BREAKING Programele școlare de liceu la 87 de discipline din trunchiul comun și specializări au fost aprobate de ministrul Educației / Programa de Limba și literatura română este încă în lucru, împreună cu alte 16 programe neaprobate

791 de vizualizări
Planuri-cadru 2025
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
Ministrul Educației a anunțat că a semnat ordinul pentru aprobarea programelor școlare la nivel liceal, fără cea de limba română, potrivit unui comunicat de presă. „A mai rămas, în faza de aprobare, programa pentru Limba și literatura română, unde mă aștept la integrarea propunerilor din timpul dezbaterilor „, spune ministrul. Pe lângă programa de la limba română, au mai rămas de aprobat încă 16 programe. Programele de liceu urmează să le înlocuiască pe cele actuale care sunt în vigoare din 2009.
  • Programele pentru clasa a IX-a urmează să se aplice în 2026 pentru elevii care acum sunt în clasa a VIII-a
  • Ministrul Educației, Daniel David, a explicat într-un interviu acordat publicației Cultura la dubă ce le-a cerut membrilor grupului de lucru care elaborează programa de Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, în contextul în care termenul de acceptabilitate a documentului a fost prelungit cu o săptămână, pe fondul criticilor publice intense.

Astăzi, 19 decembrie 2025, am semnat ordinul pentru aprobarea programelor școlare la nivel liceal (cu 87 de anexe cuprinzând programe), după avizul Comisiei de Dialog Social”, a anunțat ministrul într-un comunicat de presă.

„A mai rămas, în faza de aprobare, programa pentru Limba și literatura română, unde mă aștept la integrarea propunerilor din timpul dezbaterilor și, ținând cont de caracterul pronunțat constructivist al domeniului literaturii, la rute flexibile în cadrul unor repere fundamentale bazate pe competențe și autori reprezentativi, conținutul putând fi format prin modalități diverse, iar autorii reprezentativi, completați în funcție de interesele diadei profesor-elev”.

De precizat, au fost aprobate 87 de programe dintr-un total de 104. Au mai rămas de aprobat așadar încă 17 programe. Nu se precizează în comunicat despre care discipline este vorba, înafară de cele de la limba română.

Potrivit proiectului de ordin:


Art. 2 Se aprobă programele școlare pentru discipline din învățământul liceal cu frecvență zi, prevăzute în Anexele nr. 2-104.


Art. 3 Programele școlare prevăzute la art. 2-104 se aplică progresiv, începând cu clasa a IX-a a anului școlar 2026-2027.


Art. 4 Programele școlare asociate fiecărui an de studiu sunt valabile pe o perioadă de 8 ani, începând cu anul școlar 2026-2027 pentru clasa a IX-a, anul școlar 2027-2028 pentru clasa a X-a, anul școlar 2028- 2029 pentru clasa a XI-a, respectiv anul școlar 2029-2030 pentru clasa a XII-a.

Art. 5 Anexele nr. 1 -104 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 6 Direcţia Generală Echitate și Performanță în Învățământul Preuniversitar, Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Redăm comunicatul de presă integral

Astăzi, 19 decembrie 2025, am semnat ordinul pentru aprobarea programelor școlare la nivel liceal (cu 87 de anexe cuprinzând programe), după avizul Comisiei de Dialog Social.

Așa cum este firesc, în perioada de consultare au fost dezbateri în spațiul public, pentru unele discipline – mai intense, pentru cele mai multe – mai discrete. Așa s-a întâmplat și în anii trecuți, când s-a reformat curriculumul la nivelul învățământului primar și gimnazial, așa era normal să fie și acum!

Deși mandatul meu ca ministru l-am asumat cu caracter temporal clar determinat (luna mai: pentru a se încheia așezarea instituției prezidențiale), acesta a fost prelungit în etape pentru alte obiective-cheie, între care și reforma curriculară: reforma curriculumului pentru învățământul liceal, fiind un proces complicat, pe care l-am început eu, era normal să-l închei tot eu! A mai rămas, în faza de aprobare, programa pentru Limba și literatura română, unde mă aștept la integrarea propunerilor din timpul dezbaterilor și, ținând cont de caracterul pronunțat constructivist al domeniului literaturii, la rute flexibile în cadrul unor repere fundamentale bazate pe competențe și autori reprezentativi, conținutul putând fi format prin modalități diverse, iar autorii reprezentativi, completați în funcție de interesele diadei profesor-elev. La finalul lunii ianuarie, vor fi lansate în transparență și programele pentru clasele a X-a – a XII-a la disciplinele pentru care am aprobat acum doar programa de clasa a IX-a, ținându-se cont și de unele observații și propuneri constructive primite în etapa de transparență parcursă deja (de exemplu, informatică, istorie etc.). 

Marele câștig al întregului demers, dincolo de modernizarea după aproximativ 20 de ani a unor conținuturi curriculare – devenind astfel mai relevante și aerisite, cu discipline mai bine coordonate între ele și în legătură cu celelalte niveluri educaționale, inclusiv prin accentuarea unei componente științifice (nu doar cunoștințe, ci și modul de dobândire a acestora) -, cred că este faptul că 25% din timpul rezervat fiecărei discipline va fi alocat pentru activități educațional-remediale. În măsura în care aceste activități vor fi bine făcute, vor avea un impact major asupra reducerii analfabetismului funcțional prin:

(1) a forma competențele care trebuiau dobândite în perioada-standard, dar nu s-a atins acest obiectiv;

(2) a consolida-fixa competențele dobândite;

(3) a învăța cum să utilizezi competențele în viața cotidiană și

(4) a dezvolta aceste competențe, acolo unde se dorește, pentru performanță.

După această etapă, urmează elaborarea manualelor – unde mă aștept la modalități clasice, extinse prin tehnologii moderne (ex.: gaming, inteligență artificială etc.) și formarea profesorilor pentru implementarea acestui curriculum cu metode moderne. Nu în ultimul rând, în acest proces se vor finaliza standardele naționale de evaluare pentru fiecare programă școlară, la nivel primar, gimnazial și liceal (începând cu clasa a IX-a). În acest context, recomand ministerului evaluarea în timp a acestor noi programe curriculare, prin impactul lor asupra performanțelor copiilor la testele naționale și internaționale.

Le mulțumesc din nou celor peste 1.500 de specialiști care au elaborat aceste conținuturi curriculare și care au participat la dezbaterea lor, în comisii și/sau în spațiul public. Am încercat să avem comisii formate din unii dintre cei mai buni specialiști din învățământul preuniversitar, universitar, cercetare și din Academia Română, pentru a ne asigura că avem programe de calitate, susținute cât mai larg – așa cum știm din experiența trecută din țară, inclusiv din alte țări, este greu să găsești consens când este vorba despre astfel de demersuri. În final, mulțumesc din nou și echipei ministerului, echipei Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare (CNCE) și Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, care au susținut acest complex proces curricular, precum și coordonatorilor Bogdan Cristescu (director general CNCE) și Gabriel Vrânceanu (șef serviciu în cadrul CNCE).

Prof. univ. dr. psih. Daniel David

Ministrul Educației și Cercetării

Membru al Academiei Române (m.c.) și al Academiei Europene”

Cui se adresează programele de liceu aprobate

Reforma curriculară la liceu se aplică după 17 ani – în prezent elevii de liceu învață după programele de liceu din 2009. Programele de liceu au fost adoptate după ce planurile-cadru u care vor intra în vigoare începând cu elevii de clasa a IX-a în 2026 au fost publicate în Monitorul Oficial, joi, 26 iunie 2025.

Planurile cadru pentru liceu care vor intra în vigoare începând cu clasa a IX-a în septembrie 2026 au fost publicate în Monitorul Oficial.

Ei vor susține bacalaureat 2030, primul examen schimbat. Până atunci toți elevii care sunt acum în liceu vor da actualul Bac cu origini în 1995 și după programe din 2002-2004.

Informații de context

Publicarea planurilor cadru a fost amânată în ultimii ani, de peste 5 ori doar între 2023-2024, în mandatul Ligiei Deca.

Programele de liceu propuse, în special cea de limba română a fost amplu criticată în spațiul public.

Recomandările și modul de abordare a programei pentru clasa a IX-a au stârnit critici din partea profesorilor și scriitorilor.

Noua programă de română de clasa a IX-a are o „concepție confuză, anacronică și autosuficientă” și se bazează pe „informații eronate din punct de vedere științific” – arată peste 20 de cercetători ai Academiei Române și peste 200 de profesori și scriitori.

În memoriul prin care cer Ministerului Educației și Cercetării „regândirea integrală a programei” pe care instituția a propus-o la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, cele peste 200 de personalități ale lumii academice și artistice analizează și listează detaliat greșelile de construcție ale programei școlare puse în dezbatere de Ministerul condus de Daniel David.

Cei peste 200 de profesori, scriitori, regizori, dramaturgi și cercetători ai Academiei Române cer oficial Ministerului Educației și Cercetării condus de Daniel David „regândirea integrală a programei” pe care a propus-o la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a. Printre semnatari se numără scriitorul și profesorul Mircea Cărtărescu, scriitorul și profesorul Radu Vancu, regizorul Radu Jude, scriitorul Dan Lungu, regizoarea Gianina Cărbunariu, dramaturga Mihaela Michailov, scriitoarea Mihaela Miroiu, profesorul Liviu Papadima, scriitoarea Ioana Nicolaie.

Cei 200 de intelectuali acuză Ministerul Educației de realizarea de „decupaje fantasmagorice” cărora instituția le atribuie statutul de „epoci” și atrag atenția că impunerea predării lor de către profesori „va conduce la o viciere profundă a modului de conceptualizare a istoriei literaturii române, precum și a istoriei românilor în ansamblul ei”. [Detalii aici]

Liviu Papadima, profesor la Facultatea de Litere a Universității din București, a declarat că „scopul predării literaturii române în liceu nu este să formăm viitori studenți la Litere. Cred că ar trebui făcută o distincție între modul în care pregătim viitorii specialiști, profesori și cercetători și modul în care predăm literatura română în liceu ca element de cultură generală, care e cu totul și cu totul altceva”.

Profesorul a recomandat Ministerului Educației și Cercetării „refacerea componentei de literatură, din păcate integral”. „Îmi amintește foarte clar de programa pe care am învățat eu ca licean, acum 50 de ani”.

Pornind de la analiza lui Liviu Papadima, care a afirmat că noua programă de Limba și literatura română înseamnă „un salt spectaculos de 30 de ani înapoi”, Radu Dzekely, consilier al ministrului Daniel David, a declarat că ceea ce trebuia să fie o reformă reală „se împotmolește” și că „din Raportul QX se alege praful și pulberea”.

Scriitorul Radu Vancu atrage atenția asupra recomandărilor din programa de liceu de la Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie: „Dacă vrem să-i dezgustăm pe copiii noștri de literatură, cronicarii și literatura veche sunt rețeta perfectă”, spune scriitorul într-o postare pe pagina de Facebook.

Filologul Liviu Papadima recomandă Ministerului Educației să refacă „integral” componenta de literatură din noua programă școlară pentru liceu de Limba și literatura română, pe care instituția a pus-o în dezbatere săptămâna aceasta. „E vorba de o programă care vrea să meargă 4 ani pe cronologie, pe istorie literară, ceea ce, iertat să-mi fie paradoxul, este cred anacronic în momentul de față”, a declarat Papadima pentru TVR Info.

Profesorul Ștefan Baghiu a adus critici dure față de noua programă de Limba și literstura română pentru clasa a IX-a: Este mai învechită decât cea din anii 1990. Și la facultate e arid să faci doar asta, la clasa a IX-a e somn direct / Ministrul Educației chiar a ieșit zilele trecute să ne anunțe că cine intră după reforma lui la liceu va merge rachetă.

Profesoara Dana Papadima a explicat că miza principală a programei de Limba și literatura română este să îl ajute pe elev să deprindă aptitudini necesare pentru viața de zi cu zi. În plus, aceasta a subliniat că nu vechea programă este vinovată pentru analfabetismul funcțional în rândul elevilor.

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ministrul Daniel David a decis, cu acordul Oanei Fotache-Dubălaru, să extindă cu o săptămână aprobarea formei finale a programei de Limba și literatura română de clasa a IX-a pentru integrarea propunerilor din perioada dezbaterii / Pot fi „explorate unele flexibilizări structurale ale programei”
Avizarea programei de română de liceu trece prin pixul a 15 dintre profesorii care au fost și în grupurile de concepere a acelorași programe. Lista avizatorilor numiți de ministrul David – DOCUMENT
Președinta comisiei de avizare a programei de română, profesoara Oana Fotache Dubălaru, se antepronunță în ultima zi de dezbatere publică: Constructul curricular nu va fi modificat, dar vor exista modificări pe text
Acuzații de programă dictată „de la centru”: membri ai grupului de lucru pentru limba și literatura română spun că deciziile au fost luate la București, iar profesorii au primit documente deja scrise
Ministrul Educației, Daniel David, despre faptul că 15 dintre profesorii care au scris programa de română pentru liceu sunt și în comisia de avizare: O situație care ar fi trebuit evitată / Nu știam de suprapuneri, am cerut explicații unităților din minister
Programa școlară propusă la română este viciată, spune profesorul Radu Vancu: Coordonatoarea grupului de lucru este și președinta comisiei care avizează. Este un viciu de procedură, Ministerul nu poate aviza programa
Președinta comisiei de avizare a programei de română, profesoara Oana Fotache Dubălaru, se antepronunță în ultima zi de dezbatere publică: Constructul curricular nu va fi modificat, dar vor exista modificări pe text
Avizarea programei de română de liceu trece prin pixul a 15 dintre profesorii care au fost și în grupurile de concepere a acelorași programe. Lista avizatorilor numiți de ministrul David – DOCUMENT
Daniel David anunță că se va întâlni cu comisia care a lucrat la programa de limba și literatura română la începutul săptămânii viitoare: Să văd cum răspund celor care au ridicat o serie de probleme


5 comments
  1. Elevii și profesorii așteaptă claritate. Sper ca noile programe să reducă stresul și să pună accent pe competențe reale.

  2. Actualizarea programelor școlare este necesară, dar trebuie făcută cu consultarea profesorilor. Elevii au nevoie de conținut adaptat realităților actuale.

  3. >> gaming
    Prof. univ. dr. psih. Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării, Membru al Academiei Române (m.c.) și al Academiei Europene nu prea are habar despre ce vorbeste.

    O fi vrut sa zica gamification? Gaming e alta mancare de peste domnu’ academician dr. psih.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like