem demisia conducerii Agenției care acreditează școlile private și de stat. Dacă sunt prevederi legislative periculoase, ARACIP ar trebui să nu se ducă la unitatea de învățământ să îi dea în cap, ci la legiuitor să ceară lămuriri

3.640 de vizualizări
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Asociația Școlilor Particulare îi cere demisia președintelui agenției care evaluează și acreditează școlile și grădinițele, în contextul anunțului ministrului Educației cu privire la debirocratizarea din educație. ARACIP a trecut sub tăcere numărul mare de documente cerute la evaluarea periodică prin care toate unitățile de învățământ acreditate trec o dată la 5 ani, acuză președintele Asociației Școlilor Particulare, Christian Comșa. 
  • Amintim că ministrul Educației, Monica Anisie, a anunțat săptămâna trecută revizuirea tuturor hârtiilor și procedurilor cerute de ARACIP în școli și a acuzat Agenția că blochează școlile prin “decizii și cutume”.
  • În replică, ARACIP, condusă de Șerban Iosifescu, a salutat inițiativa Ministerului Educației de reducere a birocrației și a anunțat că “a reluat procesul de aprobare a două Hotărâri de Guvern privind noi standarde și noi proceduri de evaluare externă, simplificate”, proces inițiat încă din 2015, dar întrerupt și aflat în prezent în circuitul intern de avizare din Ministerul Educației. 
  • Tot săptămâna aceasta, cu o zi înainte de anunțul făcut pe Facebook de Anisie cu privire la debirocratizare, ziarul Național a publicat un interviu cu președintele ARACIP, în care Șerban Iosifescu declară că “banii de la bugetul de stat cu care se finanțează învățământul privat ar putea merge în școlile foarte defavorizare din zone sărace. Pe privat eu l-aș lăsa destul de liber, pentru că el are resurse, are părinți cu bani, influenți, iar în schimbul libertății să nu mai ceară resurse de la stat, dar asta presupune schimbarea legii”.

Asociația Școlilor Particulare susține că reducerea anunțată de ARACIP la 180 de proceduri pentru autorizare și acreditare, de la 653 câte sunt în prezent, se referă numai la autorizare și acreditare. Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) “nu face nicio referire la standardele de evaluare periodică. La evaluarea periodică, în varianta în vigoare avem 101 descriptori, în timp ce în propunerea ARACIP apar 394, fără descriptorii specifici nivelului de învățământ”, acuză Christian Comșa, președintele Asociației Școlilor Particulare. 

Christian Comșa / Foto: Arhivă personală

Într-o declarație pentru Edupedu.ro, Comșa a precizat că “este utilă existența unei structuri care să monitorizeze asigurarea calității în învățământul preuniversitar și universitar. Asigurarea calității și managementul calității nu sunt lucruri inventate de noi, există instrumente specifice cu tot procesul de la planificare, la evaluare, monitorizare, îmbunătățire. Trebuie să existe și în sistemul de învățământ o astfel de instituție, o structură, evident că trebuie să existe niște standarde de autorizare, în toată lumea există standarde de autorizare a unităților de învățământ și de monitorizare a lor”. 

Însă “în comunicatul ARACIP, se face referire la reducerea numărului de descriptori din standardele de acreditare si autorizare, dar nu se face nicio referire la standardele de evaluare periodică”, spune acesta. 

La evaluarea periodică, în varianta în vigoare avem 101 descriptori, în timp ce în propunerea ARACIP apar 394, fără descriptorii specifici nivelului de învățământ. De ce fac referire la acest standard? În România, toate unitățile de învățământ de stat sunt acreditate. Dintre cele particulare, jumătate sunt acreditate, deci 7.500 de unități cu personalitate juridică și cu structurile probabil 15.000. Toate aceste unități care sunt deja acreditate sunt evaluate periodic, deci din 5 în 5 ani, pe baza standardelor de referință. Și unitățile de stat trec prin procesul de autorizare și acreditare, dar numărul evaluărilor pentru autorizare și acreditare, în raport cu numărul evaluărilor pentru cele periodice, este infim. ARACIP, practic, o dată la 5 ani trebuie evalueze toate unitățile din România și acestea trebuie să atingă standardele de referință. Standardul de acreditare este nivelul minimal. Comunicatul a făcut referire exclusiv la evaluarea pentru acreditare/autorizare”, a declarat președintele Asociației Școlilor Particulare. 

Un alt motiv pentru care asociația solicită demisia președintelui ARACIP este lipsa unei acțiuni a instituției de protejare a calității învățământului în fața modificărilor numeroase ale legislației, susține Comșa. “Cei de la ARACIP nu fac decât să ceară documentele stabilite prin legislație. În fișa postului, tu înființezi și desființezi unități de învățământ. Când apare o inițiativă legislativă care și ție ți se pare periculoasă, tu te duci și o aplici oricând?”, afirmă acesta. 

Dacă sunt prevederi care nu sunt aplicabile concret, ar trebui să nu se ducă la unitatea de învățământ să îi dea în cap, ci la legiuitor și să ceară lămuriri. Ei înființează și desființează școli, pentru că legiuitorul schimbă regulile peste noapte”, a acuzat Comșa.

Potrivit acestuia, “în noul ordin al ministrului Sănătății, care a apărut în luna august și care cuprinde normele sanitare pentru unitățile de educare a copilului, se menționează că o unitate de nivel preșolar nu poate să funcționeze în aceeași cladire cu o unitate de nivel suplimentar. Dacă sunt 30 de unități de învățământ acreditate în acest fel, cu grădiniță și școală primară în același sediu, iar unitatea de învățământ a depus în septembrie dosar de acreditare sau de evaluare periodică, ce face ARACIP? O desființează doar pentru că Ministerul Sănătății a dat un ordin pe care dacă mergem în mii de școli din România directorii nu știu că există? ARACIP tebuie să respecte legea, dar o unitate de învățământ o desființezi? Ar trebui să se ducă la Ministerul Sănătății să atragă atenția că sunt unități de învățământ în această situație și să găsească o soluție”. 

“Nu spun că prevederea din ordinul Ministerului Sănătății nu este bună, dar ar trebui să o documentezi și să spui ca începând cu anul 2022 nu vor mai putea funcționa, să dea un termen. Nu poți să dai ordinul pe 22 august și ei să vină în evaluare în septembrie. Unitatea respectiva ce face? Așa cum eu fac adrese an de an ca să dovedesc că îndeplinesc standardele, să dovedească și dumnealui că lună de lună a trimis memoriu ministrului în funcție. Nu poți să îi spui ministrului actual să știe de existența pe circuit din 2015 a unui document”, a continuat Comșa. 

“Concret: cerem demisia conducerii. Sunt în funcție de 15 ani. Standardele inițiale la care ei fac referire au fost scrise de ei sau prin colaborarea lor. Sunt acolo de la înființare și aveau datoria ca în 15 ani să facă ceva. Nu mi se pare justificat să spui că în 2015 am depus un document și este undeva prin minister la avizare. Nu scuză cu nimic. Eu, ca director de unitate de învățământ, nu pot în cadrul vizitei ARACIP să invoc nimic, așa cum invocă dumnealui. Eu sunt obligat să arăt documentele”, a declarat președintele Asociației Școlilor Particulare.

Citește și:
Ministrul Educației anunță revizuirea tuturor hârtiilor și procedurilor cerute de ARACIP în școli: Degeaba am inițiat debirocratizarea, dacă activitatea unităților de învățământ e blocată de niște decizii și cutume ale Agenției de asigurare a calității în învățământul preuniversitar
Agenția pentru calitate în învățământ spune că a propus reducerea la 180 de proceduri pentru autorizare și acreditare, de la 653 câte sunt în prezent, în replică la declarațiile făcute de ministrul Monica Anisie, cum că ARACIP blochează activitatea școlilor prin birocrație excesivă
Lovitură pentru familiile care își duceau copiii la peste 300 de after school-uri private: acestea nu mai pot fi organizate în aceeași clădire cu grădinițe private. Christian Comșa, Asociația Școlilor Particulare: Normele vin foarte târziu, s-au făcut investiții, s-au înscris copiii la after


2 comments
  1. Degeaba se ascunde domnul Iosifescu în spatele legilor. De fapt le convine când legile sunt neclare. Asta le dă apă la moară pentru abuzuri. Nu este nevoie ca Ministerul Educației să desființeze ARACIP ca să scape de oamenii cocoțați acolo, ci este suficient să trimită Corpul de control al Ministrului să vadă în ce mod discriminatoriu aplică legile cei 13 decidenți. Am exemple concrete și sunt dornică să le dau presei.
    Apoi, dincolo de legi, mai sunt și procedurile proprii de funcționare, pe care ei-înșiși le-au făcut. Câteva abuzuri legate de proceduri:
    – după ce ești inspectat, cei 3 inspectori fac un raport. Acesta ar trebui să ajungă și la tine înainte de Hotărârea Consiliului ARACIP de autorizare sau neautorizare. Polițistul când îți dă amendă, îți spune și de ce dar ARACIP, când îți respinge autorizarea/acreditarea, nu-ți spune de ce. Raportul nu ajunge la tine. Nu ajunge nici măcar pe platformă, la secțiunea la care ar trebui încărcat. Când afli decizia de pe site, nu afli și motivarea. Le ceri motivarea ca să știi la ce să faci contestație, dar nu ți-o dau. Abia după ce iese Ordinul de Ministru îți dau motivarea. Adică nu poți să faci contestație. Dar îți dau voie în mărinimia lor să mai aplici o dată anul viitor, ca să le mai dai o tonă de bani. De ce nu se află pe site-ul lor, în cadrul schemei care reflectă procesul lor, în care moment primește inspectatul raportul inspecției? Pentru că nu vor să ți-l dea. Asta ne duce la punctul 2.
    – experții ARACIP care vin în inspecție fac rapoarte bune și apoi sunt șocați de decizia celor 13 din Consiliul Director al ARACIP. Dragi jurnaliști, verificați informația.
    – transparență zero și la documentele care-ți sunt cerute în cadrul inspecției: nu se află nicăieri pe site sau măcar să-ți trimită lista cu ce îți vor cere cu câteva zile înainte. Ți se cer niște documente de încărcat pe platformă. Până aici ai impresia că lucrurile sunt clare și curate. Apoi îți mai cer vreo 10 documente înainte de inspecție. Apoi, la inspecție, șoc! Ți se cer sute de documente și numere de înregistrare. De ce nu le știm dinainte? Nu legea vă obligă la acest abuz, domnule Iosifescu.
    – nu primesc oameni în audiență decât dacă vor. De ce nu există pe site un program de audiențe? Nu s-a mai văzut instituție publică în care să nu poți obține o audiență. Am dovada și pentru acest lucru.
    Dumneavoastră vă faceți propria lege și vă bateți joc de munca de ani de zile a oamenilor.

    Dragi guvernanți, bine faceți că-i luați în vizor. Este cazul ca acești oameni să fie inspectați și pedepsiți pentru abuzuri.

  2. Daca le iei hartiile la astia ce o sa mai munceasca? Astia invart hartiile invartite inainte de altii prin scoli, inventeaza noi hartii si pregatesc alti invartitori de hartii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rezultatele de la probele orale și inspecții, de la concursul de Titularizare, nu au fost publicate de Ministerul Educației în termenul legal / Lista inspectoratelor școlare care au afișat notele

Afișarea rezultatelor la probele practice și a inspecțiilor speciale la clasă nu a fost făcută de Ministerul Educației pe platforma dedicată concursului, deși termenul era luni, 4 iulie, conform calendarului…
Vezi articolul