BAC 2022 Sfaturi pentru proba de competențe digitale de la profesoara Alexandra Stroe, Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia: Elevii trebuie să salveze ce lucrează doar în folderul de examen, doar astfel evaluatorii le găsesc și le notează

9.699 de vizualizări
Educație media pentru liceeni: ce își propune acest proiect
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com
Probele de competențe digitale și lingvistice s-au reluat pentru candidații la Bacalaureat 2022, în acest an școlar, după doi ani în care nu s-au susținut și s-au echivalat după anumite grile anunțate de minister. Pentru ca elevii să știe la ce să se aștepte, EduPedu.ro a discutat cu Alexandra Stroe, profesor de Informatică și TIC la Colegiul “Mihail Cantacuzino” din Sinaia despre ce trebuie să aibă în vedere candidații la proba de competențe digitale.

Un sfat important pentru elevii de clasa a XII-a este să salveze ceea ce lucrează / editează în documentele corespunzătoare doar în folderul (dosarul) specific creat pentru proba de competențe, nu altundeva în calculator sau laptop, deoarece nu va putea fi găsit și luat în considerare de evaluatori, potrivit profesoarei.

“Salvați tot ceea ce lucrați în folderul de lucru. Nu pe desktop sau în folderul clasei, unde erați obișnuiți să lucrați la orele de TIC. La sfârșitul probei de „Competențe digitale”, un membru al comisiei va copia pe stick folderul de lucru pe care l-ați prelucrat. Orice ați salvat în altă parte nu va ajunge la evaluatori!”, precizează Alexandra Stroe.

Când sunt probele de competențe digitale. Conform noului calendar de Bacalaureat 2022, evaluarea competențelor digitale (proba D) are loc pe 8 – 10 iunie 2022, după ce săptămâna trecută Ministerul Educației a trimis o notă prin care anunță că nu se mai susțin pe 9 – 10 iunie cât era stabilit inițial.

Iată indicațiile complete ale profesoarei:

“În cadrul probei de Competențe Digitale, elevii primesc spre rezolvare două fișe, precum și un folder de lucru, în care urmează să prelucreze fișierele și să salveze tot ceea ce au lucrat.

Fișa A se poate rezolva într-un timp de cincisprezece minute, iar elevii au acces la Internet pentru rezolvarea subiectelor. Cerințele, în general, constau în căutarea pe Internet a unor informații, salvarea paginii web respective în folderul de lucru și copierea într-un document din folderul de lucru a unui paragraf, a unei imagini, a unor linkuri.

Fișa B poate fi rezolvată în șaptezeci și cinci de minute, iar elevii nu mai au acces la Internet din momentul primirii acesteia. În cadrul fișei B, elevii vor avea de rezolvat cerințe teoretice, dar și practice.

Răspunsurile la întrebările teoretice se vor trece pe foaia de examen. Acestea pot viza informații privind sistemele de calcul, arhitectura calculatorului, sistemele de operare, procesorul, tipuri de memorii, dispozitivele periferice (tastatura, mouse-ul, imprimanta etc.), rețele de calculatoare, Internet etc.

Cerințele practice vizează prelucrarea fișierelor din folderul de lucru. În acest folder elevii vor regăsi câte un fișier / document Word, Excel, PowerPoint, Access, HTML, Notepad, o imagine, o arhivă.

Pentru fiecare vor exista anumite subiecte de rezolvat, dar este de reținut faptul că elevii nu trebuie să creeze fișierele de la zero, ci să rezolve cerințele direct în fișierele pe care le au la dispoziție. Desigur, dacă este necesar să se realizeze o captură de ecran sau un desen în Paint, acestea se vor crea independent, dar vor fi salvate tot în folderul de lucru.

Sfaturi pentru elevi:
  • Citiți foarte bine cerințele! Subiectele sunt accesibile, dar de multe ori apar greșeli pentru că elevii nu au citit cu atenție ce trebuie făcut!
  • La fișa A, informația ce se cere a fi găsită se găsește de multe ori pe pagina de Wikipedia a subiectului respectiv. Nu este nevoie să căutați foarte mult! Scrieți pe foaia de examen numai ce vi s-a solicitat, nu copiați paragrafe întregi!
  • Salvați tot ceea ce lucrați în folderul de lucru! Nu pe desktop sau în folderul clasei, unde erați obișnuiți să lucrați la orele de TIC! La sfârșitul probei de „Competențe digitale”, un membru al comisiei va copia pe stick folderul de lucru pe care l-ați prelucrat. Orice ați salvat în altă parte nu va ajunge la evaluatori!
  • Când vi se cere să salvați o pagină web cu numele implicit, în format HTML, nu schimbați denumirea acesteia, nici extensia!
  • Dacă vi se cere să înlocuiți într-un fișier toate aparițiile unui anumit text, nu faceți acest lucru manual, ci folosiți opțiunea de căutare și înlocuire automată!
  • Nu deschideți pagina web cu Word, pentru a încerca să evitați folosirea codurilor HTML! De exemplu, dacă aveți de introdus o listă ordonată sau un tabel, veți obține punctele pe exercițiu dacă folosiți blocurile <ol></ol>, respectiv <table></table>, cu toate atributele specificate. Dacă faceți aceste lucruri folosind meniurile din Word și realizați astfel numerotarea sau inserarea tabelului, cerința nu este rezolvată corect.
  • Orice subiect conține unitățile de măsură date atât în centimetri, cât și în inci. Știm că un inch are 2.54 cm, dar nu este necesar să facem transformarea, fiindcă cerința ne dă ambele variante!
  • Dacă vi se cere să faceți o captură de ecran, aveți grijă să surprindeți în imaginea respectivă exact ce vi s-a cerut și să o salvați acolo unde vi se specifică (Word, Excel, fișier Paint creat de voi).
  • Dacă aveți de făcut un logo sau un desen în Paint, nu pierdeți foarte mult timp cu acesta! Dacă vi s-au cerut 3 cercuri suprapuse colorate, le puteți face foarte ușor din forme. Iar dacă ați creat ce trebuie, veți lua tot punctajul. Nu merită să riscați să pierdeți timp pentru un desen, când puteți să rezolvați alte cerințe.
  • La bazele de date Access trebuie să aveți grijă ca la interogări, formulare și rapoarte să includeți exact coloanele care s-au cerut, nu mai multe sau mai puține!

Sper că sfaturile mele vă vor fi de folos!

Vă urez mult succes tuturor!“, a mai transmis profesoara.

Calendarul examenului național de Bacalaureat 2022, Sesiunea iunie – iulie 2022
  • 23 – 27 mai 2022 Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 27 mai 2022 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 6 – 8 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 8 – 9 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 8 – 10 iunie 2022 Evaluarea competențelor digitale — proba D (după modificare)
  • 13 – 16 iunie 2022 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C (după modificare)
  • 20 iunie 2022 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 21 iunie 2022 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 22 iunie 2022 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 23 iunie 2022 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 27 iunie 2022 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00 – 18:00
  • 28 – 30 iunie 2022: Rezolvarea contestațiilor
  • 1 iulie 2022: Afișarea rezultatelor finale

Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și:
UTIL Modele de subiecte pentru Bacalaureat 2022, probele de competențe. Pentru competențe digitale subiectul propus elevilor este să caute „pe web informații despre metalul numit aur”
EXCLUSIV Ministerul Educației și-a dat seama că două probe de la BAC și Evaluarea Națională 2022 se suprapun și decide prelungirea perioadei pentru probele de competențe / Modificarea apare cu lună înainte de examene, printr-o notă trimisă în teritoriu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Dacă în ziua de astăzi un profesor mai dictează comentarii, ar trebui mâine să-și dea demisia, pentru că este un atentat la modul de a gândi al unui elev. Renunțăm la ceea ce are elevul cel mai bun în el, adică acea bucurie de a problematiza, de a discuta – profesorul Emil Munteanu, de la Colegiul Naţional Iaşi

Profesorul de limba și literatura română Emil Munteanu, de la Colegiul Naţional Iaşi, spune că un profesor care încă mai dictează comentarii elevilor la limba română “face un deserviciu elevilor…
Vezi articolul